De beurs

Momenteel mss nog wel maar het is kwestie van (korte) tijd voor ze daar in China dezelfde halfgeleiders produceren aan een fractie van de prijs.
Als ge ziet dat China bvb verboden heeft of nog Intel of AMD te gebruiken kan je er van uitgaan dat hetzelfde zal gebeuren met de rest..
 
Ik zat zwaar in PACB... Had gelukkig vorige week mijn laatste stuks buitengezwierd (week ervoor beginnen verkopen). Bleef maar zakken en op bepaald moment verliezen gecut. Wou de earnings niet afwachten. Puur geluk gehad dus.
Serieus mijn broek aan gescheurd wel (gemiddeld toch wel 25% verlies).
Ik koop nooit nog cash burners met een hoge, relatief kortlopende schuld, ongeacht hoe goed het onderliggend product is.
 
Amai, PACB zou ik dus in geen honderd jaar kopen.

Hoe hoger de revenue, hoe hoger het verlies lijkt te gaan.
Heeft een berg schulden, maar ebitda negatief.
Ge gokt dus dat tegen dat die schulden moeten betaald of gerolled worden het bedrijf er heel anders uitziet. Vind ik veel te veel risico.

Ook mega dilution.
Hun cash is snel aan het opgeraken. Aan huidige waardering en schuldenberg lijkt mij dat equity raise zeer kostelijk kan zijn. Is ook een risico dat ik nooit zou willen.
 
PACB -75%
Verkopen heeft nog weinig zin + het schip is nog niet verdronken

In absolute cijfers heeft dit helaas nu wel een impact op de rest van mijn portefeuille gezien de marge.

Twee lessen geleerd:
- Eigen systeem blijven volgen (gebaseerd op fundamentals ipv potentiële groei) voor grotere bedragen
- Omgaan met zeer zwaar verlies

Naast de foute C call vorig jaar (expiry net te vroeg) kost me dit toch een appartement
 
PACB -75%
Verkopen heeft nog weinig zin + het schip is nog niet verdronken

In absolute cijfers heeft dit helaas nu wel een impact op de rest van mijn portefeuille gezien de marge.

Twee lessen geleerd:
- Eigen systeem blijven volgen (gebaseerd op fundamentals ipv potentiële groei) voor grotere bedragen
- Omgaan met zeer zwaar verlies

Naast de foute C call vorig jaar (expiry net te vroeg) kost me dit toch een appartement
Dus jij investeert een "appartement" gebaseerd op info die je op een online anoniem forum vindt... nee toch??
 
Moury Construct ... koper aan 590 €, maar geen verkopers, huidige koers 520 - goed nieuws maar ook illustratie hoe illiquide het is. Toch wel een sterkhouder in portefeuille (reeds lang in bezit en stelselmatig wat bijgekocht).
 
Amai, PACB zou ik dus in geen honderd jaar kopen.

Hoe hoger de revenue, hoe hoger het verlies lijkt te gaan.
Heeft een berg schulden, maar ebitda negatief.
Denk dan dat je, los van PACB, nooit in gelijk welk opstartend bedrijf met soortgelijk business model moet investeren als je zo redeneert.
Hogere revenue, hoger verlies: euh ja, dat is het feitelijke model van eerst machines te plaatsen aan aantrekkelijke prijzen, die dan pas nadien (in dit geval "consumables") beginnen opleveren.

Dat kan een perfect rendabele business zijn. Maar dan moet er: 1) mooie groei zijn in plaatsing machines en 2) zowel retentie als nieuwe groei in je consumables.
PACB schiet nu schromelijk te kort op beiden.

Naast de foute C call vorig jaar (expiry net te vroeg) kost me dit toch een appartement
Ouch...
Ik had een initiële 1% positie later nog uitgebreid naar 3%. Ook broek aan gescheurd, maar een appartement is wel next level.
Je hebt mijn medeleven. Iedereen maakt zoiets wel eens één keer mee...
 
Dus jij investeert een "appartement" gebaseerd op info die je op een online anoniem forum vindt... nee toch??

De combinatie van de C calls en het potentieel verlies PACB inderdaad een appartement (een kleintje).

Een forum was natuurlijk niet het enige maar is wel de locatie waar ik het aandeel had opgepikt gezien dit niet in mijn eigen filters naar boven komt.
Originele aankoop was ook een normaal aanvaardbaar bedrag, maar heb een aantal keer extra gekocht bij dalingen om de GAK te verlagen met de bedoeling terug te reduceren na een zekere stijging.

Op zich hoop ik dat het tij nog keert natuurlijk maar al bij al is dit een extreem goede maar dure les (de duurste in de 20j dat ik in de beurs zit).

En te zeggen dat ik MSFT en MA dat ik jaren in mijn portefeuille heb gehad vorig jaar heb verkocht omdat de waardering te hoog werd

Schoenmaker blijf bij je leest.
 
Laatst bewerkt:
Al wie hier - al dan niet blind - op PACB is gesprongen, hebben jullie ook ILMN gekocht? Ik heb ze beide bekeken en beslist dat enkel ILMN investible was voor mij. Het opwaarts potentieel van ILMN, mits desinvestering GRAIL, leek mij toen en lijkt mij nu nog altijd veel eenvoudiger te begrijpen als niet-domeinexpert.

edit: typo
 
Laatst bewerkt:
Goeie middag iedereen! :p Hoe zou het nog met Alfen zijn?






De resultaten van Alfen waren iets beter dan verwacht, maar toch net iets minder dan ik had gehoopt. Met als gevolg dat de reactie op de beurs vandaag gemengd is: eerst -5% en dan weer +5% tot boven de €60. Ik geloof wel dat beleggers (=/= traders) de komende dagen en weken nog gaan bijkopen en de koers zullen omhoog duwen, maar als ik hierop wacht om mijn turbo's te verkopen stel ik me weer bloot aan externe factoren die de beurzen naar beneden kunnen trekken... Never forget MSFT hè @JanusDR.

Ik denk dat ik de ene helft op €61 verkoop en de andere helft bijhoud tot €65 of hoger. Onder de €38,55, het financieringsniveau van mijn turbo's, zie ik Alfen toch niet direct meer zakken.

Momenteel sta ik op €16.000 winst. :woohoo:

Edit: ik ben toch maar uitgestapt op €61. €17.000 winst gerealiseerd.
2 maand later staat Alfen aan 35,8€
Goed dat je uitgestapt bent. Laadpalen is echt geen business waar de sky the limit is.
 
Denk dan dat je, los van PACB, nooit in gelijk welk opstartend bedrijf met soortgelijk business model moet investeren als je zo redeneert.
Hogere revenue, hoger verlies: euh ja, dat is het feitelijke model van eerst machines te plaatsen aan aantrekkelijke prijzen, die dan pas nadien (in dit geval "consumables") beginnen opleveren.

Dat kan een perfect rendabele business zijn. Maar dan moet er: 1) mooie groei zijn in plaatsing machines en 2) zowel retentie als nieuwe groei in je consumables.
PACB schiet nu schromelijk te kort op beiden.
Ik investeer daar in elk geval niet in.
 
Vandaag na closing LVMH earnings. Niet dat goed of slecht nieuws een trade gaat veroorzaken hier. Buy & hold. Maar wel altijd benieuwd of de groeitrend zich verder zet.

Gezien de rijken nog steeds rijker worden en er nog altijd veel nieuwe rijken bijkomen in de groeilanden verwacht ik niet opeens zotte verschillen tov vorige kwartalen.
Organische groei is nu ook hier gestopt. Nuja, vooral in Asia (non-Japan) -6%. Blijkbaar verwachte de markt nog slechtere cijfers want LVMH gaat omhoog :thinking:
 
Khad maar een klein deel gekocht van PACB. Omdat ik er niet veel vertrouwen in had. Maar wel pijnlijk voor mensen die er wel veel hadden ingestoken zoals gisteren nog iemand 1200 shares gekocht. Ouch
 
Denk dan dat je, los van PACB, nooit in gelijk welk opstartend bedrijf met soortgelijk business model moet investeren als je zo redeneert.
Hogere revenue, hoger verlies: euh ja, dat is het feitelijke model van eerst machines te plaatsen aan aantrekkelijke prijzen, die dan pas nadien (in dit geval "consumables") beginnen opleveren.

Dat kan een perfect rendabele business zijn. Maar dan moet er: 1) mooie groei zijn in plaatsing machines en 2) zowel retentie als nieuwe groei in je consumables.
PACB schiet nu schromelijk te kort op beiden.


Ouch...
Ik had een initiële 1% positie later nog uitgebreid naar 3%. Ook broek aan gescheurd, maar een appartement is wel next level.
Je hebt mijn medeleven. Iedereen maakt zoiets wel eens één keer mee...
Hier ook al -10k op PACB. Maar zoals @cege op dit moment ook zeer dicht tegen ATH op portefeuille.
De investment case hier was ook geen get-rich-quick. Stop dan ook met het dan continu op die manier te evalueren.
Als je enkele dagen geleden al op -10k stond voor PACB, en dat met 3% PACB van PF, dan heb je ook wel een behoorlijk bedrag in aandelen 😃.
 
Khad maar een klein deel gekocht van PACB. Omdat ik er niet veel vertrouwen in had. Maar wel pijnlijk voor mensen die er wel veel hadden ingestoken zoals gisteren nog iemand 1200 shares gekocht. Ouch
1200 shares aan de prijs van gisteren valt op zich nog mee. 1200 shares aan de prijs van een aantal maanden geleden is wat anders.
 
Ik zat zwaar in PACB... Had gelukkig vorige week mijn laatste stuks buitengezwierd (week ervoor beginnen verkopen). Bleef maar zakken en op bepaald moment verliezen gecut. Wou de earnings niet afwachten. Puur geluk gehad dus.
Serieus mijn broek aan gescheurd wel (gemiddeld toch wel 25% verlies).
Ik koop nooit nog cash burners met een hoge, relatief kortlopende schuld, ongeacht hoe goed het onderliggend product is.



Amai, PACB zou ik dus in geen honderd jaar kopen.

Hoe hoger de revenue, hoe hoger het verlies lijkt te gaan.
Heeft een berg schulden, maar ebitda negatief.
Ge gokt dus dat tegen dat die schulden moeten betaald of gerolled worden het bedrijf er heel anders uitziet. Vind ik veel te veel risico.

Ook mega dilution.
Hun cash is snel aan het opgeraken. Aan huidige waardering en schuldenberg lijkt mij dat equity raise zeer kostelijk kan zijn. Is ook een risico dat ik nooit zou willen.

Het lijkt wel een biotech/medtech scale up. Zo zijn er wel wat.

Al wie hier - al dan niet blind - op PACB is gesprongen, hebben jullie ook ILMN gekocht? Ik heb ze beide gekeken en beslist dat enkel ILMN investible was voor mij. Het opwaarts potentieel van ILMN, mits desinvestering GRAIL, leek mij toen en lijkt mij nu nog altijd veel eenvoudiger te begrijpen als niet-domeinexpert.


Het lijkt wel alsof investeren in scale ups risicovol is. :woohoo:




Khad maar een klein deel gekocht van PACB. Omdat ik er niet veel vertrouwen in had. Maar wel pijnlijk voor mensen die er wel veel hadden ingestoken zoals gisteren nog iemand 1200 shares gekocht. Ouch

is 1200 veel ? :censored:


Denk dan dat je, los van PACB, nooit in gelijk welk opstartend bedrijf met soortgelijk business model moet investeren als je zo redeneert.
Hogere revenue, hoger verlies: euh ja, dat is het feitelijke model van eerst machines te plaatsen aan aantrekkelijke prijzen, die dan pas nadien (in dit geval "consumables") beginnen opleveren.

Dat kan een perfect rendabele business zijn. Maar dan moet er: 1) mooie groei zijn in plaatsing machines en 2) zowel retentie als nieuwe groei in je consumables.
PACB schiet nu schromelijk te kort op beiden.

Anyway, ik kreeg hier gisteren ook een mail intern van 'unexpected softness in instrument business'. bladiebladiebla. shitstorm US spending cycle en China. Exact zelfde als PacBio (en nee, ik werk niet in pacb). Lijkt me dat het nog tough going zal worden voor de hele sector.

Benieuwd wat de uiteindelijke Q resultaten gaan worden bij ons (en bij Illumina). Kan wat visibiliteit geven.

Maar het is moeilijk momenteel Q1 iedereen happy happy recovery. halverwege Q2 is het al weer 'unexpected softness'. Zitten al die corporates continue naar de interest rates te staren ? Lijkt me nu dat er fundamenteel niet veel kan veranderen op 2-3 mnd.
 
2 maand later staat Alfen aan 35,8€
God dat je uitgestapt bent. Laadpalen is echt geen business waar de sky the limit is.
Alfen moet zowat het slechtst communicerende beursgenoteerd bedrijf van Nederland zijn... Het lijkt bijna een scam :p.

1 dag vóór de officiële aanstelling van de nieuwe CFO (die al enkele maanden aan het meedraaien was met de oude CFO) komt er een communicatie dat de aanstelling niet doorgaat vanwege "niet de juiste match", zonder verdere toelichting. Iedereen veronderstelt nu dus dat de nieuwe CFO zorgelijke dingen heeft gezien.

Dan is er nog het vochtprobleem in hun transformatorhuisjes, wat gemeld werd maar zonder verdere toelichting van de ernst/impact van het probleem (schadeclaims?) of van de oplossingstermijn of kostprijs of ... .

De short-partijen hadden het alleszins schitterend zien aankomen, in die mate dat het onfris ruikt.

Daarnaast is er dan de vermeende implosie van de elektrificatie van het wagenpark. Uit de verkoopcijfers in Nederland en België blijkt dat niet, maar internationaal is er zeker sprake van een groeivertraging die sentimentgedreven is. Dat Tesla het slechtst presterend aandeel van de S&P 500 is en headlines vangt met een massale ontslagronde voedt natuurlijk nog de koersdruk op Alfen. Dan krijg je dus een long squeeze waarbij iedereen kost wat kost van zijn Alfen-aandelen vanaf wilt.

Dat gezegd zijnde lijkt het me straf dat Alfen in liquiditeitsproblemen zou geraken (maar je weet dus niet waarom die CFO het afbolt...). De waaghalzen kunnen nu aan €35,80 in Alfen stappen en de ogen een paar maanden of jaren sluiten, maar op korte termijn zit er geen bodem onder het aandeel door het gebrek aan transparantie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat zwaar in PACB... Had gelukkig vorige week mijn laatste stuks buitengezwierd (week ervoor beginnen verkopen). Bleef maar zakken en op bepaald moment verliezen gecut. Wou de earnings niet afwachten. Puur geluk gehad dus.
Serieus mijn broek aan gescheurd wel (gemiddeld toch wel 25% verlies).
Ik koop nooit nog cash burners met een hoge, relatief kortlopende schuld, ongeacht hoe goed het onderliggend product is.
25% verlies valt precies nog bijzonder goed mee, wetende dat het aandeel met meer dan 60% was gezakt tussen oktober/november en begin deze week (dus nog voor de pandoering van gisteren). Bijna 1 rechte lijn naar beneden sinds eind vorig jaar.

Had je heel recent (dus net voor je uitstap) dan je positie ferm uitgebreid zodanig dat het procentuele verlies over de hele positie minder groot werd, of hoe moet ik dat zien?
 
Terug
Bovenaan