De beurs

7-8 dollar no thanks, maar tegen deze prijzen durf ik gerust mijn kleine positie verdubbelen. Het was toen ofc ook verlies aan het draaien en guidance was al op langere termijn afgestemd. Dat traject lijkt mij maar marginaal te zijn aangepast, maar de markt reageert tegen -40%. Lijkt me een zware overreactie. En net zoals bij SPOT spring ik daar graag op. Ook al zag ik daar wel gewoon letterlijk winst aan de horizon ipv mogelijks over enkele jaren.
Trying to catch a falling knife?
 
side note Raiffeisen - het blijft een bank + Rusland = enige voorzichtigheid aangewezen zoals @JanusDR aangaf.

 
Trying to catch a falling knife?
Ik bezit grotendeels/quasi enkel langetermijn aandelen. PACB is de enige roll of the dice die ik bezit. Ik kan nu met een klein stukje bonus misschien een leuke flap drinkgeld maken. Dat kan ik straks dan weer in BRK of whatever accumuleren om mijn droom om met Janus een kebab te eten in Omaha verder waar te maken.

Als ik een gokje maak, dan is het liefst met een huge loser die ik al bezit/tijdje volg en de case die relatief hetzelfde blijft.

Order voor 1200 aandelen ingegeven @<1.70 USD.

Marktorder voor 20 stuks GOOG ingegeven ook, al heel lang van plan.

En nu weer even stoppen met de PF te bekijken en gewoon wat cases van mensen lezen tot iets interessant opduikt maar dit keer weer enkel in sectoren die ik zelf begrijp. Er staat nog een stukje cash in de coulissen en dat zal vermoedelijk ook naar iets mag7-achtig gaan.
 
Ivm PACB

" increasing number of customers delay instrument purchases and we experienced some unexpected softness in consumable shipments."

=> Delay purchases = in beste geval effectief delays, in slechtste geval gewoon geen purchases. Als je "delays" zo substantieel zijn is er wellicht meer aan de hand. Ze hadden toch niet gemikt op 1 à 2 grote dossiers? Zo weinig in pipeline?
=> Consumables = dat had toch op zijn minst een mooie stijging moeten tonen. Ook niet het geval.

"We are continuing to see new customers adopt Revio as evidenced by the fact that nearly 60% of our Revio placements in the quarter were to new customers. "
=> Hieruit zou je ook kunnen concluderen dat de organisaties die al een placement hebben niet meteen overtuigd zijn er bij te plaatsen.
Nu weet ik niet of veel organisaties eerst 1 placement doen ("bij wijze van test") en er nadien bijplaatsen. Moest dat zo zijn, is dat toch niet naar verwachting gebeurd. En dan wringt het schoentje ergens naar kwaliteit, bruikbaarheid, overtuiging dat dit de juiste oplossing is die bepaalde noden vervult.

Veel rode vlaggen toch.
@cege is jouw kijk op de zaken veranderd bij deze?
 
Vandaag na closing LVMH earnings. Niet dat goed of slecht nieuws een trade gaat veroorzaken hier. Buy & hold. Maar wel altijd benieuwd of de groeitrend zich verder zet.

Gezien de rijken nog steeds rijker worden en er nog altijd veel nieuwe rijken bijkomen in de groeilanden verwacht ik niet opeens zotte verschillen tov vorige kwartalen.

Zou heel graag Hermes of LVMH in portefeuille willen, maar ik vind de K/W van beide bedrijven momenteel nog te duur.
 
Heb je een verkoopdoel in gedachten voor Oxy? Of lange termijn hold?
Nu is het alleszins +50% waard. Afhankelijk van de vooruitzichten kan dat meer worden.
Net zoals bv. BRK een continu glijdende intrinsieke waarde heeft.

Even iets anders dan cege lastigvallen :

@JanusDR Buffet blijft LSXMA/K bijkopen. Zou dat nog steeds in het kader van die merger met SIRI zijn?
De kans is heel groot.
De kans is even groot dat het tweede deel van de arbitrage een short op Siri is, zoals velen deden.
Maar die moet Berkshire niet publiek maken, in tegenstelling tot de Liberty aankopen.
 
Hoe kom je aan dit %?
-Cursus boekhouden/IFRS accounting.
-Cursus micro economie, beetje macro kwestie van wat basis zaken te weten
-Cursus bedrijfsfinanciering (corporate finance)
-Cursus basic strategie/management (bv. Porter 5 forces, basic business modellen, ...)
-Wat basics over marketing/operational management/...
- Een basis boek over financial statement analysis
- Intelligent Investor 1950 editie hoofdstuk 8 en 20.

-En dan Essays of Warren Buffett door Cunningham (en eigenlijk alle specifieke sectorinfo uit de Berkshire annual reports van 1965 tot nu, en de partnership letters)
Daar staat bv. veel in over de goodwill waar je vragen over had. Daar moet je vooral management niet in vertrouwen en zal je zelf de beoordeling moeten maken... Zie je dat niet zitten --> indexfonds)
Het moment dat het management de afboeking officieel doet, zit dat meestal al in de koers verwerkt (eerder een boekhoudkundige bevestiging).
Case in point: oliebedrijven die goodwill afschrijven in april-mei-juni 2020. Een blinde kan in maart 2020 al weten dat dit zal gebeuren aangezien de olieprijzen gedecimeerd waren en de vroegere overnames dus minder zouden opleveren dan gedacht.
Maar wat uiteindelijk telt, is niet wat de boekhouders daarover in de boeken zetten, maar wat de toekomst brengt ;)

-De meest uitgebreide cursus over Financial Statement analysis is eigenlijk nog steeds de 1940 editie van "security analysis" van Graham.
Ik kom gewoon geen duidelijker en completer boek tegen dat relevanter is voor concrete investeringen dan dat.

- "Common stocks and uncommon profits"van Fisher. Dit beschrijft 'kwalitatieve analyse' van bedrijven, itt de meer kwantitatieve analyse van Graham.
Buffett noemt zichzelf 85% Graham en 15% Fisher.

- Een paar basiswerken over psychologie van de markt, zotte CEO's, etc. zoals "a short history of financial euphoria", en "mania's, panics and crashes, a history of financial speculation".

- En dan voor iedere specifieke sector is er ook kennis nodig.
Bv. een oliebedrijf zit totaal anders in elkaar qua boekhoudkundige metrics dan een verzekeringsmaatschappij of holding.
Bv. oliesector: wat doen die eigenlijk, hoe zit de business in elkaar, wat zijn de competitieve dynamieken in het heden en verleden, waarom gingen bedrijven in het verleden failliet, waarom waren ze succesvol, wie waren de oplichters/stars en zijn er parallellen, ...
Specifiek in rapportage: wat zijn DUC's en ARO's, hoe berekenen ze hun dollar cost per barrel, rekenen ze wel alles mee?, wat is de kwaliteit van hun velden, ...

En dan heb je de basics, maar nog geen ervaring :)

Ziedaar waarom dollar cost averagen in indexfondsen zo verstandig is voor de meesten, tenzij je extreem geïnteresseerd bent en er zeer veel tijd wil insteken.
En een serieus natte vinger, want de meeste bedrijven kan je niet op 10-20% inschatten.
Vandaar dat je koopt met een margin of safety.
Ergo je koopt Oxy niet aan 75 maar max aan +- 60.
 
Er zijn hier al meerdere keren goeie Belgische bedrijven aangehaald.
Melexis, XFAB, EVS

Die groeien 15-20% en staan aan 7-14 p/e.
Wie niet weer wat te kopen moet niet eens buiten België gaan zoeken.
 
Het is pijnlijk de afgelopen dagen. Tot vorige week nog de ene ATH na de andere, en nu smelten de winsten als sneeuw voor de zon :cry2:
Het gaat inderdaad wel hard naar beneden. Gelukkig heb ik wel nog een jaar of 30 vooralleer ik van plan ben dat geld dat op de beurs zit te gaan gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Terug
Bovenaan