De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Wat hier al meermaals verteld is: Flood the zone with shit. Zorg voor een continue shitstorm aan nieuws zodat mensen gaan afhaken en zodat de lat van het aanvaardbare steeds verder gelegd wordt.

Trump bedrijft politiek zoals hij ooit televisie maakte: conflict, drama, elke dag een nieuwe verhaallijn. Terwijl één crisis nog niet is uitgeklaard of beheerst, lanceert hij al een volgende prikkel. Venezuela. Groenland. Handelstarieven. Migratie. Tussendoor een AI-foto van hem en een pinguïn op Groenland of een bericht om de klimaatverandering in vraag te stellen als een sneeuwstorm de VS teistert: “Hoezo klimaatopwarming?”
Die cocktail van prikkels en afleiding is wat "flood the zone with shit" vandaag nog altijd betekent: mensen blijven murw slaan met ruis, tot helder denken moeilijk wordt en iedereen in een reactieve kramp schiet. Alsof Trump wakker ligt van het feit dat er geen pinguïns op Groenland leven.

Dat WK zal net zoals altijd gewoon vol zitten hoor, als het niet van Europeanen is, dan is het wel van voetbalzotte Zuid-Amerikanen of Aziaten. Voetbal is al lang niet meer iets dat alleen van ons is. En de rest van de wereld heeft minder ethische problemen met dit soort regimes. Elders is er ook bereidheid om te dokken, gewoon om erbij te zijn.

Maar gaat een enorme shitshow worden natuurlijk, waar we temidden ook nog eens de 250-jaar viering krijgen.

Nog een interessante stat erbij in de tendens sinds de presidentsverkiezingen. In Minnesota werd gisteren in twee districten gestemd voor de special elections. Dat de twee blauwe kandidaten wonnen is geen verrassing, want in november 2024 stemde ongeveer 71% daar voor Harris, maar het feit dat ze met respectievelijk 95 en 97% van de stemmen wonnen, toont weeral aan dat er een gigantische swing naar D aan de gang is.

Nog een interessante stat erbij in de tendens sinds de presidentsverkiezingen. In Minnesota werd gisteren in twee districten gestemd voor de special elections. Dat de twee blauwe kandidaten wonnen is geen verrassing, want in november 2024 stemde ongeveer 71% daar voor Harris, maar het feit dat ze met respectievelijk 95 en 97% van de stemmen wonnen, toont weeral aan dat er een gigantische swing naar D aan de gang is.

Zijn er ook special elections gepland in rode staten? Zou interessant zijn om te zien wat daar gaat gebeuren.

Alhoewel :help:

De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwt de burgemeester van Minneapolis dat hij een "zeer ernstige schending van de wet" pleegt. Hij verwijst naar een bericht van Jacob Frey op X waarin die schrijft dat zijn stad geen federale immigratiewetten gaat handhaven. Daar neemt Trump aanstoot aan.
Frey schreef gisteren dat hij had gesproken met 'grenstsaar' Tom Homan. Hij zou Homan hebben gezegd dat Minneapolis gebukt gaat onder de grootschalige immigratieoperaties. "Ik heb ook duidelijk gemaakt dat Minneapolis nu en in de toekomst geen federale immigratiewetgeving gaat handhaven en dat we ons zullen blijven richten op de veiligheid van onze buren en straten."

Ook dit nog:
In het Witte Huis is een opvallende nieuwe foto verschenen. President Donald Trump liet er een beeld ophangen van zichzelf met de Russische president Vladimir Poetin. De plaatsing van de foto, boven een beeld van Trump met zijn kleindochter, roept opnieuw vragen op over de verhouding tussen beide leiders.

Nog een ex-president die van zich laat horen (na Obama en Biden, hopelijk volgen er ook zulke teksten aan Republikeinse kant):

Laatst bewerkt:
De directeur van ICE moet zich verantwoorden voor de rechter.
Ik snap dat eigenlijk niet:
“The court’s patience is at an end,” U.S. District Judge Patrick Schiltz said in a three-page order issued Monday night, demanding the acting director explain himself “personally.”

Schiltz, a George W. Bush appointee, said the administration has been slow-walking or outright defying the directives of many Minnesota judges, including at least one of his own: The order for Lyons to appear came in the case of a man Schiltz ordered released on Jan. 15 but who remained detained as of Monday night
Hoezo "explain himself"? Er zijn intussen meerdere court orders niet gevolgd, dus tenzij dat niet meer dan vriendelijke suggesties zijn waarvan je zelf mag kiezen wat je ermee doet, welke uitleg moet er nog gegeven worden? Waarom wordt daar, zéker in de huidige omstandigheden, niet gewoon direct korte metten mee gemaakt?

Ook dit nog:
In het Witte Huis is een opvallende nieuwe foto verschenen. President Donald Trump liet er een beeld ophangen van zichzelf met de Russische president Vladimir Poetin. De plaatsing van de foto, boven een beeld van Trump met zijn kleindochter, roept opnieuw vragen op over de verhouding tussen beide leiders.
Voor zij die het tot nu toe nog altijd niet wouden/konden geloven zeker. 🤷‍♂️
The photo was praised by Kirill Dmitriev, one of Russia’s key negotiators. “Good,” Kirill Dmitriev said. “A picture is worth a thousand words.”

Zijn er ook special elections gepland in rode staten? Zou interessant zijn om te zien wat daar gaat gebeuren.
Om de paar weken zijn er wel ergens lokale verkiezingen, ook in rode staten. En de tendens is zowat overal hetzelfde, democraten doen het 10-20% beter in vergelijking met november 2024. In Iowa is er vorig jaar een senaatszetel (op niveau van de staat) zo vrij onverwacht gewonnen door een democraat, Miami heeft in het eerst sinds lang een democratische burgemeester. In dieprode gebieden doen democraten het ook beter, maar niet genoeg om massaal te winnen.

Belangrijk om te weten is wel dat hooggeschoolden tegenwoordig naar democraten neigen, en vaker stemmen in lokale en tussendijdse verkiezingen. Democraten wonnen in 2023 en 2024 ook vaak zulke kleinere verkiezingen, maar de marges zijn in het laatste jaar wel gegroeid

De directeur van ICE moet zich verantwoorden voor de rechter.
Deel 2 van "ik snap het niet":

Judge in Minnesota says ICE has violated nearly 100 court orders
The chief federal judge in Minnesota excoriated Immigration and Customs Enforcement on Wednesday, saying it had violated nearly 100 court orders stemming from its aggressive crackdown in the state and had disobeyed more judicial directives in January alone than “some federal agencies have violated in their entire existence.”
Duidelijk, case closed. Die man mag onmiddellijk z'n boeltje pakken en zal gepast gestraft worden.
While Schiltz, a conservative jurist appointed by President George W. Bush, let Lyons off the hook for the moment, he cautioned that he might change his mind and order him to appear again to answer questions if ICE continues to violate court orders.
Wait... what? 🥲

Iedereen laat hen toe om hun verachtelijke dingen te doen, het Congress, de Supreme Court, lagere rechters, gouverneurs, politie.
Is het omdat ze eigenlijk er mee in stemmen, of omdat ze bang zijn voor Trump of zijn aanhanger, maar ze blijven er mee weg komen.
Het gaat verder dan Trump en het gaat niet ineens weg zijn als Trump weg is.

Iedereen laat hen toe om hun verachtelijke dingen te doen, het Congress, de Supreme Court, lagere rechters, gouverneurs, politie.
Is het omdat ze eigenlijk er mee in stemmen, of omdat ze bang zijn voor Trump of zijn aanhanger, maar ze blijven er mee weg komen.
De lagere rechters fluiten hem wel vaak terug. Maar die vonnissen komen vaak te laat of worden gewoon genegeerd. Over de anderen heb je gewoon gelijk

Duidelijk is wel dat we niet van het leger moeten verwachten dat ze zullen ingrijpen om de grondwet te doen naleven. Venezuela zijn ze zonder weerwerk binnengevallen, nochtans was daarvoor goedkeuring van het congres nodig.

De lagere rechters fluiten hem wel vaak terug. Maar die vonnissen komen vaak te laat of worden gewoon genegeerd. Over de anderen heb je gewoon gelijk

Duidelijk is wel dat we niet van het leger moeten verwachten dat ze zullen ingrijpen om de grondwet te doen naleven. Venezuela zijn ze zonder weerwerk binnengevallen, nochtans was daarvoor goedkeuring van het congres nodig.
Niet alleen lagere rechters, zelfs het hooggerechtshof heeft hem al teruggefloten. Wat die actie in Venezuela betreft, of dat het congres daarvoor nodig is iets waar al lang onduidelijkheid over is, er zijn waarschijnlijk al meer presidenten geweest die geen goedkeuring van het congress gevraagd hebben voor zo’n acties dan dat er zijn die dat wel gevraagd hebben.

Lagere rechters, gouverneur en politie laten het hen niét toe, dat is het toch juist? Daarom is Trump boos. Minneapolis (samen met Chicago en Portland) zijn van de bekendste Sanctuary Cities in de VS. Dat is géén grove schending van de wetten, in tegenstelling tot wat Trump beweert en dat gebeurt al jaren. Willen die bewoners dat niet meer, dan moeten ze een andere burgemeester kiezen. Raar genoeg doen ze dat niet, dus het is democratisch.

State rights is een heel belangrijke in de VS. Traditioneel een Republikeins standpunt, maar voor Trump gelden ze niet. Geen waarde. Maar ook federaal wordt hij teruggefloten, het Supreme Court houdt hem tegen. Congress is een check voor Trump, maar ook alleen op sommige vlakken: hun checks liggen bij het stemmen van wetten en de "power of the purse", de budgetten. Ze stemmen zijn wetten vaak niet mee (omdat ze geschift zijn, zoals die Trumpcare II), maar dat omzeilt Trump met miljoenen EO's, en we stevenen weer maar eens af op een government shutdown, de power of the purse.

Ik vind ook dat die meer moeten doen. Net als individuen. Maar het is allemaal niet zo simpel als 'reageer dan'. Want wat moet de politie doen? Gewapend ICE buitengooien? Dat is een insurrection en de totale escalatie die Trump waarschijnlijk wil. Moeten individuen opstappen uit overheidsinstanties omdat die allemaal fascistisch meedraaien? Maar dan blijven er alleen de fascisten over en is het helemaal vrij spel. Denk dat er vanuit Congress en Senate meer actie en druk moet komen, en dat kan uiteraard beter na een nieuwe verkiezing. En dat het van grote volksprotesten moet komen, jammer genoeg.

Beetje debiel om nu harder te roepen om een boycot dan 4 jaar geleden in Qatar.
En mag ik het wel als ik die van 4j geleden heb geboycot en er een topic voor heb geopend hier?
Ik vind dat soort opmerkingen altijd gemakkelijk. Alleen als je Jezus Christus bent, mag je een mening hebben, anders zijn ze snel daar om te wijzen op je "hypocrisie". Beter soms goed dan consequent fout, dat zeg ik. Ja, ik kan veel dingen beter doen, ja, er zijn zaken die ik niet even hard veroordeel of waar ik niet evenveel energie in stop (misschien omdat ik me er minder bij betrokken voel, misschien omdat mijn tijd eindig is), maar dat neemt toch niet weg dat het heel terecht is om hier luid tegen te roepen dat we moeten boycotten?

Zelfs al zei ik het toen niet, dan zou ik nu toch nog mogen zeggen dat ik vind dat de Rode Duivels moeten thuisblijven, net als heel Europa. Dat het een schandvlek is om daar gaan mee te doen. Maar ik zei het toen ook, dus nu mag ik het dan zeker.

Ik ben ook al in Hongarije en Turkije geweest en ik ben daarom ook niet pro-Orban of pro-Erdogan.
Voorlopig vind ik het erover om te zeggen dat mensen niet naar de VS mogen reizen (is een keuze die je zelf moet maken om wel of niet te gaan).
Qatar is ook niet "beter" dan de VS.

Moest de VS Groenland annexeren, dat is meteen een ander verhaal. Maar voorlopig blijft het gewoon bij Trump die daarover blaat en zijn plannen lijkt te moeten opbergen omdat er te weinig steun voor is. Hopelijk komt het zo ver niet.
Als de VS verder zou vervallen in een fascistische politiestaat dan zal ik mijn mening herzien. Ik zou eerder afwachten hoe het zich daar verder ontwikkelt in de VS, en nu geen reis inplannen vele maanden op voorhand...
Misschien kan je nu wel goedkoper een vlucht scoren, maar neem toch maar een goede annulatieverzekering dan.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook al in Hongarije en Turkije geweest en ik ben daarom ook niet pro-Orban of pro-Erdogan.
Voorlopig vind ik het erover om te zeggen dat mensen niet naar de VS mogen reizen (is een keuze die je zelf moet maken om wel of niet te gaan).
Qatar is ook niet "beter" dan de VS.

Moest de VS Groenland annexeren, dat is meteen een ander verhaal. Maar voorlopig blijft het gewoon bij Trump die daarover blaat en zijn plannen lijkt te moeten opbergen omdat er te weinig steun voor is. Hopelijk komt het zo ver niet.
Als de VS verder zou vervallen in een fascistische politiestaat dan zal ik mijn mening herzien. Ik zou eerder afwachten hoe het zich daar verder ontwikkelt in de VS, en nu geen reis inplannen vele maanden op voorhand...
Misschien kan je nu wel goedkoper een vlucht scoren, maar neem toch maar een goede annulatieverzekering dan.

Het punt is: niemand zegt wat jij moet doen. Mensen verdedigen gewoon hun eigen keuze. En da's ok.

Ik zou het geweldig vinden als ze het WK zouden boycotten, en ik vond dat in Qatar ook. En ik zeg er ook bij: dat gaat nooit gebeuren. The show must go on.
Voor mijzelf de keuze gemaakt dat ik geen Amerikareizen meer maak tot die fascist weg is, maar ik brandmerk helemaal niemand die dat wel doet. Voel je dus vooral niet aangevallen als iemand zijn eigen keuze daarover verdedigt.

Het is weer 100km/h "stolen election" time.
De helft van zijn posts op Truth Social gaan over de gestolen 2020 verkiezing, inclusief reposts van nogal stevig van de pot gerukte conspiracy theorieën!

Screenshot-20260130-120659-Chrome.jpg

Terug
Bovenaan