De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

De aanklachten op zich creëeren al een 'chilling effect', waardoor mensen en instituten steeds vaker voor Trump gaan plooien, ook als ze in de rechtbank verworpen worden.
Zeker, geen twijfel over. Maar als rechters dit meteen blokkeren is het ook een middenvinger naar trump

Ik heb nu niet zoveel schrik voor Jpow. Die man heeft zich omringd met de beste advocaten om hem te verdedigen. De aanklacht tegen Comey (door wie Trump nota bene in 2016 waarschijnlijke gewonnen heeft) is ook snel afgewezen door een rechter

Hopelijk reageren de markten ook negatief binnen 10 minuten
Het gaat an sich ook niet over de inhoud van die aanklacht, wel om het principe. Is gewoon, inderdaad net zoals bij onder andere Comey, een tactiek om mensen onder druk te zetten en te intimideren. Sommigen kunnen daar gelukkig goed mee om (zoals Comey en Powell), maar er zijn er genoeg die door die intimidatietechnieken al plat op de buik gegaan zijn.

Soit, er komt nu toch echt wel wat tegenkanting van binnen de GOP zelf, weliswaar nog altijd voornamelijk van afscheidnemende figuren zoals Thom Tillis.

Draai het eens om. Moest jij Amerikaan zijn en daar wonen zou jij als "lonely wolf" met uw stakingspiket daar staan roepen en tieren wat voor gangster hij wel is?

Je moet voldoende volk hebben dat zich wenst te organiseren. Als je alleen staat lukt het natuurlijk ook niet hé.
Misschien zou ik daar inderaad als lone wolf gaan staan, ja. Als iedereen zo denkt, dan geraak je nergens.

Maar ik heb het niet enkel over gewone burgers:
  • Van de demoraten hoor je niets. OK, die zijn niet bij machte om legaal iets te doen, maar wat een oorverdovende stilte zeg.
  • Instituten laten zich gewillig muilkorven door Trump. Nieuwsdiensten tomen in, musea en cultuurhuizen buigen de knie, ...
    • Ik besef dat er grote gevolgen kunnen zijn aan het niet-inbinden voor Trump (hoezo trouwens, "vrije meningsuiting"?) maar als iedereen maar meegaat, dan zakt het land nog sneller in de stront.
  • Bij andere Republikeinen hoor je ook weinig tot niets. De partij van de regels, law, and order, die zijn dan allemaal OK met een ongekwalificeerde bijna-80jarige die op zijn eentje alles waar de VS decennia aan gebouwd heeft aan het vernielen is?
  • Bij andere overheidsdiensten ook niets. De FBI is plat op hun rug gaan liggen, bij ICE geven ze miljarden aan niet-opgeleide boerenpummels, ...
  • En dan nog de Epstein files. ALS Trump daar in staat, dan moeten er nog mensen dat weten. En die laten dat dus gewillig passeren, en waarom precies? Opnieuw: de partij van "law and order" volgt blijkbaar toch maar enkel de wet als het hen uitkomt.
  • Op sociale media hoor je te pas en te onpas "ik kan niet gaan betogen want ik heb een job die ik kan kwijtraken". Sorry, maar als men ook zo dacht in de jaren '40 dan spraken we nu allemaal Duits.

Ik verwijt individuen niet dat ze niet op de barricades gaan staan, maar zoals ik al heb geduid: dit gaat verder dan gewoon policy waar iemand het niet mee eens is. De gore leugens over dat ICE-incident zouden in "normale tijden" al genoeg zijn voor een politieke crisis van weken, nu passeert dat allemaal maar. En zo is het bijna elke dag een nieuw dieptepunt. Stilaan komen we op het punt waarin de burgers van de VS in een soort fascistische dictatuur wonen. Lopen daar dan echt geen mensen rond met nog een beetje integriteit?

Misschien zou ik daar inderaad als lone wolf gaan staan, ja. Als iedereen zo denkt, dan geraak je nergens.

Maar ik heb het niet enkel over gewone burgers:
  • Van de demoraten hoor je niets. OK, die zijn niet bij machte om legaal iets te doen, maar wat een oorverdovende stilte zeg.
  • Instituten laten zich gewillig muilkorven door Trump. Nieuwsdiensten tomen in, musea en cultuurhuizen buigen de knie, ...
    • Ik besef dat er grote gevolgen kunnen zijn aan het niet-inbinden voor Trump (hoezo trouwens, "vrije meningsuiting"?) maar als iedereen maar meegaat, dan zakt het land nog sneller in de stront.
  • Bij andere Republikeinen hoor je ook weinig tot niets. De partij van de regels, law, and order, die zijn dan allemaal OK met een ongekwalificeerde bijna-80jarige die op zijn eentje alles waar de VS decennia aan gebouwd heeft aan het vernielen is?
  • Bij andere overheidsdiensten ook niets. De FBI is plat op hun rug gaan liggen, bij ICE geven ze miljarden aan niet-opgeleide boerenpummels, ...
  • En dan nog de Epstein files. ALS Trump daar in staat, dan moeten er nog mensen dat weten. En die laten dat dus gewillig passeren, en waarom precies? Opnieuw: de partij van "law and order" volgt blijkbaar toch maar enkel de wet als het hen uitkomt.
  • Op sociale media hoor je te pas en te onpas "ik kan niet gaan betogen want ik heb een job die ik kan kwijtraken". Sorry, maar als men ook zo dacht in de jaren '40 dan spraken we nu allemaal Duits.

Ik verwijt individuen niet dat ze niet op de barricades gaan staan, maar zoals ik al heb geduid: dit gaat verder dan gewoon policy waar iemand het niet mee eens is. De gore leugens over dat ICE-incident zouden in "normale tijden" al genoeg zijn voor een politieke crisis van weken, nu passeert dat allemaal maar. En zo is het bijna elke dag een nieuw dieptepunt. Stilaan komen we op het punt waarin de burgers van de VS in een soort fascistische dictatuur wonen. Lopen daar dan echt geen mensen rond met nog een beetje integriteit?
Dat er bij de Democraten problemen zijn, klopt. Zie ook de discussie over oa dat fossiel Schumer. Maar dat je niets hoort, is echt wel niet juist. Opkomende prominente figuren als Newsom en AOC doen niets anders.

Bij de Republikeinen beginnen de eerste bartsen ook te tonen. Er is zijn aanvaring met MTG geweest die hij volledig kwijt is, en met Massie nog eentje. De Republikeinen die niet herverkozen gaan worden (oa. Bacon, Tillis) houden zich ook absoluut niet meer in.

Dat de vrijgave van de Epstein files geblokkeerd wordt, heeft vooral te maken met het feit dat Mike Johnson, de speaker, de bottleneck is. Die is al een half jaar vertragingsmaneuvers aan het uitvoeren.

Tuurlijk geen 2/3, en ook de senaat wellicht helemaal niet zelfs. Maar er is een gewone meerderheid nodig om hem een beetje af te blokken.
Neen.
Met een meerderheid in het Congress kunnen ze hem impeachen en zal de Senaat zeggen: foert. Net zoals 3x is gebeurd in zijn vorige termijn!
Trump kun je niet 'een beetje afblokken'. Die wordt volledig geblokt of niet.
Zonder 2/3e meerderheid in Congress en Senaat kunnen de Democraten niets substantieels tegen Trump doen.

Neen.
Met een meerderheid in het Congress kunnen ze hem impeachen en zal de Senaat zeggen: foert. Net zoals 3x is gebeurd in zijn vorige termijn!
Trump kun je niet 'een beetje afblokken'. Die wordt volledig geblokt of niet.
Zonder 2/3e meerderheid in Congress en Senaat kunnen de Democraten niets substantieels tegen Trump doen.
Tuurlijk wel. Ze kunnen hem inderdaad niet impeachen zonder die 2/3e. Ze kunnen wel zowat alles blokkeren wat hij nu eenzijdig probeert uit te voeren en waar hij mee wegkomt omdat de GOP op zijn handen blijft zitten. :)

EDIT: En bijna het belangrijkste vergeten, het zou zijn macht over de GOP echt wel serieus kunnen afzwakken. Ik heb nog altijd het idee dat daar een aantal mensen rondlopen die denken dat er licht aan het einde van de Trump tunnel is. Een goeie patat zou daar wel degelijk verandering in kunnen brengen.

Laatst bewerkt:
Maar alles wat hij nu doet mag wettelijk al niet. Wat gaan ze doen?
DoJ inschakelen? Zit vol met Trump aanhangers.
FBI? Nope.
Hoog-gerechtshof? Nope.
Ze kunnen wetten stemmen tegen wat hij doet en hij gaat gewoon verder blijven doen

Vanwaar komt het idee dat Trump dit allemaal alleen doet? Er is een duidelijk plan: Project 2025. Dat plan was al gekend vóór de verkiezingen en wordt nu zorgvuldig uitgevoerd. Een bully op de voorgrond (Trump) is gewoon onderdeel van het plan.

Er zit wel degelijk een grote groep invloedrijke personen achter de schermen die de touwtjes in handen hebben. Het idee van "Trump het ongeleide projectiel dat maar random zaken verziekt" is gewoon niet juist. De afbraak van de democratie is wel degelijk het plan.

FBI? Nope.
Hoog-gerechtshof? Nope.
Ze kunnen wetten stemmen tegen wat hij doet en hij gaat gewoon verder blijven doen
Het idee dat het hooggerechtshof unisono altijd de kant van Trump kiest, klopt niet helemaal. Zullen we de komende weken hopelijk ook duidelijker zien, maar de kans is alleszins reëel dat ze tegen hem beslissen in z'n zaak tegen Cook. En dat ze ook tegen hem zullen beslissen over de invoerrechten (hopelijk later deze maand).

En als de Dems in beide kamers een meerderheid halen, heeft hij helemaal prijs. Granted, die kans is niet gigantisch maar het kan wel degelijk. Zeker als hij blijft verder knoeien op economisch vlak.

Vanwaar komt het idee dat Trump dit allemaal alleen doet? Er is een duidelijk plan: Project 2025. Dat plan was al gekend vóór de verkiezingen en wordt nu zorgvuldig uitgevoerd. Een bully op de voorgrond (Trump) is gewoon onderdeel van het plan.

Er zit wel degelijk een grote groep invloedrijke personen achter de schermen die de touwtjes in handen hebben. Het idee van "Trump het ongeleide projectiel dat maar random zaken verziekt" is gewoon niet juist. De afbraak van de democratie is wel degelijk het plan.
Eindelijk iemand die het snapt. Kvind de podcast niet terug maar twas peter thiel of marc andreesen die zei dat trump I nog onwennig was maar met Trump II wisten ze allemaal wel wat ze moesten doen en wie ze buiten spel moesten zetten.

Ik denk dat veel mensen dat wel snappen (voor mezelf in ieder geval: ik heb het vaak over "deze administratie" en "deze regering") maar ik denk ook dat Trump daar een belangrijker figuur in is dan ze zelf denken. Hoe het zo is gekomen, dat weet ik niet, maar de persoon Trump heeft een bijna sekte-achtige aanhang bij de Republikeinse stemmers. Overigens is hij ook de publieke figuur die iedereen verbindt en staat hij een beetje synoniem met deze politieke strekking.

Eens die van het toneel is, denk ik dat het een enorm stuk moeilijker zal worden voor iemand anders om de leegte die hij nalaat op te vullen en de "base" op die manier bij elkaar te houden. Vandaar waarschijnlijk ook dat men in sneltempo de democratie wil kapotmaken: eens alle systemen door en door kapot zijn, maakt het niet uit dat Trump sterft, want dan zitten de figuren op de achtergrond toch heel stevig in het zadel (zie ook hoe de Supreme Court bijvoorbeeld er nu bij zit) en wordt het heel moeilijk om die democratisch weg te werken.

Dus ja: er zit een heel apparaat achter Trump. Maar hij blijft wel nog steeds de spilfiguur. Verwijder de factor Trump, en er vallen heel wat stemmen en steun weg denk ik.

FBI? Nope.
Hoog-gerechtshof? Nope.

En het probleem is ook dat als er toch een Dem terug President wordt, als die dan al die mensen weer vervangt, dan heb je van rechterzijde weer het argument dat "ze" het ook doen dus hoezo was Trump slecht/hypocriet, en zonder het te willen, heb je er een traditie van gemaakt waarbij elke partij ze eenmaal aan de macht zijn gewoon hun eigen poppetjes installeren.

ALS er al mid-terms zijn, en
De termijnen eindigen hoe dan ook gezien ze vastgelegd zijn in de Grondwet. Stel je voor dat er geen midterms zouden zijn, dan zullen de Democraten meteen de controle over de Senaat verwerven, gezien er meer Republikeinen zijn wiens termijn over is dan Democraten. En gezien het Huis dan volledig leeg zou zijn, hebben de Democraten dan de absolute controle over de wetgevende macht.

Dus: uiteraard zullen er midterms zijn - niemand heeft te winnen bij het andere scenario. En het zal het meest belangrijke politieke evenement zijn van het jaar zijn voor de VS.

Indien het duidelijk blijft dat de GOP zwaar zal verliezen, zal Trump idd nog wel een en ander uit zijn hoed gaan toveren dat sommigen niet leuk gaan vinden (Biden deed zo'n dingen evenzeer in 2022), maar die midterms zullen hoe dan ook plaatsvinden. Wat er na die midterms zal plaatsvinden (en dan specifiek, de periode tot nieuwjaar) dat zullen we dan nog wel zien.

Eens die van het toneel is, denk ik dat het een enorm stuk moeilijker zal worden voor iemand anders om de leegte die hij nalaat op te vullen en de "base" op die manier bij elkaar te houden.
Inderdaad. Vance zie ik het niet doen.

Dat is natuurlijk ook volledig de intentie en het plan dat Trump dagelijks de headlines domineert. Zo komen de democraten gewoon nooit in het nieuws en worden ze irrelevant. Twee, door de publieke opinie te bedelven onder schandalen, uitspraken, intimidatietechnieken, etc... wordt het volk het gewoon en worden ze mak, onderdanig en apatisch gemaakt zodanig dat ze zich niet meer boos maken om het zoveelste schandaal zoals nu met Jpow en het gewoon laten passeren.

Instituten laten zich gewillig muilkorven door Trump. Nieuwsdiensten tomen in, musea en cultuurhuizen buigen de knie, ...
Je zag exact het omgekeerde in 2021. Toen werd Trump overal verbannen of uitgespuwd door dezelfde instituten. Maar toen waren er ook geen financiele gevolgen daarvoor. Ik denk dat je in 2029 opnieuw hetzelfde gaat zien (afh van wie dan President wordt althans), plots gaat de kritiek weer komen op Trump.

Het is geen kwestie van vrije meningsuiting (ook vandaag vind je genoeg kritiek op Trump in de VS als je het zoekt), het is puur een kwestie van geld. Dat er de laatste decennia veel meer instituten in de VS "for profit" geworden zijn, of zich geconsolideerd hebben (zeker in de media), is daar ook niet vreemd aan. De media hebben het aan zichzelf te danken. Het is nooit Trump die een journalist ontslaat wegens kritiek, het is z'n baas onder druk van de aandeelhouders. De enigen die hier helemaal niet gevoelig aan zouden moeten zijn, zijn de Democraten. En toch zijn dat net de meest stille in dit hele verhaal...

Trouwens: hetzelfde bij ons. De media worden bijna allen op de een of andere manier gesubsideerd door de overheid, en zijn nu al relatief poeslief tegenover onze politici. Hetzelfde voor cultuur. Als er bij ons ook een Trump zou opstaan (hypothetisch, zal niet zo snel gebeuren) dan riskeer je hier exact hetzelfde. Je kan ergens zelfs argumenteren dat veel van de kritiek uit die sector op de N-VA vandaag volledig verstomd is...

Laatst bewerkt:
Het is geen kwestie van vrije meningsuiting (ook vandaag vind je genoeg kritiek op Trump in de VS als je het zoekt), het is puur een kwestie van geld. Dat er de laatste decennia veel meer instituten in de VS "for profit" geworden zijn, of zich geconsolideerd hebben (zeker in de media), is daar ook niet vreemd aan. De media hebben het aan zichzelf te danken. Het is nooit Trump die een journalist ontslaat wegens kritiek, het is z'n baas onder druk van de aandeelhouders. De enigen die hier helemaal niet gevoelig aan zouden moeten zijn, zijn de Democraten. En toch zijn dat net de meest stille in dit hele verhaal...
Dat vind ik wel een beetje de dingen met de mantel der liefde bedekken. Trump is heel vocaal met zijn retoriek dat mensen die zaken zeggen die hij niet wil moeten afgestraft worden en strooit rijkelijk met de rechtszaken. Het is dan misschien niet Trump rechtstreeks die journalisten de laan uitstuurt, maar dat is dan op dezelfde wijze als maffiabazen die nooit rechtstreeks te maken hebben met een moord. Je kan ze er misschien gerechtelijk niet voor vervolgen, maar iedereen weet wel hoe de vork in de steel zit. Dus ik vind wel dat de vrije meningsuiting nu meer onder druk staat dan onder andere presidenten (en zelfs onder Trump I).

Ik ben het er ook niet volledig mee eens dat Trump overal werd uitgespuwd in 2021. De media zijn, algemeen genomen, altijd al heel erg zacht geweest voor Trump vind ik persoonlijk.

Overigens ben ik er wel mee akkoord dat heel dat "for profit" nieuwsdienstenverhaal een ramp is voor de samenleving. Ginds, maar ook hier.

De termijnen eindigen hoe dan ook gezien ze vastgelegd zijn in de Grondwet. Stel je voor dat er geen midterms zouden zijn, dan zullen de Democraten meteen de controle over de Senaat verwerven, gezien er meer Republikeinen zijn wiens termijn over is dan Democraten. En gezien het Huis dan volledig leeg zou zijn, hebben de Democraten dan de absolute controle over de wetgevende macht.
Ach, ik zie de Republikeinen nog wel zeggen: "ik blijf zitten, wat ga je er aan doen?"
Zeker als de voorzitters ook Republikein zijn.
Wat kan men dan doen?

Eerst zullen ze ook roepen dat de verkiezingen niet eerlijk waren.
Dan moeten de Democraten naar de rechter stappen. Lagere rechters zullen de democraten waarschijnlijk gelijk geven en dan komt het voor het hooggerechtshof. Wat gaan die beslissen?
Of politie inschakelen? Is merendeel Republikein.

Republikeinen lappen de regels al jaren aan hun laars en beschuldigen de Democraten van wat ze zelf aan het doen zijn. Ik vind het naïef om te denken dat Republikeinen vrijwillig de macht gaan opgeven.

Je zag exact het omgekeerde in 2021. Toen werd Trump overal verbannen of uitgespuwd door dezelfde instituten. Maar toen waren er ook geen financiele gevolgen daarvoor. Ik denk dat je in 2029 opnieuw hetzelfde gaat zien (afh van wie dan President wordt althans), plots gaat de kritiek weer komen op Trump.

Trouwens: hetzelfde bij ons. De media worden bijna allen op de een of andere manier gesubsideerd door de overheid, en zijn nu al relatief poeslief tegenover onze politici. Hetzelfde voor cultuur. Als er bij ons ook een Trump zou opstaan (hypothetisch, zal niet zo snel gebeuren) dan riskeer je hier exact hetzelfde. Je kan ergens zelfs argumenteren dat veel van de kritiek uit die sector op de N-VA vandaag volledig verstomd is...
Van welke "instituten" werd Trump verbannen of uitgespuwd in 2021, dat wil ik wel eens zien. Voorbeelden, graag.
En welke instituten werden toen actief door de zitten de president gedwongen om bepaalde stappen te ondernemen? Ook voorbeelden.

Want het is gemakkelijk om te zeggen "exact hetzelfde als toen, maar dan omgekeerd, dus par for the course". Dan heb ik wel iets meer nodig dan alleen jouw woord, want dat startpunt klopt volgens mij al helemaal niet.

En als de reden 'geld' is, betekent dat helemaal niet dat dat geen probleem is voor de vrijheid van meningsuiting. Stel dat Trump alle kranten een miljardenbelasting oplegt, en enkel de Staatskrant volledig betaalt. Dan is het een kwestie van geld, maar is de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting weg.

Terug
Bovenaan