Misschien zou ik daar inderaad als lone wolf gaan staan, ja. Als iedereen zo denkt, dan geraak je nergens.
Maar ik heb het niet enkel over gewone burgers:
- Van de demoraten hoor je niets. OK, die zijn niet bij machte om legaal iets te doen, maar wat een oorverdovende stilte zeg.
- Instituten laten zich gewillig muilkorven door Trump. Nieuwsdiensten tomen in, musea en cultuurhuizen buigen de knie, ...
- Ik besef dat er grote gevolgen kunnen zijn aan het niet-inbinden voor Trump (hoezo trouwens, "vrije meningsuiting"?) maar als iedereen maar meegaat, dan zakt het land nog sneller in de stront.
- Bij andere Republikeinen hoor je ook weinig tot niets. De partij van de regels, law, and order, die zijn dan allemaal OK met een ongekwalificeerde bijna-80jarige die op zijn eentje alles waar de VS decennia aan gebouwd heeft aan het vernielen is?
- Bij andere overheidsdiensten ook niets. De FBI is plat op hun rug gaan liggen, bij ICE geven ze miljarden aan niet-opgeleide boerenpummels, ...
- En dan nog de Epstein files. ALS Trump daar in staat, dan moeten er nog mensen dat weten. En die laten dat dus gewillig passeren, en waarom precies? Opnieuw: de partij van "law and order" volgt blijkbaar toch maar enkel de wet als het hen uitkomt.
- Op sociale media hoor je te pas en te onpas "ik kan niet gaan betogen want ik heb een job die ik kan kwijtraken". Sorry, maar als men ook zo dacht in de jaren '40 dan spraken we nu allemaal Duits.
Ik verwijt individuen niet dat ze niet op de barricades gaan staan, maar zoals ik al heb geduid: dit gaat verder dan gewoon policy waar iemand het niet mee eens is. De gore leugens over dat ICE-incident zouden in "normale tijden" al genoeg zijn voor een politieke crisis van weken, nu passeert dat allemaal maar. En zo is het bijna elke dag een nieuw dieptepunt. Stilaan komen we op het punt waarin de burgers van de VS in een soort fascistische dictatuur wonen. Lopen daar dan echt geen mensen rond met nog een beetje integriteit?