De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Idem. Op persoonlijk vlak piekten de stresslevels al, maar de staat van de wereld helpt echt niet. Het ziet er gewoon echt niet goed uit.
Het is zodanig erg geworden dat een burgeroorlog in de VS misschien nog de beste oplossing is, liefst beperkt tot de VS dan.
Ik zie Trump zich er ook niet bij neerleggen moest hij de midterms verkiezingen verliezen. Hij zal dan wel blijven beweren dat ze vervalst zijn.

In verband met de midterms die er aan komen: Trump Regrets Not Seizing Voting Machines After 2020 Election

Je ziet nu al aankomen dat hij in November bij tegenvallende resultaten wel zulke zaken gaat proberen.
November wordt sowieso heel belangrijk. Niet alleen owv de meerderheid in het huis en richting wetgeving etc, maar ook gewoon richting de verkiezingen daarna. Ik acht dat sujet in staat om de poging te wagen voor een derde termijn te gaan en dan is het redelijk belangrijk dat de republikeinen een beetje in de touwen hangen.

Voor the Land of the Free and the Home of the Brave te zijn komt er toch maar bitter weinig protest (vanuit het establishment en de politiek en vanuit het volk) op deze autocraat en zijn aanhang. Ik ben blij dat we nu al wat meer weerstand tegen ICE/Gestapo zien, maar wat gaat dat land toch in een rotvaart richting het rioolputje met deze regering. Veel vrijheid en dapperheid zie ik daar niet meer.

Decennialang de mond vol over het tweede amadement en dat het volk zich moet kunnen verweren tegen een tirannieke overheid, maar hoeveel vakjes heeft Trump ondertussen al ingekleurd? Vrijwel alle checks and balances zijn ondertussen volledig genegeerd. Van verzet nog niet veel gezien.

En uiteraard weet ik dat Trump democratisch verkozen is, maar als men stemt op een kandidaat in een democratie dan mag men er logischerwijze ook van uit gaan dat die kandidaat zich aan de regels houdt. Trump doet hier een recordpoging "verzakken naar een oligarchie" en is op rampkoers met alles en iedereen (behalve zijn miljardairsvriendjes en de mensen achter Project 2025) dus die past als gegoten in de rol van persoon/regering waarvoor het tweede amandement bestaat.

Dan lees je online dat mensen niet kunnen gaan protesteren "want dan riskeren ze hun job te verliezen". Dat is inderdaad een goed argument, maar zowat iedereen die doorheen de geschiedenis ooit geprotesteerd heeft tegen zulke zaken, had vanalles te verliezen. Dat is dus absoluut niet eigen aan de VS. Maar dan nog: waar zit de politiek? Zelfs van democraten hoor je weinig tot niks. Ruggengraatloos.

Zoals zovelen had ik het er vroeger moeilijk mee om me voor te stellen "hoe het zo ver is kunnen komen" toen Hitler aan de macht kwam. We zien het nu gewoon voor onze eigen ogen gebeuren. En neen, Trump is Hitler niet, maar wie de talloze gelijkenissen met figuren als Hitler en Mussolini nu nog negeert, die doet dat uit kwade wil.

Het is zodanig erg geworden dat een burgeroorlog in de VS misschien nog de beste oplossing is, liefst beperkt tot de VS dan.
Ik zie Trump zich er ook niet bij neerleggen moest hij de midterms verkiezingen verliezen. Hij zal dan wel blijven beweren dat ze vervalst zijn.
Ik zie stilaan ook niet meer in hoe deze man en zijn kornuiten op een geweldloze manier gestopt kunnen worden.

Misschien wanneer de Republikeinen en Democraten 1 groot front vormen als tegenbeweging om terug op een normale manier aan (wereld)politiek te doen. Eventueel de ex-presidenten die gezamenlijk het woord voeren als woordvoerders van deze beweging om terug rust te brengen.

Zolang Schumer de spreekbuis is van de Democraten, moet je van hun kant uit niets verwachten. Die man heeft het charisma van een hondendrol, de ruggengraat van een natte dweil, en de motivatiekracht van een slapende slak.

We zijn hier wel de hele tijd bezig over Trump e.d., maar er mag toch ook wel eens gekeken worden naar hoe die partij geleid wordt momenteel.

Trump wilt de geldkraan open zetten, met als gevolg dat aandelen zullen stijgen in $ waarde maar dat de $ zelf zal veel van zijn waarde verliezen, en niet meer relevant gaat zijn als reserve currency op den duur.
Is ook de enige haalbare manier om met de staatsschuld om te gaan. Er zijn zover ik weet 3 opties:
1. Schulden niet meer afbetalen => defacto failliet, dan stort de economie helemaal in en is het vertrouwen in de USA volledig weg
2. Tax inkomens verhogen / uitgaven verminderen => De schuldenberg en jaarlijks deficit zijn veel te hoog geworden, is gewoon niet meer haalbaar. Dit zou de economie ook volledig doen instorten
3. Dollar devaluatie => zorg gewoon dat de dollar minder waard wordt. Op die manier betaalt heel de wereld (Amerikanen en US bonds houders) een stukje van de schuld mee af.

Voor optie 3 moet je dus de inflatie aanwakkeren. Alles wijst erop dat dat het doel is van de huidige regering.

Zolang Schumer de spreekbuis is van de Democraten
Schumer en Jeffries, die twee zijn de hoofdoorzaken van het makke verzet. Beide mogen vervangen worden wat mij betreft.

Het is maandag vandaag, dus ik veronderstel dat de ICE-protesten weer voorbij zullen zijn?

Wel zalig om de speech van Powell te zien. Eindelijk wat weerwerk. Hopelijk zet dat meer in gang.

Exxon uit wat zorgen m.b.t. investeringen in Venezuela - https://www.cnbc.com/2026/01/12/oil-trump-venezuela-exxon-mobil-darren-woods.html

Je moet het maar doen natuurlijk: Je neemt een zittend dictator mee en laat uitschijnen dat alles na 24h in kannen en kruiken is: je neemt het land en zijn rijkdommen over, snel even wat investeerders en de deal is rond - applaus graag.

Ik ben oprecht benieuwd hoe dat economisch beleid (verzameling van tarieven, beurzen, acties Venezuela, handelstekort, koers USD, ...) zich in objectieve cijfers gaat vertalen.

Hij zal dan wel blijven beweren dat ze vervalst zijn.

Het is dat dat me ook zo moedeloos maakt. Het is ook constant hetzelfde, elke dag opnieuw. Elke dag de flagrante leugens, elke dag het riedeltje dat Links de oorzaak is, elke dat het riedeltje hoe great hij wel niet is, elke dag een loopje nemen met de relevante wetten en er mee wegkomen enz...enz... maar ook, erger nog, elke dag weer posts moeten lezen van mensen die daar compleet in meegaan. Zoals sommigen hierboven ook al zeiden is het gewoon heel slecht voor je gemoedstoestand. Eigenlijk zou ik ook beter gewoon mijn Facebook sluiten en hier op BG de Trump-forums vermijden.

Het probleem is ook dat ze daar al zover afgegleden zijn dat het niet meer op een normale manier zal goedkomen. Je zit met een overheid die gewoon zoveel macht heeft dat geen enkele groep die er nog iets kan aan doen, het effectief ook nog durft of zelfs kan te doen: rechters, politici, wetenschappers, etc... Je mag dan ook al een hoop Amerikanen hebben die tot het inzicht gekomen zijn waar ze voor gestemd hebben, het kalf is gewoon verdronken. Ik ga een beetje een vreemde vergelijking maken, maar dit is zoals de brand in Crans-Montana. De brand is Trump & co, en dan heb je nog altijd een hoop volk dat blijft staan kijken en joelen, niet besefende hoe ernstig het is, tot het gewoon veel te laat is om het nog te fixen.

Ik zie het overigens ook op mijn werk. Ik werk voor een Amerikaanse multinational, die ook maatschappelijke verdienste altijd hoog in het vaandel droeg. Sinds een jaar is daar bijna niets meer van te merken, simpelweg omdat er constant allerlei dreigementen van Trump boven de onderneming hangen, en bottomline het gewoon de aandeelhouders zijn die belangrijkst zijn en dus de business gewoon altijd de veiligste optie (ifv Trump dreigementen) kiest.

Het is dat dat me ook zo moedeloos maakt. Het is ook constant hetzelfde, elke dag opnieuw. Elke dag de flagrante leugens, elke dag het riedeltje dat Links de oorzaak is, elke dat het riedeltje hoe great hij wel niet is, elke dag een loopje nemen met de relevante wetten en er mee wegkomen enz...enz... maar ook, erger nog, elke dag weer posts moeten lezen van mensen die daar compleet in meegaan. Zoals sommigen hierboven ook al zeiden is het gewoon heel slecht voor je gemoedstoestand. Eigenlijk zou ik ook beter gewoon mijn Facebook sluiten en hier op BG de Trump-forums vermijden.

Het probleem is ook dat ze daar al zover afgegleden zijn dat het niet meer op een normale manier zal goedkomen. Je zit met een overheid die gewoon zoveel macht heeft dat geen enkele groep die er nog iets kan aan doen, het effectief ook nog durft of zelfs kan te doen: rechters, politici, wetenschappers, etc... Je mag dan ook al een hoop Amerikanen hebben die tot het inzicht gekomen zijn waar ze voor gestemd hebben, het kalf is gewoon verdronken. Ik ga een beetje een vreemde vergelijking maken, maar dit is zoals de brand in Crans-Montana. De brand is Trump & co, en dan heb je nog altijd een hoop volk dat blijft staan kijken en joelen, niet besefende hoe ernstig het is, tot het gewoon veel te laat is om het nog te fixen.

Ik zie het overigens ook op mijn werk. Ik werk voor een Amerikaanse multinational, die ook maatschappelijke verdienste altijd hoog in het vaandel droeg. Sinds een jaar is daar bijna niets meer van te merken, simpelweg omdat er constant allerlei dreigementen van Trump boven de onderneming hangen, en bottomline het gewoon de aandeelhouders zijn die belangrijkst zijn en dus de business gewoon altijd de veiligste optie (ifv Trump dreigementen) kiest.
Stel u gewoon in vraag... wat ga JIJ (viperHD) eraan kunnen veranderen? Hoogstwss niets. Buiten er u wat in opjagen. Daarentegen haal je enorm veel informatie uit reddit topics en andere fora waar de mensen er wel iets kunnen aan doen (amerikaanse stemmers) en een uitgesproken mening hebben of toch alles aan doen om hun partij in een goed daglicht te stellen en de andere des duivels voor te stellen.

Je kan alleen maar hopen dat hij de midterms verliest, en dat het allemaal een beetje correct verloopt, voor het kalf helemaal is verdronken.
ALS er al mid-terms zijn, en
ALS ze al eerlijk verlopen,
dan nog zal het niet veel helpen.

Slechts 22 van de 53 Republikeinse seats komen beschikbaar. Meerderheid daarvan voorspelt men nog altijd voor Republikeinen. Democraten gaan quasi nooit de 2/3e meerderheid van krijgen om Trump af te zetten.
En dan zit je nog altijd met het Republikeinse hoog-gerechtshof ...

Stel u gewoon in vraag... wat ga JIJ (viperHD) eraan kunnen veranderen? Hoogstwss niets. Buiten er u wat in opjagen. Daarentegen haal je enorm veel informatie uit reddit topics en andere fora waar de mensen er wel iets kunnen aan doen (amerikaanse stemmers) en een uitgesproken mening hebben of toch alles aan doen om hun partij in een goed daglicht te stellen en de andere des duivels voor te stellen.
Ik vind dit, met alle respect, een beetje simplistisch voorgesteld. Uiteraard is het waar dat wij Belgen niets kunnen doen aan wat Trump allemaal aan het uitspoken is, maar we worden hier elke dag bedolven onder de berichten die weer maar eens gaan over het volgende dieptepunt dat bereikt is. Dat de president van de VS openlijk flirt met het binnenvallen van een NAVO-lid en elke week flip-flopt over of hij de EU nog wil steunen in de oorlog tegen Rusland, is al erg genoeg. Dat heeft namelijk rechtstreeks effect op ons. Het is nogal moeilijk om daarvoor de ogen te sluiten.

Maar dan heb je nog die talloze andere berichten. Elke dag zakt die regering maar een beetje dieper. Elke dag plooit er een instituut in de VS voor de ijzeren wil van deze autocraat. Elke dag een stapje dichter bij een fascistische staat die the point of no return heeft bereikt. Het feit dat dat daar allemaal ongehinderd kan passeren, is ook al genoeg om iemand droevig te stemmen. Want dat betekent ofwel dat het merendeel van de Amerikanen apathisch is voor wat er daar aan de hand is, ofwel dat een groot deel van de Amerikanen dat steunt. Zulke zaken zijn echt niet goed voor het geloof in de mensheid. Temeer omdat er hier in Europa ook extreme partijen zijn die heel aandachtig kijken.

Het "both sides" argument op het einde vind ik persoonlijk ook wat misplaatst. Het lijkt mij op dit moment nu toch enorm duidelijk welke politieke kant van het spectrum daar in de VS "des duivels" is. We kunnen dan trachten om altijd te zeggen "jamaar de andere kant heeft ook slechterikken" (en dat is natuurlijk zo) teneinde het o-zo bekende polariseren te voorkomen, maar men moet ook een kat een kat durven noemen. Extreemrechts heeft daar de macht gegrepen en is in sneltempo de rechtsstaat aan het afbreken en richting een fascistisch Amerika aan het afglijden.

Persoonlijk denk ik dat het voor de EU en andere "grootmachten" nog wel zal meevallen, dus persoonlijk ben ik niet zo een enorme doemdenker. Het democratisch systeem van onze landen lijkt me toch ook nog net wat robuuster dan dat van de VS, wat toch vooral gebaseerd leek op het idee dat fatsoen bij iedere politicus ingebakken zit, en die tijden zijn toch ook achter ons. Maar de VS lijkt me toch nooit meer te zullen herstellen als je ziet wat voor schade Trump daar aan het maken is.

Draai het eens om. Moest jij Amerikaan zijn en daar wonen zou jij als "lonely wolf" met uw stakingspiket daar staan roepen en tieren wat voor gangster hij wel is?

Je moet voldoende volk hebben dat zich wenst te organiseren op een veilige manier. Als je daar alleen staat te apengaaien lukt het natuurlijk ook niet hé.

ALS er al mid-terms zijn, en
ALS ze al eerlijk verlopen,
dan nog zal het niet veel helpen.

Slechts 22 van de 53 Republikeinse seats komen beschikbaar. Meerderheid daarvan voorspelt men nog altijd voor Republikeinen. Democraten gaan quasi nooit de 2/3e meerderheid van krijgen om Trump af te zetten.
En dan zit je nog altijd met het Republikeinse hoog-gerechtshof ...
Tuurlijk geen 2/3, en ook de senaat wellicht helemaal niet zelfs. Maar er is een gewone meerderheid nodig om hem een beetje af te blokken.

Ik heb nu niet zoveel schrik voor Jpow. Die man heeft zich omringd met de beste advocaten om hem te verdedigen. De aanklacht tegen Comey (door wie Trump nota bene in 2016 waarschijnlijke gewonnen heeft) is ook snel afgewezen door een rechter

Hopelijk reageren de markten ook negatief binnen 10 minuten

Ik heb nu niet zoveel schrik voor Jpow. Die man heeft zich omringd met de beste advocaten om hem te verdedigen. De aanklacht tegen Comey (door wie Trump nota bene in 2016 waarschijnlijke gewonnen heeft) is ook snel afgewezen door een rechter

Hopelijk reageren de markten ook negatief binnen 10 minuten
De aanklachten op zich creëeren al een 'chilling effect', waardoor mensen en instituten steeds vaker voor Trump gaan plooien, ook als ze in de rechtbank verworpen worden.

Terug
Bovenaan