De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Boots on the ground in Mexico om "de kartels" aan te vallen?

En dat net in het jaar van het WK voetbal, samen georganiseerd met... Mexico. Jeweetwel, datzelfde WK georganiseerd door de FIFA waarvan de baas hem een vredes"prijs" gegeven heeft.

Bon, even terugkomen op de nieuwe dietary guidelines.

But other nutrition experts criticised other elements of the new guidelines, including the endorsement of red meat and full-fat dairy products.

Marion Nestle, a former New York University nutrition professor, said the suggestion to eat more protein "makes no sense" since she said Americans already consume enough.

"Except for the excellent advice to reduce intake of highly processed foods, which were not particularly prevalent back then, these guidelines take us back to the diets of the 1950s, when everyone was eating lots of meat and dairy and not worrying much about vegetables, and heart disease was rampant," she said.

The American Heart Association said in a statement that it welcomed the inclusion of several recommendations, like the emphasis on eating more vegetables, fruit and whole grains.

But it added: "We are concerned that recommendations regarding salt seasoning and red meat consumption could inadvertently lead consumers to exceed recommended limits for sodium and saturated fats, which are primary drivers of cardiovascular disease."
Er staat trouwens wel: "in general, saturated fat consumption should not exceed 10% of total daily calories.", maar als je prominent rood vlees en volle melk in die driehoek zet, en dan ook expliciet dat je als vetstoffen naast olijfolie best denkt aan boter of ossewit, dan zit je bij het bakken van een steak daar dus al boven als je ook wat volle melk en kaas consumeert.

Het slaat dut allemaal op niet zo veel, uiteraard is de push naar "real food" (een dwaze term, maar soit) goed aangezien sterk verwerkt voedsel een groot deel van de mensen hun kcal-inname uitmaakt. Maar dan een bevolking die sowieso al genoeg eiwit en meer dan genoeg verzadigde vetten binnenkrijgt naar rood vlees, volle melk, boter, ossewit, ... duwen is wel heel vreemd.

Opnieuw, ik kan dat niet los zien van hoe populair die "anti seed oil" en "carnivore" verhaaltjes zijn bij conservatief Amerika. Maar, er is meer hoor. Als je opzoekt wat de wetenschappelijke basis is van dat rapport, dan kom je op dit document uit: https://cdn.realfood.gov/Scientific Report.pdf

En daar staat in wie als reviewer heeft opgetreden, en of die noemenswaardige funding sources te vermelden heeft (vanaf pagina x). Daar staan toch enkele interessante zaken in zoals funding van de National Cattlemen's Beef Association, Texas Beef Council, Danone, National Dairy Council, National Pork Board, General Mills, ...

Wil dat daarom zeggen dat die mensen niet objectief zijn, niet noodzakelijk. Maar het is IMO niet ideaal als je wetenschappelijke onafhankelijkheid wil claimen voor een rapport van de federale overheid. Waarin dan toevallig een onverwachte nadruk ligt op rood vlees en zuivel, in contradictie met het geformuleerde advies rond verzadigd vet.

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat die nu ook politieke zelfmoord gepleegd hebben..
Er is maar ene in die lijst die dit jaar herverkozen moet worden (de andere pas binnen 2 jaar of later - tegen dan al weer lang vergeten). Susan Collins is van Maine, een erg blauwe staat, en heeft zichzelf altijd aangeprezen als een "moderate". Die pleegt geen "politieke zelfmoord" door tegen Trump in te gaan, het omgekeerde zou net "politieke zelfmoord" zijn in een staat als Maine.

Ook voor Rand Paul is het geen probleem - die gaat al twee ambtstermijnen tekeer tegen Trump zonder gevolgen te dragen. Populair genoeg in de thuisstaat. Rand Paul is m.i. de meest Republikeinse Republikein.
Hopelijk zijn het de eerste signalen van iets of wat van verzet tegen Trump. Is er misschien eindelijk iets stilletjes aan het keren?
Het zal nu wel stillekes aan beginnen met de midterms. De psychologische grens van nieuwjaar is achter de rug, de verkiezingen zijn nu dit jaar, niet meer volgend jaar. Maar het gaat toch nog heel traag.

Als SCOTUS straks de tarieven zou vernietigen gaat dat wel weer een mentale opsteker zijn. De meerderheid van de Republikeinen in het Huis is ook al kleiner geworden ondertussen door overlijdens en ontslagen.

M.i. is het Hakeem Jeffries en Chuck Schumer die aan de basis liggen van het makke verzet. Die twee zouden gerust ASAP vervangen mogen worden (Schumer mocht zelfs gisteren al vervangen worden wat mij betreft).

Ik vraag mij af hoe het ooit nog goed komt met dat land. Hoe kunnen ze van de Republikeinen terug een partij maken als die zo door en door rot zijn zoals nu? De Democraten kunnen dan winnen maar vroeg of laat winnen de Republikeinen toch weer.
Niet, het komt niet meer goed met dat land, toch niet zonder veel bloedvergieten.

Republikeinen bewijzen keer op keer dat hun partij voor het land gaat. Enkele posts geleden noemden we enkele republikeinen moedig omdat ze voor een resolutie stemmen die zegt dat Trump Venezuela niet mag aanvallen zonder goedkeuring van het Congress. Dat staat nu al in de grondwet!
47 republikeinen stemmen dus TEGEN de huidige grondwet! Laat dat even bezinken.

Republikeinen gaan dus nooit vrijwillig tegen Trump stemmen. Om Trump op een wettelijke manier af te kunnen zetten, zouden de democraten een 2/3e meerderheid moeten hebben in de Senaat. Zelf als er al eerlijke midterms (!!), dan nog zal dat quasi onmogelijk zijn.

Hooggerechtshof heeft al heel gezegd dat alles wat een (Republikeinse) president doet bij het uitoefenen van zijn ambt wettelijk is. En, oh ja, het (Republikeinse) hooggerechtshof beslist wat daar onder valt.

Dus vanuit de politiek of rechterlijke macht gaat er geen oplossing komen.
De burgers?

Amerikanen zijn de grootste lafbekken in de wereld. Ondanks hun geblaat over "Land of the Free" en "Home of the Brave", is het duidelijk dat ze niet verder geraken dan wat weekend protesten. Want, "Amerika is zo groot", "ik verlies mijn werk en dus mijn ziekteverzekering", ...
De elite echt pijn doen door zelfs maar te gaan staken, durven ze niet.
2e amendement was kennelijk ook enkel een smoes om ieder jaar duizenden kinderen te doden. Niet om tegen tyrannieke overheid in opstand te komen.

Blijft het leger...
Ondertussen zijn alle advocaten buiten gegooid, veel van de generaals die tegen Trump zijn, zijn buiten gepest. We hebben al gezien dat men vlotjes illegale bevelen opvolgt om overlevenden van hun boot aanvallen nogmaals te bombarderen zodat er geen getuigen meer zijn. Inval in Venezuela was ook duidelijk illegaal.
Het zou me sterk verbazen dat de militaire macht Trump gaat afzetten.

Het beste waar we op kunnen hopen is dat Trumps militaire agressie inwendig wordt gericht, er een burger oorlog komt en wij (relatief) buiten schot blijven.

En zelfs als Trump afgezet zou kunnen worden, gaat men dan voldoende hervormingen kunnen doorvoeren zodat zo'n flagrant misbruik niet meer kan gebeuren? Ik geloof het niet.

Best besteedde geld van Putin ooit.

Laatst bewerkt:
Dat gaat toch sowieso botsen, die blauwe staten gaan het ook niet blijven pikken van ICE denk ik. Op den duur gaan er toch een aantal in opstand komen. Geweld leidt alleen maar tot meer geweld. De vraag is niet of maar wanneer het eens serieus gaat fout lopen.

Tis te zien, blijven de betogers (incl. De betaalde pro/ultra linkse) ice en andere ordediensten lastigvallen dan gaan die ook wel eens anders gaan reageren dan nu denk ik.. plus de pro-rechtse betogers zijn er nu eigenlijk niet echt om “tegen” te protesteren om t zo te noemen..

Heel t klimaat daar is echt n perfect scenario voor n burgeroorlog om t zo te bekijken..

Jammer dat zo n mooi land wordt bevolkt door (en ja, zowel links als rechts) idioten..

Ik begrijp niet waarom mensen zijn zoals ze zijn met zoveel geweld tegen elkaar.

Heel t klimaat daar is echt n perfect scenario voor n burgeroorlog om t zo te bekijken..
Uh-huh. Bijzonder toch, dat het er nooit van lijkt te komen? Of misschien is dat ook niet bijzonder?

De ICE-gebeurtenis kan je zien als de zoveelste "vonk" waar @Smodge indertijd naartoe verwees, een vonk die potentieel grootschalige protesten/rellen (die niet enkel in weekends plaatsvinden) zou in gang kunnen zetten, en misschien zelfs een burgeroorlog. Zelfs wel een van de sterkste vonken van het voorbije jaar, denk ik. En meer zelfs, het gebeurt opnieuw in het gebied waar dat ook gebeurde voor George Floyd.

Toch denk ik dat - net zoals de verbale aanval op de Somaliërs (ook in dit gebied) - het er ook nu weer niet van zal komen. En niet omdat het "te koud" is. Dit is mijn mening, maar ik blijf ervan overtuigd dat, zolang de Amerikanen het "te goed" hebben, als in: fulltime jobs/school en de rest van de tijd nodig om hun vele geld weer uit te geven, we geen grootschalige protesten (die meer dan een weekend duren) zullen zien, ongeacht de vonk. Tot nu toe is deze stelling nog niet ontkracht geweest, ondanks meerdere serieuze vonken (Kirk, Epstein, ICE, etc.).

De dag dat die voorwaarde niet meer vervuld is, als er zich dan ook weer een vonk voordoet, zal het wel anders gaan lopen vrees ik. Maar de Amerikaanse economie is zodanig sterk, ze wordt momenteel nog veel sterker onder Trump en Trump heeft er ook gigantisch veel controle over, dat dat zich enkel maar zal kunnen voordoen door een externe gebeurtenis waar Trump geen controle over heeft. Een gebeurtenis die we vandaag nog helemaal niet kunnen voorspellen.

Uh-huh. Bijzonder toch, dat het er nooit van lijkt te komen? Of misschien is dat ook niet bijzonder?
Inderdaad, vandaar dat ik zeg dat Amerikanen lafbekken zijn.
Altijd de mond vol dat ze het uitverkoren volk zijn en van niemand bang, maar als puntje bij paaltje komt, doen ze niets.

Van de Russen kan het nog begrijpen. Buiten 1991 tot 2000 zijn die eigenlijk altijd overheerst geweest door een Tsaar, Communistische Partij of Dictator Putin. Iedere keer als zij revolteerden, waren ze slechter af. Dat zakt de bereidwilligheid wel in natuurlijk.
Maar de Amerikanen hebben sinds de burgeroorlog geen conflict meer gehad op eigen bodem.
De ICE-gebeurtenis kan je zien als de zoveelste "vonk" waar @Smodge indertijd naartoe verwees, een vonk die potentieel grootschalige protesten/rellen (die niet enkel in weekends plaatsvinden) zou in gang kunnen zetten, en misschien zelfs een burgeroorlog. Zelfs wel een van de sterkste vonken van het voorbije jaar, denk ik. En meer zelfs, het gebeurt opnieuw in het gebied waar dat ook gebeurde voor George Floyd.

Toch denk ik dat - net zoals de verbale aanval op de Somaliërs (ook in dit gebied) - het er ook nu weer niet van zal komen. En niet omdat het "te koud" is. Dit is mijn mening, maar ik blijf ervan overtuigd dat, zolang de Amerikanen het "te goed" hebben, als in: fulltime jobs/school en de rest van de tijd nodig om hun vele geld weer uit te geven, we geen grootschalige protesten (die meer dan een weekend duren) zullen zien, ongeacht de vonk. Tot nu toe is deze stelling nog niet ontkracht geweest, ondanks meerdere serieuze vonken (Kirk, Epstein, ICE, etc.).
Grotendeels akkoord
De dag dat die voorwaarde niet meer vervuld is, als er zich dan ook weer een vonk voordoet, zal het wel anders gaan lopen vrees ik. Maar de Amerikaanse economie is zodanig sterk, ze wordt momenteel nog veel sterker onder Trump en Trump heeft er ook gigantisch veel controle over, dat dat zich enkel maar zal kunnen voordoen door een externe gebeurtenis waar Trump geen controle over heeft. Een gebeurtenis die we vandaag nog helemaal niet kunnen voorspellen.
Ik betwijfel of de Amerikaanse economie echt wel zo sterk is.
De S&P 500 wordt voor 35% gedragen door 7 tech bedrijven: Apple, Amazon, Alphabet, Meta Platforms, Microsoft, Nvidia en Tesla.
Vele andere bedrijven zien sterk af van de tarieven van Trump, en de echte impact daarvan moet nog komen (want hij heeft al veel tarieven uitgesteld of tijdelijk verzwakt)
Het lijkt echt wel dat de Amerikaanse elite het Trump principe onderschrijft dat winnen niet genoeg is, de andere moet ook verliezen. Een win-win kan niet bestaan. Onbegrijpelijk.

Inderdaad, vandaar dat ik zeg dat Amerikanen lafbekken zijn.
Altijd de mond vol dat ze het uitverkoren volk zijn en van niemand bang, maar als puntje bij paaltje komt, doen ze niets.

Van de Russen kan het nog begrijpen. Buiten 1991 tot 2000 zijn die eigenlijk altijd overheerst geweest door een Tsaar, Communistische Partij of Dictator Putin. Iedere keer als zij revolteerden, waren ze slechter af. Dat zakt de bereidwilligheid wel in natuurlijk.
Maar de Amerikanen hebben sinds de burgeroorlog geen conflict meer gehad op eigen bodem.

Grotendeels akkoord

Ik betwijfel of de Amerikaanse economie echt wel zo sterk is.
De S&P 500 wordt voor 35% gedragen door 7 tech bedrijven: Apple, Amazon, Alphabet, Meta Platforms, Microsoft, Nvidia en Tesla.
Vele andere bedrijven zien sterk af van de tarieven van Trump, en de echte impact daarvan moet nog komen (want hij heeft al veel tarieven uitgesteld of tijdelijk verzwakt)
Het lijkt echt wel dat de Amerikaanse elite het Trump principe onderschrijft dat winnen niet genoeg is, de andere moet ook verliezen. Een win-win kan niet bestaan. Onbegrijpelijk.

En die 7 tech bedrijven zijn ook de goodwill van de rest van de wereld aan het verliezen door de stoten van Trump.
En de dag dat de AI bubbel barst (en dat zal ze, de investering die momenteel gemaakt worden kunnen nooit winstgevend zijn tenzij we allemaal 500 euro per maand gaan dokken voor ons AI gebruik, en de datacenters gaan daar momenteel met zoveel stroom en drinkwater lopen dat de burger daar ook tegen in opstand gaat komen) dan ligt de US economie op zijn gat. We kunnen maar hopen dat EU schokbestendig genoeg is om niet zoals in 2008 mee kopje onder te gaan.

Ik zit al 3 jaar in het Oekraïne draadje te zeggen dat het bijna zeker is dat de Russische federatie uit mekaar gaat vallen, vraag is alleen wanneer. Ik gaf dat 5 a 10 jaar.
Begin me nu af te vragen of de USA niet eerder uit mekaar gaat vallen. Dit kan zo toch geen 3 jaar verder gaan?

En zoals ik ook al eerder zei, we kunnen hier heel bang naar zitten kijken en van schrik verlammen, of we kunnen als EU nu sterker worden en nauwere banden aanhalen. Je leest nu al dat bvb Canada en Australië naar ons kijken en met Europa verdragen willen afsluiten, want de USA hebben ze eigenlijk al opgegeven.

En zoals ik ook al eerder zei, we kunnen hier heel bang naar zitten kijken en van schrik verlammen, of we kunnen als EU nu sterker worden en nauwere banden aanhalen. Je leest nu al dat bvb Canada en Australië naar ons kijken en met Europa verdragen willen afsluiten, want de USA hebben ze eigenlijk al opgegeven.
Mercosur heeft 25 jaar nodig gehad, en miljarden aan smeergeld voor de boerenlobby die sowieso al de grootste slokop zijn van het totale EU-budget. Goed dat het eindelijk rond is, krachtig signaal blabla, maar zeer hoopvol dat we nu plots op een drafje gaan kunnen schakelen ben ik toch echt niet.

Mercosur heeft 25 jaar nodig gehad, en miljarden aan smeergeld voor de boerenlobby die sowieso al de grootste slokop zijn van het totale EU-budget. Goed dat het eindelijk rond is, krachtig signaal blabla, maar zeer hoopvol dat we nu plots op een drafje gaan kunnen schakelen ben ik toch echt niet.
We wijken af van de USA.
De Mercosur deal is goed om andere markten open te breken.
Ik hoop alleen dat we niet overspoelt worden met giftig eten terwijl de ontbossing ginder nog versneld.

Met nauwere banden bedoelde ik in eerste instantie binnen Europa. Eerst de zaken intern op orde krijgen.

Rond Trump en de wereldorde: super interessant interview met Koen Schoors & Jonathan Holslag in De Morgen.

Klein stukje eruit (ik weet niet hoeveel je hier mag quoten):

Holslag: “Wat Koen zegt, is ontzettend belangrijk. We moeten nu al ons kapitaal inzetten om Europese bedrijven groeikansen te geven in plaats van al het geld naar Amerikaanse beurzen te versluizen. Bovendien zie je dat het economische MAGA-model niet zo succesvol is, op de chipsector en de halfgeleiders na. De beurzen doen het nog fantastisch maar de reële economie minder. Er wordt technologisch nog geïnvesteerd maar je ziet de eerste tekenen van een braindrain. Onderzoekers vertrekken naar China, Europa en elders.
“Het vooruitschuiven van conservatief-rechtse waarden resoneert her en der maar in veel landen ook niet. Het polariseert de wereld en geeft vooral de Chinezen veel ruimte om hun invloed te verstevigen. We moeten dus een onderscheid maken tussen het uiterlijk vertoon dat nu bezig is, waarbij Trump de Chinezen hier en daar wegduwt, en deze onderbouw. Trump riskeert te mislukken met zijn rechts-conservatief imperialisme, en dan krijg je een heel lastige situatie.
“Waar ik bang voor ben, is dat we tijdens de midterms in november hevige politieke turbulentie zullen zien. Trump vreest een afzettingsprocedure als de Democraten zouden winnen in het Huis van Afgevaardigden, de Senaat of allebei, en is daarom heel nerveus. We kunnen in de VS dus mogelijk nieuwe ‘Capitol Hill’-scenario’s krijgen. Deze spanning tussen het masculien gespierde imperialisme dat Trump tentoonspreidt en de grote onzekerheid die er in zijn binnenland bestaat, moeten we voor ogen houden.
“We kunnen dus wel sceptisch zijn over Europa maar we moeten ook heel voorzichtig zijn, zeker op de rechterflank in Europa, met beate bewondering voor Trump. Het is een groot vraagteken of het Amerikaans politieke systeem de komende jaren stabiel blijft, en dat maakt ook de wereldorde voor mij zo ontzettend precair vandaag. Het is ook perfect mogelijk dat je een complete U-bocht krijgt, dat de Amerikanen tegen de volgende presidentsverkiezingen in 2028 een catharsis doormaken en het trumpisme afzweren.”

En die 7 tech bedrijven zijn ook de goodwill van de rest van de wereld aan het verliezen door de stoten van Trump.
En de dag dat de AI bubbel barst (en dat zal ze, de investering die momenteel gemaakt worden kunnen nooit winstgevend zijn tenzij we allemaal 500 euro per maand gaan dokken voor ons AI gebruik, en de datacenters gaan daar momenteel met zoveel stroom en drinkwater lopen dat de burger daar ook tegen in opstand gaat komen) dan ligt de US economie op zijn gat. We kunnen maar hopen dat EU schokbestendig genoeg is om niet zoals in 2008 mee kopje onder te gaan.
Kost van AI zakt nog harder als Moore's law. De kost per berekening stort tegenwoordig in elkaar. Ik verwacht eerder meer AI in de nabije toekomst.

Kost van AI zakt nog harder als Moore's law. De kost per berekening stort tegenwoordig in elkaar. Ik verwacht eerder meer AI in de nabije toekomst.
Dat is vandaag vooral een verhaal dat abstractie maakt van energie en -bronnen. De business case blijft een vraagstuk. Als men ‘lui’ wordt en minder nauwkeurig, en menselijke inspanning (nadenken) wilt vervangen door servers laten draaien en ondertussen olie verstoken om die servers te voeden wordt dat een zeer kostelijk energieprobleem.

Op dit moment voeren die AI-bedrijven beursopwaarderingsspelletjes waarbij ze broekzak-vestzakoperaties hanteren en mekaar oppompen. Nvidia dat in OpenAI inevesteert dat chips bij hen koopt, ASML dat investeert in Mistral,… en elke AI-search kost hopen energie. Om dan een slechte rectorspeech mee in elkaar te steken met foute quotes.

Ik trek het op flessen maar daar zit op dit moment nog niet echt de grote business case achter en de bubbel zal vroeg of laat barsten. In de industrie is ‘t ook zoeken naar de echte meerwaarde, want hallucinerende taalmodellen wil je niet loslaten om je productiemachine mee aan te sturen, je factuur mee op te laten stellen of je magazijn mee te plannen.

Terug
Bovenaan