De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

daar ligt de gemiddelde Amerikaan niet van wakker, wel dat de prijs aan de tank enorm gezakt is.

dit zijn Trump voters
Ik ga niet uitwijden over of het nu aan Trump ligt dat die prijzen gedaald zijn of niet (dat is zeker voer voor discussie). Overigens lijkt me dat toch weer een vrij typisch "echokamer" filmpje. Daar is iemand aan het woord die letterlijk "but uhm..." zegt en dan knipt men. Dus ja, met zulke korte fragmenten kan men altijd wel een narratief schetsen. Maar dat is een veelgehoorde weerlegging, dat "de Amerikaan" er niet van wakker ligt, zolang de eieren en de benzine goedkoop zijn.

Maar er zijn toch ook hopen mensen die conservatief beleid kunnen voeren of een beleid dat zich focust op koopkracht zonder al het wansmakelijke dat Trump met zich meebrengt? Ik meen het als ik zeg dat ik minderjarigen ken die zich met meer waardigheid en volwassenheid gedragen dan Trump. En dan heb ik het enkel over zijn manier van doen, en nog niet eens over alle walgelijke zaken die hij op zijn kerfstok heeft.

We zullen het de komende jaren zien, of de gemiddelde Amerikaan echt alle walgelijkheden die deze administratie aan het opstapelen is verteert enkel en alleen omdat de prijzen laag blijven (ook dat moeten we nog zien trouwens). Ik zie deze legislatuur toch ook meer en meer van de die-hard "anti-woke" crowd getroffen worden door beslissingen van de regering en hij bakt het ditmaal nog veel en veel bruiner dan tijdens zijn eerste regeerperiode, waar hij nog geregeld in het gareel werd gehouden door zijn staf. Zelfs in conservatieve middens (subreddits bijvoorbeeld) klinkt er soms al een klein beetje kritiek, dus ik hoop echt dat men is wakker geschoten en dat het nog niet te laat is voor de VS.

Of, zoals ik al zei, het kan natuurlijk ook dat dit exact is wat het merendeel van de mensen daar wilt, deze glijbaan richting fascisme en/of autocratie, overgoten met disciminatie en haat. Het zij zo dan, maar dan krijgt mijn geloof in de mens toch wel een serieuze deuk.

Maar dat speelt eigenlijk al 10 jaar en is volgens mij quasi onveranderd. Behalve mogelijk dat ze nu wettelijke grond hebben om het alsnog te eisen, of je achteraf aan te klagen als blijkt dat je dingen verzwegen hebt (weet ik niet).
In 2017 moest ik helemaal niks van sociale media opgeven.

Vorige keer was 't ook van "de Amerikanen vinden dat allemaal goed enzo" maar dan mocht je daar een bijna-dode Biden tegenover zetten en ineens wilden ze toch weer wat normaliteit, ook al was Biden op zich eigenlijk iemand met nul charisma. Zijn campagne in 2020 was gewoon "ik ben niet Trump".
Na Biden was men dat dan weer allemaal vergeten en gingen ze weer voor Trump. Ik hoop toch dat het hierna weer allemaal richting normaliteit is maar men gaat zich serieus moeten herpakken om te herstellen. Groot risico is dat er geen normale verkiezingen meer komen.

Men heeft in 2021 de kapitale fout gemaakt na te laten Trump versneld aan te pakken, zowel politiek als juridisch. Men had alle instrumenten in handen om hem uit te wissen en voor eens en voor altijd als onverkiesbaar te classificeren, en heeft het laten aanslepen. Vlak na de rellen aan het kapitool stonden de republikeinen elkaar te vertrappelen om hem te veroordelen maar als het zover was trok men zijn kak in.
En Biden wilde het te hard overlaten aan het juridische systeem. Vervolgens een hoop vertragingsmanoeuvres en hopla: 4 jaar later en Trump kon weer verkozen worden om nadien het hele systeem agressief onder druk te zetten hem met rust te laten. Hele pijnlijke fout.

Met zowel de zaken aan het kapitool, als in Georgia, had men hem kunnen kaltstellen. En dat was eigenlijk niet meer dan normaal geweest. Nu zit men ermee.

Neen, ik vergelijk de procedures waar ik door ben moeten gaan voor 3 weken in de VS en 3 weken in China te mogen rondreizen, dat was een wereld van verschil.

In China zou dat indertijd quasi onmogelijk zijn geweest, ik had al die administratieve rompslomp daar al voor een single-entry 30 day visum. In de VS was dat een weer op voorhand die ESTA online regelen, was echt een peulschil.
Even heen & weer naar Hong Kong gaan was vroeger de gebruikelijke oplossing om opnieuw langer te blijven op het mainland. Nu is het denk ik eenvoudiger om een visum te krijgen voor China dan USA. Als toerist welteverstaan.

Over Trump en USA in 2025 is alles al wel verteld hier denk ik. Gewoon geen moreel beleid/besef. Als volgend jaar de ziekteverzekering voor miljoenen Amerikanen omhoog gaat, zal zelfs 50$ korting aan de pomp een slag in het water zijn.

Maar allez gast, waarom? Waarom zijt ge zo zielig en waarom hebben uw fanboys daar geen énkel probleem mee?
Van de Amerikaanse fanboys kan ik dat begrijpen.
Het is een (héél) ander land dan hier, grootste fout die we blijven maken is de mensen ginder bekijken en beoordelen door onze Europese bril!

Echter de Europese fanboys die nu niet plooien (en die hebben we hier op Beyond ook), daar gaat mijn maag pas echt van van overhoop...
Dat kunnen echt niet anders dan de middelbare school bullies zijn die iedereen de verrottenis instampen wanneer ze hun koekjes niet afgeven...

goh ja, ik weet dat de Amerikaanse cultuur anders is. De 'zet elkaar te kakken' - cultuur zoals met Jerry Springer was zo populair en ook nu nog heb je de 'roasts' die populair zijn, zelfs op grootse evenementen zoals de Golden Globes en ook de Late Night shows zijn eigenlijk een beetje het roasten van anderen. Elkaar vernederen is voor hen een populaire vorm van 'comedy'. Maar het blijft dat dit gewoon ongezien is voor een President en het Witte Huis. Dat is de respectievelijk de persoon en de plaats die andere staatsleden ontvangt. Ondanks wat je persoonlijk idee was van een van hen: dat waren de Presidents of the USA, the Greatest Country. Nu maakt T. er een kinderlijk pestgedrag plaatje van. In plaats van zijn land en zijn vertegenwoordigers weer groots te maken, vernedert en verlaagt hij zijn voorgangers. Dat is niet Make America Great Again he.

die moet toch echt het kleinste piemeltje ter wereld hebben.
Kom kom, iedereen weet toch dat dat voor te lachen is. Men moet niet zo lichtgeraakt doen. Gelukkig kan het entourage van Trump wel tegen een stootje.

Vorige week Hitler & the Nazi’s gezien op Netflix. Frappant en soms zelfs angstaanjagend hoeveel parallellen er te trekken zijn met de situatie in de USA nu.

Kom kom, iedereen weet toch dat dat voor te lachen is. Men moet niet zo lichtgeraakt doen. Gelukkig kan het entourage van Trump wel tegen een stootje.
Tja, bende hypocriete klojo’s.

Morgen vrijgave van de Epstein files door het ministerie van Justitie.
Dat is alvast de deadline.

Ik ben benieuwd op allerlei gebied:
- Worden ze effectief vrijgegeven zonder 'aanpassingen'?
- Wat gaan we te zien en te lezen krijgen?
- Wie zit er al met de billen samengeknepen?
- Wat voor gevolgen gaat dit hebben?
- Welke smoes gaan ze verzinnen om ze niet vrij te geven?

Morgen vrijgave van de Epstein files door het ministerie van Justitie.
Dat is alvast de deadline.

Ik ben benieuwd op allerlei gebied:
- Worden ze effectief vrijgegeven zonder 'aanpassingen'?
- Wat gaan we te zien en te lezen krijgen?
- Wie zit er al met de billen samengeknepen?
- Wat voor gevolgen gaat dit hebben?
- Welke smoes gaan ze verzinnen om ze niet vrij te geven?
In volgorde: Neen, niets, Trump, het verder wegzakken in het moeras van Trump zijn approval ratings en steun, iets met Ghislaine Maxwell die weer een poging doet om vrij te komen of vergelijkbaars.

Hoeveel publieke instellingen moeten nog plooien voor het ego van een president met een strafblad?
Wat stelt dit voor als je weet dat de "highly respected board" vol met Trump aangeduide zitten.
Eens Trump geschiedenis is, gewoon terug veranderen.

Zomaar, omdat het kan, in 2026: The Hunger Games Patriot Games!
En ook niet te vergeten: een UFC fight aan het Witte Huis.

Die Amerikanen worden nogal verwend!
Oftewel, geef het volk brood en spelen... .
Niet voor het een of andere, maar Trump weet toch dat het WK voetbal dan nog aan de gang is he?
Ze hebben over heel de VS wel genoeg stadions staan waarschijnlijk, maar er staan wel 2 1/16e finales ingepland op die dag.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan