De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Persoonlijk kijk ik er niet meer van op wanneer Trump een drama (mis)bruikt om over zichtzelf te berichten.
Ik zou eerder geschrokken zijn wanneer hij sereen, bedacht en neutraal reageert op zo'n berichten.

Wie na de eerste Termijn van Trump nog voor hem stemt, is moreel bankroet!

10 miljard lawsuit tegen bbc...
https://www.reuters.com/legal/litig...ion-over-editing-january-6-speech-2025-12-16/

Weinig kans tot slagen denk ik dan?
Het is een business model voor hem hé, hoeveel hebben die rechtszaken hem al opgebracht (zie CBS and ABC settlements)?

Nu, de BBC zie ik sowieso niet met settlements afkomen, die zullen wel voor een vol proces gaan, probleem voor hen als publieke omroep is vooral dat het belastinggeld zou zijn dat ze aan Trump's privé zouden geven...

Los daarvan is de BBC goed in de fout gegaan daar, je zou denken dat Trump meer dan voldoende onnozelheden aanbrengt die je kan brengen zonder te moeten verknippen!

Laatst bewerkt:
Dat is nog altijd peanuts voor wat ik moest doen om mijn visum te verkrijgen om in 2018 naar China te gaan (ik ben 2x naar de Chinese ambassade in Brussel moeten gaan en moest daar heel wat documenten neerleggen voor een simpele backpackvakantie van 3 weken in China).
En hoezo is dat een argument? Wilt dat zeggen dat ge dat gewoon een goed idee vindt of hoe moeten we dit zien? Of gewoon weer afleiding om maar geen kritiek te moeten geven op Trump?

Het is een business model voor hem hé, hoeveel hebben die rechtszaken hem al opgebracht (zie CBS and ABC settlements)?

Nu, de BBC zie ik sowieso niet met settlements afkomen, die zullen wel voor een vol proces gaan, probleem voor hen als publieke omroep is vooral dat het belastinggeld zou zijn dat ze aan Trump's privé zouden geven...

Los daarvan is de BBC goed in de fout gegaan daar, je zou denken dat Trump meer dan voldoende onnozelheden aanbrengt die je kan brengen zonder te moeten verknippen!
Ja inderdaad wel een serieuze kemel van BBC. Nu in Europa is het ontslag van twee topfiguren, publieke excuses meestal wel genoeg maar in de US met hun rechtszaken mentaliteit en de exuberante bedragen blijkbaar niet. Stel dat de US wint is het dan zeker dat de publieke omroep (lees belastingsbetalers) die het bedrag gaan mogen ophoesten?

En hoezo is dat een argument? Wilt dat zeggen dat ge dat gewoon een goed idee vindt of hoe moeten we dit zien?
Ik vergelijk de US procedure met die van een ander groot land, om aan te tonen dat het i/d US nog altijd goed doenbaar is. Moeilijker dan in Europa, maar nog altijd goed doenbaar.
Of gewoon weer afleiding om maar geen kritiek te moeten geven op Trump?
De thread noemt hier "Amerikaanse politiek de regering Trum" niet "Geef zoveel mogelijk kritiek op Trump".

Ik vergelijk de US procedure met die van een ander groot land, om aan te tonen dat het i/d US nog altijd goed doenbaar is. Moeilijker dan in Europa, maar nog altijd goed doenbaar.
Opnieuw, keur je het dan goed of wat is de relevantie?
De thread noemt hier "Amerikaanse politiek de regering Trum" niet "Geef zoveel mogelijk kritiek op Trump".
En kritiek hoort er dan niet bij? Want hij doet ook niet echt zijn best om met lof te gaan strooien naar zijn beleid.

Ja inderdaad wel een serieuze kemel van BBC. Nu in Europa is het ontslag van twee topfiguren, publieke excuses meestal wel genoeg maar in de US met hun rechtszaken mentaliteit en de exuberante bedragen blijkbaar niet. Stel dat de US wint is het dan zeker dat de publieke omroep (lees belastingsbetalers) die het bedrag gaan mogen ophoesten?

Het is een rechtzaak in de VS tegen een buitenlandse entiteit die dat programma niet eens uitgezonden heeft in de VS. Er is 0 jurisdictie van een Amerikaanse rechter om de BBC te veroordelen.

Gewoon omdat de reportage te bekijken valt op de website van de BBC UK, is echt niet voldoende voor Trump of de VS om die te veroordelen.

Musk is eraan begonnen. Geen 3e partij meer, gewoon terug de GOP support. Met heeeeel veeeeeeeeel $$$
Yep, ze zijn eraan begonnen:

De regering-Trump heeft dinsdag gedreigd met een breed scala aan mogelijke vergeldingsmaatregelen nadat Europese toezichthouders Elon Musks platform X een boete hadden opgelegd. De Verenigde Staten zouden "heffingen of beperkingen kunnen opleggen aan buitenlandse diensten".

Ben niet zo mee, welke olie, olievelden, land en "other assets" heeft Venezuela afgenomen van Amerika?
Misschien bedoelt hij de nationalisering van de olievelden? Hadden Amerikaanse bedrijven er vroeger misschien pompprivileges?
Indien zo, is dat met Amerikaanse privé bedrijven en niet met de Amerikaanse Staat.

Maar gelieve het voor Trump en z'n volgelingen niet te complex te maken :sop:

Ben niet zo mee, welke olie, olievelden, land en "other assets" heeft Venezuela afgenomen van Amerika?
Exxon en ConocoPhillips zijn in 2007 onder Chávez uit hun Venezolaanse olieprojecten gezet. Dat leidde tot jarenlange rechtszaken en heel wat ambras.

Strikt genomen is “nationalisatie” misschien wat te sterk uitgedrukt. Het ging om joint ventures waarbij de Venezolaanse staat via PDVSA de controle wilde overnemen. Exxon en Conoco gingen daar niet mee akkoord en werden uiteindelijk uit de projecten geduwd.
https://www.bbc.com/news/business-29561345

Beide bedrijven stapten daarna naar het ICSID (internationaal arbitragehof). Daar werden miljarden aan compensaties geëist, maar Venezuela heeft die uitspraken blijvend aangevochten (deels met succes) en daarna financieel slechts zeer beperkt uitgevoerd.
De bedrijven zijn daarna bij de buur gaan aankloppen. In Guyana werden grote olievelden ontdekt, maar de ontginning ervan blijft onzeker omdat Venezuela het gebied betwist en dreigt met militaire acties.

https://www.theguardian.com/global-...-oil-reserves-poverty-venezuela-chevron-exxon
Since the discovery of oil in 2015, President Nicolas Maduro has stepped up his government’s hostility towards Guyana, with threats to annex and invade its smaller English-speaking neighbour (which only has about 4,000 military personnel compared with Venezuela’s 300,000-strong security forces).

The border demarcation dispute is now before the international court of justice for a final settlement, with a ruling anticipated next year.

Zijn conflicten met Amerika feitelijk ooit eens niet over olie gegaan vraag ik me soms af?
Venezuela zit blijkbaar op de grootste olievelden ter wereld en verkoopt die met discount aan china. Is toch ook een stevige schop tegen de schenen van china? Of heeft china genoeg andere olieboeren? Ik denk dan aan rusland die nog een extra vaatje aan den chinees kan verkopen voor zijn oorlog in oekraine te financieren?

Laatst bewerkt:

Nee, je vergelijkt de visumprocedure voor China met de niet-visumprocedure voor de VS. Een ESTA Waiver is een afspraak tussen de VS en verschillende landen die zij als low-risk zien, waarbij inwoners uit die landen geen visum nodig hebben, maar een vereenvoudigde vorm van check moeten doorlopen, zolang je maar minder dan 90d blijft.

Vraag eens een visum aan omdat je langer dan 90d wilt blijven, verschilt het dan nog zo weinig?

Nee, je vergelijkt de visumprocedure voor China met de niet-visumprocedure voor de VS.
Neen, ik vergelijk de procedures waar ik door ben moeten gaan voor 3 weken in de VS en 3 weken in China te mogen rondreizen, dat was een wereld van verschil.

Een ESTA Waiver is een afspraak tussen de VS en verschillende landen die zij als low-risk zien, waarbij inwoners uit die landen geen visum nodig hebben, maar een vereenvoudigde vorm van check moeten doorlopen, zolang je maar minder dan 90d blijft.

Vraag eens een visum aan omdat je langer dan 90d wilt blijven, verschilt het dan nog zo weinig?
In China zou dat indertijd quasi onmogelijk zijn geweest, ik had al die administratieve rompslomp daar al voor een single-entry 30 day visum. In de VS was dat een weer op voorhand die ESTA online regelen, was echt een peulschil.

Neen, ik vergelijk de procedures waar ik door ben moeten gaan voor 3 weken in de VS en 3 weken in China te mogen rondreizen, dat was een wereld van verschil.

In China zou dat indertijd quasi onmogelijk zijn geweest, ik had al die administratieve rompslomp daar al voor een single-entry 30 day visum. In de VS was dat een weer op voorhand die ESTA online regelen, was echt een peulschil.
Dat het voor jou makkelijk was, ligt aan ESTA, niet aan hoe eenvoudig de VS-visumprocedures zijn. Daarmee ga je wel een beetje voorbij aan het punt.

Allee, ik snap niet dat je met opzet zo blind kunt blijven. Je vergelijking met China komt er niet toevallig, maar je vergelijkt met opzet zaken die niet hetzelfde zijn en verzwijgt dat. En ineens gaat het over de duurtijd :D Vergelijk gewoon eens visum met visum. Het maakt dan ook nog eens niks uit, want het blijft gewoon insane dat de VS hier spreekt van het verzamelen van DNA. Dan mag China nog voeten afhakken voor je binnen mag, het verzamelen van DNA zou echt gestoord zijn. Trouwens zo gestoord dat ik vermoed dat er ergens iets lost in translation is gegaan, ik zie het niet gaan gebeuren.

"Ja, maar China..." oké. Who cares? Ik mag toch nog altijd het verzamelen van DNA een brug te ver vinden, zeker voor een regering waar ik ernstig vragen bij heb? Als er hier gerammeld wordt aan de privacywet om zaken wat op te rekken, denken we al vlug: in deze realiteit kan dat nog, maar wat als er iemand aan de macht komt die dat gaat misbruiken? Wel, in de VS zitten ze op een punt waarop ik niet eens meer twijfel of hij het zou misbruiken als hij denkt dat het hem iets bijbrengt. Dus dan protesteer ik daartegen, oa door niet meer te gaan.

Terug
Bovenaan