De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Het zou me verbazen moest je een echt verschil zien in omgang met 4 jaar geleden.
Daar leven nog altijd dezelfde mensen, dezelfde winkels en horeca en steden zijn niet van plaats veranderd.
Het internet schotelt u een zeer nauwe en versterkt venster voor van de VS. Het is nog altijd een gigantisch land met een paar honderd miljoen mensen.
Dat eerste klopt. Het zou me verbazen als je veel met politiek in aanraking komt tijdens je bezoek aan de VS.
Maar er is fundamenteel wel iets veranderd en zelfs aan mijn eigen familie merk ik dat de polarisering sterk is daar. Het blijft nog altijd zo dat politiek en geloof twee onderwerpen zijn waar Amerikanen gewoon niet over praten uit zichzelf, het is zelfs onbeleefd om het wel te doen. Het zou me meer verbazen als dat contact met de mensen echt zou veranderd zijn tov van vroeger.

Maar los daarvan snap ik goed dat er aan de ene kant praktische bezwaren zijn en aan de andere kant gewoon ethische. Praktisch, als in de tientallen regels die worden verzonnen om toerisme maar zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, zoals de America The Beautiful-pass die van 80 naar 250 dollar gaat voor toeristen. De dollarkoers waarmee het niet beter gaat. De regels ivm visum en ESTA. ESTA's en visa die gevoelig duurder worden (tot een pàk duurder mogelijk). En voor niet-witte toeristen komt daar nog een hele hoop ICE-bullshit bij. En ethisch telt dat laatste misschien ook voor witte toeristen, net als de manier waarop bijvoorbeeld grote hotelketens of zelfs hele steden buigen voor Trumpwetgevingen, en dat je een bijna-fascistische wannabe-dictatuur gaat sponsoren, terwijl je "met je portefeuille kunt stemmen" door de toerismecijfers mee te laten kelderen.

Wat ook aan het gebeuren is. In Las Vegas zijn nu minder boekingen dan tijdens Covid. Voor het eerst worden er niet meer elke dag shows opgevoerd, omdat ze niet meer vol raken. Er is geen enkel toerismecijfer dat stijgt. Dat wordt nog een dik probleem.

Het zou me verbazen moest je een echt verschil zien in omgang met 4 jaar geleden.
Daar leven nog altijd dezelfde mensen, dezelfde winkels en horeca en steden zijn niet van plaats veranderd.
Het internet schotelt u een zeer nauwe en versterkt venster voor van de VS. Het is nog altijd een gigantisch land met een paar honderd miljoen mensen.
Waarvan het gros nauwelijks betrokken is bij het politieke gebeuren, laat staan dat ze er pal achter Biden/Trump zouden staan. Als de lokale politiek je zodanig stoort dat je er niet op vakantie wilt gaan, dan moet je het laten, maar ik kan het land persoonlijk alleen maar aanraden. Nu al een paar x geweest (in 7 staten wel nog maar) en kan het 100% aanraden als vakantiebestemming.

Het gaat mij hoegenaamd niet om de man in de straat en ik ben mij wel degelijk zeer bewust van de diversiteit van de VS. :)

Ik ben er trouwens zeker van dat ik met mijn sociale media-achtergrond problemen krijg bij de grenscontrole. Alleen al daarvoor zou ik het zelfs niet meer overwegen.

Waarvan het gros nauwelijks betrokken is bij het politieke gebeuren, laat staan dat ze er pal achter Biden/Trump zouden staan. Als de lokale politiek je zodanig stoort dat je er niet op vakantie wilt gaan, dan moet je het laten, maar ik kan het land persoonlijk alleen maar aanraden. Nu al een paar x geweest (in 7 staten wel nog maar) en kan het 100% aanraden als vakantiebestemming.
Ik twijfel er nergens aan dat het een fantastische vakantiebestemming was/is. Ik ben ook wel degelijk van plan om er nog naartoe te trekken, maar niet zolang het een land is dat in sneltreintempo afstevent op een knettergekke autoritaire staat.

Blij dat ik het nog in betere tijden bezocht heb. De maatregelen waren toen al vrij draconisch waar ze nu ronduit orwelliaans geworden zijn. Met wat het land vandaag geworden is en waar het naartoe gaat zou ik het er nu niet meer voor over hebben. Jammer want het is een mooi land maar nu toxiciteit, polarisatie en vijandigheid hun grootste export zijn geworden is het echt wel een pak minder aantrekkelijk.

Ik twijfel er nergens aan dat het een fantastische vakantiebestemming was/is. Ik ben ook wel degelijk van plan om er nog naartoe te trekken, maar niet zolang het een land is dat in sneltreintempo afstevent op een knettergekke autoritaire staat.
Ik zou uit principe toch niet willen gaan naar een land dat vraagt naar mijn social media. Ze hebben daar geen zaken mee. Ik post doorgaans niks politiek getint op Facebook bijvoorbeeld.
Ook al staat daar wellicht niks op dat anti-VS of anti-Trump is. Ge weet ook niet hoe die algoritmen die ze gebruiken u interpreteren.

Tja, daar gaat het mij niet om.
Die natuur blijft en die mensen waar je als toerist mee in aanraking komt, die doen doorgaans wel normaal. Ik ben zelf ook al vaak daar geweest, in een 20-tal staten en zelfs in de Deep South totaal geen last van enig Trumpisme (in de zeldzame keer dat ik daar met een Amerikaan iets over Trump zei - vorige ambtstermijn - begonnen ze hem zelfs daar als een absolute dumb-fucker uit te lachen).

Maar het houdt mij tegen om zo'n regime te gaan liggen sponsoren, een regime dat ons (Europeanen) ronduit minacht en haat. Ik kom wekelijks bij Belgische productiebedrijven die kreunen omdat die president daar hen helemaal wilt kapotmaken. Ik kan het niet anders verwoorden.

En dan komt daar dat gedoe aan de grens nog eens bij. Ge moet u volledig aligneren in die verafgoding of ge komt er niet meer in. Het was er altijd wel al erg, ik ging er wel vanuit dat moest ge iets mispeuterd hebben, de FBI het wist. Maar het soort controles dat ze nu willen invoeren, en je tegenhouden als je pakweg op Facebook eens met de Grote Leider gelachen hebt of zo,... Mja. Dat is textbook-dictatuur he.

Geef mijn portie maar aan de hond dan. Ik bekijk het wel als het terug een normale democratie is, waar je ook kritisch mag zijn voor het regime.

Idd… ben er een (ruw geschat) 40-tal keer geweest tussen 1990 en 2022, zowel professioneel als voor vakantie. Maar nu is het toch echt wel over & out. Dat ze een zekere controle doen op wie er binnenkomt (via de naam/paspoort) okay … hadden wij hier ook beter al lang gedaan. Maar dat level van data verplicht moeten opgeven, neen bedankt. Dat regime toeristisch gaan sponsoren doe ik niet meer. Bijna erger dan China binnengaan, waar je computer even onderzocht werd (wij kregen voor China een bijna blanco laptop mee, enkel met het hoogstnodige).

Ze willen er precies Rusland van de jaren 80 van maken.
Vooer een ESTA te krijgen (wat wij Belgen nodig hebben om Amerika binnen te komen):
  • 5 jaar sociale media (geen idee hoe je zoiets aanlevert).
  • Al je telefoonnumers die je de laatste 5 jaar hebt gebruikt.
  • Alle email adressen die je de laatste 10 jaar hebt gebruikt.
  • Uitgebreidere info over je directe famillie.
Voorlopig nog een voorstel, maar zie dat er nog door geraken!

Allee, vakantie USA al niet meer on the books voor mij voor de komende 4 jaar als dat erdoor geraakt...

Ze willen een datasetje maken met het WK in 2026 :p.
Begint zo erg te worden dat je beter je smartphone thuislaat en een wegwerpsmartphone gebruikt voor de VS juist zoals voor China.

Ze willen een datasetje maken met het WK in 2026 :p.
Begint zo erg te worden dat je beter je smartphone thuislaat en een wegwerpsmartphone gebruikt voor de VS juist zoals voor China.
Het WK voetbal in 2026.
Daarna de Olympische Zomerspelen in 2028.
Leuke vooruitzichten voor de supporters die naar de VS wilden afreizen.
Hopelijk blijven beide events in het nieuws door de prestaties op het veld en worden ze niet ondergeschikt door de fratsen van den Donald en die lijpe kerel van de Fifa.

Ik ben er zelf ook al zeer vaak geweest, dit jaar nog, en voor mij is dit ook wel weer een stap richting “nee dank u”. Hoewel ik 10 jaar terug ook al wel eens mijn whatsapp heb moeten laten lezen bij aankomst. Destijds omdat ik tot het maximum van 90 dagen ging blijven en men daar lastig over deed.

Is beyondgaming sociale media? anders gaan der hier een paar niet naar de US mogen gaan :D
Toont ook wel aan dat ze best wel wat informatie over je weten als ze telefoonnummers, emails kunnen linken aan bepaalde zaken. Best wel crazy
Ja. gelukkig is Amerika het land van de vrije meningsuiting. Veel beter dan Europa waar men u probeert te indoctrineren.

Er speelt wel wat meer mee op de achtergrond (een dictator die aan de macht is in Venezuala, grootschalige drugsexporten naar de USA, ...). Ik verkies deze aanpak boven de laissez-faire aanpak van Biden.
Ik dacht dat Venezuela een soevereine staat was? Jij doet nu alsof de VS zomaar schepen van andere landen mag binnenvallen ‘omdat Maduro slecht is’. Dat is exact het soort simplistische talking points dat je vaak in MAGA kringen ziet rondgaan, en het verbaast mij ook niet dat jij die argumenten klakkeloos overneemt om heel eerlijk te zijn.

Het verwijderen en negeren van de EU op het wereldtoneel is begonnen:

A seemingly far out idea pinging around Washington this week would have the U.S. stand up a new “Core 5” group of countries — US, China, India, Japan, and Russia— bringing traditional adversaries closer and offering a sharp contrast with the existing G7.
Politico

Leaked files ‘show US wants to persuade four nations to leave EU’.
The countries seen as targets to follow Brexit are Austria, Hungary, Italy and Poland, according to leaked details of the US national security strategy.
The Times

U.S. President Donald Trump's plan for peace in Ukraine includes proposals to restore Russian energy flows to Europe, major U.S. investment in Russian rare earths and energy, and tapping frozen Russian sovereign assets, the Wall Street Journal said.
The newspaper said the plans were detailed in appendices to peace proposals handed to European counterparts over recent weeks.
U.S. companies would invest in Russian strategic sectors such as rare-earth extraction and oil drilling in the Arctic, while Russian energy flows to Western Europe and the world would be restored, it added.
The paper said one unidentified European official compared the proposed U.S.-Russian energy deals to an economic version of the 1945 Yalta conference.
Reuters

Waarom is hij zo geobsedeerd over het versterken van de positie van Rusland in de wereld? Het lijkt wel alsof Rusland een soort van drukkingsmiddel over die man heeft... .

Een samenvatting in 1 beeld:

Ook wat beter nieuws:

Judge orders Kilmar Abrego Garcia to be immediately released from immigration detention.
"Since Abrego Garcia’s return from wrongful detention in El Salvador, he has been re-detained, again without lawful authority,” the judge wrote. “For this reason, the Court will GRANT Abrego Garcia’s Petition for immediate release from ICE custody
Abrego Garcia was returned to the U.S. under a court order. Since he cannot be deported to El Salvador, ICE has been seeking to deport him to a series of African countries. His lawsuit in federal court claims Trump’s Republican administration is illegally using the deportation process to punish Abrego Garcia over the embarrassment of his mistaken deportation to El Salvador.
APNEWS

BTW:
Ik heb het misschien gedroomd, maar had Trump het vrijgeven van de Epstein files getekend? Ja toch? Heeft er iemand nog iets van gehoord?

Terug
Bovenaan