De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Tja, daar gaat het mij niet om.
Die natuur blijft en die mensen waar je als toerist mee in aanraking komt, die doen doorgaans wel normaal. Ik ben zelf ook al vaak daar geweest, in een 20-tal staten en zelfs in de Deep South totaal geen last van enig Trumpisme (in de zeldzame keer dat ik daar met een Amerikaan iets over Trump zei - vorige ambtstermijn - begonnen ze hem zelfs daar als een absolute dumb-fucker uit te lachen).
Maar het houdt mij tegen om zo'n regime te gaan liggen sponsoren, een regime dat ons (Europeanen) ronduit minacht en haat. Ik kom wekelijks bij Belgische productiebedrijven die kreunen omdat die president daar hen helemaal wilt kapotmaken. Ik kan het niet anders verwoorden.
Als je het politieke beleid van een land niet kan los zien van het land zelf dan kan je er idd beter niet op vakantie gaan. Voor mij zijn dat 2 compleet afgescheiden zaken die los staan van elkaar. Ben ook in Cuba, Laos, China, voormalige Sovjet landen geweest zonder dat ik hoog oploop met hun lokale politiek. Het is niet alsof dat een rol speelt als je daar met de mensen in contact komt (tenzij je zelf die discussie opstart).

En dan komt daar dat gedoe aan de grens nog eens bij. Ge moet u volledig aligneren in die verafgoding of ge komt er niet meer in. Het was er altijd wel al erg, ik ging er wel vanuit dat moest ge iets mispeuterd hebben, de FBI het wist. Maar het soort controles dat ze nu willen invoeren, en je tegenhouden als je pakweg op Facebook eens met de Grote Leider gelachen hebt of zo,... Mja. Dat is textbook-dictatuur he.
Dat is nog altijd peanuts voor wat ik moest doen om mijn visum te verkrijgen om in 2018 naar China te gaan (ik ben 2x naar de Chinese ambassade in Brussel moeten gaan en moest daar heel wat documenten neerleggen voor een simpele backpackvakantie van 3 weken in China).

Leaked files ‘show US wants to persuade four nations to leave EU’.
The countries seen as targets to follow Brexit are Austria, Hungary, Italy and Poland, according to leaked details of the US national security strategy.
The Times
Eigenlijk verbazen die landen die hem wil, mij zelfs niet eens. Als Slovakije met Fico die 4 volgt, splits je EU "toevallig" in 2 van Oostzee tot Middelandse zee. Dat is gewoon weer een ijzeren gordijn opwerpen.

Heb je de aflevering gezien? Het is woordelijk dezelfde uitleg die soms gegeven wordt/termen die gebruikt worden. Hilarisch moest het niet zo tragisch zijn.

En een tanker overnemen is ok dan als het spectaculair genoeg doet?
NYT heeft er een artikel over gepublished.
Oil Tanker U.S. Seized Has Faked Its Location Before, Data Shows

Stond al sinds 2022 op een verbodslijst en spoofed blijkbaar zijn locatie.
Although the vessel’s location transponder indicated that it was anchored in the Atlantic Ocean near Guyana and Suriname, The Times found that from late October to at least Dec. 4, the ship was actually hundreds of miles away off Venezuela.

The ship, under a previous name, was placed under sanctions in 2022 by the U.S. Treasury Department, which said the vessel was part of “an international oil smuggling network that facilitated oil trades and generated revenue” to support the Iranian-backed forces of Hezbollah in Lebanon and the Islamic Revolutionary Guards Corps’s Quds Force.

Nu de US het voorbeeld gegeven heeft, kunnen we dan ook wat van die Russische schaduwtankers impounden? Dat is ook sanctie-olie. Alléja, de USA mag dat van mij ook zelf doen, maar Putin says no waarschijnlijk.

Ik zou het een prima idee vinden om zelf sabotage acties in Rusland te doen. Drones rond hun vliegvelden. Hun bedrijven hacken. En op z'n Russisch ontkennen ontkennen ontkennen dat we er iets mee te maken hebben.

Ze kunnen olietankers blijven enteren maar Maduro zit nog stevig in het zadel. Lijkt me toch een heel moeizame onderneming om die te verjagen. Boots on the ground betekent dan weer bodybags en gaan ze in Venezuela Machado zomaar accepteren? Lijkt me dan toch vooral een marionet te worden van de Trumpadministratie. Dat kan een Irakfiasco worden: de destabilisatie van een hele regio.

Heb je de aflevering gezien? Het is woordelijk dezelfde uitleg die soms gegeven wordt/termen die gebruikt worden. Hilarisch moest het niet zo tragisch zijn.

En een tanker overnemen is ok dan als het spectaculair genoeg doet?
Aflevering nog niet gezien maar ik moet @zwarten in deze wel bijtreden, voor de inbeslagname van de tanker valt wel iets te zeggen.
En ik heb gisteren op de radio gehoord dat dat blijkbaar niet de eerste keer is.

Voor de rest: de opbouw naar een militaire operatie in Venezuala is ook wel voelbaar, imo kunt ge dat niet ontkennen. En die inbeslagname van die tanker, hoe legitiem en correct ook, past daar gewoon in. Het is geen toeval dat dat nu gebeurt.

Aflevering nog niet gezien maar ik moet @zwarten in deze wel bijtreden, voor de inbeslagname van de tanker valt wel iets te zeggen.
En ik heb gisteren op de radio gehoord dat dat blijkbaar niet de eerste keer is.

Voor de rest: de opbouw naar een militaire operatie in Venezuala is ook wel voelbaar, imo kunt ge dat niet ontkennen. En die inbeslagname van die tanker, hoe legitiem en correct ook, past daar gewoon in. Het is geen toeval dat dat nu gebeurt.
Ik spreek me niet uit voor of tegen die inbeslagname hè. Ik link gewoon een NYT artikel die argumenten aanhaalt waarom wel.

Congress gaat precies in tegen Trump qua steun voor Oekraine en militaire afbouw in Europa.
Niet alleen op dat vlak, er is meer en meer momentum waarbij Republikeinen hun handen er beginnen aftrekken. Gaat voorlopig nog altijd traag, maar net zoals met de sneeuwbal en de lawine lijkt mij dat, zeker gezien zijn nog altijd dalende approval ratings, alleen maar erger te gaan worden. In Indianapolis is bvb. gisteren zijn gigantische push om te redistricten verworpen met steun van een hoop Republikeinen, terwijl hij daar heel veel tijd en energie in heeft gestoken. Zijn bullying lijkt minder en minder te pakken, zeker ook omdat hij gewoon met de dag incoherenter wordt.

Maar wat is de wettelijke basis? Het is niet omdat Amerika sancties treft dat het zomaar schepen in internationale wateren in beslag mag nemen. Volgens diezelfde logica kan China sancties uitvaardigen op pakweg België en Belgische schepen beginnen te stoppen.

Dit soort acties ondermijnen stelselmatig de globale stabiliteit van de voorbije decennia waarbij er een zekere garantie van rechtsregels was op basis van internationaal recht. In de plaats krijgen we een terugkeer naar de wet van de sterkste. Wie het kan, die doet het, want niemand kan ze stoppen. Of het nu gaat om het in beslag nemen van een olietanker of het opblazen van bootjes met vermoedelijke drugssmokkelaars.

Ik spreek me daarbij niet uit of de kwestie op zich he, het zal inderdaad wel zijn dat Venezuela, net zoals Rusland, met hoegenaamde spookschepen olie vervoert naar bevriende landen om sancties te ontwijken. Het is vooral dat ik betwijfel dat deze aanpak wenselijk is, want dat eindigt in opbod van zulke acties door alle partijen en verdere escalatie.

Sommigen vinden dat krachtdadig optreden, mij lijkt het vooral een verdere verzwakking van het internationaal systeem. Waar ik voor alle duidelijk niet alleen de VS of Westen, maar evengoed China, Rusland, enz. verantwoordelijk voor acht.

Nog een schip geboard. Vorige maand feitelijk al maar toen was er weinig aandacht aan gegeven in de media. Van chinese origine die naar iran op weg was wat geopolitiek toch ook wel straf is.
U.S. Boarded Ship and Seized Cargo Heading to Iran From China

Blijkbaar zouden aan boord dual use componenten aanwezig zijn die mogelijks voor droneproductie kon gebruikt worden.
Iranian factories are working around the clock to replenish stockpiles of long-range missiles and drones that can be used to strike Israel. In the war this summer, Iran had sought to overwhelm Israel’s air defense network through sheer numbers, and will likely seek to import components to build as many new weapons as possible ahead of a renewed conflict.
Goed voor israel maar ik denk ook voor oekraine?

Laatst bewerkt:
Nog een schip geboard. Vorige maand feitelijk al maar toen was er weinig aandacht aan gegeven in de media. Van chinese origine die naar iran op weg was wat geopolitiek toch ook wel straf is.
U.S. Boarded Ship and Seized Cargo Heading to Iran From China

Blijkbaar zouden aan boord dual use componenten aanwezig zijn die mogelijks voor droneproductie kon gebruikt worden.

Goed voor israel maar ik denk ook voor oekraine?
Voor Oekraïne maakt dat weinig verschil vermoed ik, zowat alle Shahed drones worden ondertussen rechtstreeks in Rusland gemaakt. A propos een probleem dat gemakkelijk opgelost zou kunnen worden want het gebeurt op een of twee sites die met langeafstandsraketten zoals een Tomahawk kunnen geraakt worden.

echt, dat is toch wel de meest zielige mens die het ooit tot president heeft geschopt. Die mens is net gestorven, waarschijnlijk zelfs vermoord door zijn eigen zoon, ... zwijg dan toch gewoon of doe gewoon RIP.

echt, dat is toch wel de meest zielige mens die het ooit tot president heeft geschopt. Die mens is net gestorven, waarschijnlijk zelfs vermoord door zijn eigen zoon, ... zwijg dan toch gewoon of doe gewoon RIP.
Tweet van 5,5 jaar geleden. Nog steeds relevant en toepasbaar (helaas):

XTw6csy.jpeg

Het is een clown eerste klasse en president onwaardig...

Die post zegt inderdaad alles wat je moet weten over Trump, aflevering ontelbaar in de reeks hoe kan het dat die man in hemelsnaam nog altijd steun heeft, zelfs hier?

Terug
Bovenaan