De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik zal uiteraard nog afwachten voor een definitieve conclusie, maar obv het verleden verwacht ik weinig goeds als er zo snel ingebonden wordt. We hebben Mamdani's grote talent nu gezien: het is een populist, en hij kan heel goed campagne voeren, en het is duidelijk dat hij daar heel veel energie uit put. Dat "makkelijke" deel is nu wel afgelopen. Nu komt het moment dat de campagne gedaan is, dat er geen vijanden meer zijn waar hij de schuld op kan steken, en dat hij zelf afgerekend gaat worden, en met poeslief te staan glimlachen gaat hij niet ver meer raken. Je zag al hoe onwennig hij daar stond gisteren. De vraag is hoeveel energie er nog zal overblijven na de eerste onvermijdelijke tegenslagen.

Z'n plannen zijn enorm ambitieus, hij heeft de New Yorkers extreem veel beloofd, veel meer dan realistisch mogelijk is. Het lijkt al duidelijk dat die oppositie tegen Trump er niet gaat komen. Als hij die affordability - wat m.i. nog veel moeilijker is om te realiseren - ook niet kan waarmaken, zal het bij een enkele ambtstermijn blijven denk ik. Ik geef het nog een kans, maar obv wat ik gisteren zag heb ik minder hoop.
Ik ken Mamdani niet. Maar, ik vind hetgeen dat Mamdani doet nu juist logisch. Ik acht hetgeen jij vindt dat die had moeten doen gewoon onlogisch.

Hij gaat geen oppositie voeren tegen Trump omdat het Trump is die iets zegt. Hij gaat oppositie voeren op de zaken waarvan hij denkt dat Trump verkeerd is. Maar het is niet omdat je oppositie voert dat je daarom onbeschoft moet zijn en defacto al alle bruggen opblazen.

Zoals je zegt Mamdani heeft uitdagingen genoeg in het verschiet. Heeft geen zin om met getrokken messen daar te staan. Belangrijkste is dat hij zijn messen uithaalt op het moment dat het er toe doet. In dit gesprek doet dat er helemaal niet toe.

Hij gaat geen oppositie voeren tegen Trump omdat het Trump is die iets zegt. Hij gaat oppositie voeren op de zaken waarvan hij denkt dat Trump verkeerd is. Maar het is niet omdat je oppositie voert dat je daarom onbeschoft moet zijn en defacto al alle bruggen opblazen.
3 op de 10 New Yorkers koos hem omdat hij niet het vriendje van Trump was, en omwille van de leegte van de oppositie tegen Trump. 3 op de 10 New Yorkers genoten van de harde taal, van de "turn the volume up". Eindelijk eens iemand die tegen Trump durft te ageren.

En dan staat hij daar poeslief in het Witte Huis. Dikke vriendjes. Trump die het woord voor hem voert en schouderklopjes geeft aan z'n maatje die straks z'n projectontwikkelingen gaat moeten goedkeuren. De media die verbaasd reageert. Het was idd iemand die geen bruggen opblies, maar wel beste maatjes leek te zijn met iemand die hij eerder deze maand nog als fascist en despoot uitmaakte, en beschuldigde van z'n land te verraden.

Kijk daarentegen naar Newsom: die speelt het veel harder en consistenter, en dat legt hem geen windeieren. Newsom zorgt ervoor dat de Democraten straks het Huis gaan winnen. Hij levert resultaten.

Laatst bewerkt:
Er is nog een verschil tussen "alle bruggen opblazen" en wat je gisteren zag. 3 op de 10 New Yorkers koos hem omdat hij niet het vriendje van Trump was, en omwille van de leegte van de oppositie tegen Trump. 3 op de 10 New Yorkers genoten van de harde taal, van de "turn the volume up". Eindelijk eens iemand die tegen Trump durft te ageren.

En dan staat hij daar poeslief in het Witte Huis. Dikke vriendjes. Trump die het woord voor hem voert en schouderklopjes geeft aan z'n maatje die straks z'n projectontwikkelingen gaat goedkeuren. Het was idd iemand die geen bruggen opblies, maar wel beste maatjes was met iemand die hij eerder deze maand nog als fascist en despoot uitmaakte, en beschuldigde van z'n land te verraden. Het is niet het ene extreem, maar wel meteen het andere extreem.

Kijk daarentegen naar Newsom: die speelt het veel harder en consistenter, en dat legt hem geen windeieren. Newsom zorgt ervoor dat de Democraten straks het Huis gaan winnen.
Ik vind het vooral frappant dat jij beweert dat hij Trump daar de hele tijd heeft zitten paaien terwijl het heel duidelijk is dat Trump de persoon is die continu het woord voert en hem probeert te flatteren.

Het lijkt mij a propos ook overduidelijk dat Trump hier veel meer mee verliest dan Mamdani, zeker bij de harde MAGA kern (de rest is hij sowieso al grotendeels kwijt als je naar zijn approval ratings kijkt).

Ik vind het ook wel raar dat hier zo hevig op gereageerd wordt. Misschien een mank vergelijk, maar NVA is ook voor de afschaffing van de monarchie, maar is ook vriendelijk als hij bij de koning gaat en aanvaardt die zijn rol nog.
Het 'tegenstander zijn' uit zich vooral op de politieke punten en visie, maar het zijn ook diplomaten/politiekers die voor de rest ook nog wel moeten samenwerken.

Over Newsom:

Newsom has become an increasingly prominent national voice among Democrats. He took up high-profile arguments with the Republican governor of Florida, Ron DeSantis; was among the most prominent surrogates for Joe Biden; and campaigned for Kamala Harris during her 2024 presidential run. After Trump’s victory, Newsom called for a special legislative session to bolster the state’s legal defenses in preparation for disputes with the new administration over climate policy, immigration, LGBTQ+ rights and abortion access.

Since the fires spread last month, however, Newsom has been less vocal in his criticism of the president, even as his party grows increasingly alarmed by the Trump administration’s moves to overhaul the federal government.
“We’re working across the aisle, as we always have, to ensure survivors have the resources and support they need,” Newsom said in a statement. “Thank you President Trump for coming to our communities to see this firsthand and meeting with me today to continue our joint efforts to support people impacted.”
bron: https://www.theguardian.com/us-news/2025/feb/05/gavin-newsom-trump-meeting

politiekers blijven politiekers, langs de ene kant moet ge uw aanhangers tevreden houden en de taal spreken die ze willen horen, maar langs de andere kant , moet ge ook nog wel ervoor zorgen dat er zaken kunnen gebeuren en gaat ge dus ook vriendelijk de hand moeten schudden van de oppositie, zeker als die de macht heeft.

Ik vind het vooral frappant dat jij beweert dat hij Trump daar de hele tijd heeft zitten paaien terwijl het heel duidelijk is dat Trump de persoon is die continu het woord voert en hem probeert te flatteren.
We zagen enkel maar de presser na het einde van de meeting. Oorspronkelijk zei het Witte Huis dat er geen presser zou zijn. De verwachting (ook van de media) was dat Mamdani z'n lijn ging volharden en dat het ging stuiven, en dan zou een presser er slecht uitgezien hebben voor beide heren (denk aan Zelenskyy).

Als je Trump kent, dan weet je dat er maar 1 reden is dat het niet zo gegaan is. Mamdani heeft z'n lijn niet zitten volharden. Hij heeft Trump zitten vleien en complimentjes zitten geven tijdens de meeting, en de harde taal weggelaten. Dat is de enige manier waarop je de Trump krijgt die je gisteren zag. Ik verzin dit niet: als je Trump vleit en complimentjes geeft, dan wordt hij precies zo vriendelijk zoals je hem gisteren zag, zelfs tegenover mensen die hij eerder afbrak (z'n korte geheugen speelt hier uiteraard ook een rol). Rutte wist dat ook.

Trump is niet veranderd, en is perfect voorspelbaar. Het is Mamdani die veranderd is en het tegenovergestelde deed van wat de media en het WH dachten.

We zagen enkel maar de presser na het einde van de meeting. Oorspronkelijk zei het Witte Huis dat er geen presser zou zijn. De verwachting (ook van de media) was dat Mamdani z'n lijn ging volharden en dat het ging stuiven, en dan zou een presser er slecht uitgezien hebben voor beide heren (denk aan Zelenskyy).

Als je Trump kent, dan weet je dat er maar 1 reden is dat het niet zo gegaan is. Mamdani heeft z'n lijn niet zitten volharden. Hij heeft Trump zitten vleien en complimentjes zitten geven tijdens de meeting, en de harde taal weggelaten. Dat is de enige manier waarop je de Trump krijgt die je gisteren zag. Ik verzin dit niet: als je Trump vleit en complimentjes geeft, dan wordt hij precies zo vriendelijk zoals je hem gisteren zag, zelfs tegenover mensen die hij eerder afbrak (z'n korte geheugen speelt hier uiteraard ook een rol). Rutte wist dat ook.

Trump is niet veranderd, en is perfect voorspelbaar. Het is Mamdani die veranderd is en het tegenovergestelde deed van wat de media en het WH dachten.
Dus eigenlijk ben je gewoon maar aan het speculeren, bedankt om dat even schriftelijk te bevestigen. :)

Dus eigenlijk ben je gewoon maar aan het speculeren, bedankt om dat even schriftelijk te bevestigen. :)
Nee hoor, nikske speculatie, puur kennis van Trump na het volgen van de Amerikaanse politiek van de laatste 8+ jaar. Zie het gelinkte NPR artikel hierboven. Of hier. Of hier.

Trump is extreem voorspelbaar. De enige reden dat we hem soms niet kunnen voorspellen is omdat we niet altijd even veel inzage hebben in de data die tot z'n reacties leiden. Hadden we op voorhand geweten dat Mamdani zou veranderen en hem ging vleien en complimentjes geven, dan was er niemand verbaasd gisteren.

Wanneer Mamdani zei dat hij Trump's grootste nachtmerrie was, sloeg dat op zijn geplande politieke acties in New York, niet dat hij Trump even knock out ging meppen met een paar welgemikte beledigingen in het Witte Huis.

Met andere woorden, Mamdani heeft Trump bespeeld als een viool om zijn politieke doeleinden grotere kans op slagen te geven. Got it.

Toch maar een heel apart coping-mechanisme dat MAGA heeft om dit in hun voordeel trachten te doen uitdraaien.

Wanneer Mamdani zei dat hij Trump's grootste nachtmerrie was, sloeg dat op zijn geplande politieke acties in New York, niet dat hij Trump even knock out ging meppen met een paar welgemikte beledigingen in het Witte Huis.
Dat volg ik wel, maar als je de "grootste nachtmerrie" bent, ga je ook geen dikke vriendjes gaan spelen in het Witte Huis en schouderklopjes komen ontvangen. Dat is van het ene extreem naar het andere.

Had hij frontaal de aanval moeten ingaan? 3 op 10 New Yorkers hadden het graag gezien, maar het zou weinig voordeel gebracht hadden. Moest hij dan poeslief zijn tov Trump? Dat ook niet. Een koelere houding van Mamdani tov Trump gisteren, waarin hij bijvoorbeeld de President niet zou toelaten om hem regelmatig te onderbreken (wat hij wel toeliet) zou passender geweest zijn. Van "turn the volume up" was er geen sprake.
Met andere woorden, Mamdani heeft Trump bespeeld als een viool om zijn politieke doeleinden grotere kans op slagen te geven. Got it.
Dat zou je denken he. Maar Trump heeft ook wel een heel kort geheugen. Tegen 1 januari, wanner Mamdani effectief het ambt neemt, is Trump dat al vergeten. Voor wie of voor wat is dat vertoon dan geweest?

Het is absoluut niet zo dat Mamdani nu definitief aan de goede kant van Trump staat. Dat kan (en zal volgens mij) nog veranderen. Maar intussen zagen wel 3 op 10 Mamdani-kiezers gisteren een Mamdani die openlijk vriendjes was met Trump. Anderen zagen een NYC-projectontwikkelaar van peperdure luxeappartementen die schouderklopjes gaf aan z'n maatje Mamdani. Dat is precies hoe je steun begint af te brokkelen, nog voor je het ambt opneemt.

Dat volg ik wel, maar als je de "grootste nachtmerrie" bent, ga je ook geen dikke vriendjes gaan spelen in het Witte Huis en schouderklopjes komen ontvangen. Dat is van het ene extreem naar het andere.

Had hij frontaal de aanval moeten ingaan? 3 op 10 New Yorkers hadden het graag gezien, maar het zou weinig voordeel gebracht hadden. Moest hij dan poeslief zijn tov Trump? Dat ook niet. Een koelere houding van Mamdani tov Trump gisteren, waarin hij bijvoorbeeld de President niet zou toelaten om hem regelmatig te onderbreken (wat hij wel toeliet) zou passender geweest zijn. Van "turn the volume up" was er geen sprake.

Dat zou je denken he. Maar Trump heeft ook wel een heel kort geheugen. Tegen 1 januari, wanner Mamdani effectief het ambt neemt, is Trump dat al vergeten. Voor wie of voor wat is dat vertoon dan geweest?

Het is absoluut niet zo dat Mamdani nu definitief aan de goede kant van Trump staat. Dat kan (en zal volgens mij) nog veranderen. Maar intussen zagen wel 3 op 10 Mamdani-kiezers gisteren een Mamdani die openlijk vriendjes was met Trump. Anderen zagen een NYC-projectontwikkelaar van peperdure luxeappartementen die schouderklopjes gaf aan z'n maatje Mamdani. Dat is precies hoe je steun begint af te brokkelen, nog voor je het ambt opneemt.
Reactie langs linkerzijde is gewoon overweldigend positief over hoe Mamdani het heeft aangepakt dus ik weet niet waar jij je op baseert.

Reactie langs linkerzijde is gewoon unaniem positief over hoe Mamdani het heeft aangepakt dus ik weet niet waar jij je op baseert.
Heb je een bron voor "unaniem positief"? Ik zou wachten tot de approval ratings effectief gepubliceerd zijn...

Edit voor duidelijkheid: je hebt nadien je post aangepast en het woord "unaniem" veranderd naar "overweldigend", waarin ik je wel kan volgen, maar vergeet daarbij niet dat Mamdani in de wittebroodsweken zit. Het zal interessanter en accurater zijn om te zien hoe Mamdani rond Pasen zal scoren.

Laatst bewerkt:
Heb je een bron voor "unaniem positief"?
Ik heb mijn post quasi direct gewijzigd omdat ik wist dat je over het woordje 'unaniem' ging vallen :biglaugh: maar nee, ik heb langs linkerzijde nog niemand Mamdani zien veroordelen voor zijn optreden. Integendeel. Als ik zelf naar reacties van linkse Amerikaanse politieke commentatoren kijk, dan zie ik alleen maar lof voor hoe hij de zaak heeft afgehandeld. DSA mensen analoog. Op een ander progressief games forum waar ik post, eensgelijks. Jij lijkt toch alleen te staan in je interpretatie dat Mamdani's steun aan het afbrokkelen is hierdoor.

Jij lijkt toch alleen te staan in je interpretatie dat Mamdani's steun aan het afbrokkelen is hierdoor.
Wat ik zei: "dat is precies hoe je steun begint af te brokkelen, nog voor je het ambt opneemt". Waar is dat op gebaseerd? Als 3 op de 10 New Yorkers voor je stemmen om oppositie te voeren tegen Trump (ref Fox News poll) dan was Trump die het woord voerde voor Mamdani m.i. geen goede optics voor Mamdani. Als andere New Yorkers voor je stemmen voor affordable housing, dan was het ontvangen van schouderklopjes van een van de meest beruchte NYC-projectontwikkelaars van peperdure luxeappartementen m.i. geen goede optics voor Mamdani. Mamdani moest Trump niet toelaten om hem te onderbreken, hij moest geen schouderklopjes ontvangen van Trump, maar hij liet het telkens wel toe.

Dat links nu nog veel vergeeft is logisch, het zijn de wittebroodsweken, de man zit nog niet eens in z'n ambt. Maar dat wil niet zeggen dat wat men gisteren gezien heeft zomaar vergeten zal worden, of niet zal nazinderen, of niet tot het begin van afbrokkelende steun zal leiden. Het zal geëvalueerd worden samen met hoe Mamdani het er straks effectief vanaf brengt. Als hij z'n beloftes niet nakomt, als de prijzen niet naar beneden zullen gaan (wat ze volgens mij ook niet zullen doen, maar dat is speculatie), gaan de beelden van Mamdani die schouderklopjes van Trump krijgt opnieuw beginnen circuleren op sociale media, en de captions zullen dan niet meer zo positief zijn.

Reactie langs linkerzijde is gewoon overweldigend positief over hoe Mamdani het heeft aangepakt dus ik weet niet waar jij je op baseert.
Dit, en vooral ook dat de reacties van Trump zijn aanhang dat absoluut niet is. Er heeft hier maar een iemand verloren, en da's echt niet Mamdani. Hij mag het proberen spinnen hoe hij het wil.

Dat links nu nog veel vergeeft is logisch, het zijn de wittebroodsweken, de man zit nog niet eens in z'n ambt. Maar dat wil niet zeggen dat wat men gisteren gezien heeft zomaar vergeten zal worden, of niet zal nazinderen, of niet tot het begin van afbrokkelende steun zal leiden.
Heeft niks te maken met vergeven of witte broodsweken. Dat is eerder van toepassing op bv. zijn aanstelling van politiecommisaris Jessica Tisch waar wel kritiek op gekomen is vanuit linkerzijde, al had hij dat ook al aangekondigd voor de verkiezing. In deze situatie valt er gewoon niks te vergeven want quasi iedereen is het erover eens dat hij het goed heeft aangepakt.

Misschien even wachten tot de brave man is ingezworen als burgemeester vooraleer je fanfictie over zijn ondergang begint te fantaseren :tongue:

allez, waar blijft die nobelprijs voor de vrede dan:

En dan nadat USA Venezuela is binnengevallen en het een jungle oorlog à la Vietnam geworden is, kan Europa even opleggen aan Trump hoe we de oplossing zien:

Zou er dan zo uitzien:
FB-IMG-1763896794024.jpg

Niet mijn creatie, met dank aan Lars Christensen:

En dan nadat USA Venezuela is binnengevallen en het een jungle oorlog à la Vietnam geworden is, kan Europa even opleggen aan Trump hoe we de oplossing zien:

Zou er dan zo uitzien:
FB-IMG-1763896794024.jpg

Niet mijn creatie, met dank aan Lars Christensen:

Wel nog vergeten dat er hopen geld moeten vloeien naar Europa als voorwaarde.

Wie had er oorlog VS-Venezuela op zijn Bingokaart 2025 staan??

On topic: Ik denk niet dat de VS effectief zal binnenvallen maar gerichte luchtaanvallen zal uitvoeren.

Terug
Bovenaan