Dat zijn woorden die me in de mond gelegd worden. Waar het hier over gaat is echter: vervelt de VS onder Trump tot een autocratie? En ik zie toch bewijzen dat dat niet zo is.
Ik ga daarbij ook heel duidelijk een onderscheid maken
- Dat Trump regelmatig de wet lijkt te overtreden, ontken ik niet. Maar dat op zich is nog geen teken van een dictator of van een autocratie. Zelfs niet als de overtreding intentioneel begaan wordt.
- Er is m.i. pas echt sprake van een autocratie als er geen checks/balances meer zijn om dit te corrigeren. Of, als ze er wel nog zijn, maar dat ze slechts voor de schijn bestaan, waarbij de autocraat nooit teruggefloten wordt en altijd gelijk krijgt. Dus: de autocraat overschrijdt de wet, en je kan niet naar de rechtbank stappen om het aan te vechten, of je kan wel gaan maar je weet al op voorhand dat je 0% kans op winnen hebt.
Het is heel duidelijk, wat mij betreft, dat dat laatste niet het geval is in de VS. Maar bijvoorbeeld wel in Rusland of China, wat echte autocratieën zijn.
Het is niet 1 vonnis uiteraard, ik kan de tel van het aantal vonnissen waarin Trump verloren heeft sinds januari al lang niet meer bijhouden.
Amper 3 dagen na de eedaflegging was er al het eerste vonnis.
Ik denk dat nuance en kadering nodig is. De aantijgingen waarvan sprake lijken me niet verzonnen, ze waren ook niet verjaard op het moment van de indictment, dus juridisch is er op zich niets in te brengen tegen die vervolging. Het werd naar de vuilbak verwezen nav de stuntelige aanpak - over de grond van de zaak is er geen uitspraak gedaan.
De andere kant natuurlijk is: waarom wordt dit pas hier en nu vervolgd? En daarin kan je
mogelijks de politieke link zien. Evenwel, dan kan je de raid op Mar-a-Lago, J6/interference, Georgia Racketeering, ook niet meer los zien van
mogelijke politieke invloed uit het kamp van Biden. Geen enkele van deze specifieke vermelde rechtszaken, waarbij Trump partij was, heeft tot een definitieve uitspraak geleid.
De vervolging zelfs is juridisch niet verkeerd, en de de mogelijke politieke invloed op justitie is niet nieuw en zag je ook onder de vorige President, en moet gekaderd worden in de algemene evolutie en polarisering in de VS.
Daarmee:
* zeg ik dat je het ene niet los van het andere kan zien en dus samen in een evolutie kan kaderen, zonder te vervallen in een "whataboutisme" of te beweren dat de mogelijke politieke vervolgingen van Biden meer/minder wenselijk waren dan die van Trump. Ik kan inzake geen oordeel vellen - ik heb de dossiers in kwestie immers niet gelezen.
* wil ik nuanceren wat sommigen beweren:
deze evolutie is niet onder het huidige Presidentschap ontstaan, en zal ook niet met het huidige Presidentschap eindigen. En dat is eigenlijk nog het meest zorgwekkende. Maar op dit ogenblik - en dat werd gisteren meer dan duidelijk - is het nog niet zodanig geëvolueerd dat we van een autocratie moeten gaan spreken, en ik zie dat onder Trump ook niet meer gebeuren.
Ik maak me weinig zorgen over wat Trump nu doet en nog zal doen. Hij is niet sterk of capabel genoeg om de checks/balances te overwinnen. Amerika heeft z'n eerste termijn overleefd en zal z'n tweede termijn ook overleven. Ik maak me veeleer zorgen over wat er
na Trump zal gebeuren.