De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

m

En dan zijn er mannen die replyen met de vraag aan grok om dit te fact checken

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :rofl::rofl::rofl:

Deze mensen mogen ook stemmen en beslissen over een wereldleider. En hoe een wereldmacht en wereldeconomie geleid wordt.
Ik zie daar de humor niet van in om eerlijk te zijn.

HAHA

Scott Bessent over de hoge vleesprijzen & en impact van hun border policies op supply & demand

"As these migrants bring their cattle with them .."

:laugh: :laugh: :laugh:

edit:

En dan zijn er mannen die replyen met de vraag aan grok om dit te fact checken

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :rofl::rofl::rofl:
Ik denk dat dit verhaal toch ook wel wat genuanceerder is. Akkoord ongelukkige uitspraak maar het echte verhaal is dat de migratie caravans vanuit diep zuid amerika naar mexico de schroefworm dichter gebracht hebben naar mexico en dat nu de koeien aan de grens met amerika ook besmet zijn waardoor de import uit mexico is stilgelegd.
https://www.wired.com/story/a-parasite-that-eats-cattle-alive-is-creeping-north-toward-the-us/
But conservationists from the Wildlife Conservation Society and Mexican ranchers warn that the illegal cattle trade will be the real gateway for the disease to enter North America.

Prior to the closure of its border with the US, Mexico’s National Confederation of Livestock Organizations had called on the government to clamp down on cattle smuggling across Mexico’s southern border. The risk from the parasite is great, and if it becomes established again, the cost of eliminating it in Mexico would be high. Disruption of trade with the US was also be highly costly. In 2023 alone, Mexico’s exports of live cattle and beef to the US were worth $3 billion.
Het beste wat je kan doen als je zo een zot verhaal tegenkomt op twitter of reddit is even te zoeken in google maar de datum aanpassen zodat je zowiezo de recente clickbait titels er al uit filtert. Je leert er vaak meer van dan twitter info van personen met volgende in hun bio
"Proud Democrat | Professional MAGA hunter | I have TDS". Maar die scott bessent lijkt me verbaal nu ook niet sterk als hij zelfs op fox news stotterend het niet duidelijk kan uitleggen...

Dit jaar is er nog een studie hierover uitgekomen (nog niet peer reviewed)
https://www.researchgate.net/public...ues_to_destroy_protected_areas_in_Mesoamerica

"Between 2001-2022, Panama experienced sporadic screwworm cases (Maxwell et al. 2017; Zaldivar-Gomez et al. 2025); however, the parasite reemerged in this country in 2023 (De Escobar 2023; WOAH 2023). Potential factors facilitating this reemergence include SIT failure (Maxwell et al. 2017), operational challenges to produce and release sterile male flies (WOAH 2024), climate change (Gutierrez & Ponti 2014), and migration of half a million people in 2023 alone, and potentially domestic animals, from South to Central America across the Darien gap, (Maxwell et al. 2017; United Nations High Commissioner for Refugees & International
Organization for Migration 2023; COPEG 2024). From Panama, the screwworm rapidly spread northwards, reemerging throughout Central America (Zaldivar-Gomez et al. 2025) and reaching Mexico by late 2024 (WOAH 2024b). Movement of domestic livestock, historically a primary driver of screwworm propagation (Novy 1991; Lindquist et al. 1992; Reichard 1999; Vargas-Terán et al. 2021), is linked to the current reemergence (Zaldivar-Gomez et al. 2025). Indeed, initial detection in Honduras and Mexico occurred in illegally imported horses and cattle (WOAH 2024a, 2024b). Well-documented routes for illegal cattle trafficking run from Nicaragua through Honduras and Guatemala into Mexico, where animals are integrated into the legal trade and even transported onward to the United States (Asmann & Dittmar 2022; InSight Crime 2022; Montoya 2022). Key cross-border points, including Benemérito de las Américas and protected areas, are also known (Soberanes 2018; Dittmar et al. 2022; InSight Crime 2022). Such cattle trafficking favors the spread of parasites and pathogens, as sanitary controls are bypassed (Asmann & Dittmar 2022)."

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit verhaal toch ook wel wat genuanceerder is. Akkoord ongelukkige uitspraak maar het echte verhaal is dat de migratie caravans vanuit diep zuid amerika naar mexico de schroefworm dichter gebracht hebben naar mexico en dat nu de koeien aan de grens met amerika ook besmet zijn waardoor de import uit mexico is stilgelegd.
https://www.wired.com/story/a-parasite-that-eats-cattle-alive-is-creeping-north-toward-the-us/

Het beste wat je kan doen als je zo een zot verhaal tegenkomt op twitter of reddit is even te zoeken in google maar de datum aanpassen zodat je zowiezo de recente clickbait titels er al uit filtert. Je leert er vaak meer van dan twitter info van personen met volgende in hun bio
"Proud Democrat | Professional MAGA hunter | I have TDS". Maar die scott bessent lijkt me verbaal nu ook niet sterk als hij zelfs op fox news stotterend het niet duidelijk kan uitleggen...
Het zou natuurlijk helpen dat de GOP het niet telkens zouden brengen als "het zijn de immigranten, we moeten ze buitengooien en die muur versterken".

Jij bekijkt het nu door onze bril, namelijk laat ons eens proberen door dat gestotter van Bessent proberen te kijken en naar de echte, correcte reden te kijken wat er aan de hand is.
Ginder doen ze dat niet, daar hebben ze gewoonweg meer success met de retorische populistische verklaringen.

Paywalled maar aan de titel weet je genoeg vermoed ik?
Ben benieuwd hoe California reageert, zij hebben net gestemd om hun districten democratischer in te delen als reactie op Texas.
Stel dat Texas effectief niet door gaat maar California niet meer kan annuleren? Wat een soep ...
Blijkbaar zou Californie een clausule hebben gehad van wanneer Texas toch niet zou gaan herdelen, ze het ook niet gaan doen. Maar die is eruit gehaald. Californie kan nu 5 mensen meer naar DC sturen.

Lijkt er toch wel wat op dat Trump zijn steun wat aan het verwateren is.
Drie rechters, eentje aangesteld door Trump, eentje door Obama en de derde lang geleden door Reagan.
De Trump rechter en de Obama rechter hebben tegen Trump gestemd, enkel de Reagan rechter voor...

En bijkomend, Newsom heeft heel veel steun in California, ze zijn daar al zeer blauw, en Newsom's anti Trump retoriek (in rump's eigen stijl) legt hem ook geen windeieren daar.

Wanneer je dacht dat we de bodem reeds bereikt hadden, blijft hij toch maar weer verbazen en nieuwe laagtes opzoeken:

Een journaliste krijgt "Quiet. Quiet, piggy!" naar haar hoofd geslingerd als ze door wil vragen over de Epstein files:

Een andere journaliste krijgt de opmerking te horen dat ze MBS ten schande brengt door te suggereren dat hij betrokken was bij de moord op Kashoggi:

Democratische leden van het Congres vragen aan militairen om geen onrechtmatige bevelen uit te voeren.
Antwoord van de president: Die woorden zijn opstandig gedrag en moeten bestraft worden met opsluiting of de doodstraf.
Zijn woorden, niet de mijne.

Zijn MAGA aanhang kan nog eens het Capitool gaan bestormen...
(Al zullen zijn woorden nadien weer misbegrepen geweest zijn.)

Toch wel geschrokken hiervan. Mamdani heeft al compleet ingebonden. Alle stoere praat als "despoot" en "fascist" weg. De man die zich profileerde als "Trump's grootste nachtmerrie" en "4 woorden" had voor Trump, was vandaag gewoon dikke vriendjes met Trump. Moet toch een van de meest indrukwekkende politieke 180's in recente tijden zijn. Ik had sowieso al geen hoge indruk van Mamdani - het is gewoon een populist - maar dit is toch nog erger dan ik dacht.

Het lijkt er dus op dat Trump, opnieuw, geen enkele tegenstand hoeft te verwachten uit die hoek. Jammer voor de New Yorkers die zich ongetwijfeld (opnieuw) sterk bedrogen moeten voelen nu. Benieuwd hoelang Mamdani het zal volhouden.

Dat is een vrij eenzijdige nogal biased lezing van dat artikel. Als er iemand heeft ingebonden lijkt het eerder Trump die Mamdani eerst als de duivel zelf leek af te schilderen terwijl die nu ineens op veel punten met Mamdani akkoord akkoord moet gaan, grotendeels uit noodzaak omdat de punten waarop Mamdani verkozen werd, zoals het leven dat te duur wordt, een gevolg is van Trumps bestuur en effectief nationale pijnpunten geworden zijn die het witte huis niet kan blijven verstoppen en negeren.

Dat is een vrij eenzijdige nogal biased lezing van dat artikel.
Mmm nee, ik volg toch de interpretatie die AP eraan gaf: "President Donald Trump on Friday met the man who had proudly proclaimed himself “Donald Trump’s worst nightmare,” but he seemed to find the opposite."

Er is ook maar 1 manier waarop dit realistisch kan gegaan zijn: Mamdani heeft Trump zitten vleien en complimenten zitten geven vanaf hij aankwam in het Witte Huis. De Mamdani die we in de NY campagne zagen, was volledig afwezig. Da's hoe je Trump "aan je kant" krijgt op de manier die we gisteren in het Witte Huis zagen (weliswaar relatief, en ook maar tijdelijk). Voor mij is dit Mamdani die ingebonden heeft op z'n campagnebeloftes, niet Trump.

Wat economie betreft, Witte Huis heeft eerder deze week gezegd dat het gewoon tijd kost vooraleer de maatregelen resultaat afleveren. Mamdani heeft daar sowieso maar weinig mee te maken. De Mamdani-stemmer stemt toch nooit voor Trump.

We zullen zien, maar ik denk niet dat Mamdani een gouden politieke carriere voor zich heeft. Hij heeft de ervaring niet om een stad als NYC te leiden, z'n plannen gaan snel op onoverkomelijke limieten botsen. Hij kon dat compenseren door, net zoals tijdens z'n campagne, de luis in de pels van Trump te zijn. Iets waarmee je uniek genoeg zou zijn in de VS op dit ogenblik en je dus wel aandacht zou krijgen, maar die rol wil hij nu blijkbaar toch niet. Hoe zal hij zich nog gaan onderscheiden? De droom zal snel afgelopen zijn.

Hier nog wat quotes uit het artikel van AP dat je deelde;

"Trump, who had in the past called Mamdani a “100% Communist Lunatic” and a “total nut job,” spoke openly of how impressed he was with the man."
Mamdani het had over hoe hij als progressieve moslim immagrant Donald Trump's grootste vijand was en dat was duidelijk vrij accuraat gezien Trump's focus op hem waar hij Mamdani weken lang bestookte met zowat elk verwijt en kinderelijke opmerking die hem te binnen schoot. Trump heeft dan toch net een iets grotere bocht moeten maken.

"For Trump, it was a high-profile chance to talk about affordability at a time when he’s under increasing political pressure to show he’s addressing voter concerns about the cost of living."
Tot voor kort negeerde hij dat nog en kwam hij af met valse cijfers om te proberen de realiteit te verstoppen maar je kan mensen dat niet wijs maken als ze die hogere levenskost zelf voelen. De druk op hem wordt alsmaar groter waardoor hij er nu wel deels in mee moet gaan.

"But the tensions were subdued Friday as Trump seemed sympathetic to Mamdani’s policies to want to build more housing."
Ik zie Mamdani niet direct inbinden en eerder met gevlei proberen Trump voor zijn kar te spannen.

"Trump, who had in the past called Mamdani a “100% Communist Lunatic” and a “total nut job,” spoke openly of how impressed he was with the man."
Da's waar, en dat zie ik als direct resultaat van hoe Mamdani Trump heeft zitten vleien. Als je dat doet zit je altijd aan Trump's goede kant en krijg je complimentjes terug. Kijk naar wat Rutte deed een paar maanden terug - ging totaal in tegen z'n zakelijke stijl, maar hij wist dat het werkte. Laat wel duidelijk zijn: de verandering kwam van Rutte, en hier ook van Mamdani. Trump is niets veranderd. Zelenskyy weet wat er gebeurt als je niet vleit/complimentjes geeft.
gezien Trump's focus op hem waar hij Mamdani weken lang bestookte met zowat elk verwijt en kinderelijke opmerking die hem te binnen schoot.
Beetje overdreven? Hij reageerde af en toe op Mamdani - tussen andere zaken in - maar de aanval op Trump stond daarentegen wel redelijk centraal in Mamdani's campagne en de aanvallen werden niet gespaard. Anders gezegd: voor Mamdani was Trump "de vijand", voor Trump was Mamdani veeleer "een van de vele". Er is ook nog Newsom bijvoorbeeld, die m.i. nu veel duidelijker als anti-Trump kandidaat naar boven komt dan Mamdani, 2028 in gedachten (hypothetisch natuurlijk, want Mamdani kan geen President worden). Newsom zie ik nog niet zo snel zo positief onthaald worden op het Witte Huis.
Tot voor kort negeerde hij dat nog en kwam hij af met valse cijfers om te proberen de realiteit te verstoppen maar je kan mensen dat niet wijs maken als ze die hogere levenskost zelf voelen. De druk op hem wordt alsmaar groter waardoor hij er nu wel deels in mee moet gaan.
Uiteindelijk zal hij nog altijd op de realiteit afgerekend worden, niet op wat hij zegt. En ik wil erop wedden dat hij volgende week weer ergens zal zeggen dat het allemaal nog meevalt en dat de economie het fantastisch doet, of dat het de schuld van Biden is en dat het oplossen "tijd vergt" of iets gelijkaardigs.
"But the tensions were subdued Friday as Trump seemed sympathetic to Mamdani’s policies to want to build more housing."
Logisch toch? Wiens familie heeft nog steeds een grote tak in projectontwikkeling, inclusief in NYC... ? Dat zal als muziek in de oren van Trump geklonken hebben.

Gewoon de video zelf bekijken, dan krijg je een beter beeld dan van enkele quotes. Ik heb Trump nog nooit zo positief over iemand horen praten terwijl Mamdani niks heeft teruggenomen van eerdere uitspraken.

Trump verdedigde Mamdani ook meermaals bij opsteukende vragen van de journalisten en ge zag dat hij het op een bepaald moment zelfs vervelend begon dlte vinden. En Mamdani bracht zo'n vragen altijd vakkundig terug op zijn core onderwerp, cost of living in NYC.

Ja Mamdani staat hier niet te roepen tegen Trump dst hij een fascist is, maar hij heeft dat ook niet teruggenomen terwijl Trump een Zohran glazesessie aan het doen was. Ik was best onder de indruk van Mamdani eigelijk.

Ik heb Trump nog nooit zo positief over iemand horen praten terwijl Mamdani niks heeft teruggenomen van eerdere uitspraken.
Hij ontweek het (of liet Trump toe om hem te helpen ontwijken). Zie de vraag over genocide. Belangrijk punt in z'n campagne, iets waarmee hij niet zou scoren bij Trump. Nu werd die vraag toch snel ontweken, idd opnieuw met affordability en dan met iets van een apotheek. Lijkt me een goede preview van hoe hij zal zijn als burgemeester. Een grijze muis.

Uiteindelijk hebben we geen antwoord gekregen op de vragen over wat hij zei over Trump vroeger. Alles werd ontweken. Het was vooral Trump die het woord voerde.

Terug
Bovenaan