Dit dus. Je zou toch hopen dat ze na de verkiezingen deze maand zich gesterkt zouden voelen om eindelijk de oppositie een toontje hoger te gaan voeren. Maar niet dus. Bovendien blijkt nu dat Schumer (die tegen stemde) z'n partij helemaal niet meer in het gareel heeft in de Senaat. Wat doet die man daar eigenlijk nog.Democraten hebben hun beste verkiezingsdag ooit sinds Obama, mede omwille van het verzet tijdens de shutdown, en storten dan als een kaartenhuisje in elkaar zonder hun enige eis (verlenging ACA subsidie) binnen te halen. Hopeloze oppositie.
Wat is er toch gaande met de Democraten? Ik snap het echt niet.
ObamaCare hangt nu volledig af van een stemming volgende maand, waarin de Republikeinen wel degelijk de meerderheid hebben, en wel degelijk NEE kunnen stemmen, en dan is het gedaan ermee, wat Trump ook wil (of beweert te willen, maar hij is ook nogal ambigu op dat vlak).
Ik snap idd wel dat de situatie een soort van Catch-22 voor de Republikeinen creëert: stem VOOR ObamaCare en je riskeert de wrok van Trump waardoor je herverkiezing in het gedrang komt, stem TEGEN ObamaCare en je kan aanzien worden als de rep/senator die ObamaCare afnam waardoor je herverkiezing ook in het gedrang komt. Maar het is toch riskant om alles daarvan te laten afhangen. De volgende verkiezingen zijn nog (relatief) ver - als in: ver genoeg om te vergeten - en als je ganse partij tegen ObamaCare stemt gaat het je ook niet zozeer individueel als rep/senator aangewreven worden. Het is niet zo dat de GOP per definitie zwaar afgestraft zou worden in de midterms hiervoor, alhoewel er niet veel nodig is om het Huis/Senaat te verliezen, en dat wel zal gebeuren.
Nee, de Democraten hebben gisterenavond hun beste garantie op het behoud van ObamaCare uit handen gegeven. En voor wie of voor wat, dat is me dus compleet onduidelijk.