De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Alle fatsoen weg, maar dat wisten we al zeker. Voor de job van officieel woordvoerder is loyaliteit ook nog de enige vereiste tegenwoordig blijkbaar. En dat passeert allemaal maar.

HLN dat 'nieuws' van 16/17 oktober brengt. Dat passeert ook allemaal maar :laugh:

Alle fatsoen weg, maar dat wisten we al zeker. Voor de job van officieel woordvoerder is loyaliteit ook nog de enige vereiste tegenwoordig blijkbaar. En dat passeert allemaal maar.

Zegt genoeg over het is dat nu aan de macht is in Amerika schofferen om er dan achteraf over te zitten opscheppen, echt kleuters gedrag.

Gans de soep in de VS maakt vooral pijnlijk duidelijk dat de manier waarop in het westen de laatste decennia aan diplomatie en politiek werd gedaan, gebaseerd is op een heel dun laagje van wederzijds respect en fatsoen. Zodra iemand afstapt van de regels en gewoon bruut zijn zin gaat doen (Rusland, Hongarije, VS), staat al de rest machteloos toe te kijken vanachter hun grens van deugdelijkheid...
Het is de speelplaats van de lagere school waar diegene die een kop groter is dan de rest en wat minder hersencellen heeft, de boterhammen van de kinderen met goede punten afpakt.

Die heeft toch ook maar weinig hersencellen in haar schedel zitten als woordvoerster van het Witte Huis.

Als je op een schoft stemt om president te worden kan je toch ook moeilijk verwachten dat die plots een fatsoenlijk persoon gaat gedragen omdat hij president wordt? En van de gatlikkers rondom hem moet je dan ook niet te veel verwachten.

Ik vraag mij echt af hoe het nog goed komt daar, misschien zit er dan niets anders op dan een burgeroorlog. Als Trump dan toch met alles weg komt, zit er op den duur weinig anders op.

Die heeft toch ook maar weinig hersencellen in haar schedel zitten als woordvoerster van het Witte Huis.

Als je op een schoft stemt om president te worden kan je toch ook moeilijk verwachten dat die plots een fatsoenlijk persoon gaat gedragen omdat hij president wordt? En van de gatlikkers rondom hem moet je dan ook niet te veel verwachten.

Ik vraag mij echt af hoe het nog goed komt daar, misschien zit er dan niets anders op dan een burgeroorlog. Als Trump dan toch met alles weg komt, zit er op den duur weinig anders op.
Volgend jaar zouden er midterms plaatsvinden (3 november 2026). Hij heeft een jaar om nog meer pionnen (lees: ICE en Nationale Garde) uit te zetten die steeds ruwer te keer gaan, daarmee reacties en/of rellen uit te lokken en dan kan hij een 'national emergency' uitroepen. Weg midterms en 'national emergency' tot.... ? Benieuwd of er dan reactie komt van de bevolking.

Stel dat er toch midterms komen, na 4 jaar nieuwe verkiezingen EN de Democraten komen als winnaar uit de bus, dan geloof ik niet dat er een rustige overdracht gaat gebeuren. Denk terug aan de beruchte 6 januari. Toen leek zijn macht veel oppervlakkiger tegenover vandaag waar hij als een op wraak beluste pestkop wild om zich heen schopt.

Je ziet trouwens ook effecten van wat over de oceaan gebeurt bij ons. Vlaams Belang put er blijkbaar zeer veel moed uit, getuige de scherpe bewoordingen van VB-strateeg Tom Vandendriessche die spreekt van een "oorlog van links tegen volk" waarbij de administratie en het gerechtelijk apparaat volgens hem wordt "geïnstrumentaliseerd tegen de rechtse oppositie". Om dan te stellen dat "Het positieve aan het machtsmisbruik van links is dat het geen enkel politiek of moreel verweer heeft eenmaal rechts aan de macht komt en precies hetzelfde doet”. En onverhuld spreken over "het politiek begrip in zijn zuiverste vorm: vriend of vijand".

Dat is precies wat Trump deed en doet: zijn voorgangers beschuldigen van allerhande zaken (zonder concreet bewijs) om dan vervolgens hetzelfde te doen in het kwadraat. Met het verzonnen excuus: but they did it first.

En dan gewoon brutaal genoeg zijn om in Ninove een vakbond verbieden om flyers uit te delen "vanuit ideologische en politieke overtuiging", hetgeen flagrant in strijd is met heel wat principes van onze rechtsstaat.

https://www.nieuwsblad.be/politiek/...nteel-hebben-ze-meer-dan-gelijk/98927612.html

Je ziet trouwens ook effecten van wat over de oceaan gebeurt bij ons. Vlaams Belang put er blijkbaar zeer veel moed uit, getuige de scherpe bewoordingen van VB-strateeg Tom Vandendriessche die spreekt van een "oorlog van links tegen volk" waarbij de administratie en het gerechtelijk apparaat volgens hem wordt "geïnstrumentaliseerd tegen de rechtse oppositie". Om dan te stellen dat "Het positieve aan het machtsmisbruik van links is dat het geen enkel politiek of moreel verweer heeft eenmaal rechts aan de macht komt en precies hetzelfde doet”. En onverhuld spreken over "het politiek begrip in zijn zuiverste vorm: vriend of vijand".

Dat is precies wat Trump deed en doet: zijn voorgangers beschuldigen van allerhande zaken (zonder concreet bewijs) om dan vervolgens hetzelfde te doen in het kwadraat. Met het verzonnen excuus: but they did it first.

En dan gewoon brutaal genoeg zijn om in Ninove een vakbond verbieden om flyers uit te delen "vanuit ideologische en politieke overtuiging", hetgeen flagrant in strijd is met heel wat principes van onze rechtsstaat.

https://www.nieuwsblad.be/politiek/...nteel-hebben-ze-meer-dan-gelijk/98927612.html
Een heel wat volk vindt dat allemaal ok want ze zijn helemaal overtuigd van die "oorlog". Wees er maar zeker van dat er hier voldoende elementen rondlopen die ook graag naar zo'n situatie als in de VS willen gaan.

Een heel wat volk vindt dat allemaal ok want ze zijn helemaal overtuigd van die "oorlog". Wees er maar zeker van dat er hier voldoende elementen rondlopen die ook graag naar zo'n situatie als in de VS willen gaan.
Uiteraard, een wereld zonder enige nuance is lekker eenvoudig en bevattelijk. Heel veel mensen lopen verloren in de complexiteit van onze moderne samenleving, en dan biedt een simplistisch zwart-wit wereldbeeld (wij goed, zij slecht) een perfecte houvast.

Veel van dat volk zit ook in ons leger en politie. Dus ik maak me geen illusies over welke kant we aan het opgaan zijn.

Democraten tegen republikeinen dan? De stad die het platteland aanvalt?

Mjah het internet, in het Westen toch, is een schaduwafspiegeling van Amerika omdat zij het internet domineren. Wat daar gebeurt heeft enorme invloed op wat hier gebeurt Ik weet nog dat een tijdje geleden conservatief rechts hier zei 'Stop met Amerikaanse zaken hier te importeren' (cfr gender en racisme issues) maar hun politieke gedachtegoed wordt eveneens enorm hard gestuurd daar Amerikaanse youtubers, podcasters, twitteraars etc. Dan krijg je zaken zoals wat Polle32 hierboven aangeeft.

Anyway, tijd voor meer depressiviteit:

Projections by the researchers show that if USAID cuts continue, more than 14 million additional deaths could occur by 2030, including over 4.5 million among children under 5, or about 700,000 extra child deaths per year.

De kost:
The USAID contracts alone total $12.4 billion in alleged savings, though multiple experts in federal contracting have said the method DOGE is using to calculate savings is flawed. DOGE uses the total potential value of a contract, which is often far higher than the actual amount an agency ends up spending, to estimate savings. The actual amount of funding cut as a result of USAID contract terminations is closer to $6.7 billion as of Tuesday, according to an analysis by data analyst Brian Banks.

Foreign aid waar er wel geld voor is:
The Trump administration is working on an additional $20 billion support package for Argentina. If completed, it would bring the total price tag of a U.S. backstop plan for Buenos Aires to $40 billion.

62135db0-efff-11ef-bd1b-d536627785f2.jpg

Veel van dat volk zit ook in ons leger en politie. Dus ik maak me geen illusies over welke kant we aan het opgaan zijn.
Dat is denk ik altijd zo geweest, dus ik koester nog enige hoop dat redelijk overwint. Misschien door te zien hoe geweldig alles in de VS loopt ("are you tired of winning yet?").

Dat kan toch ook niet wettelijk zijn in Ninove?
Een vakbond mag blijkbaar wel leden van een extreemrechtse partij uitsluiten als dat indruist tegen hun standpunten.

Dat kan toch ook niet wettelijk zijn in Ninove?
dat is dan ook net wat hij zegt.
Sneeuwstorm zei:
Een vakbond mag blijkbaar wel leden van een extreemrechtse partij uitsluiten als dat indruist tegen hun standpunten.
Wat ook volledig logisch is. Elke vereniging mag in principe leden uitsluiten als de leden de doelstellingen van de vereniging niet willen onderschrijven.

Gans de soep in de VS maakt vooral pijnlijk duidelijk dat de manier waarop in het westen de laatste decennia aan diplomatie en politiek werd gedaan, gebaseerd is op een heel dun laagje van wederzijds respect en fatsoen. Zodra iemand afstapt van de regels en gewoon bruut zijn zin gaat doen (Rusland, Hongarije, VS), staat al de rest machteloos toe te kijken vanachter hun grens van deugdelijkheid...
Het is de speelplaats van de lagere school waar diegene die een kop groter is dan de rest en wat minder hersencellen heeft, de boterhammen van de kinderen met goede punten afpakt.

Anderzijds is er mss ook wel steun voor dergelijk beleid omdat "die decennia van diplomatie en politiek" bij momenten escaleren in een beleid dat bestaat uit eindeloze discussies, besluiteloosheid, overvloed aan regels en uitzonderingen op die regels met als resultaat de spreekwoordelijke praatbarak waar niets of niemand nog enig overzicht kan geven. Een ideale voedingsbodem om te starten met een dominant beleid met "actie".

Volgend jaar zouden er midterms plaatsvinden (3 november 2026).
"Zouden". Die zullen gewoon plaatsvinden hoor, ik garandeer dat. Net zoals de verkiezingen van dit jaar binnen twee weken ook zullen doorgaan (special elections voor posities die onverwacht vacant zijn geworden het voorbije jaar).

Ik snap echt niet goed waar dat idee ontstaan is dat die niet zouden plaatsvinden, dat is echt iets dat hier ergens verzonnen moet zijn want in Amerikaanse media zie je die suggestie hoegenaamd niet. Indien er geen verkiezingen zouden plaatsvinden, dan zou men in een juridische leemte zonder enige precedent gaan opereren, en kan en zal alles aangevochten gaan worden, en men zal meer dan genoeg rechters vinden die daarin zullen willen meegaan. Want die mandaten van de Reps en een deel van de Senatoren eindigen hoe dan ook, of er nu verkiezingen zijn of niet, dus er kan dan in het Congres niets meer geldig gestemd worden. Waarom zou men dat toch ooit doen?

Wanneer "zouden" wij nog eens mogen gaan stemmen? Ah ja, pas nadat de volgende Olympische Zomerspelen al lang beklonken zijn, pas nadat de volgende Amerikaanse president al geïnstalleerd is... (tenzij federale valt). Een kind dat vandaag geboren wordt spreekt al in volzinnen op de dag dat wij nog eens mogen gaan stemmen. En als er hier een postje vrijkomt zijn er ook geen "speciale verkiezingen" maar komt er een "opvolger" waarvan je nooit gehoord hebt, of duidt de partij iemand aan. Qua democratie kunnen wij soms wel meer leren dan zij.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat wij moeten vrezen voor onze volgende verkiezingen. Vlaams belang begint Trump dan wel na te praten, die zijn nog ver weg van de macht en zelfs moesten die een meerderheid halen en full MAGA gaan is ons systeem met zoveel partijen een betere rem op een power grab zoals we die in de states nu zien.

Ik denk niet dat wij moeten vrezen voor onze volgende verkiezingen.
Klopt, we moeten niets vrezen, we moeten alleen lang wachten. Lang nadat dat de volgende Amerikaanse president al verkozen is (jawel) gaan wij ook nog eens 3 schamele bolletjes mogen kleuren. De Amerikaan mag er wel 30 kleuren op z'n kiesformulier (nuance: 30 is een ruw gemiddelde, hangt af van plaats tot plaats, soms meer soms minder).

Wanneer "zouden" wij nog eens mogen gaan stemmen? Ah ja, pas nadat de volgende Olympische Zomerspelen al lang beklonken zijn, pas nadat de volgende Amerikaanse president al geïnstalleerd is... (tenzij federale valt). Een kind dat vandaag geboren wordt spreekt al in volzinnen op de dag dat wij nog eens mogen gaan stemmen. En als er hier een postje vrijkomt zijn er ook geen "speciale verkiezingen" maar komt er een "opvolger" waarvan je nooit gehoord hebt, of duidt de partij iemand aan. Qua democratie kunnen wij soms wel meer leren dan zij.
Ik denk niet dat de kwantiteit aan verkiezingen de ideale graadmeter voor democratie is. En wat de Olympische Spelen daarmee te maken hebben begrijp ik al helemaal niet.

"Zouden". Die zullen gewoon plaatsvinden hoor, ik garandeer dat. Net zoals de verkiezingen van dit jaar binnen twee weken ook zullen doorgaan (special elections voor posities die onverwacht vacant zijn geworden het voorbije jaar).

Ik snap echt niet goed waar dat idee ontstaan is dat die niet zouden plaatsvinden, dat is echt iets dat hier ergens verzonnen moet zijn want in Amerikaanse media zie je die suggestie hoegenaamd niet. Indien er geen verkiezingen zouden plaatsvinden, dan zou men in een juridische leemte zonder enige precedent gaan opereren, en kan en zal alles aangevochten gaan worden, en men zal meer dan genoeg rechters vinden die daarin zullen willen meegaan. Want die mandaten van de Reps en een deel van de Senatoren eindigen hoe dan ook, of er nu verkiezingen zijn of niet, dus er kan dan in het Congres niets meer geldig gestemd worden. Waarom zou men dat toch ooit doen?

Ik denk dat de bezorgdheid niet rechtstreeks bij verkiezingen specifiek ligt.
Ik denk eerder dat de bezorgdheid ligt op een paar andere vlakken:
  • Trump die een nationale noodtoestand afkondigt en daar op één of andere manier een route ziet om verkiezingen voor "onbepaalde tijd" uit te stellen of zoiets. We weten wel dat hij vermoedelijk bezorgd is voor de midterms, van daar zijn opdracht om dat gerrymandering in bepaalde staten door te duwen, zie de extra 5 zetels dat hem dat gaat opleveren alleen in Texas al. Het was al héél close, die paar zetels maken het voor de democraten een héél pak lastiger. Er gaan gewoonweg een pak méér stemmen nodig zijn om zetels te winnen, het verschil tussen popular vote en eigenlijk resultaat wordt hoe langer hoe meer uit mekaar getrokken.
  • Of hij vindt dat de resultaten niet naar zijn zin zijn, en dan een noodtoestand uitroept wegen "stolen elections". Hij is nog altijd overtuigd dat hij de vorige verkiezingen heeft gewonnen, nu heeft hij een heel pak meer macht om daar op in te spelen als ze nu net naar zijn zin zijn.
Probleem is dat Trump onvoorspelbaar is, en dat hij een héél legaal team heeft dat niet anders doet dan de lijn opzoeken, en erover gaan als ze denken er, minstens tijdelijk toch, mee weg te komen.

Terug
Bovenaan