De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Je hebt merkwaardige capaciteiten nodig...

De capaciteit om miljoenen mensen te overtuigen dat jij niet enkel een goede kandidaat bent maar gewoon de beste en dat die allemaal voor u moeten stemmen.
Ik zou dat dus niet kunnen.

Geeft wel hoop dat na Trump er geen tweede exemplaar klaar staat. Vance gaat de maga beweging nooit zo kunnen begeesteren.

Van een flauwe waardeloze komiek kan je zo iets nog verwachten, maar toch niet van de president van de USA? Toen de tact en diplomatie uitgedeeld werden stond Donald ook vanachter. En laat dat nu toch 2 dingen zijn die een president van de USA toch wel broodnodig heeft. Ik kan die al lang niet meer serieus nemen. Zet hier 7 miljoen mensen van zijn bevolking (letterlijk en figuurlijk) te kakken. In de USA is 7 miljoen op de totale bevolking en mogelijke kiezers natuurlijk maar peanuts. Maar qua betogers gaat dat wel al serieus de hoogte in.

Van een flauwe waardeloze komiek kan je zo iets nog verwachten, maar toch niet van de president van de USA? Toen de tact en diplomatie uitgedeeld werden stond Donald ook vanachter. En laat dat nu toch 2 dingen zijn die een president van de USA toch wel broodnodig heeft. Ik kan die al lang niet meer serieus nemen. Zet hier 7 miljoen mensen van zijn bevolking (letterlijk en figuurlijk) te kakken. In de USA is 7 miljoen op de totale bevolking en mogelijke kiezers natuurlijk maar peanuts. Maar qua betogers gaat dat wel al serieus de hoogte in.
7 miljoen is 2% van de bevolking.
In België is dat het equivalent van 230.000 man op straat. Dat zou de vierdegrootste betoging ooit in ons land zijn, en de grootste sinds 1996 (Witte mars).
Peanuts?

De witte mars werd toch verre van genegeerd?

Dat ging over een monster zoals Dutroux...
Als er morgen een protestmars is over de pensioenen met 300k mensen dan gaat dat volgens mijn ogen gewoon naast zich gelegd worden door de meerderheid.

Als er morgen een protestmars is van 500k mensen over het klimaat. Dan lijkt het mij evengoed dat dit gewoon naast zich gelegd gaat worden en genegeerd gaan worden met de noemer van dit is een minderheid, er zijn belangrijkere zaken.

Dat ging over een monster zoals Dutroux...
Als er morgen een protestmars is over de pensioenen met 300k mensen dan gaat dat volgens mijn ogen gewoon naast zich gelegd worden door de meerderheid.

Als er morgen een protestmars is van 500k mensen over het klimaat. Dan lijkt het mij evengoed dat dit gewoon naast zich gelegd gaat worden en genegeerd gaan worden met de noemer van dit is een minderheid, er zijn belangrijkere zaken.
Allemaal hypothetisch natuurlijk, en niet het opzet van "no king".

7 miljoen is 2% van de bevolking.
In België is dat het equivalent van 230.000 man op straat. Dat zou de vierdegrootste betoging ooit in ons land zijn, en de grootste sinds 1996 (Witte mars).
Peanuts?
Voor het doel waarvoor dat moet dienen is dat nog peanuts vind ik. Ik denk niet dat dat aantal enige indruk maakt op een regime Trump. Want dat zijn er volgens zijn eigen statistieken nog altijd 98% die wel content zijn. En zolang ze het maar op zaterdag doen en op maandag weer mooi aan het werk gaan en de economie er niet onder lijdt doen ze maar. Dat hij niet onder de indruk is, heeft hij trouwens al duidelijk gemaakt met zijn idioot filmpje.

Denk persoonlijk ook niet dat dit veel indruk maakt op T. en zijn aanhangers. Hij heeft het al geridiculiseerd en dus aangegeven dat hij er geen drol om geeft.
Dat is ook wel het frustrerende in heel de zaak: T. is geen president die ook maar een moer geeft om dingen die hem niet dienen. Wat staan roeptoeteren gaat daar geen bal aan veranderen. Het enige wat wel iets zou veranderen is gewapend protest, maar wie wil dat nu starten. National Garde is nu al naar steden gestuurd, en dan geeft men alleen maar meer reden om deze in te zetten. En ik denk niet dat T. er mee inzit om ook werkelijk op zijn eigen volk te laten schieten. Dus de oppositie staat gewoon met de rug tegen de muur: luid roepen heeft geen zin, want T. roept harder en/of maakt hen gewoon belachelijk en het escaleren zou ook enkel maar nadelig voor hen zijn.

Diene eerste was ne Republican voter, als het me goed voor staat en den andere was ook niet puur democraat, want heeft zijn steun voor beide kanten uitgesproken als ik het artikel lees.. In mijn ogen denk ik niet dat ge die 2 loners ook maar enigszins als referentie kunt gebruiken en sowieso niet als 'gewapend protest' of revolutie, in de context van de 7 miljoen die op straat komen, zoals ik het eigenlijk bedoelde. Ik had het op georganiseerd gewapend protest.

Diene eerste was ne Republican voter, als het me goed voor staat en den andere was ook niet puur democraat, want heeft zijn steun voor beide kanten uitgesproken als ik het artikel lees.. In mijn ogen denk ik niet dat ge die 2 loners ook maar enigszins als referentie kunt gebruiken en sowieso niet als 'gewapend protest' of revolutie, in de context van de 7 miljoen die op straat komen, zoals ik het eigenlijk bedoelde. Ik had het op georganiseerd gewapend protest.
ah ja ok, dan telt dat niet he

Het grote voordeel van ons land tegenover de VS is dat het hier eenvoudiger is om je stemrecht te gebruiken. Het grote nadeel is dat wij het veel minder mogen gebruiken. Nochtans voel ik mij betrokken genoeg dat ik graag om de 2 jaar zou gaan stemmen, ik vind dat niet "te veel" - om de 5 jaar vind ik wel te weinig, de wereld verandert te snel daarvoor.
Moeilijk te realiseren in België, 2 jaarlijkse verkiezingen vrees ik. Men heeft hier minstens 1 jaar nodig om een regering te vormen na de verkiezingen en 1 jaar voorafgaand aan de verkiezing moet beleid reeds plaatsmaken voor campagnevoering. Frequenter dan 5 jaar is dus geen haalbare kaart hier.

Als je wil dat politiekers nóg meer gaan focussen op korte termijn resultaten en helemaal niet meer nadenken over de gevolgen "morgen", moet je vooral nog kortere regeerperiodes invoeren...

Denk persoonlijk ook niet dat dit veel indruk maakt op T. en zijn aanhangers. Hij heeft het al geridiculiseerd en dus aangegeven dat hij er geen drol om geeft.
Dat is ook wel het frustrerende in heel de zaak: T. is geen president die ook maar een moer geeft om dingen die hem niet dienen. Wat staan roeptoeteren gaat daar geen bal aan veranderen. Het enige wat wel iets zou veranderen is gewapend protest, maar wie wil dat nu starten. National Garde is nu al naar steden gestuurd, en dan geeft men alleen maar meer reden om deze in te zetten. En ik denk niet dat T. er mee inzit om ook werkelijk op zijn eigen volk te laten schieten. Dus de oppositie staat gewoon met de rug tegen de muur: luid roepen heeft geen zin, want T. roept harder en/of maakt hen gewoon belachelijk en het escaleren zou ook enkel maar nadelig voor hen zijn.
Ik denk dat Trump niets liever wil dan gewelddadig protest als excuus om een nationale noodsituatie uit te roepen. Zie bv. die comment van Stephen Miller over plenary power. Trump administratie tracht duidelijk geweld uit te lokken. Mensen die protesteren tegen bv. ICE roepen daarom ook steeds op tot vredevol verzet en organisatie.

Als je wil dat politiekers nóg meer gaan focussen op korte termijn resultaten en helemaal niet meer nadenken over de gevolgen "morgen", moet je vooral nog kortere regeerperiodes invoeren...
Regeltje: Bij een begrotingstekort groter dan 2% kan er geen enkel parlementslid zich opnieuw verkiesbaar stellen bij de volgende verkiezingen.

Zou dat niet helpen? (Hoe zouden ze daar rond raken?)

Behalve dan dat via het hertekenen van de kieskaarten (geryymandering) eens een staat solide in de handen van een partij is, ze het quasi onmogelijk kunnen maken voor de andere partij om daar ooit nog te winnen.
Dat is niet het omzeilen van de Grondwet, en is geen beperking op vrije verkiezingen, waar mijn repliek over ging. Zoals je weet spelen de Democraten dat gerrymandering spelletje even hard. Dat wil niet zeggen dat een Democraat nooit meer Texas kan winnen. De Democraten zullen gewoon eens betere mensen naar voor moeten leren schuiven om Texas te winnen.

Maar voor de rest hoeven we ons ook niet veel illusies te maken: sinds 1976 hebben die nooit een Democraat verkozen als President, sinds 1994 is er nooit een Democraat verkozen tot een positie binnen de staat, dat is een staat die Obama dus nooit gewonnen en waar z'n ultra-zwakke Republikeinse tegenstrevers wel nog konden winnen, vanaf je begint over "klimaat" verlies je die staat al om evidente redenen. Dus in de regel verandert het eigenlijk ook niet veel.
Hahaha... Hij heeft nog 3 jaar om er iets aan te doen, hij lapt nu al de halve grondwet aan zijn laars.
Hij zit bijna halfweg de 2 "makkelijke" jaren. Hierbij veronderstel ik dus dat hij volgend jaar het Huis en/of de Senaat verliest, wat meestal het geval is voor een zittende President. Als de Democraten hun zaakjes tegen volgend jaar nog altijd niet op orde hebben en Trump het Huis en de Senaat niet verliest, dan idd nog 3+ jaar.
Ik vind het vreemd dat velen zoveel blijven vasthouden dat Trump de regeltjes moet en zal volgen.
Omdat het gewoon zo is. De man probeert wel vanalles, maar wordt voortdurend teruggefloten door rechtbanken. Het Amerikaanse experiment en de Amerikaanse Grondwet hebben al veel grotere uitdagingen overleefd dan Trump.

Ik zet er geld op in dat er op 21 januari 2029 iemand anders dan Donald J. Trump in het Witte Huis zit (Donald J. Trump Jr. geldt ook als iemand anders, al hoop ik ook niet dat hij er dan zal zitten).
"Protestjes" zou ik het niet noemen. Zouden zelfs grootste betoging ooit kunnen zijn. 7 miljoen mensen. Heel Vlaanderen op straat. Dat is geen protestje.
Zolang ze maandag weer allemaal braafjes op hun werk of hun school verschijnen en ze het systeem helpen in stand houden, zal het hen gegund worden om eens stoom af te laten, maar er zal niets veranderen. Wat we nu zien is niets vergeleken met de protesten van 2020, en die waren niets vergeleken met de protesten van eind de jaren 60. De Amerikanen hebben het gewoon veel te goed.

Trump maakt het de democraten alsmaar moeilijker om nog te kunnen winnen. Echt vrije verkiezingen kan je dit moeilijk nog noemen. Oppositie wordt onderdrukt, Hun fundraising mogelijkheden worden aan banden gelegd. ICE en de national guard worden ingericht als zijn persoonlijk leger en creeren een klimaat van angst. Zullen ongetwijfeld aan de stemhokjes worden ingezet. Het hooggerechtshof helpt hem het kiessysteem verder te ondergraven en zelfs zijn vele inbreuken en criminele stoten blijven vrij van gevolgen. Iedereen wordt afgedreigd en onder druk gezet om de maga propaganda te verspreiden tot nu zelfs de luchthavens toe. Als je niet volgt verlies je funding of erger. Hij heeft ook een alsmaar groter deel van de media in handen. Ondertussen zijn maga loyalisten geinstalleerd op alle niveaus inclusief die moeten waken over het verloop van de verkiezingen alsook op postjes die democratische personen, organisaties en fundraisers viseren. Ondertussen hebben republikeinse donoren zichzelfs zodanig ingekocht in de bedrijven die de election infrastructuur runnen dat deze grotendeels in hun handen is.

Los van dat alles, zelfs als hij met al dat valsspelen zou verliezen heeft hij in het verleden reeds duidelijk gemaakt er niet voor terug te deinzen de regels naast zich neer te leggen. Zelfs nu Al weigeren ze mensen in te zweren omdat het hen niet goed uitkomt. Trump heeft ondertussen al zoveel wetten geschonden zonder gevolg. Ik vermoed dat als Trump er zelf in 2028 niet voor gaat hij een poppetje gaat proberen installeren maar zelfs moest miraculeus een democraat het halen wil dat niet zeggen dat het amerikaans systeem ongeschonden Trump's verrottingsstrategie zal overleven. Dat is zelfs nu al niet meer het geval.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan