De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Is niet louter een fun fact, het moet geen conspiracy theory* zijn om kritiek te hebben dat de V.S. afglijdt in een gerontocratie, en dat de wereld meer en meer bestuurd wordt niet langer louter door mensen met ervaring, maar door mensen/mannen met al één been half in het graf, en die (te) weinig te verliezen hebben met de boel verwoest achter te laten. Kijk naar Poetin en Oekraïne bijvoorbeeld...

*Al geef ik toe, de symmetrie der cijfers is best wel leuk.
Dit + het feit dat je continue beslissingen maakt over miljoenen/miljarden en je continue omringt wordt door rijk volk - de gemiddelde senator en gouverneur is niet arm te noemen, je woont gewoonlijk in een high cost of living area, je moet continu op fundraisers en dergelijke verschijnen waar nog veel grotere vissen rondlopen, je bent 24/7 omringt door rijke mensen die 'het gemaakt hebben' wat een compleet verkeerd beeld geeft over hoe realistisch het is om succesvol te zijn want met de verliezers kom je niet in contact. En deze 'succesvolle' mens zijn het type dat hoeveel geld ze ook hebben, het zal nooit genoeg zijn.

Uiteindelijk kan dat toch niet anders dan een groep mensen kweken die geen voeling meer hebben met de financiële situatie van normale mensen, en die denken dat wanneer je arm bent dit volledig aan jezelf te danken is.

Ik ben geen grote Kimmel-fan, maar met dit stukje uit zijn laatste openingsmonoloog heb ik toch hard gelachen:

Kimmel, en zeker zijn schrijversteam, is ooit pittiger geweest, maar houdt zich uiteraard aan de coprorate inhoud als Late Night-host. Maar zulke teams moet je geen reden geven om "niks meer te verliezen" te hebben. Zoals Conan die naar TBS werd verstuurd door interne politiek, maar dan nog wat erger. Bill Maher comes to mind, die naar HBO is moeten gaan. Ik denk dat Kimmel nog weleens steviger uit de hoek kan blijven komen nu.

Jammer dat er nauwelijks geschiedschrijving is van de oorspronkelijke inwoners van Amerika, voor de kolonisatie.
(En neen, ik praat hiermee de wreedheden van de kolonisatie niet goed, omdat ze 'in ruil' het geschreven woord hebben gekregen... heb gewoon een vermoeden dat het ervoor niet beter (noch slechter) was).
Wat?

Ik vind dat je een Columbus Day mag hebben, en dat je het dan ook mag hebben over alle facetten. Maar vind ook dat je die misschien beter anders kunt noemen, en niet naar degene bij wie de uitroeiing begon, of laat op de een of andere manier zien dat je doorhebt dat dat niet oké gegaan is en dat dat zelfs mag doorwegen. Kost niemand iets en doet de geschiedenis geen onrecht aan.

Maar deze post, die kan ik echt niet volgen. Wat betekent dat? In Amerika, voor de kolonisatie, was het voor de Native Americans en de Zuid-Amerikaanse stammen niet beter en niet slechter dan toen ze quasi uitgeroeid werden door ziektes, en de overlevenden herhaaldelijk in slavernij gedwongen zijn en later in concentratiekampen waarbij elk spoor van hun cultuur opzettelijk en grondig is uitgewist? Dat is niet gewoon onderwerpen zoals de Perzen deden, dat is uitwissen. Op welke manier kun je beweren dat zij het niet slechter hadden na de komst van het Westen dan ervoor?

Kimmel, en zeker zijn schrijversteam, is ooit pittiger geweest, maar houdt zich uiteraard aan de coprorate inhoud als Late Night-host. Maar zulke teams moet je geen reden geven om "niks meer te verliezen" te hebben. Zoals Conan die naar TBS werd verstuurd door interne politiek, maar dan nog wat erger. Bill Maher comes to mind, die naar HBO is moeten gaan. Ik denk dat Kimmel nog weleens steviger uit de hoek kan blijven komen nu.
Colbert illustreert dat perfect, no holds barred sinds zijn show gecanceld werd.

Laatst bewerkt:

Dit is ook weer classic. Blijkbaar zit een deel van de Republikeinse jongerenafdeling graag online wannabe fascistje te spelen, maar Vance reageert met 'maar, maar, Jay Jones heeft drie jaar geleden...'

Wat een tijdslijn waarin we zijn terechtgekomen...

Bessent die China er van beschuldigd dat zij de wereld economisch aanvallen. En dat US en haar Allies (wie zijn dat nog? Rusland, israel, noord korea?) dat gaan tegen houden. Ondertussen wil Trump 500% opleggen aan China ( omdat ze russische olie kopen) ALS Europa dat eerst doet :lol:

We zullen ons gaan haasten.

FAFO op zijn best. Met een Tacootje achteraf.

Gelezen op de NYT:

Kennelijk moesten luchthavens een video tonen waarin Christy Noem vertelt hoe de democraten de government shutdown hebben veroorzaakt en dus de schuldigen zijn als er vertragingen zouden plaatsvinden. Er zijn dan toch wat luchthavens die dat weigeren wegens te politiek gekleurd.

Gelezen op de NYT:

Kennelijk moesten luchthavens een video tonen waarin Christy Noem vertelt hoe de democraten de government shutdown hebben veroorzaakt en dus de schuldigen zijn als er vertragingen zouden plaatsvinden. Er zijn dan toch wat luchthavens die dat weigeren wegens te politiek gekleurd.

Maar anderzijds dus ook luchthavens die dat niet geweigerd hebben en wel gewoon afspelen? :crazy:

Gisteren zei Trump dit:

Vandaag: INDIA SAYS IT’S “NOT AWARE” OF TRUMP-MODI CALLIndia’s Ministry of External Affairs said Thursday it has no knowledge of a reported conversation between PM Modi and President Trump, after Trump claimed Modi promised to stop buying Russian oil.The ministry emphasized that India’s priority is protecting domestic energy needs and noted that energy cooperation with the U.S. has grown steadily over the past decade.

Gisteren zei Trump dit:

Vandaag: INDIA SAYS IT’S “NOT AWARE” OF TRUMP-MODI CALLIndia’s Ministry of External Affairs said Thursday it has no knowledge of a reported conversation between PM Modi and President Trump, after Trump claimed Modi promised to stop buying Russian oil.The ministry emphasized that India’s priority is protecting domestic energy needs and noted that energy cooperation with the U.S. has grown steadily over the past decade.
Hij zal de Microsoft-helpdesk aan de lijn gehad hebben en gedacht hebben dat het Modi was.

Hoe nutteloos is dit nu weer, jezus.

Let er wel op, Trump heeft het niet Arc de Trump genoemd dat waren zijn gasten. Als hij dat echt zou doen, wat me niet zou verbazen, zou het echt walgelijk zijn.

niets nieuw, die heeft elk trekje over genomen van een wannabe dictator: megalomane bouwwerken en dat terwijl het land in puinhopen ligt is meestal hun dada. Geen geld voor de zieken en armen, maar wel voor prestigeprojecten die hem moeten vereeuwigen of verheerlijken. Niets nieuw onder de zon.

Hoe nutteloos is dit nu weer, jezus.

Let er wel op, Trump heeft het niet Arc de Trump genoemd dat waren zijn gasten. Als hij dat echt zou doen, wat me niet zou verbazen, zou het echt walgelijk zijn.
wat zegt het Department of Government Efficiëncy daarover?
ge moet maar uw job kwijt zijn "als besparing" om dan enkele tientallen miljoenen dollars te zien geinvesteerd worden in ego-tripperij.

Wat?

Ik vind dat je een Columbus Day mag hebben, en dat je het dan ook mag hebben over alle facetten. Maar vind ook dat je die misschien beter anders kunt noemen, en niet naar degene bij wie de uitroeiing begon, of laat op de een of andere manier zien dat je doorhebt dat dat niet oké gegaan is en dat dat zelfs mag doorwegen. Kost niemand iets en doet de geschiedenis geen onrecht aan.

Maar deze post, die kan ik echt niet volgen. Wat betekent dat? In Amerika, voor de kolonisatie, was het voor de Native Americans en de Zuid-Amerikaanse stammen niet beter en niet slechter dan toen ze quasi uitgeroeid werden door ziektes, en de overlevenden herhaaldelijk in slavernij gedwongen zijn en later in concentratiekampen waarbij elk spoor van hun cultuur opzettelijk en grondig is uitgewist? Dat is niet gewoon onderwerpen zoals de Perzen deden, dat is uitwissen. Op welke manier kun je beweren dat zij het niet slechter hadden na de komst van het Westen dan ervoor?

Je kan gerust Columbus en de 'ontdekking' van Amerika door de Westerse wereld en degenen die het nu vorm gegeven herdenken én inderdaad aandacht hebben voor alle aspecten, ook zonder dat te gaan hernoemen naar iets politiek correct, en de Europese geschiedenis verketteren.

Ik ben inderdaad zo politiek incorrect om te stellen dat het in Amerika niet per se veel beter was voor de kolonisatie. De menselijke geschiedenis is er één van conflicten, waarbij de winnaar soms de verliezer genadeloos afmaakt en diens bezittingen inneemt, cultuur onderwerpt of zelfs uitroeit, etc. en ziektes circuleren nu éénmaal wanneer nieuwe populaties met elkaar in contact komen.
De Romeinen hebben Carthago uiteindelijk volledig verwoest, en die onderlinge strijd was bij momenten zéér wreed) ... zo'n zaken gaan de native Americans elkaar ook aangedaan hebben denk ik dan, alleen is daar geen Livius die ons daar een prachtig verslag van bezorgd heeft.

Concentratiekamp als terminologie gebruiken is ook weer zéér pervers en ideologisch gekleurd van jou, want dat is wééral andere aspecten van de geschiedenis achterwaarts projecteren: de vergelijking met nazi-concentratiekampen gaat heus niet op.
De reservaten, en gedwongen verplaatsingen... mooi was dat allemaal niet... de vraag is eerder als de Native Americans dezelfde technologische voorsprong gehad zouden hebben, of zij de Europeanen beter behandeld zouden hebben? Ik zeg duidelijk neen.
Kijken naar wat we wél weten over hun sinds er betere geschiedschrijving kwam, zegt voldoende.
Of wat we weten van Zuid-Amerikaanse culturen en mensenoffers ook.

Kolonisatie bracht op zijn beurt echter ook wel toegang mee tot alle technologie/kennis van de oude wereld, wat op lange termijn ook voordelen bood. Zelfs het paard dat hoewel het afkomstig was uit Noord-Amerika (en daar mogelijks deels door de mens werd uitgeroeid) werd door de Europeanen geherintroduceerd.

En qua ziektes: het is niet alsof de Europeanen daar 'controle' over hadden: de pokken, mazelen, griep en andere ziektes hebben zo mogelijk het grootste deel van de uitroeiing gedaan. In ruil kreeg de Oude wereld evenzeer syfilis 'cadeau'... geen evenwichtige ruil, maar een asymmetrie buiten de controle van de kolonisatoren die onvermijdelijk ooit wel gebeurd zou zijn, best case was het minder dodelijk geweest als het pas na 1800 ofzo gebeurd zou zijn.
De Europeanen hadden door hun afkomst van een meer 'geconnecteerd' werelddeel en meer contact met gedomesticeerde dieren, meer weerstand (maar nog steeds genoeg dodelijke epidemieën de eeuwen erna).

Laatst bewerkt:
Ondertussen ook 20 miljard dollar belastinggeld en 20 miljard dollar vanuit de privé-sector om economie van Argent .. Euh, de verkiezingscampagne van Milei te steunen.

At a White House meeting Tuesday with Milei, Republican President Donald Trump said his administration wanted to help “our neighbors” with the aid package, but he also suggested that the money could be pulled if Milei’s party did not prevail in the Oct. 26 midterm elections.

“If he loses, we are not going to be generous with Argentina,” Trump said.

Ahja, en de vrienden van Secretary Scott Bessent natuurlijk niet vergeten.

But there’s another notable beneficiary of the Trump admin’s Argentina bailout package: major hedge funds led by Bessent’s friends. Several major investment funds, including BlackRock, Fidelity, and Pimco, stand to significantly gain from the aid transfer, as do several independent investors with ties to Bessent, The New York Times reported earlier this month.

America first. lol.

Blijkbaar wordt er ook een weer een grote beslissing van het Supreme Court in het voordeel van Trump verwacht:

1760692075767.png

Voor meer uitleg:

Terug
Bovenaan