De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Op korte termijn gaat dit pijn doen, maar mogelijks interessant zijn om die banen terug te krijgen. Op lange termijn gaat dit slecht zijn voor hun koopkracht.

Uiteindelijk is een onderdeel van waarom dat die zaken geoutsourced wordt omdat het niet als winstgevend genoeg gezien wordt om het in eigen huis te maken waardoor de prijzen dus ervan moeten stijgen om de gewenste winst te realiseren.

Wat in principe negatief is voor hun globale koopkracht.

Al kan ik het sentiment erachter wel begrijpen. Handel volgens verschillende spelregels is nu ook niet echt eerlijk...

Hebben die tariffs in zijn eerste periode dan wel geleid tot meer banen en hogere koopkracht? Ik dacht dat dat helemaal niet gebeurt was. Afin, er kwamen wel extra jobs in bepaalde sectors, maar dan verdwenen er weer jobs in een andere sector, en het was niet echt sustainable, maar misschien vergis ik me.

En hop, 25% tariffs op autoimports. And the countries will pay for it :unsure:

Maar vooral: hij verwacht dat ze massaal hun productie naar de VS gaan verhuizen - als investeerder zou ik alvast staan springen voor een beleid dat niet wekelijks maar gewoon elk uur van de dag kan wijzigen. Nog even en ze moeten daar offertes uitsturen met een geldigheid van een paar uur.

And the shitshow continues, blijkbaar heeft der spiegel paswoorden en telnrs. van Walz, Gabbart en Jegseth online gevonden.
LinkedIn, Instagram, Dropbox, enz.

edit : en nog wat..
Als al die shit zomaar publiek staat heb ik echt wel schrik hoeveel info echte spionnen toegang toe hebben.

"Uit een analyse van WIRED blijkt dat het account de namen van honderden persoonlijke en professionele medewerkers van Waltz onthulde, waaronder journalisten, militaire officieren, lobbyisten en anderen – informatie die een buitenlandse inlichtingendienst of andere actoren voor allerlei doeleinden zouden kunnen gebruiken, zeggen experts."

Komt er van als je amateurs topfuncties laat uitvoeren en grote delen van uw (wellicht veel bekwamer) personeel ontslaat.
Natuurlijk is dit de fout van Trump om dergelijke idioten aan te nemen in plaats van meer competente republikeinen, gewoon omdat het jaknikkers zijn. Wie weet welke info er allemaal bij China en Rusland is beland ondertussen. De VS is een grap geworden.

Ge zou voor minder gaan denken dat Trump een Russische asset is, dat is niet eens meer zo vergezocht tegenwoordig.
Ook voor de EU en andere landen is het nu een risico om gevoelige informatie met de VS te delen.

Onder gelijk welke andere administratie hadden er toch al enkele koppen gerold.

Komt er van als je amateurs topfuncties laat uitvoeren en grote delen van uw (wellicht veel bekwamer) personeel ontslaat.
Natuurlijk is dit de fout van Trump om dergelijke idioten aan te nemen in plaats van meer competente republikeinen, gewoon omdat het jaknikkers zijn. Wie weet welke info er allemaal bij China en Rusland is beland ondertussen. De VS is een grap geworden.

Ge zou voor minder gaan denken dat Trump een Russische asset is, dat is niet eens meer zo vergezocht tegenwoordig.
Ook voor de EU en andere landen is het nu een risico om gevoelige informatie met de VS te delen.

Onder gelijk welke andere administratie hadden er toch al enkele koppen gerold.
Alles wat Trump (en een aantal anderen uit zijn regering) zegt en doet speelt in de kaarten van Rusland. Dus ja hij is voor hen een asset. Of hij daar effectief toe geprepareerd werd door de KGB of niet speelt eigenlijk niet zo heel veel rol meer.

En hop, 25% tariffs op autoimports. And the countries will pay for it :unsure:

Eerlijk gezegd vind ik niet dat we verontwaardigd moeten doen over zo'n maatregel. Wij betalen ook al jarenlang importtaks op goederen van buiten de EU, en afhankelijk van het type product is dat een bepaald percentage.

Wat Trump de voorbij weken deed was hallucinant, want hij ging aan specifieke landen tariffs opleggen voor specifieke producten.
Maar wat hij nu doet is aan alle landen tariffs opleggen voor een specifiek product (auto's). Ik heb daar principieel alvast weinig problemen mee.

Dat staat los van de vraag of het een positief effect zal hebben op de VS zelf, wat ik ook betwijfel (zeker niet op korte termijn). Voor alle auto-producerende landen buiten de VS is het sowieso negatief natuurlijk.

Hebben die tariffs in zijn eerste periode dan wel geleid tot meer banen en hogere koopkracht? Ik dacht dat dat helemaal niet gebeurt was. Afin, er kwamen wel extra jobs in bepaalde sectors, maar dan verdwenen er weer jobs in een andere sector, en het was niet echt sustainable, maar misschien vergis ik me.

Ah voila, gevonden se: https://www.usitc.gov/publications/332/pub5405.pdf

An economic analysis published by the U.S. International Trade Commission, an independent, bipartisan agency, suggested that the overall costs to the U.S. economy from Mr. Trump’s first term metal tariffs outweighed the gains.

Probleem van die tariffs is dat ook dat de bedrijven die enkel lokaal produceren hun kans schoon gaan zien om hun prijzen te verhogen. Dat is nu eenmaal de werking van de markt. Zie wat er gebeurde tijdens COVID. Van zodra er een kans is om te profiteren dan zal er geprofiteerd worden op de kap van de consument.

Wat een absoluut flutartikel van de VRT weer.

Met wat dramatische muziek en weinig duiding proberen ze achter sympathie te vissen voor de gedeporteerde "migranten".

Aldus de VRT : "De VS leverde ook geen bewijzen van criminele banden"

Zien ze dan zelf niet de gigantische tattoos met MS13?
Wat denk je dat die gasten zijn? Buschauffeur? Postbode?

Goed dat ze gedeporteerd zijn, dat zouden we hier ook moeten doen.

Wat motiveert de VRT om dit zo verkeerd te framen?
Orange man bad mantra?

Met wat dramatische muziek en weinig duiding proberen ze achter sympathie te vissen voor de gedeporteerde "migranten".

Orange man bad mantra?
Enerzijds de legale dimensie: dat Trump hiervoor een wet uit de 18de eeuw gebruikt die dient om mensen te deporteren in tijden van oorlog. Totale onzin en juridisch heeft men ook bepaald dat de Trump administratie niemand mag deporteren zonder hoorzitting. Wordt voorlopig genegeerd.

Anderzijds krijg je dus zeer willekeurige deportaties die op weinig tot niets gebaseerd zijn.

MS13 leden (die herkenbare tattoo's hebben) maken minder dan 10% uit van alle gedeporteerde Venezolanen trouwens.

Eerlijk gezegd vind ik niet dat we verontwaardigd moeten doen over zo'n maatregel. Wij betalen ook al jarenlang importtaks op goederen van buiten de EU, en afhankelijk van het type product is dat een bepaald percentage.

Wat Trump de voorbij weken deed was hallucinant, want hij ging aan specifieke landen tariffs opleggen voor specifieke producten.
Maar wat hij nu doet is aan alle landen tariffs opleggen voor een specifiek product (auto's). Ik heb daar principieel alvast weinig problemen mee.

Dat staat los van de vraag of het een positief effect zal hebben op de VS zelf, wat ik ook betwijfel (zeker niet op korte termijn). Voor alle auto-producerende landen buiten de VS is het sowieso negatief natuurlijk.
Gedeeltelijk akkoord: tarrifs op zich kunnen hun nut hebben. Tarrifs op computerchips zou ik bv positief vinden want de mate waarin zowat de hele wereld hierin afhankelijk is van China is zeer verontrustend. Covid heeft dit al bewezen en dit was gelukkig van voorbijgaande aard, maar als er ooit een grootschalige warme of koude oorlog komt met China zijn we zwaar gejost.

Wat Trump doet is wel iets anders natuurlijk: hij slaat maar wat rond met symbolische tarieven gericht naar andere landen die dingen doen/zeggen dat hem niet zint (of waarvan hij denkt dat ze dingen doen die hem niet zint cfr. de zogezegde Fentanyl toevoer via Canada's). Er zit 0.0 strategie achter.

Filmpje met goede uitleg: Economics Explained: Can Tariffs Actually Work?
Voorbeeld van hoe simpel tariffs te omzeilen kunnen zijn: tariffs op auto's -> Ok, zet dan een 'fabriek' neer op USA grond waar men 99% afgewerkte auto's naartoe stuurt vanuit buiten de USA, en monteer bij wijze van spreken de wielen er pas op in de USA fabriek. Dusja, officieel bouw je dan autos in de USA ... :sarcastic:
Als je zulk 'misbruik' wil vermijden moeten de regels goed uitgedacht zijn, maar gelooft er iemand dat dit het geval zal zijn?

Orange man bad mantra?
Dus de VS stuurt mensen naar een buitenlandse, 1 van de zwaarste gevangenissen ter wereld, waar mensen als sardienen behandeld worden zonder ooit zonlicht te krijgen, nooit enig contact met familie / vrienden krijgen, met 80 man permanent opgepropt zitten met slechts 2 wcs (in plain view) en als badkamer een put met water en een emmer, ...
Dit gebeurd blijkbaar zonder proces, zonder bewijzen.

En dat alles keur jij goed gebaseerd op dat bezoek omdat er een aantal crimineel uitziende gevangenen in beeld gebracht worden?

Orange man bad mantra?
Ik vind het wat dubbel, als je in zo'n bende raakt, maar je wil er uit en daarom vlucht je naar het buitenland. In dat andere land doe je niets fout, maar ze sturen je terug want er staan nog bendetattoos op je lijf, ook al heb je nooit iets mispeuterd of is er nooit een rechtszaak geweest. Daar zit je dan.
We moeten niet naïef zijn natuurlijk, maar het is toch een beetje het kind met het badwater weggooien imo. Veroordeelde criminelen terugsturen vind ik goed. Niet-veroordeelden terugsturen door speculaties kan niet in een rechtsstaat.

Wat dubbel... het is gewoon ongezien in een democratie. Iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Dat is het startpunt. Mensen opsluiten zonder proces past in een dictatuur. Zo simpel is het.

Ik vind het wat dubbel, als je in zo'n bende raakt, maar je wil er uit en daarom vlucht je naar het buitenland. In dat andere land doe je niets fout, maar ze sturen je terug want er staan nog bendetattoos op je lijf, ook al heb je nooit iets mispeuterd of is er nooit een rechtszaak geweest. Daar zit je dan.
We moeten niet naïef zijn natuurlijk, maar het is toch een beetje het kind met het badwater weggooien imo. Veroordeelde criminelen terugsturen vind ik goed. Niet-veroordeelden terugsturen door speculaties kan niet in een rechtsstaat.
Het ook wel belangrijk naar waar je ze terugstuurt natuurlijk. Allezja, allemaal mooi een rechtstaat zijn en de correcte procedure volgen (wat niet eens is gebeurd), maar als je dan mensen zowat in een vergeetput dumpt is dat misschien toch niet ethisch correct:

Zelfs als dat bendelenden zijn, wat dus niet zeker is (ik vermoed dat niet elk van die 300 Venezolanen een tattoeage heeft ook), kan je de vraag ook stellen of lid zijn van een criminele organisatie meteen moet betekenen dat je duizenden kilometers van huis in een dierenkooi moet leven.

MS13 leden (die herkenbare tattoo's hebben) maken minder dan 10% uit van alle gedeporteerde Venezolanen trouwens.
Heftig! Dus 10% van alle gedeporteerde venezolanen is een MS13 bendelid?
Dat is hallucinant veel!

Ter vergelijking hadden we in ons land 98 gedetineerden met een radicaal-islamitische ideologie op een totale gevangenispopulatie van 10500 (cijfers 2021). Dat is minder dan 1%.

Stel je voor dat het over 10% ging zoals jij aanhaalde.

Orange man bad mantra?
Zijn het alleen mensen met bendetattoos die gedeporteerd worden? Is een tattoo van MS13 het bewijs van specifieke criminele feiten? Het antwoord op beiden is 'nee', dus er is geen sprake van foute framing of een of ander mantra. Dit is wat er gebeurt: verdachten, die volgens de rechtstaat gewoon onschuldig zijn tot het tegendeel bewezen is, worden gedeporteerd zonder proces en zelfs zonder ze individueel te zien op basis van vermoedens en uiterlijke kenmerken. Ik garandeer je dat er onterechte deportaties bijzitten, en dus onterechte gevangenen in El Salvador. Iemand in een rechtstaat zegt: beter 10 onterecht vrijuit dan 1 onterecht opgesloten. Jij niet? Een success rate van 10% is een ontzettend slechte maatregel, als 90% onschuldig zijn.

Orange man bad mantra?
Los van het feit of dat criminelen zijn of niet.

Hoe framet de USA overheid dit. Op de achtergrond van gedeporteerde mensen in ontbloot bovenlijf uw beleid gaan verdedigen. Da's al degoutant op zich.

Triestig, maar we verschieten van niets meer.

Terug
Bovenaan