Ik neem aan dat je het hier hebt over militair? Want het gaat een beetje over de twee.Puur vanuit USA perspectief, is het zo slecht wat ze doen?
Hebben ze veel aan Europa als partner? Want vanuit de navo hebben we inderdaad wel geprofiteerd. Wij geld voor health care, de amerikanen niet want dat steekt in hun leger, maar wij genieten wel van hun bescherming?
Ik keur het niet goed, maar kan het voor de usa niet "positief" zijn om de band met rusland te verbeteren (los van het etische), en europa hun eigen boontjes laten doppen?
Ik spreek dus los van het dicatorieel gedrag, het schurkenstaat gedrag en de onetische manier.
Begrijp mijn bericht niet verkeerd, absoluut geen sympathie voor die zot in het witte huis, maar amerika is momenteel nog steeds een wereldmacht. Wat hebben die er aan als europa hun karretje er aan hangt? Ik vermoed dat ze dit doen omdat in projecties naar de toekomst toe USA + EU misschien niet op kan tegen een blok Rusland/China ?
Maar dat USA + Rusland wel groter is dan China en China + EU gaat toch nooit een blok worden.
Maar het is een foute voorstelling dat wij geld voor health care hebben, en de Amerikanen niet, omdat zij ons militair moeten beschermen. Het is ook een foute voorstelling dat de VS een groot leger heeft door onze politiek. En het is een foute voorstelling dat een groot leger (of een oorlog) automatisch slecht is voor de economie.
Als je het hebt over het militaire, kan dat niet losstaan van het ethische. Militair is de band met Rusland belangrijk en is het goed om die aan te halen, maar tegelijk pleegt Rusland oorlogsmisdaden die je zelf veroordeelt. Dan kun je moelijk het los zien van het ethische, dan is dat gewoon een onbetrouwbare partner op dat vlak. Op andere vlakken ook, want Rusland heeft ook al bewezen dat ze 1. infiltreren in je eigen politiek om daar de verkiezingen te beïnvloeden en 2. andere dingen zeggen dan ze doen als het aankomt op militaire operaties of internationale steun. Ook daar is het bijna onmoogelijk om de banden aan te halen, en ook om het ethische los te koppelen.
Dan moet je al zeggen dat de VS alle internationale verdragen overboord moet gooien, alle ethiek moet vergeten en dat dan twee sterke dictators de handen in elkaar kunnen slaan. Maar de geschiedenis leert ons ook hoe dat afloopt, en dat is nooit positief. Dus ook op dàt vlak zijn ze een onbetrouwbare partner. Dus veel Amerikanen vragen zich inderdaad af wat hier de bedoeling van is, en niet alleen of dit "wel zo slecht" is, eerder of er ook een goéie kant aan zit.