De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Maar het is toch objectief zo? Trump zegt toch al die dingen, en Amerikanen hebben effectief op hem gestemd?
Waar ik op reageerde is niet over al wat Trump doet/zegt, maar over dat je schrijft dat Trump stemmers niet te begrijpen vallen en het niet waard zijn om te begrijpen.
DAT is imo een zeer bekrompen gedachtegoed waar je niets mee opschiet. Ik zeg niet dat je akkoord moet gaan met hun meningen, maar je kan best wel een beetje moeite doen om te begrijpen waar ze vandaan komen. Dat is de enige manier om eruit te leren.
Those who do not learn from history are doomed to repeat it.

Bv de capitool bestorming - wat is daar in godsnaam zo moeilijk aan om te begrijpen? Een deel van de bevolking gelooft dat vele politiekers alles zouden doen om aan de macht te blijven, gelooft dat de media in handen is van de elite en enkel toont wat zij willen dat jij ziet. En laat ons eerlijk zijn: beide statements zijn minstens gedeeltelijk correct.
Je hebt dan een Trump die in de media constant belachelijk gemaakt wordt, een ouderwets verkiezingssysteem waarbij je je identiteit niet eens hoeft te bewijzen, een verkiezing waarbij opens massaal veel via mail-in ballots gestemd worden, en verkiezingsresultaten die zeer positief voor Trump begonnen maar tegen het einde van de dag compleet de andere richting uit gingen.
Is het dan zo moeilijk te begrijpen dat een groot deel van de bevolking effectief gelooft dat de resultaten gemanipuleerd werden? Ik vind van niet.
Voor de duidelijkheid: ik geloof dit zelf niet. Ik weet o.a. wel dat mail-in gebruikt werd omwille van corona en dat de resultaten 's ochtends altijd eerder rood zijn dan blauw. Maar ik begrijp wel waarom anderen het wel geloven. Het ontbreken van manipulatie is ook een pak moeilijker om te bewijzen dan aanwezigheid van manipulatie.

Dus je hebt een hoop mensen die letterlijk geloven dat hun verkiezingen gestolen worden. Als je zoiets ECHT gelooft, dan is het toch ergens een morele plicht om te vechten tegen de corrupte dictator / partij die aan de macht is? Dan vind ik het eerlijk gezegd zelfs zeer lovenswaardig dat die mensen effectief actie ondernemen om dit op te lossen. Ik wou dat de russen hetzelfde deden en ik zou het zelf niet durven.
Het is trouwens een plicht / recht dat hen wordt toegekend door het 2nd amendement, dat verweven zit cultureel heel hun cultuur en gedachtengoed, het wordt haast aanbeden.

Ik zou veel liever gezien hebben dat al die mensen zich eerst wat beter geïnformeerd hadden voordat ze richting het capitool trokken, maar dat is duidelijk niet gebeurd.

Hoe zorg je er dan voor dat dit niet opnieuw gebeurd?
De capitoolbestormers in de cel steken en klaar?
Tegen Trump 'vechten' door hem uit te lachen en hem+zijn volgers beledigen zoals men al doet sinds de voorverkiezingen in 2016?
Het lijkt me toch duidelijk dat dit niet werkt of althans niet voldoende. Eerder het tegenovergestelde.

Of:
Laten we proberen begrijpen waarom mensen mainstream media niet vertrouwen en daar iets aan doen?
Laten we misschien voter ID invoeren zodat dat deel van hun fraude argument toch al begraven kan worden?
Laten we scholen de opdracht geven uit te leggen hoe het stemproces werkt en welke controles er zijn tegen fraude zodat mensen minder ongerust zijn hierover?
Laten we het stemproces transparanter maken zodat er meer controle is en gewone mensen die controlemechanismen zelf kunnen controleren?
....

Wat je niet lijkt te snappen, is dat heel die anti-Trump-retoriek niet bestond bij bvb John McCain of Mitt Romney. Die werden wel zwaar aangepakt, maar nooit op de manier waarop Trump wordt aangepakt. En de reden daarvoor ligt echt wel puur bij Trump. Veel Trump-fans lijken echt niet door te hebben hoe ver Trump van het paadje gaat ten opzichte van klassiekere Republikeinse kandidaten. Ze moeten dat dan rationaliseren door te doen alsof iedereen in het centrum ineens een enorme draai naar links heeft gemaakt, en dat is volgens mij ook de reden dat rechts de laatste jaren zodanige hyperfocus op woke heeft gekregen.

Bijna niks aan 'woke' is nieuw; vroeger heette dat gewoon 'politieke correctheid', en dat bestaat al meerdere decennia (overheden willen zo al dertig jaar 'kerstmis afschaffen', bvb). Om het beter aan zichzelf te verkopen heeft extreemrechts dat concept ineens een rebrand gegeven zodat ze het als een nieuw 'groot gevaar' kunnen beschouwen. Extreemrechts kan namelijk alleen zichzelf in stand houden door steeds op zoek te gaan naar bevolkingsgroepen die ze als existentiële dreiging kunnen identificeren. Vandaag uit zich dat dus in de absurde focus van Republikeinen op genitaliën, Mexicaanse verkrachters, en DEI-beleid.
Dat kan allemaal goed zijn maar wat doet dat er toe in deze discussie? Is dit stukje text van nog geen 10 regels voor jou voldoende om het heel brede spectrum van meningen van 70+ miljoen mensen simpelweg te negeren, als dom te bestempelen, en enige discussie in deze thread als nutteloos te verklaren?

Zoals hij zelf zegt hangt dat af van de mening, als die mening niet strookt met de realiteit en niet vatbaar is voor rede, of zelfs erger, dat men in die mening verhardt en juist extremer wordt juist wanneer je de dialoog aangaat dan maak je het enkel erger. Als je bijvoorbeeld flat earthers, anti vaxers, covid conspiracy theorists of global warming deniers een gelijkwaardig podium geeft als mensen die wel mee zijn met de realiteit, zogezegd omdat alle meningen iets te zeggen hebben, vergroot dit hun geloofwaardigheid en zo ook de voedingsbodem ervoor.

Veel van de onzin die Trump uitkraamt moet je niet in meegaan want dat sleurt het niveau van het debat de dieperik en in die dieptes wint hij altijd.
Dit is een moeilijke om op te reageren.
Ik ga deels akkoord. Als je domme ideeën aandacht geeft geef je ze ook kracht.
Langs de andere kant geraak je maar zover met negeren. Voor het relatief klein groepje flat-earthers kan dit voldoende zijn om ze met verloop van tijd te laten uitsterven. Maar een politieke partij waar >50% van de stemmers in Amerika op gestemd heeft? Kan je dat zomaar negeren en hopen dat het vanzelf verdwijnt?
Het lijkt mij toch van niet.

Zeker aangezien er in het Trump kamp al zeer sterk het idee waait dat de media in handen is van links en links hen probeert te censureren, wel deze opvattingen ga je niet weghelpen door hen overal te negeren, het zal die opvattingen net versterken. En dit zijn imo 2 zéér gevaarlijke opvattingen aangezien dat mee aan de bron liggen van het feit dat dikwijls geen enkel bewijs of argument tegen Trump enig effect lijkt te hebben op zijn stemmers. Trump's woord is wet, elke stem van kritiek is corrupt.
Dat maakt het inderdaad enorm frustrerend om te discussiëren met zulke mensen. Dit is denk ik een fenomeen dat zal blijven bestaan en blijven groeien tenzij we als maatschappij doeltreffende maatregelen nemen zoals beter onderwijs, echo chamber algoritmen op sociale media inperken, en langs alle zijden van het politieke spectrum er op waken om zelf niet te vervallen in het soort sloganeske, media manipulerende en wetenschap wantrouwende politiek dat Trump voert.

Wat niet betekend dat je enige keuze is om steeds in discussie te gaan met allerhande kwakzalver theorieën. Maar het lijkt mij wel zeer belangrijk om moeite te durven doen om te willen begrijpen waarom mensen die dingen geloven, waarom ze jouw argumenten niet aanvaarden, waar hun wantrouwen tegenover de media vandaan komt. Want dat is de enige manier dat je maatregelen kan nemen. En misschien, heel misschien, leer je zelf wel eens iets bij?

Er zit ook een inherente arrogantie in zulke houding waarbij je jouw eigen meningen steeds zo verheven vind boven de rest, dat je riskeert vast te roesten in jouw mening en nooit enige kritiek duld.
De post waar ik initieel op reageerde was 1 waarin ontevredenheid tegenover transgender ideologie d.m.v. een stroman werd belachelijk gemaakt als zijnde het niet kunnen verdragen dat men zebrapaden in regenboogkleuren schildert. Als je andere meningen gaat negeren moet je tenminste wel eerlijk zijn in duiden wat je juist wil negeren.

Ik kan je op sommige stukken wel volgen @Wallfish, maar je voorbeeld van voterID is echt verkeerd gekozen en je komt er herhaaldelijk op terug. Het is een van de leugens van Trump en werkt helemaal zo niet.

Ik zou het interessanter gevonden hebben als ze zeiden: de illegalen die op dit moment in de VS verblijven hebben 1 week om zich aan te melden en mogen in het land blijven. Maar, daarna is het gedaan, en nieuwe illegalen (of degenen die zich niet aangemeld hebben in die week) worden zonder poespas teruggestuurd.
vandaag: "alle illegalen mogen blijven als ze zich registeren"
Volgende week: "alle geregistreerde illegalen mogen blijven, maar mogen x en y niet meer doen"
Volgende maand: "alle geregistreerde illegalen moeten zich ten alle tijde kenbaar maken met een sombrero symbool op hun vest"
Binnen 2 maand: "alle geregistreerde illegalen mogen zich enkel nog in buurt x begeven"
Binnen nog een paar maand: "alle geregistreerde illegalen worden overgebracht naar aparte kampen"

In een normaal democratisch regime lijkt dit misschien vergezocht, maar als er 1 ding duidelijk is met Trump is, is dat hij keer op keer de grenzen opzoekt van de rechtstaat en deze beetje bij beetje verlegd. Of je nu pro of contra bent, dat is een gevaarlijke tendens waarbij je niet weet waar je eindigt: All bets are off, trust no-one, al zeker niet de overheid.

Dat klopt niet. Volgens de Amerikaanse wet moet je misdrijf een bepaalde zwaarte hebben voor het een 'crime' is. En illegaliteit is dat niet:
Verder is dat met opzet vervagen van iets wat helemaal niet vaag was. Trump had het over repeat offenders, mensen met eerdere veroordelingen (niet in dit geval van Colombia misschien, dat weet ik niet). Het helpt de discussie niet verder om hier met zand te strooien: dit waren zeker niet allemaal veroordeelde criminelen, en al helemaal niet voor zware feiten als je 'misdemeanors' gaat meetellen.
Ik schreef toch dat illegaal de grens oversteken een misdrijf is, niet dat 'undocumented' zijn dat is. Of dat al die mensen op die vliegtuigen schuldig zijn aan een misdrijf of enkel 'undocumented' zijn, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zou denken dat de oppositie dit wel zou aankaarten mocht dit het geval zijn.

Ik begrijp dat je dat interpreteert als met zand gooien, maar dit is hoe de huidige administratie die mensen ziet, onder andere Trump zijn 'border czar' Tom Homan:
The "border czar," Tom Homan, says it's all part of the Trump administration's effort to send a "clear" message: "There's consequences [for] entering the country illegally," he told ABC "This Week" co-anchor Martha Raddatz on Sunday.

Is dat dan voldoende om basis mensenrechten kwijt te raken en als vee in een cargotransport te moeten? Of beter: Om een land te dwingen dat zijn burgers zo behandeld mogen worden door jou?
Ik ben nogal groot dus zo'n cargotransport ziet er voor mij comfortabeler uit dan Economy class.

Maar ik vind het publieke spektakel mensonterend. Ze worden geboeid alsof ze gewelddadige moordenaars zijn, hun gezichten zijn ook herkenbaar. Dat vind ik wel redelijk triest ja.

Laatst bewerkt:
Want als het maar is omdat "illegalen zijn illegaal en moeten dus buiten", dan is het meer principieel. En dan zijn er heel wat kostefficiëntere oplossingen om iets soortgelijks te bekomen.
Wat is volgens u een betere, meer kostenefficiëntiere manier om alle illegalen buiten te krijgen dan?

Het is problematisch als je mensen gaat beschouwen als economische "assets" of "liabilities". Daarom vind ik de term "human resources" ook wat schrijnend.

vandaag: "alle illegalen mogen blijven als ze zich registeren"
Volgende week: "alle geregistreerde illegalen mogen blijven, maar mogen x en y niet meer doen"
Volgende maand: "alle geregistreerde illegalen moeten zich ten alle tijde kenbaar maken met een sombrero symbool op hun vest"
Binnen 2 maand: "alle geregistreerde illegalen mogen zich enkel nog in buurt x begeven"
Binnen nog een paar maand: "alle geregistreerde illegalen worden overgebracht naar aparte kampen"

In een normaal democratisch regime lijkt dit misschien vergezocht, maar als er 1 ding duidelijk is met Trump is, is dat hij keer op keer de grenzen opzoekt van de rechtstaat en deze beetje bij beetje verlegd. Of je nu pro of contra bent, dat is een gevaarlijke tendens waarbij je niet weet waar je eindigt: All bets are off, trust no-one, al zeker niet de overheid.
Hellend vlak redenering. Trump mag dan misschien TE veel verwijzen naar illegalen om de schuld van alles op te steken, maar ik heb hem toch nergens iets in die richting horen zeggen. En aangezien hij nu wel degelijk daad bij woord voegt en effectief illegalen aan het terugsturen is, wat o.a. België ook doet, is er toch geen enkele reden om er vanuit te gaan dat hij iets anders wil doen met die mensen.

Je kan het ook omkeren:
Vorige week: je moet legaal binnenkomen
Gisteren: illegaal binnenkomen mag niet, maar we zullen een oogje dichtknijpen. Je mag wel niet werken en stemmen en ...
Vandaag: illegaal binnenkomen mag niet, werken en stemmen ook niet, maar als je het toch doet zullen we een oogje dichtknijpen.
...
Morgen: illegaal binnenkomen mag niet, maar we zullen wel een systeem voorzien dat diegenen die het toch doen wel steun kunnen ontvangen van de staat

De oplossing van illegalen in een land mag niet zijn dat men ze gedoogd, want dat is voor zowel het land als voor de persoon geen goede zaak.
Ze simpelweg legaliseren is ook geen goede zaak, want dat omzeilt het hele legale process en opent de deuren voor de hele wereld.
Ze terugsturen lijkt mij dan de beste oplossing.
Laat ons dat wel op een humane manier doen, want 5u zonder eten en drinken, vastgeketend aan handen en voeten, ... (misschien zelfs een pak langer dan 5u want dat zal enkel de vluchttijd geweest zijn?) Dat roept bij mij toch wel beelden op van de treinen naar concentratiekampen.

Ook weer typisch van Trump dat hij vliegtuigen stuurt blijkbaar zonder dat Mexico of Columbia op de hoogte waren. Ofwel een grote flater, of waarschijnlijk eerder expres 1) omdat het hem niet kan schelen wat Mexico en Columbia zeggen en 2) omdat deze aandacht hem goed uitkomt: 'Kijk eens wat ik allemaal doe maar iedereen werkt me weer tegen' + 'zelfs hun land van oorsprong wil deze illegalen niet terug!'

Maar het lijkt mij wel zeer belangrijk om moeite te durven doen om te willen begrijpen waarom mensen die dingen geloven, waarom ze jouw argumenten niet aanvaarden, waar hun wantrouwen tegenover de media vandaan komt. Want dat is de enige manier dat je maatregelen kan nemen.

Het lijkt me vrij duidelijk waar al die problemen vandaan komen; populisme. Of je het nu hebt over anti vax, gestolen verkiezing, het discrimineren van zwarten en LGBTQ minderheden nu mooier verpakt als anti woke, anti vrouw, anti global warming, anti wetenschap en conspiracy theories... Ze worden massaal verkocht door Trump, conservatieve en alt right kopstukken zelf.
Misinformatie, leugens, het discours platter, onbeschofter en dommer maken, het ondergraven van educatie, het versterken van christelijke waarden en narratieven. Een post truth society is hun doelgerichte politieke strategie. Analyseren wat die zaken zijn en waar ze vandaan komen is niet zo moeilijk maar er effectief iets tegen doen of zelfs maar kunnen doen is iets anders. Je kan proberen Trump te fact checken, ter verantwoording te roepen voor zijn misdaden en leugens, zowel via media als via het gerecht, dat hebben we reeds geprobeert maar haalt niets uit. Je kan proberen in te zetten op educatie maar dat wordt op alle niveaus afgeblokt door conservatieven die voornamelijk bijbelleer overal willen invoeren, homeschooling en godsdienstige scholen willen subsidieren en universiteiten afbouwen om zich nog verder af te zetten tov "intellectuele elite". Aangezien ze zich vereenzelven met fascistische post truth christian values en narratieven zal elke maatregel die tracht hun leugens te doorprikken of de machtsbalans te herstellen weggezet worden als een aanval op conservatief gedachtegoed.

Dit terwijl ze op alle niveaus, van hooggerechtshof, tot media, tot social media, tot educatie tot gevangenisbeleid, tot verkiezingsregels, ... alles verder naar zich toe trekken om hun greep op de macht verder te verstevigen.

Ik vrees dat de enige manier om uit deze neerwaartse spiraal te geraken bij Trump en zijn achterban zelf ligt. Dat de beweging vanbinnen uit moet imploderen onder het gewicht van alle leugens en onzin. Jammer genoeg vermoed ik dat zo'n hard reset waarschijnlijk maar eerst zal gebeuren na een serieuze crisis. Of misschien komt die er niet en weten ze hun greep zodanig te verstevigen dat we niet anders kunnen dan met z'n allen de meer autoritaire toer op gaan. Dat we eindigen in een situatie als China waarin iedereen de partijlijn napapegaait en vanzelf in de pas loopt uit angst voor represailles. Het klimaat dat Trump reeds volop aan het creeeren is.

Laatst bewerkt:
Hellend vlak redenering. Trump mag dan misschien TE veel verwijzen naar illegalen om de schuld van alles op te steken, maar ik heb hem toch nergens iets in die richting horen zeggen. En aangezien hij nu wel degelijk daad bij woord voegt en effectief illegalen aan het terugsturen is, wat o.a. België ook doet, is er toch geen enkele reden om er vanuit te gaan dat hij iets anders wil doen met die mensen.
Is dat zo? Een van de weinige zekerheden bij Trump is dat hij onvoorspelbaar is. Waar hij vandaag a zegt, is het morgen b, en overmorgen c. Vandaar de bewuste hellend vlak redenering. Zal het zo een vaart lopen? Ik hoop oprecht van niet. Zou ik als ongedocumenteerde illegaal mijzelf gaan registreren mocht er onder Trump een tijdelijke gratiemaatregel zijn zoals geopperd werd? No way in hell, want er is geen enkele garantie dat die maatregel niet opeens teruggedraaid wordt en tegen mij gebruikt kan worden.

Trump zijn retoriek en beleid is gebaseerd op wantrouwen en angst, wij vs zij. Dit maakt het de facto onmogelijk voor het 'zij' kamp om ook maar enig geloof te hechten aan elke belofte die hij zou maken.

Waar ik op reageerde is niet over al wat Trump doet/zegt, maar over dat je schrijft dat Trump stemmers niet te begrijpen vallen en het niet waard zijn om te begrijpen.
DAT is imo een zeer bekrompen gedachtegoed waar je niets mee opschiet. Ik zeg niet dat je akkoord moet gaan met hun meningen, maar je kan best wel een beetje moeite doen om te begrijpen waar ze vandaan komen. Dat is de enige manier om eruit te leren.
Those who do not learn from history are doomed to repeat it.

Bv de capitool bestorming - wat is daar in godsnaam zo moeilijk aan om te begrijpen? Een deel van de bevolking gelooft dat vele politiekers alles zouden doen om aan de macht te blijven, gelooft dat de media in handen is van de elite en enkel toont wat zij willen dat jij ziet. En laat ons eerlijk zijn: beide statements zijn minstens gedeeltelijk correct.
Je hebt dan een Trump die in de media constant belachelijk gemaakt wordt, een ouderwets verkiezingssysteem waarbij je je identiteit niet eens hoeft te bewijzen, een verkiezing waarbij opens massaal veel via mail-in ballots gestemd worden, en verkiezingsresultaten die zeer positief voor Trump begonnen maar tegen het einde van de dag compleet de andere richting uit gingen.
Is het dan zo moeilijk te begrijpen dat een groot deel van de bevolking effectief gelooft dat de resultaten gemanipuleerd werden? Ik vind van niet.
Voor de duidelijkheid: ik geloof dit zelf niet. Ik weet o.a. wel dat mail-in gebruikt werd omwille van corona en dat de resultaten 's ochtends altijd eerder rood zijn dan blauw. Maar ik begrijp wel waarom anderen het wel geloven. Het ontbreken van manipulatie is ook een pak moeilijker om te bewijzen dan aanwezigheid van manipulatie.

Dus je hebt een hoop mensen die letterlijk geloven dat hun verkiezingen gestolen worden. Als je zoiets ECHT gelooft, dan is het toch ergens een morele plicht om te vechten tegen de corrupte dictator / partij die aan de macht is? Dan vind ik het eerlijk gezegd zelfs zeer lovenswaardig dat die mensen effectief actie ondernemen om dit op te lossen. Ik wou dat de russen hetzelfde deden en ik zou het zelf niet durven.
Het is trouwens een plicht / recht dat hen wordt toegekend door het 2nd amendement, dat verweven zit cultureel heel hun cultuur en gedachtengoed, het wordt haast aanbeden.

Ik zou veel liever gezien hebben dat al die mensen zich eerst wat beter geïnformeerd hadden voordat ze richting het capitool trokken, maar dat is duidelijk niet gebeurd.

Hoe zorg je er dan voor dat dit niet opnieuw gebeurd?
De capitoolbestormers in de cel steken en klaar?
Tegen Trump 'vechten' door hem uit te lachen en hem+zijn volgers beledigen zoals men al doet sinds de voorverkiezingen in 2016?
Het lijkt me toch duidelijk dat dit niet werkt of althans niet voldoende. Eerder het tegenovergestelde.

Of:
Laten we proberen begrijpen waarom mensen mainstream media niet vertrouwen en daar iets aan doen?
Laten we misschien voter ID invoeren zodat dat deel van hun fraude argument toch al begraven kan worden?
Laten we scholen de opdracht geven uit te leggen hoe het stemproces werkt en welke controles er zijn tegen fraude zodat mensen minder ongerust zijn hierover?
Laten we het stemproces transparanter maken zodat er meer controle is en gewone mensen die controlemechanismen zelf kunnen controleren?
....

Dat kan allemaal goed zijn maar wat doet dat er toe in deze discussie? Is dit stukje text van nog geen 10 regels voor jou voldoende om het heel brede spectrum van meningen van 70+ miljoen mensen simpelweg te negeren, als dom te bestempelen, en enige discussie in deze thread als nutteloos te verklaren?

Dit is een moeilijke om op te reageren.
Ik ga deels akkoord. Als je domme ideeën aandacht geeft geef je ze ook kracht.
Langs de andere kant geraak je maar zover met negeren. Voor het relatief klein groepje flat-earthers kan dit voldoende zijn om ze met verloop van tijd te laten uitsterven. Maar een politieke partij waar >50% van de stemmers in Amerika op gestemd heeft? Kan je dat zomaar negeren en hopen dat het vanzelf verdwijnt?
Het lijkt mij toch van niet.

Zeker aangezien er in het Trump kamp al zeer sterk het idee waait dat de media in handen is van links en links hen probeert te censureren, wel deze opvattingen ga je niet weghelpen door hen overal te negeren, het zal die opvattingen net versterken. En dit zijn imo 2 zéér gevaarlijke opvattingen aangezien dat mee aan de bron liggen van het feit dat dikwijls geen enkel bewijs of argument tegen Trump enig effect lijkt te hebben op zijn stemmers. Trump's woord is wet, elke stem van kritiek is corrupt.
Dat maakt het inderdaad enorm frustrerend om te discussiëren met zulke mensen. Dit is denk ik een fenomeen dat zal blijven bestaan en blijven groeien tenzij we als maatschappij doeltreffende maatregelen nemen zoals beter onderwijs, echo chamber algoritmen op sociale media inperken, en langs alle zijden van het politieke spectrum er op waken om zelf niet te vervallen in het soort sloganeske, media manipulerende en wetenschap wantrouwende politiek dat Trump voert.

Wat niet betekend dat je enige keuze is om steeds in discussie te gaan met allerhande kwakzalver theorieën. Maar het lijkt mij wel zeer belangrijk om moeite te durven doen om te willen begrijpen waarom mensen die dingen geloven, waarom ze jouw argumenten niet aanvaarden, waar hun wantrouwen tegenover de media vandaan komt. Want dat is de enige manier dat je maatregelen kan nemen. En misschien, heel misschien, leer je zelf wel eens iets bij?

Er zit ook een inherente arrogantie in zulke houding waarbij je jouw eigen meningen steeds zo verheven vind boven de rest, dat je riskeert vast te roesten in jouw mening en nooit enige kritiek duld.
De post waar ik initieel op reageerde was 1 waarin ontevredenheid tegenover transgender ideologie d.m.v. een stroman werd belachelijk gemaakt als zijnde het niet kunnen verdragen dat men zebrapaden in regenboogkleuren schildert. Als je andere meningen gaat negeren moet je tenminste wel eerlijk zijn in duiden wat je juist wil negeren.
Kijk, ik ben het best wel eens met een groot deel van uw post. Het belachelijk maken van die stemmers lost niks op, maar er begrip voor hebben ook niet echt lijkt me. Ik wil even verduidelijken dat het me niet gaat over elke Trump-stemmer, maar vooral die in het conspiracy-straatje. Dat soort mensen krijg je niet overtuigd met feiten en begrip. Anders bestonden er bijvoorbeeld geen antivaxxers. Het enige wat zou helpen, is Trump en zijn politieke aanhangers die zouden stoppen met mensen dingen wijs te maken, maar helaas kiezen ze ervoor om dit te voeden. Daar ligt het grote probleem. Niet bij forumleden die dat soort mensen "uitlachen". Gisteren deze docu bekeken en dan zie je pas hoe gestoord een deel van die partij is. Ik heb niks tegen de republikeinen voor de duidelijkheid (ook niks met democraten), maar een deel in die partij is gewoon ziekelijk extreem en laat zich in met nog extremere figuren. Dat is het grootste probleem.

vooral die in het conspiracy-straatje. Dat soort mensen krijg je niet overtuigd met feiten en begrip. Anders bestonden er bijvoorbeeld geen antivaxxers.
Je kan perfect anti-vaccinatie zijn zonder dat je in conspiracy’s gelooft. Dit kan uit religieuze overweging (God geneest), spirituele overweging (gruwelijke experimenten op dieren, dierlijke ingrediënten…) maar ook gewoon op basis van de gerapporteerde bijwerkingen die gemeld zijn en in de officiële bijsluiters te lezen zijn. Begrip voor die mensen is ook gepast. En nee dat komt niet allemaal “door Trump en zijn aanhangers”.

Daar ligt het grote probleem. Niet bij forumleden die dat soort mensen "uitlachen".
Mensen uitlachen is sowieso een probleem.

Laatst bewerkt:
Je kan perfect anti-vaccinatie zijn zonder dat je in conspiracy’s gelooft. Dit kan uit religieuze overweging (God geneest), spirituele overweging (gruwelijke experimenten op dieren, dierlijke ingrediënten…) maar ook gewoon op basis van de gerapporteerde bijwerkingen die gemeld zijn en in de officiële bijsluiters te lezen zijn. Begrip voor die mensen is ook gepast. En neen dat is niet allemaal “door Trump en zijn aanhangers”.
Wanneer het beleid moet aangepast worden is de terugkerende argumentatie wel die van "vaccins veroorzaken autisme". Voor mij allemaal ok dat je geloof in een man in de lucht, tegen dierenproeven bent, of geen risico's correct kan inschatten, ... maar er is wel een wezenlijk verschil tussen zelf geen vaccins willen en meegaan in een politieke beweging die de volksgezondheid op het spel zet. De moderne ziekte is toch echt wel dat er begrip moet zijn voor elke emotionele of op onzin gebaseerde visie hoor.

The Justice Department said Monday that it fired several career lawyers involved in prosecuting Donald Trump, escalating the president's campaign of retribution against his perceived enemies.

The employees worked on special counsel Jack Smith's investigation that led to now-dismissed indictments against Trump over his handling of classified documents and his efforts to overturn his 2020 election loss in the lead-up to the Jan. 6 attack on the U.S. Capitol.

“Today, Acting Attorney General James McHenry terminated the employment of a number of DOJ officials who played a significant role in prosecuting President Trump," a Justice Department official wrote to NBC News. "In light of their actions, the Acting Attorney General does not trust these officials to assist in faithfully implementing the President’s agenda. This action is consistent with the mission of ending the weaponization of government."

Moesten we dat soort nieuws uit pakweg Congo horen zouden we allemaal eens met ons hoofd schudden, maar hier gaat het dus over een Westerse democratie.

Wat is volgens u een betere, meer kostenefficiëntiere manier om alle illegalen buiten te krijgen dan?
Je mist het punt van mijn post wel. Ik vraag net waarom. Welk probleem wordt er opgelost door 'alle illegalen buiten te zetten'?
Als ik denk aan kostenefficiëntere oplossingen, denk ik aan samenwerkingsakkoorden met de landen rond terugkeerbeleid maar ook het verbeteren van de omstandigheden daar, betere werkomstandigheden voor alle dagloners waardoor de nood minder hoog wordt. Zelfs alle illegalen legaliseren is veel kostenefficiënter: geen illegalen meer.

Maar het punt is dus niet welk van die opties beter zou zijn of ik zou verkiezen, daar gaat het niet om. Het gaat erom: welk probleem los je op?
Je kan perfect anti-vaccinatie zijn zonder dat je in conspiracy’s gelooft. Dit kan uit religieuze overweging (God geneest), spirituele overweging (gruwelijke experimenten op dieren, dierlijke ingrediënten…) maar ook gewoon op basis van de gerapporteerde bijwerkingen die gemeld zijn en in de officiële bijsluiters te lezen zijn. Begrip voor die mensen is ook gepast. En nee dat komt niet allemaal “door Trump en zijn aanhangers”.

Als mensen het hebben over antivaxers, bedoelen ze niet de mensen die zeggen: ik neem vaccin X niet, want ik krijg er met mijn aandoeningen gevaarlijke hartkloppingen van. Antivaxers zijn resoluut tegen elk vaccin uit principe, en steunen daarop op valse informatie (want kinderen krijgen er autisme van/want er zit een trackingchip in) puur uit wantrouwen tegen de regering of wat ze niet begrijpen. Jehova's (om een slecht voorbeeld te nemen) worden niet gezien als antivaxers.

Wat @Sylverscythe zegt
Dat is niet wenselijk, akkoord en mijn woordekeuze had misschien duidelijker moeten zijn. Met het probleem bedoel ik, niet de oorzaak waarom we zitten met een groep mensen die meegaat in de onzin die verspreid wordt door mensen zoals Trump.

Moesten we dat soort nieuws uit pakweg Congo horen zouden we allemaal eens met ons hoofd schudden, maar hier gaat het dus over een Westerse democratie.
Absolute waanzin.
Dit is gewoon zeggen "vervolg geen President meer, ook al deed hij duidelijk illegale zaken, want hij of een opvolger kan je straks gewoon aan de deur zetten ten gevolge daarvan".

Totale ondermijning van het rechtsysteem.

Ik schreef toch dat illegaal de grens oversteken een misdrijf is, niet dat 'undocumented' zijn dat is. Of dat al die mensen op die vliegtuigen schuldig zijn aan een misdrijf of enkel 'undocumented' zijn, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zou denken dat de oppositie dit wel zou aankaarten mocht dit het geval zijn.

Ik begrijp dat je dat interpreteert als met zand gooien, maar dit is hoe de huidige administratie die mensen ziet, onder andere Trump zijn 'border czar' Tom Homan:

Ik ben nogal groot dus zo'n cargotransport ziet er voor mij comfortabeler uit dan Economy class.

Maar ik vind het publieke spektakel mensonterend. Ze worden geboeid alsof ze gewelddadige moordenaars zijn, hun gezichten zijn ook herkenbaar. Dat vind ik wel redelijk triest ja.
Illegaal de grens oversteken is een misdrijf, maar geen van die illegalen is daarvoor opgepakt of veroordeeld. Onschuld tot het tegendeel bewezen is. Dus het klopt nog altijd niet. Het zijn geen criminelen gewoon omdat ze hier illegaal zijn. Ze kunnen perfect legaal de grens zijn overgekomen en dan te lang gebleven zijn.

En de boutade dat een cargotransport, geboeid, zonder eten en drinken even goed is als economy class, is wel een beetje flauw.

Ik herhaal mezelf even :)

- Illegale migranten kunnen niet stemmen in de VS, en de keren dat het lukt, zijn zeer zeldzaam
- Trump heeft al herhaaldelijk geclaimd dat hij gewonnen heeft 'zonder de illegal votes', maar is nog NOOIT aan cijfers gekomen
- Voter ID-laws zijn niet nodig om dit tegen te gaan, en burgerschap wordt al altijd gecontroleerd, ook zonder die wetsvoorstellen van de Reps.

Echter er is veel misinformatie rond de laatste wetten die gepusht worden. Reps willen proof of citizenship, wat in de VS iets helemaal anders is dan picture ID. De VS is België niet. Heel veel mensen hebben geen paspoort, en daar een basisrecht aan koppelen is, wel, anti-Republikeins. Zelfs een social security card is geen proof of citizenship, want dat kun je krijgen zonder burgerschap. Dus tenzij je een paspoort hebt, moet je een geboortecertificaat meenemen :D Een paspoort is niet gratis. Dan zeg je automatisch dat je geld moet hebben om te mogen stemmen. Iedereen weet ook dat het vooral Native Americans en zwarten zijn die geen paspoort hebben, wat dan weer in de buurt komt van een verknipte poll tax, en eerder aanleunt tegen de praktijk van het gerrymandering.

Het is een leugen dat Biden alle migranten stemrecht wil geven

Het is een leugen dat illegale immigranten gestemd hebben tijdens de midterms.

Het is een leugen dat illegale immigranten resultaten beïnvloeden.

(met deze toevoeging: Trump himself has repeatedly claimed the existence of massive voter fraud and election rigging, which we’ve debunked again and again and again and again and again and again and again)
"There’s zero evidence of even dozens, let alone millions, of non citizens voting in this or any other election,"

Maar nu komt de crux: Je moet je registeren als voter in de VS. Op dat moment kan elke staat en elke auditor nakijken of je een burger bent of niet. EN DIE DOEN DAT AL ALTIJD. Dus het is pas een probleem, als je ook nog eens gelooft dat er in elke staat geen enkele organisator of auditor is die niét mee in het complot zit.

Wat een verassing! Biden was dus verkeerd door op voorhand gratie te verlenen aan het Jan. 6. Committee members and staff, Trump zou zeker en vast niet achter hen zitten... https://www.nbcnewyork.com/news/local/biden-pardon-family-fauci-milley-jan-6-committee/6114437/

Terug
Bovenaan