De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Oké, dus die dertigjarige, niet-criminele computer technician liegt? De andere getuigen ook?
Ik stop niemand in het Trumpkamp, ik wil gewoon niet dat geminimaliseerd wordt wat er gebeurt. En enkel focussen op het minst erge uit de situatie (cargovliegtuig) doet dat, als je telkens negeert dat de rest er ook gewoon bij blijkt te horen.
Maar je snapt toch ook wel dat er mogelijks wel een crimineel of iemand met slechte bedoelingen tussen kan zitten die heel de vlucht in gevaar kan brengen. Dat veiligheidsvraagstuk niet zo eenvoudig op te lossen.
Wat betreft het crimineel zijn of niet is het gemakkelijk te verwachten dat iedereen die illegaal de grens oversteekt defacto eerst door een rechter moet veroordeeld worden. Miljoenen cases voor een rechter brengen is logistiek ook gewoon onmogelijk.

Ikzelf sta wel wat huiverig tov die deportatievluchten maar het is tactisch wel slim gespeeld door de democraten. Potentiële kiezers. Goedkoop werkvolk (op het randje van slavernij soms, en vaak er gewoon ook los over) en bij deportatie wordt het een smet op het blazoen van de republikeinen.

Maar je snapt toch ook wel dat er mogelijks wel een crimineel of iemand met slechte bedoelingen tussen kan zitten die heel de vlucht in gevaar kan brengen. Dat veiligheidsvraagstuk niet zo eenvoudig op te lossen.
Wat betreft het crimineel zijn of niet is het gemakkelijk te verwachten dat iedereen die illegaal de grens oversteekt defacto eerst door een rechter moet veroordeeld worden. Miljoenen cases voor een rechter brengen is logistiek ook gewoon onmogelijk.

Ikzelf sta wel wat huiverig tov die deportatievluchten maar het is tactisch wel slim gespeeld door de democraten. Potentiële kiezers. Goedkoop werkvolk (op het randje van slavernij soms, en vaak er gewoon ook los over) en bij deportatie wordt het een smet op het blazoen van de republikeinen.
Was er nu maar een manier om te weten wie crimineel is en wie niet, hè? En dan aparte vluchten, waarbij de niet-criminelen gewoon normaal terug kunnen vliegen, en de criminelen veilig, maar niet onmenselijk. Wacht, dat is exact wat Colombia en Brazilië vragen, maar wat Trump weigert.

De Colombiaanse president wil zijn Airforce One sturen om de illegalen op te halen, maar mag niet.

Edit: en illegalen kunnen niet stemmen! Ik heb het op de vorige pagina nog ontkracht! Dus hoezo, potentiële kiezers? En dan nog voor de Dems…

1) Je kan niet klagen dat het niveau van politiek de dieperik is ingereden door Trump & co en tegelijk wensen dat democraten hun stuur richting datzelfde ravijn zetten en gas geven. DAT is hypocriet.

2) Het is niet Trump dat het grootste probleem is hé. Het is het soort politiek dat hij hanteert dat het probleem is. Zoals iemand anders aanhaalde: je zag dit niveau van met kak smijten niet bij Romney of Bush. Trump heeft de lat zo ver laten zakken dat ze niet meer terug te vinden is, terwijl de wereld toekeek en zag hoe effectief zijn methodes zijn om een fanatieke groep volgers te creëeren. Denk je dat als Trump over 4 jaar het witte huis uit stapt dat het gedaan is, dat we terug naar een beschaafde vorm van politiek zullen terugkeren? Ik geloof het echt niet. Anderen zullen de toorts overnemen.
Daarom dat ik inderdaad er voor ijver om zijn voorbeeld niet te volgen. En dat is naar iedereen gericht, ook al lijkt het hier misschien enkel dat ik enkel naar de democraten wijs.

3) En hoe ver ben je gekomen met uw vrouw uit te lachen? Heeft dat haar van mening doen veranderen?
Ik zeg niet dat je elke Trumper kan overtuigen. Dat vergt natuurlijk een zekere bereidwilligheid om te luisteren van hun kant en die ontbreekt vaak.

4) Ik geloof wel dat de enige manier om een deel van hen te overtuigen is om op discussies op een correcte, eerlijke manier aan te gaan en hen niet te beledigen.
Zelfs als je niemand overtuigt, je zal er minstens een beetje respect mee winnen en de volgende keer dat je de discussie aangaat zullen ze misschien wat meer open staan om te luisteren.
Als je iemand beledigd jaag je hen meteen in hun harnas, ze zullen dan helemaal niet bereidwillig zijn om te luisteren naar eender wat je zegt.
Dat betekend niet dat je begrip moet hebben voor elke mening zoals Sylverscythe het hieronder omschrijft:

1) Tuurlijk wel. Dat heet realisme. Ik vind het zeer jammer dat het discours tot dergelijk niveau is herleid door die mensen, en hoewel ik het liever anders heb, is het duidelijk dat de nieuwe generatie van politiek op die manier gevoerd dient te worden als je resultaat wenst te behalen. We zien dit overal in het Westen gebeuren. Ik ben wel vrij pessimistisch op dit vlak, ik vergis me graag.
2) Neen, Trump's vertrek gaat dat niet veranderen. We zijn dit nu overal in het Westen herhaald worden, al dan niet met hetzelfde succes. In Polen waar ik woon, is dit net hetzelfde. Ook in andere Europese landen zie je veel meer moddergevechten en desinformatieve, populistische campagnes de kop opsteken.
3) Even ver als door met haar op beschaafde manier te redevoeren. Enige verschil is dat ik nu geen uren meer kwijt ben om haar van bronnen te voorzien wanneer ze het fout heeft. Dat beschouw ik als een overwinning. (overigens, echt uitlachen doe ik niet, ik lach gewoon een beetje en zet verstand op 0 als ze weer eens tekeer gaat)
4) Uit persoonlijke ervaring (niet enkel met mijn vrouw) heb ik niet gemerkt dat men mij met meer respect behandelt als ik hun van het tegendeel probeer te overtuigen. Integendeel, ze vinden me net dommer omdat ik dat soort gesponsorde, elite-gestuurde onzin geloof en het hun probeer wijs te maken.

En neen, van het MAGA-kamp kan je geen noemenswaardig deel "bekeren". Daar staan die hoegenaamd niet voor open. Die gaan zelf tegen de muur moeten botsen om tot inkeer te komen. Van de gematigde Republikeinen kan je mogelijks een deel overtuigen, maar helaas zijn die quasi allemaal "party above country" en daar was de afgelopen verkiezingen weer een perfect voorbeeld van. Genoeg bekende anti-Trumpers die uiteindelijk toch gewoon Trump gestemd hebben.

1) Tuurlijk wel. Dat heet realisme. Ik vind het zeer jammer dat het discours tot dergelijk niveau is herleid door die mensen, en hoewel ik het liever anders heb, is het duidelijk dat de nieuwe generatie van politiek op die manier gevoerd dient te worden als je resultaat wenst te behalen. We zien dit overal in het Westen gebeuren. Ik ben wel vrij pessimistisch op dit vlak, ik vergis me graag.
2) Neen, Trump's vertrek gaat dat niet veranderen. We zijn dit nu overal in het Westen herhaald worden, al dan niet met hetzelfde succes. In Polen waar ik woon, is dit net hetzelfde. Ook in andere Europese landen zie je veel meer moddergevechten en desinformatieve, populistische campagnes de kop opsteken.
3) Even ver als door met haar op beschaafde manier te redevoeren. Enige verschil is dat ik nu geen uren meer kwijt ben om haar van bronnen te voorzien wanneer ze het fout heeft. Dat beschouw ik als een overwinning. (overigens, echt uitlachen doe ik niet, ik lach gewoon een beetje en zet verstand op 0 als ze weer eens tekeer gaat)
4) Uit persoonlijke ervaring (niet enkel met mijn vrouw) heb ik niet gemerkt dat men mij met meer respect behandelt als ik hun van het tegendeel probeer te overtuigen. Integendeel, ze vinden me net dommer omdat ik dat soort gesponsorde, elite-gestuurde onzin geloof en het hun probeer wijs te maken.

En neen, van het MAGA-kamp kan je geen noemenswaardig deel "bekeren". Daar staan die hoegenaamd niet voor open. Die gaan zelf tegen de muur moeten botsen om tot inkeer te komen. Van de gematigde Republikeinen kan je mogelijks een deel overtuigen, maar helaas zijn die quasi allemaal "party above country" en daar was de afgelopen verkiezingen weer een perfect voorbeeld van. Genoeg bekende anti-Trumpers die uiteindelijk toch gewoon Trump gestemd hebben.
Dat valt me ook wel op , het maakt voor veel Amerikanen blijkbaar niet uit wie het hoofd van die partij is. Republican is republican, en democrat is democrat. Je gaat daar echt niet snel van kamp veranderen.

Was er nu maar een manier om te weten wie crimineel is en wie niet, hè? En dan aparte vluchten, waarbij de niet-criminelen gewoon normaal terug kunnen vliegen, en de criminelen veilig, maar niet onmenselijk. Wacht, dat is exact wat Colombia en Brazilië vragen, maar wat Trump weigert.
Ja het is weer Trump natuurlijk de grote schuldige, hoe haalt hij het toch in zijn hoofd!
https://latinoamerica21.com/en/deportation-of-brazilians-a-silent-tragedy/ 6 September, 2024
Reports from the deported Brazilians themselves indicate that adult men were treated like criminals on these flights.
They boarded the same flight but were separated from their families, including minors, and had their legs and hands shackled in the U.S., only to be unshackled hours before the plane landed in Minas Gerais. Meanwhile, the deportation of Brazilians on U.S. chartered flights to Minas Gerais, with all its abuses, continues on a monthly basis.
Kan iemand mij vertellen waar dit in de Biden-thread gepost is?

Beetje crazy dat we in een situatie zitten waar we (EU) onze grootste bondgenoot ineens als een bedreiging moeten behandelen.

De banden met veel zuid amerikaanse landen die de voorbije decennia zorgvuldig werden opgebouwd is hij ook in sneltempo aan het ruïneren. Hij lijkt niet te beseffen dat voor velen China reeds hun grootste handelspartner is en dat hij met zijn vijandige retoriek en dreigementen hen enkel in hun armen duwt.

Heeft ook al laten vallen dat hij 25 tot wel 100% importarieven wil heffen op taiwanese semiconductors... Nadat hij vorige week zogezegd all in wou gaan op AI. Begrijpen wie begrijpen kan. Dat zou de prijs van chips en elektronica in het algemeen enorm de hoogte induwen en zo'n belachelijke zet zijn dat hopelijk één van zijn corporate geldschieters die daar net als de bevolking en de US strategische belangen zo enorm onder zou lijden dat nog uit zijn hoofd kunnen praten.

Laatst bewerkt:
Ja het is weer Trump natuurlijk de grote schuldige, hoe haalt hij het toch in zijn hoofd!

Kan iemand mij vertellen waar dit in de Biden-thread gepost is?
Zodra jij me kunt vertellen waar dat staat, zal ik daar ook posten dat het schandalig is. Want dat blijft het. Maakt het uit wie het doet? Dit is geen manier om Trump aan te klagen, dit is het aanklagen van die praktijk.

Dat Trump het wil doen, veel vaker wil doen en andere landen tariffs wil opleggen als ze niet akkoord zijn dat hun burgers zo worden behandelt, verandert dat nu Biden het ook gedaan heeft? Voor mij iig niet, hoor.

Men spreekt hier over 5 - 10% van het personeelsbestand dat men gokt opstapt. Al kan ik niet uitmaken hoeveel personen dit dan exact zijn (ik kan mij moeilijk inbeelden dat alle 2 miljoen aan wie het gevraagd is, allemaal gewoon gaan opstappen en dat dit dan het maximum van 10% is).

Nu bon, als je een persoon bent die gemakkelijk ergens anders aan de slag kan, en dat wil doen dan is zo'n oprotpremie (uitbetaling tot september) niet slecht.

Zodra jij me kunt vertellen waar dat staat, zal ik daar ook posten dat het schandalig is. Want dat blijft het. Maakt het uit wie het doet? Dit is geen manier om Trump aan te klagen, dit is het aanklagen van die praktijk.

Dat Trump het wil doen, veel vaker wil doen en andere landen tariffs wil opleggen als ze niet akkoord zijn dat hun burgers zo worden behandelt, verandert dat nu Biden het ook gedaan heeft? Voor mij iig niet, hoor.
Haaaa...het wondermiddel bij uitstek om de simpele Amerikaan te paaien: tariffs. We zullen China laten betalen! Dat de importeur dit zal betalen en uiteindelijk de klant, de gewone Amerikaan, wordt natuurlijk 'vergeten'. Als het de bedoeling is dat de Amerikaan meer goedkopere Amerikaanse producten koopt, dan slaan ze de bal evengoed mis want het verleden heeft al aangetoond dat diezelfde producten ook in prijs stijgen. Bovendien krijg je 'tariffs' niet zomaar afgeschaft en blijven ze in de praktijk jaren aanhouden. Het is een halfbakken maatregel waar de gewone 'man' de dupe van is.

Maar dat bekt natuurlijk niet zo.

We zullen China laten betalen! :oink:

nog een beetje desinformatie erbij:

de held. ware het niet dat de capsule die die mannen moet terug brengen, er al sinds september is, en een terugkeer in februari er toen al in de planning stond.

Beetje crazy dat we in een situatie zitten waar we (EU) onze grootste bondgenoot ineens als een bedreiging moeten behandelen.

Het is ergens ook wel een 'make or break' moment voor de EU.

Als we ons laten naaien door Trump op vlak van Groenland is dat toegeven dat we nog lang afhankelijk zullen zijn van de VS.
Daarentegen is dit het moment voor de EU om te investeren in Groenland, zeker om grondstoffen te winnen (die we quasi nergens anders in de EU hebben behalve hier en daar in Scandinavië), en dus onafhankelijker te worden.

Uiteraard moet je dan weerstaan tegen de militaire bluf van Trump. Ik geloof oprecht niet dat de VS militair zou ingrijpen om Groenland in te nemen.

Uiteraard moet je dan weerstaan tegen de militaire bluf van Trump. Ik geloof oprecht niet dat de VS militair zou ingrijpen om Groenland in te nemen.

Dat zou een volledige vrijgeleide zijn voor China om Taiwan in te palmen. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat Amerika daar veel zin in zou hebben om dat zomaar toe te moeten laten staan.

Want als men dat toestaat, dan kan Panama, Colombia, Mexico op dat moment ook gewoon zeggen ik wil onderdeel worden van China en wij verkopen onszelf aan hen. Gewoon ter voorbeeld van een mogelijke counter move. Al acht ik de kans dat dit gebeurd ook klein.

Dat zou een volledige vrijgeleide zijn voor China om Taiwan in te palmen. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat Amerika daar veel zin in zou hebben om dat zomaar toe te moeten laten staan.

Want als men dat toestaat, dan kan Panama, Colombia, Mexico op dat moment ook gewoon zeggen ik wil onderdeel worden van China en wij verkopen onszelf aan hen. Gewoon ter voorbeeld van een mogelijke counter move. Al acht ik de kans dat dit gebeurd ook klein.

Een plausibelere uitkomst is misschien dat hij zou dreigen om uit de NAVO te stappen als we Groenland niet afgeven. En dat zie ik hem helaas wel doen :unsure:

Vanuit de EU zou je hem ook best zo lang mogelijk aan het lijntje houden wat Groenland betreft, in de hoop dat er over 4 jaar iemand redelijker aan de macht komt (lees: zonder wens voor territoriale uitbreiding).

Voor de VS lijkt me dat toch een zeer royale regeling, een ontslagvergoeding bestaat daar normaal niet.

Ik stel mij de vraag of dit zomaar kan. Om zo'n royale vergoeding te kunnen geven moet je dit ook wettelijk kunnen doen. Heeft men dat recht om zo'n belofte te maken? Bij ons kan dat vb niet zomaar. Je moet dan eerst die voorziening in wetgeving steken en dan moet er een officiële afhandeling zijn. Niet gewoon een vrijblijvend mailtje...
En dat in wetgeving steken is ook niet op 1 2 3 geregeld.

Een plausibelere uitkomst is misschien dat hij zou dreigen om uit de NAVO te stappen als we Groenland niet afgeven. En dat zie ik hem helaas wel doen :unsure:

Vanuit de EU zou je hem ook best zo lang mogelijk aan het lijntje houden wat Groenland betreft, in de hoop dat er over 4 jaar iemand redelijker aan de macht komt (lees: zonder wens voor territoriale uitbreiding).
Neen, hij is een bullebak. Appeasement werkt niet bij hem, net zomin dat dit werkt bij Poetin. Duidelijke communicatie. Duidelijke neen. Niet dubbelzinnig zijn.
Wel altijd met respect tegen hem ageren. Je moet hem niet als idioot of whatever op dat moment gaan uitmaken.
Nakijken of je de exitprocedure kan verlengen voordat iets uitgevoerd is, dat VS daar geen vetorecht heeft. Of na 6 maand of zo er al kan uitstappen (dat je voldoende tijd hebt om de shift te maken)

En het moment dat die druk van hem er komt. Onmiddellijk duidelijk maken dat er een shift komt van investeringen in Amerikaanse defensietechnologie naar degene van de resterende NAVO landen. Ook al geef ik toe dat we dan verzwakt zijn. Maar om Rusland af te houden, wat de initiële reden was, hebben we Amerika niet nodig. Het maakt het gewoon makkelijker en goedkoper indien Amerika erbij zit.

Militaire interventie komt er niet.

Maar ik zie ze inderdaad perfect dreigen met een NAVO uitstap.

Of... de Groenlanders simpelweg proberen afkopen. Dat heeft ook de grootste kans op slagen.

Als de VS morgen afkomt met een voorstel om Groenland een unincorporated territory te maken (zoals Puerto Rico) in ruil voor bvb:
- eenmalige gift van 100 tot 200K USD per inwoner ($5.5 tot 11 miljard)
- het behouden van de jaarlijkse financiele steun die ze nu genieten onder de paraplu van Denemarken (500 miljoen tot 1 miljard $ per jaar)
- semi autonoom lokaal bestuur

Afwachten of de politiekers volgen., maar ik zie heel wat Groenlanders dan overstag (willen) gaan.
Dat is life changing money terwijl er in het dagelijkse leven niet veel zou veranderen voor de inwoners.

---

Panama is een heel andere kwestie.
Daar is er zeker wat te zeggen voor militaire interventie als puntje bij paaltje komt (lees: als Panama geen stappen neemt om de Chinese inmenging daar sterk in te perken)

Gisteren was er een senate hearing committee over de kwestie:

Het onderwerp kwam ook lang ter sprake tijdens Rubio's confirmation hearing (die hij trouwens met glans doorstond alvorens met 99-0 bevestigd te worden als Sec. of State)
De Europese media lachen er wat mee, maar het gaat hier over een strategische kwestie.

Vanaf 1:30 ongeveer

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan