De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

mueller rapport vergeten? Dat steekspelletje tussen de democraten en republikeinen is al een hele tijd bezig hoor.
Trump II gaat gevaarlijker zijn. Waar hij nog in de eerste termijn er letterlijk in het presidentschap ingerold is is hij nu wat meer gepokt en gemazeld. Je ziet dat het uitzetten van pionnen veel verder gaat dan in de eerste termijn.
En dan stel ik me de vraag of het wel tactisch een goede zet was om trump kapot te willen maken. De machtsverhoudingen in de US zijn daardoor volgens mij intern uitgehold. Je hebt nu de loyalisten die op post zitten en er gaat volgens mij weinig interne tegenwerking zijn wat je in 2016-2020 wel nog zag. Hoeveel mensen heeft hij toen niet de laan uitgestuurd.

Sorry, 'Trump kapot te willen maken' ? Ze hebben hem amper aangepakt voor zijn crimineel gedrag! Die man had gewoon nu in de gevangenis moeten zitten in plaats van het witte huis. Verder is dat de schuld bij de geklopte vrouw leggen: "Tja het is eigenlijk wel jouw schuld dat hij je slaat, je had hem maar niet moeten tegenspreken." Nee, het probleem hier is niet dat Trump werd onderzocht voor de criminele feiten die hij heeft gepleegd, het probleem is dat hij een crimineel is.

- Hoe hij met mensen omgaat (gaan werken in McDonalds etc en hoe dit werkelijk sympatiek over komt)

Afgezien van de rest waar je eventueel nog over kan discussiëren: deze is toch om te trollen hoop ik ?

Sorry, 'Trump kapot te willen maken' ? Ze hebben hem amper aangepakt voor zijn crimineel gedrag! Die man had gewoon nu in de gevangenis moeten zitten in plaats van het witte huis. Verder is dat de schuld bij de geklopte vrouw leggen: "Tja het is eigenlijk wel jouw schuld dat hij je slaat, je had hem maar niet moeten tegenspreken." Nee, het probleem hier is niet dat Trump werd onderzocht voor de criminele feiten die hij heeft gepleegd, het probleem is dat hij een crimineel is.
Als je langs democratische kant staat vind je dat hij amper aangepakt is, sta je langs de andere kant van het politieke spectrum dan is hij te hard aangepakt. Dat is nu eenmaal de gepolariseerde realiteit in de US. Ik weet nu niet goed wat die geklopte vrouw erbij komt doen.

- Anti-woke
- (..)
- Het land was in behoorlijk goede conditie na 3 jaar Trump, dan sloeg covid toe maar de beurzen herstelden zich zeer snel onder Trump
Ik geef F-s wel een stuk gelijk.
Nog los van het feit of Trump daar allemaal achter staat (met zijn oeverloze meetings is het soms moeilijk in te schatten), geeft hij mensen wel wat ze willen (of dat gevoel hebben ze toch blijkbaar).

MAGA cult niet door dat Trump eigenlijk een verwesterde Poetin is is tegelijk hilarisch én hallucinant. En alles maar slikken.

Trump tapt uit exact hetzelfde vaatje als iedere andere ego-tripping dictator

• Verheerlijking van autoritair leiderschap, 1 leider die alle beslissingen en macht naar zich toetrekt en zichzelf verheerlijkt.
  • Manipulatie van informatie en het bewapenen van social media met propaganda en narratief, zoveel mogelijk een alternatieve werkelijkheid creeren waarin hij altijd gelijk heeft. Alle tegenstanders worden neergezet als misdadigers of gekken.
  • Nationalistische retoriek en aanzetten tot polarisatie, tis altijd zwart of wit
  • Externe vijanden creeren zodat je een wij-tegen-zij mentaliteit hebt, verder aanzetten tot extremisme gedachtengoed en polarisatie
  • Democratische waarden onder druk zetten
  • Handelen vanuit ego, macht boven alles, ten koste van gelijk wat.
  • Cultuur van angst : niet akkoord? Verwacht je maar aan een plaatsje op de shitlist. Vroeg of laat betaal je de rekening.

Kvind toch echt dat we de wereld in een razendsnel tempo voor ons ogen zien veranderen hoor. Tis moelijk te ontkennen dat sinds Trump de polarisatie van de samenleving alleen maar toegenomen is, gemobiliseerde vijandigheid voor politieke tegenstanders en de normalisatie daarvan is een van de fundamenten daarvan. Een rechtstaat is nu een belemmering ipv een ideaal.

Zoals steeds volgt de wereld de US en sinds Trump en MAGA zie we toch stelselmatig verzwakking van democratische instutities en waarden, een opkomst van extreem rechts gedachtengoed (er is een duidelijke toename in de populariteit van samenzweringstheorieën zoals de omvolkingstheorieen, toch wel een groot voorbeeld dat extreem rechts serieus aan terrein aan het winnen is), de internationale instabiliteit gaat als een sneltrein richting geopolitieke veranderingen (of erger). Ondertussen is het immigratie probleem exponentieel groter geworden, is er economische druk, werkonzekerheid en ligt AI op onze voetdrempel onzekerheid te creeren.

Nu beginnen we al over 'deportatie lijsten' te spreken alsof dat dat de nomaalste zaak is. Ehm, history anyone?

Trump is als een traag werkend gif dat, onopgemerkt, alles ondermijnen totdat de schade onherstelbaar is. Het ergste : all ego driven.

MODEDIT: onnodig taalgebruik weggehaald

Laatst bewerkt door een moderator:
Trump is als een traag werkend gif dat, onopgemerkt, alles ondermijnen totdat de schade onherstelbaar is. Het ergste : all ego driven.

Met de rest van je post helemaal eens. Maar onopgemerkt is het allesbehalve. Het gebeurt al jaren onder de neus van iedereen. In alle openbaarheid. Het is al lang duidelijk met wat voor persoon (en personen) we te maken hebben, en toch kan dit er allemaal door. Erger nog, een massa volk staat daar allemaal 100% achter. De grens van wat de maatschappij als normaal beschouwt schuift jaar na jaar wat op. Extremisme lijkt iets minder extreem dan ervoor. Ook bij ons.

En inderdaad. Allemaal Ego driven. Dit soort mensen (Trump, Poetin, Netanyahu, Musk, Zuckerberg, ...) doen wat ze doen voor 1 ding: zichzelf.
Narcisme, megalomanie, noem maar op. Net het soort volk dat eigenlijk nooit macht zou mogen krijgen. Maar kijk.

Als je langs democratische kant staat vind je dat hij amper aangepakt is, sta je langs de andere kant van het politieke spectrum dan is hij te hard aangepakt. Dat is nu eenmaal de gepolariseerde realiteit in de US. Ik weet nu niet goed wat die geklopte vrouw erbij komt doen.

Het is een metafoor voor het vergoeilijken van Trumps criminele gedrag.

Sorry, hoor maar wat is er met deze topic aan het gebeuren?
Elk ongeverifieerd artikel of reddit post wordt hier gepost om zich te verkneukelen als het iets negatiefs is.

Degenen die hier ook maar iets pro-Trump posten worden door een deel hier weggezet als intellectueel inferieur, gelooft zogezegd nog in Sinterklaas of is een trol.
77 miljoen Amerikanen zijn voor sommigen ook gewoon allemaal dommeriken.

Enfin, gewoon een heel deel van de stijl van “discussiëren”… Allee jongens, we kunnen toch nog op een beetje een deftige manier proberen elkaars kant te zien?

Of ligt dat nu echt aan mij?

Ik denk niet dat het mogelijk is om op basis van louter rationele argumenten te begrijpen waarom Trump nog steeds aan populariteit wint. Trump is een 'textbook' volksmenner en die zijn zou oud als de Westerse beschaving. Ze doen beroep op de harstochten van het volk in plaats van de rationaliteit, zijn bedreven in de retoriek en de spot en beloven alles aan iedereen. Een succesvolle demagoog gaat uiteindelijk stap voor stap een systeem dat gebaseerd is op afspraken en redelijkheid vervangen door een politiek systeem gebaseerd op loyaliteit. Toen hij net op kwam vond bijna iedereen hem een schertsfiguur, tot dat bleek dat hij het volk achter zich kreeg. Plots begon het interessanter te worden om gewoon mee te gaan met de flow en dat redelijk stuk van je brein naar de achtergrond te verwijzen.

De democraten hebben alles gedaan wat ze konden, binnen de traditionele politieke regels. Maar dat werkt niet tegen iemand die buiten die normen opereert.

Het is extra sad, maar ik heb zelf al de bedenking gemaakt we daar misschien net blij over mogen zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Hitler heeft hij geen 'masterplan' voor een nieuwe wereldorde. Het is meer een Caesar dan een fascist. Vraag is dan, komt er een Augustus na Trump of houdt het systeem na Trump stand.

Ben benieuwd of er eigenlijk iemand hier Pro Trump is en mij kan uitleggen wat er zo goed is aan die vent
De Trump-voorstanders in België die ik ken vallen eigenlijk op te delen in een aantal categorieën.
1) Mensen in de alt-right Joe Rogan/Jordan Peterson podcast bubbel (compleet hopeloos)
2) Zware libertariers die tegen alles van overheidsinmenging zijn (die zijn vooral extreem-anti-democratisch, niet zozeer pro-trump)
3) Vakidioten zonder enige maatschappelijke politieke bagage maar die onder de indruk zijn van Trumps businessvriendelijke aura.

Laatst bewerkt:
Dingen die 10 jaar geleden choquerend waren en op grote verontwaardiging konden rekenen zijn tegenwoordig "normaal".
Een zeer verontrustende evolutie als je het mij vraagt.

Elk ongeverifieerd artikel of reddit post wordt hier gepost om zich te verkneukelen als het iets negatiefs is.

Degenen die hier ook maar iets pro-Trump posten worden door een deel hier weggezet als intellectueel inferieur, gelooft zogezegd nog in Sinterklaas of is een trol.

Enfin, gewoon een heel deel van de stijl van “discussiëren”… Allee jongens, we kunnen toch nog op een beetje een deftige manier proberen elkaars kant te zien?

Vind ik een goeie. Na vier jaar waarin media steeds voorzichtiger en voorzichtiger geworden zijn, de NYT die een belachelijk bothsideism-beleid is beginnen aanhangen, zien we het resultaat: In plaats van naar elkaar toe te groeien zijn extreme rechtse opvattingen gewoon steeds verder genormaliseerd geraakt. Dus de toenadering is steeds vanuit het centrum gekomen, terwijl rechts en extreem rechts heel de tijd op hun plaats zijn blijven zitten. Dus nee, sorry, ik ga in elk geval niet 'milder' zijn voor idiotie uit extreemrechtse hoek om het te proberen 'te begrijpen' waarom ze steevast zo'n domme dingen blijven zeggen.

Ik noem 57 geen trol vanwege die ene post, maar van de posts die hij al jaren op het forum plaatst. Is gewoon getrol (hoop ik althans).

En ondanks dat ik u wel steeds wat extremer zie worden vergeleken met vorige jaren, zijt gij nog wel iemand die op een deftige manier discussieert en nog wel de moeite doet om het standpunt te onderbouwen, maar we moeten toch niet flauw doen dat heel veel andere van die personen in het "Trump-kamp" (om het even een naam te geven) vooral onzin zitten te spuwen zonder zelfs een poging tot onderbouwen. En dat heeft niks te maken met dat iedereen dezelfde mening moet hebben of dat ik (spreek even voor mezelf) iemand wil overtuigen dat mijn mening beter is voor de duidelijkheid.

En natuurlijk speelt mee dat mensen die eerder in het politieke-centrum zitten, het vreemd vinden dat iemand als Trump en zijn fratsen, nog altijd steun krijgt van mensen die niet Amerika wonen.

De democraten hebben alles gedaan wat ze konden, binnen de traditionele politieke regels. Maar dat werkt niet tegen iemand die buiten die normen opereert.

"Ze hebben" was inderdaad niet de correcte woordkeuze, dat is inderdaad reductief. "Hij is amper aangepakt geweest" is misschien beter. Het is natuurlijk niet enkel de schuld van de Democraten dat Trump er vanonder muist. Een groot deel van de schuld ligt bij de Republikeinen die hun ziel verkocht hebben en de beperkingen van het systeem: een zittende president kan niet veroordeeld worden dus hij komt gewoon weg met zijn illegale coup poging van 2020. Ik begrijp wel dat hij zijn onderzoek stop zette. Maar frustrerend blijft het wel.

Vind ik een goeie. Na vier jaar waarin media steeds voorzichtiger en voorzichtiger geworden zijn, de NYT die een belachelijk bothsideism-beleid is beginnen aanhangen, zien we het resultaat: In plaats van naar elkaar toe te groeien zijn extreme rechtse opvattingen gewoon steeds verder genormaliseerd geraakt. Dus de toenadering is steeds vanuit het centrum gekomen, terwijl rechts en extreem rechts heel de tijd op hun plaats zijn blijven zitten. Dus nee, sorry, ik ga in elk geval niet 'milder' zijn voor idiotie uit extreemrechtse hoek om het te proberen 'te begrijpen' waarom ze steevast zo'n domme dingen blijven zeggen.
Ik denk dat @kay-gell bedoelt dat er nogal veel op de man wordt gespeeld? Ik ben het bv. ook totaal oneens met @Five-seveN zijn post maar uitlachemoji's zijn op P&A al niet toegelaten, om maar iets aan te halen.

Ik denk dat @kay-gell bedoelt dat er nogal veel op de man wordt gespeeld? Ik ben het bv. ook totaal oneens met @Five-seveN zijn post maar uitlachemoji's zijn op P&A al niet toegelaten, om maar iets aan te halen.
Het is net na 10u de dag erna, je kan van de moderatie nu ook niet verwachten dat ze nu al ingrijpen op (reacties op) een post die 's avonds laat is gezet. Maar leuk dat iedereen het nut van moderatie inziet.

Ze hadden nog wel een aantal dingen kunnen doen doen dat ze niet gedaan hebben.

Op nummer 1: Biden had van zodra hij verkozen werd zijn opvolging moeten regelen, ipv koppig vast te houden aan de macht tot het echt niet meer ging.

Ook qua beleid had hij dingen anders kunnen aanpakken om de herverkiezing van Trump te voorkomen, zoals een strenger immigratiebeleid.

Ik geloof toch nog graag dat we van hieruit objectiever kunnen oordelen over deze extreme evoluties.
Die miljoenen Amerikanen zou ik persoonlijk zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren. Vooral omdat we ons amper kunnen voorstellen hoe het moet zijn om dag in dag uit gebombardeerd te worden met propaganda van partijdige nieuwsmedia. Angst verspreiden om resultaten te behalen is daar doodnormaal. En da's al decennia zo. Veel Amerikanen zijn gewoon ook al lang pissed off, meestal door armoede als gevolg van het ontspoorde kapitalisme dat er heerst. Zij willen beweging zien, en snel. En als er dan een Trump opstaat met mooie (onrealistische) beloftes. Our hero.

Daarom dat ik persoonlijk niet begrijp hoe je hier die evolutie kan bekijken en daar op z'n minst geen serieuze bedenkingen bij hebt.
''Maar ale, en het positieve dan?''
Trump zal waarschijnlijk ook beslissingen maken die uiteindelijk een goede zaak zijn, 't zou maar erg zijn. Maar om daarom het totale plaatje naar de achtergrond te willen schuiven?
In dit geval: The negatives trump the positives.

Op de man spelen, is nooit OK. Maar het is gewoon zo onwaarschijnlijk dat je pro-Trump bent met alles wat we de laatste jaren weten, laat staan enkel over de persoon, de crimineel die Trump is, dat het bijna een vanzelfsprekendheid is dat je dan een trol bent. Beetje zoals een discussie aangaan met een flat earther. Het is dan zeer moeilijk om er een zin serieus van te nemen. En dat resulteert dan inderdaad niet tot geletterde discussies. Gewoon omdat de kloof te groot is om het au serieux te nemen en de moeite te doen om het gesprek aan te gaan.

Dit eigenlijk.
Allee, ik lees hier eigenlijk alleen bijna nog maar ik vind het allemaal gewoon echt bitsig.

Enfin, meer ga ik daar ook niet op in want wil de discussie niet verzieken. Ik ga gewoon terug wat verder lezen.

Terug
Bovenaan