De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

De democraten hebben alles gedaan wat ze konden, binnen de traditionele politieke regels. Maar dat werkt niet tegen iemand die buiten die normen opereert.
Trump werkt op een heel andere manier en Democraten willen zich niet aanpassen aan deze spelregels. When they go low, we go high. Maar dat werkt gewoon niet.

De Democraten hebben dringend een echte leidersfiguur met charisma nodig die de dingen benoemt zoals ze zijn.

Dit eigenlijk.
Allee, ik lees hier eigenlijk alleen bijna nog maar ik vind het allemaal gewoon echt bitsig.

Enfin, meer ga ik daar ook niet op in want wil de discussie niet verzieken. Ik ga gewoon terug wat verder lezen.

Er zijn ook meerdere 'correcte' replies op zijn post (die focussen op de inhoud).

Los daarvan: het hoeft niet te verbazen dat het nu langs 2 kanten bitsig wordt, als je ziet wat voor communicatiestijl Trump en Musk de laatste tijd zelf hanteren. Ik doe persoonlijk ook mijn best om me niet te verlagen tot het niveau van Trump (i.t.t. bijvoorbeeld die europarlementariër die f*** off Trump roept - dat is beschamend pijnlijk).

Sorry, hoor maar wat is er met deze topic aan het gebeuren?
Elk ongeverifieerd artikel of reddit post wordt hier gepost om zich te verkneukelen als het iets negatiefs is.

Degenen die hier ook maar iets pro-Trump posten worden door een deel hier weggezet als intellectueel inferieur, gelooft zogezegd nog in Sinterklaas of is een trol.
77 miljoen Amerikanen zijn voor sommigen ook gewoon allemaal dommeriken.

Enfin, gewoon een heel deel van de stijl van “discussiëren”… Allee jongens, we kunnen toch nog op een beetje een deftige manier proberen elkaars kant te zien?

Of ligt dat nu echt aan mij?

Mensen (ik toch) zijn de oneerlijkheid van Trump fans gewoon beu. Dat is al 10 jaar lang dat Trump letterlijk nooit iets fout doet buiten af en toe misschien 'Ja dat was misschien niet zo beleefd om het zo te zeggen hihi'.

Dat je Trump's beleid goed vind voor bepaalde zaken met betrekking tot migratie, economie, buitenlands beleid, ..: fair enough, daar valt over te discussiëren.

Maar de corrupte en illegale zaken die hij doet worden altijd vergoeilijk of gewoon genegeerd. Er is geen nuance: alle kritiek is altijd fout, buiten prulletjes in de marge die er niet toe doen. En specifiek op dit forum: meer als éénmalig dat er hier een uitgebreide, met bronnen gestaafde, post wordt geschreven over criminele en onethische zaken wat die man gedaan heeft en dan wordt dan ofwel gewoon genegeerd, ofwel gecounterd met een reactie die alle inhoudelijke kritiek ontwijk als 'Ja maar de Amerikaanse stemmer verkoos hem dus whatever, wat je hier zegt maakt niet uit'.

Dat terwijl er uren, maanden, jarenlang woede en verontwaardiging was over Hunter Biden die misschien een postje had gekregen dat ie niet verdiende. Sihame El Kaouakibi werd keihard verguisd voor haar fraude die in het niets verbleekt bij wat Trump doet.

Je kan toch niet verwachten dat mensen die een probleem hebben met Trump's corruptie, criminele en onbeschofte bullebak gedrag oneindig geduld hebben terwijl mensen die fan zijn van Trump schaamteloos blijven doen alsof Trump een onschuldig engeltje is.

Als er nu nog wat intellectuele eerlijkheid was: 'Ja Trump is een corrupte crimineel, maar ik ben okay met corruptie en misdaden want het enige wat me interesseert is een anti-woke kruistocht' zou alles veel minder frustrerend verlopen.

Trump werkt op een heel andere manier en Democraten willen zich niet aanpassen aan deze spelregels. When they go low, we go high. Maar dat werkt gewoon niet.

De Democraten hebben dringend een echte leidersfiguur met charisma nodig die de dingen benoemt zoals ze zijn.
Dingen benoemen zoals ze zijn: in realiteit is dit meestal dingen zeggen die de mensen willen horen. Daarom zijn ze echter niet waar, volledig of genuanceerd. Alle drie essentieel voor correct beleid.

Er zijn ook meerdere 'correcte' replies op zijn post (die focussen op de inhoud).

Los daarvan: het hoeft niet te verbazen dat het nu langs 2 kanten bitsig wordt, als je ziet wat voor communicatiestijl Trump en Musk de laatste tijd zelf hanteren. Ik doe persoonlijk ook mijn best om me niet te verlagen tot het niveau van Trump (i.t.t. bijvoorbeeld die europarlementariër die f*** off Trump roept - dat is beschamend pijnlijk).
Ik denk dat schrijftaal sowieso wel wat bitsiger kan overkomen dan het bedoeld is. Ik maak me er zelf zeker ook schuldig aan. Los van dit forum heb ik soms ook "hevige" discussies over politiek of voetbal met mijn vrienden en als we datzelfde onderwerp face to face bespreken, liggen onze meningen niet zover uit elkaar dan het leek in schrijftaal.

Dingen benoemen zoals ze zijn: in realiteit is dit meestal dingen zeggen die de mensen willen horen. Daarom zijn ze echter niet waar, volledig of genuanceerd. Alle drie essentieel voor correct beleid.
Ik heb het dan vooral over hoe schandalig het minimumloon is, hoe sommige mensen drie jobs moeten hebben om te kunnen leven, hoe schandalig het is dat mensen moeten creperen omdat ze geen ziekteverzekering kunnen betalen, hoe een ziekenwagen bellen in tijden van nood je failliet kan laten draaien, hoe het ongehoord is dat de werkende (jonge) mensen geen huis meer kunnen betalen, dat soort zaken.

Die zijn feitelijk correct, in de mate dat ze dat kunnen zijn. Voor het overige zijn dat meningen die zeker niet onpopulair zijn.
Pas op, ik heb niets tegen de hele focus op LGBTQ+ en dergelijke, maar daarmee overtuig je geen groot kiespubliek. Je moet de issues benoemen waar ze mee geconfronteerd worden van dag tot dag.

Ik heb toch niet de indruk dat de Democratische partij tijdens de afgelopen verkiezingen sterk de nadruk heeft gelegd op wat toch een realiteit is voor vele Amerikanen: enorme ongelijkheid en armoede. Er stond dit keer zelfs geen single-payer health care meer in het programma. Het was allemaal erg braaf, proper en met veel respect voor big business. Een boodschap van incrementele vooruitgang en business as usual waarbij Harris zeer nadrukkelijk de hand uitstak naar de 'respectabele' Republikeinen zoals Cheney en Kinzinger. Ik kan goed geloven dat veel Amerikanen daar niet warm van werden.

Dat Tony West, Uber executive en de stiefbroer van Harris, een prominente rol kreeg als adviseur zal daar ook wel mee te maken hebben. Iets met een ezel en een steen, maar ja.

Laatst bewerkt:
Ik heb toch niet de indruk dat de Democratische partij tijdens de afgelopen verkiezingen sterk de nadruk heeft gelegd op wat toch een realiteit is voor vele Amerikanen: enorme ongelijkheid en armoede. Er stond dit keer zelfs geen single-payer health care meer in het programma. Het was allemaal erg braaf, proper en met veel respect voor big business. Een boodschap van incrementele vooruitgang en business as usual waarbij Harris zeer nadrukkelijk de hand uitstak naar de 'respectabele' Republikeinen zoals Cheney en Kinzinger. Ik kan goed geloven dat veel Amerikanen daar niet warm van werden.

Dat Tony West, Uber executive en de stiefbroer van Harris, een prominente rol kreeg als adviseur zal daar ook wel mee te maken hebben. Iets met een ezel en een steen, maar ja.
Ik heb ook helemaal niets gezegd over de DEMs. Mijn reactie gaat enkel over die uitspraak "zeggen waar het op staat". Naar mijn inzicht zijn de mensen die dat een sterke eigenschap vinden van een politieker diegenen die verwachten dat er voor alles simpele straight forward oplossingen bestaan. Daar geloof ik niet in.

Laatst bewerkt:

Deel van het probleem is dat zelfs die voorzichtige, donkerblauwe rechtse aanpak van Biden/Harris door Trump & co wordt weggezet als zijnde marxisme. Vanaf dat ge het spectrum Sanders/AOC opgaat (echte idealisten met een hart voor het volk zullen we maar zeggen) wordt er nog harder geschoten. Ik denk dat Amerikanen daar wel nog steeds vatbaar voor zijn. Ik kan ergens wel begrijpen dat de democraten schrik hebben om echt in te zetten op dat soort kandidaten, ik durf ook niet op een blaadje geven dat dàt is waar het Amerikaanse volk dan wel op zit te wachten.

Deel van het probleem is dat zelfs die voorzichtige, donkerblauwe rechtse aanpak wordt door Trump & co weggezet als zijnde marxisme. Vanaf dat ge het spectrum Sanders/AOC opgaat (echte idealisten met een hart voor het volk zullen we maar zeggen) wordt het helemaal voorgesteld alsof dat over mensen gaat die volledig van het pad af zijn. Ik kan ergens wel begrijpen dat de democraten schrik hebben om echt in te zetten op dat soort kandidaten, ik durf ook niet op een blaadje geven dat dàt is waar het Amerikaanse volk dan wel op zit te wachten.
Dit denk ik toch ook wel. Voor de gemiddelde Amerikaan zijn we hier zwaar "communistisch". Dat voor ons bepaalde uitspraken van Sanders en co logisch zijn, wil echt niet zeggen dat die daar meer mensen aantrekken dan afstoten.

Dit denk ik toch ook wel. Voor de gemiddelde Amerikaan zijn wie hier zwaar "communistisch". Dat voor ons bepaalde uitspraken van Sanders en co logisch zijn, wil echt niet zeggen dat die daar meer mensen aantrekken dan afstoten.
Het resultaat is wel dat ge met een noch vis noch vlees partij zit die in de touwen hangt omdat ze zelf eigenlijk ook niet meer goed weten waar ze voor staan. Dat gaat daar in elk geval al lang niet meer over links/rechts, maar of ge pro-democratie, waarbij ge controlerende organen hebt die de rechtsgeldigheid van uw beleid aftoetsen, of eerder pro-autocratie zijt met een 'charismatische' leider die kan doen en laten wat hij wilt.

Vreemd dat mensen hier in België zonder problemen kiezen voor dat tweede vind ik.

Deel van het probleem is dat zelfs die voorzichtige, donkerblauwe rechtse aanpak wordt door Trump & co weggezet als zijnde marxisme. Vanaf dat ge het spectrum Sanders/AOC opgaat (echte idealisten met een hart voor het volk zullen we maar zeggen) wordt het helemaal voorgesteld alsof dat over mensen gaat die volledig van het pad af zijn. Ik kan ergens wel begrijpen dat de democraten schrik hebben om echt in te zetten op dat soort kandidaten, ik durf ook niet op een blaadje geven dat dàt is waar het Amerikaanse volk dan wel op zit te wachten.
Et alors, denk ik dan? Harris heeft Trump een fascist genoemd en heeft haar hele campagne gewijd aan mensen te waarschuwen hoe extreem en gevaarlijk hij wel niet is. En hij heeft toch vrij duidelijk gewonnen.

Het lijkt mij vooral belangrijk om een kandidaat naar voren te schuiven die geloofwaardig en authentiek overkomt, niet iemand die in een fabriek voor politici gemaakt lijkt te zijn en campagne voert op een vis-noch-vlees platform dat niemand voor het hoofd wil stoten.

Gegarandeerde gezondheidszorg is een thema dat veel Amerikanen nauw aan het hart ligt. Het is een item dat goed peilt bij de bevolking, duidelijk sterke emoties opwekt aan beide zijdes van het spectrum (kijk bv. naar de reactie op de healthcare CEO) en toch maak je het geen pijler van je campagne. Ik vind dat een gemiste kans.

Ik denk trouwens ook dat Sanders in 2016 altijd van Trump zou hebben gewonnen, zeker in de rust belt waar Clinton de verkiezing uiteindelijk verloren heeft.

Laatst bewerkt:
Het resultaat is wel dat ge met een noch vis noch vlees partij zit die in de touwen hangt omdat ze zelf eigenlijk ook niet meer goed weten waar ze voor staan. Dat gaat daar in elk geval al lang niet meer over links/rechts, maar of ge pro-democratie, waarbij ge controlerende organen hebt die de rechtsgeldigheid van uw beleid aftoetsen, of eerder pro-autocratie zijt met een 'charismatische' leider die kan doen en laten wat hij wilt.

De democratische rechtsorde bewaren is ook een belangrijk issue. Ze moesten gewoon Sanders naar voren schuiven omdat hij een populist is (zonder een negatieve boodschap te brengen) en dat heb je nodig om het van Trump te halen.

De democratische rechtsorde bewaren is ook een belangrijk issue. Ze moesten gewoon Sanders naar voren schuiven omdat hij een populist is (zonder een negatieve boodschap te brengen) en dat heb je nodig om het van Trump te halen.
Sanders anno 2024 is veel te oud om president te worden. Ik kan alleen maar hopen dat er een koerswijziging komt bij de Democraten maar ik betwijfel het. AIPAC heeft zo ook meer dan $100m geïnvesteerd om progressieve kandidaten te ontzetelen. De partij is uiteindelijk wat het is, ik maak me daar nog weinig illusies bij.

Et alors, denk ik dan? Harris heeft Trump een fascist genoemd en heeft haar hele campagne gewijd aan mensen te waarschuwen hoe extreem en gevaarlijk hij wel niet is. En hij heeft toch vrij duidelijk gewonnen.

Het lijkt mij vooral belangrijk om een kandidaat naar voren te schuiven die geloofwaardig en authentiek overkomt, niet iemand die in een fabriek voor politici gemaakt lijkt te zijn en campagne voert op een vis-noch-vlees platform dat niemand voor het hoofd wil stoten.

Gegarandeerde gezondheidszorg is een thema dat veel Amerikanen nauw aan het hart ligt. Het is een item dat goed peilt bij de bevolking, duidelijk sterke emoties opwekt aan beide zijdes van het spectrum (kijk bv. naar de reactie op de healthcare CEO) en toch maak je het geen pijler van je campagne. Ik vind dat een gemiste kans.

Ik denk trouwens ook dat Sanders in 2016 altijd van Trump zou hebben gewonnen, zeker in de rust belt waar Clinton de verkiezing uiteindelijk verloren heeft.
In 2016 misschien wel, maar we zijn het er allemaal wel over eens dat we vandaag in een hele andere wereld leven. Ik zou het zeker niet erg vinden moesten ze het gewoon eens proberen hoor, laat maar komen. Ik zeg alleen dat ik wel de terughoudendheid van de democraten kan begrijpen.

Lijkt mij dat ge om een verkiezing in Amerika te winnen moet ge ook rode staten kunnen aanspreken, en ik vrees dat het voor iemand als Sanders/AOC nu onmogelijker is dan ooit om die staten binnen te halen. Ik kan dat niet met zekerheid zeggen hoor maar ik begrijp wel dat er een reflex bij de democraten is om een donkerblauwe liberaal naar voor te schuiven, liefst iemand die nog met een F16 heeft gevlogen, die jaagt, die vroom katholiek is én die bovendien ook nog eens helder kan communiceren waar ze voor staan. Is dat health care, dan is dat health care, maar wat wel belangrijk is, is dat het iemand is waar het label van communist niet gemakkelijk aan kan blijven plakken, want ze gaan het hoe dan ook proberen, net zoals ze dat bij Harris hebben gedaan, iemand die toch wel echt mijlenver van het communisme af staat lijkt mij.

Dat moet ge trump wel nageven dat hij hierin wel authentiek overkomt. Hij heeft campagne gevoerd rond het pardonneren van de J6. Hij heeft hiervoor dus een politiek mandaat gevraagd aan de kiezer. De mensen wisten waarop ze stemden. (Hopelijk snappen ze dat ze al de rest er ook bij nemen :unsure: ) Neem daarentegen biden die zijn zoon zeker niet uit de wind ging zetten en 15 minuten voor de inauguratie nog eens heel de familie uit de wind gezet heeft. Dat komt gewoon over als carrierepolitieker pur sang.

Ik vind het eigenlijk doodeng dat mensen met deftige opleiding (dat heb je als je hier in België woont en school tot aan je 18 volgt) zo gebrainwashed kunnen worden door trump.

Vormelijke kritiek:
Ik erger me eerlijk gezegd er wel aan dat wanneer je in een post de superioriteit van ons onderwijs claimt, dat je in diezelfde post zo weinig moeite steekt in de vorm ervan. Ik tel in één zin al twee spelfouten, vraag me ook af waarom dat dan wel moet kunnen als je tot je 18e naar school gaat. Een deel van de achteruitgang van ons onderwijs is evenzeer te wijten aan minder moeite op dat vlak.

Inhoudelijke kritiek:
Ik zou voor de duidelijkheid niet op Trump gestemd hebben. Moreel gezien heeft die man wat mij betreft een kompas dat het noorden kwijt is. Zijn antiwetenschappelijke houding (voor mij al snel een dealbreaker) door figuren als RFK Jr., zijn egocentriciteit, zijn matige zakelijke prestaties en ronduit bedrog ondanks dat hij zich als zakenman profileert, en een hele reeks maatregelen die hij heeft aangekondigd, maken dat ik het oneens ben met hem. Geopolitiek is hij bovendien een wild card (wat zowel positief als negatief kan uitpakken, maar ik verkies voorspelbaarheid).

Desondanks zou ik met een zeer dichtgeknepen neus hebben moeten stemmen voor het alternatief van de Democraten. De slinger is daar op een behoorlijk aantal vlakken ook te ver doorgeslagen. Een belangrijk deel van de schuld voor Trumps winst ligt, net als in 2016, bij het povere aanbod van de Democratische Partij, Clinton of Harris waren allebei zéér slechte keuzes, en dat zei ik destijds al vooraf.

Als je dan in rekening brengt dat de kwaliteit van het onderwijs in de VS, zoals je zelf aangeeft, algemeen beschouwd lager is dan hier (al zijn hun topuniversiteiten wel degelijk beter) en onder druk staat door een bizarre keuze van financiering, én dat de ideologische polarisering daar nog veel sterker is onder invloed van zowel de extreme woke-beweging als evangelische christenen, én dat er een combinatie was van meerdere politieke strijdpunten zoals inflatie, immigratie, en ideologische hete hangijzers (zoals DEI en transgenderkwesties), dan kun je moeilijk géén begrip hebben voor het feit dat een democratische meerderheid voor Trump heeft gestemd.

Laatst bewerkt:
Dat moet ge trump wel nageven dat hij hierin wel authentiek overkomt. Hij heeft campagne gevoerd rond het pardonneren van de J6. Hij heeft hiervoor dus een politiek mandaat gevraagd aan de kiezer. De mensen wisten waarop ze stemden. (Hopelijk snappen ze dat ze al de rest er ook bij nemen :unsure: ) Neem daarentegen biden die zijn zoon zeker niet uit de wind ging zetten en 15 minuten voor de inauguratie nog eens heel de familie uit de wind gezet heeft. Dat komt gewoon over als carrierepolitieker pur sang.
Trump doet wel meer buiten die mensen (criminelen?) pardonneren. Vertrouwelingen en familie aan postjes helpen en een memecoin lanceren zijn maar twee voorbeelden, ik weet niet of hij dat ook op voorhand 100% aankondigde. Ik voel me niet geroepen om Biden te verdedigen, maar die zette niet enkel "heel de familie" uit de wind, maar ook nog wat anderen, zoals een generaal en een wetenschapper, die geviseerd en/of bedreigd werden door Trump. Misschien is het probleem daar wel dat een aftredend president zich kennelijk genoodzaakt voelt om zijn naasten en andere beleidsmakers te beschermen tegen represailles. Ik kan nu wel ergens begrijpen dat je zoiets 4 jaar eerder niet ziet aankomen.

Ik vind het toch weer een staaltje cherrypicken hoor.

Die man is dan ook gewoon deel van een rechts-populistische partij. Dit ligt dan ook volledig in lijn met hun (en Trump's) doen. De enige reden waarom hij Trump niet toejuicht, is wrs omdat de Amerikaanse versie van hun partij zich nu negatief uitspreekt over "hun" territorium.

Terug
Bovenaan