De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Moest China nu es wat meer importeren hé, het zou nog een redelijke handelspartner zijn. Maar ze willen enkel verkopen, niks aankopen.

Het alternatief is dan om productie uit eigen of andere regio’s te kopen, en dan betalen we meer. Het is niet alsof de handelstekorten eenzijdig negatief voor ons zijn en positief voor China.

Moest China nu es wat meer importeren hé, het zou nog een redelijke handelspartner zijn. Maar ze willen enkel verkopen, niks aankopen.
China importeert wel redelijk wat (bijvoorbeeld 15 miljard US$ Duitse wagens in 2023).
Ze exporteren wel héél veel meer dan ze importeren, maar een redelijk stukje van die export is gecreëerd door Westerse bedrijven...
Uwen iPhone en Macbook komt allemaal van ginder, de Westerse maak industrie is gewoonweg te duur...

Er moet ook iets zijn dat ze willen en kunnen importeren! Wat ze nodig hebben importeren ze wel hoor..

Maar dat zijn ook zaken die moeilijk te sturen vallen. Het gaat eigenlijk over de verhouding tussen produceren en consumeren. Consumeert je land meer dan het produceert, dan heb je per definite een negatieve handelsbalans, in het andere geval per definitie een positieve.

Als we ons afvragen waarom China zo veel meer verkoopt dan het koopt moeten we ons afvragen waarom ze zo weinig consumeren en/of zoveel produceren en da's vaak een moeilijke vraag. Veel hangt bvb af van de leeftijd van de bevolking. De leeftijd waarin je werkt produceer je meestal meer dan je consumeert, en omgekeerd, als kind, student of gepensioneerde consumeer je meer dan je produceert. Als je met een jong land zit zal je al rapper een positieve handelsbalans hebt, als je met een vergrijsd land zit heb je een sterke tendens naar een negatieve handelsbalans.

Ook culturele aspecten zoals het belang van sparen spelen een rol. Sparen is produceren zonder te consumeren. Een bevolking die veel spaart zal een hogere handelsbalans hebben, een bevolking die rapper alles uitgeeft een negatieve.

Een aantal Dem senators hebben blijkbaar net een gezamelijk georchestreerde strategie losgelaten op X, zucht

Jesus christus wat een communicatiestrategie, de authenticiteit spat er van af 🤦‍♂️
Dit snap ik wel totaal niet... dus de Dems zijn niks waard omdat ze niet reageren (terwijl het nog niet eens in Congress besproken wordt), maar als ze wel reageren door gewoon de feiten op te sommen, "zetten ze zichzelf buitenspel"?

Wat moeten ze dan precies wel doen hier? Dit zijn toch gewone filmpjes met eigenlijk een redelijk damning boodschap die nog aardig dicht bij het volk staat, toch.

Ai, dat gaat Trump niet zo top vinden, tegenwind van SCOTUS.
Uiteindelijk toch wel (héél) goed dat op zijn minst een stuk van de checks and balances operationeel is gebleven...

Wel pijnlijk dat Alito zo "over de top" tegenwind geeft aan de meerderheid

Laatst bewerkt:
Dan hef je 50% hé. En je bereidt voor om de energieleveringen naar Amerika in hun winter volledig op te schorten. En vb te versluizen naar Europa (indien dat kan).

Allez ik ben profetisch geweest :

Ontario dreigt er verder mee om de export van elektriciteit naar de VS af te sluiten. De Canadese provincie voorziet ongeveer 1,5 miljoen gezinnen in New York, Michigan en Minnesota van stroom.

Ik ben geen expert maar het is volgens mij niet eerlijk om te zeggen dat China niet wakker ligt van het klimaat. Ze willen het gewoon op hun eigen manier behandelen. Maar China doet volgens mij wel heel veel om milieu effecten te verminderen intern, omdat ze echt wel heel zware problemen hebben/hadden met bv overstromingen, luchtvervuilding, etc.

Ik ben net terug van China en in een provinciehoofdstad van gemiddelde grootte geweest (Kunming, 10 miljoen inwoners a.u.b.) Daar rijdt bijna geen enkele wagen meer rond op fossiele brandstof buiten wat taxi’s en bussen van mensen die ze nodig hebben voor hun job. Alle motorfietsen ook elektrisch enzo. Enorm opvallend en heerlijk stil daar op straat. High speed bullet trains ook tussen de verschillende grote steden. Het probleem hier is dat ze blijven schipperen tussen hun keuzes. Ofwel ga je volledig elektrisch met nieuwe kerncentrales en enorme investeringen in je power grid en neem je zo een enorme voorsprong ofwel volledig fossiel, maar niet noch vlees noch vis.

Laatst bewerkt:
Ik ben net terug van China en in een provinciehoofdstad van gemiddelde grootte geweest (Kunming, 10 miljoen inwoners a.u.b.) Daar rijdt bijna geen enkele wagen meer rond op fossiele brandstof buiten wat taxi’s en bussen van mensen die ze nodig hebben voor hun job. Alle motorfietsen ook elektrisch enzo. Enorm opvallend en heerlijk stil daar op straat. High speed bullet trains ook tussen de verschillende grote steden. Het probleem hier is dat ze blijven schipperen tussen hun keuzes. Ofwel ga je volledig elektrisch met nieuwe kerncentrales en enorme investeringen in je power grid en neem je zo een enorme voorsprong ofwel volledig fossiel, maar niet noch vlees noch vis.
Toch zot hoe gemoderniseerd China is geworden.

Toch zot hoe gemoderniseerd China is geworden.

Idd. Nu je zal ook nog wel enorm grote verschillen hebben tussen stad en platteland maar daar in Kunming zag ik me echt al wonen. Heerlijk propere stad, alle winkels om 23u ‘s avonds nog open, alle franchises ter wereld die je je maar kan inbeelden hadden er shops, wordt nog amper cash geld gebruikt, alle betalingen gebeuren via QR code, zelfs het kleinste standje op een food court maakte er gebruik van, geen daklozen of bedelaars gezien, …

Maar goed, niet alles is natuurlijk positief want de meeste van de locals worden er nog voor de domme gehouden. Maar ik zou honderd keer liever te doen hebben met de gemiddelde Chinees dan met de gemiddelde Rus.

En wat kan daar dan tegen gedaan worden?
Gerechtelijke stappen gaat toch niet wegens zijn immuniteit?
Niets.

Dezelfde scotus heeft vorig jaar al geoordeeld dat de president immuun is.

En de US marschals vallen onder de uitvoerende macht, dus die gaan de uitspraak ook niet kunnen afdwingen.

Maar goed, het is nu dus afwachten wat er nu gaat gebeuren.

Niets.

Dezelfde scotus heeft vorig jaar al geoordeeld dat de president immuun is.

En de US marschals vallen onder de uitvoerende macht, dus die gaan de uitspraak ook niet kunnen afdwingen.

Maar goed, het is nu dus afwachten wat er nu gaat gebeuren.
Dat klopt dus niet. Ten eerste is die immuniteit niet (meer) zo, en ten tweede zijn er nog genoeg stappen die dan genomen kunnen worden, waaronder impeachment. En de Marshalls zijn niet zomaar verplicht illegale bevelen te volgen.

Ai, dat gaat Trump niet zo top vinden, tegenwind van SCOTUS.
Uiteindelijk toch wel (héél) goed dat op zijn minst een stuk van de checks and balances operationeel is gebleven...

Wel pijnlijk dat Alito zo "over de top" tegenwind geeft aan de meerderheid
Het gaat dus om het betalen van contractueel werk dat reeds is uitgevoerd met geld dat reeds door het congres is toegewezen.
"Does a single district court judge who likely lacks jurisdiction have the unchecked power to compel the government of the United States to pay out (and probably lose forever) 2 billion taxpayer dollars? The answer to that question should be an emphatic 'No,' but a majority of this court apparently thinks otherwise," Alito wrote. "I am stunned."

Zeer vreemde redenering. Nog vreemder dat het zo nipt was.

Dat klopt dus niet. Ten eerste is die immuniteit niet (meer) zo, en ten tweede zijn er nog genoeg stappen die dan genomen kunnen worden, waaronder impeachment. En de Marshalls zijn niet zomaar verplicht illegale bevelen te volgen.
Impeachment? Daar zijn ze niet ver mee geraakt tijdens Trump zijn eerste termijn. Hoe zie je impeachment nu wel werken?

Impeachment? Daar zijn ze niet ver mee geraakt tijdens Trump zijn eerste termijn. Hoe zie je impeachment nu wel werken?
Ik zou zo een procedure case by case bekijken en niet zozeer conclusies trekken obv 1 poging. De SCOTUS negeren zou toch wel echt weer een extreme daad zijn van een heel ander kaliber. Ik geloof nooit dat hij het zou doen, maar als je dat als wetgevende macht zelfs niet toegeeft, waarom zit je er dan nog eigenlijk? Want dan kan hij even goed senaat en kamer negeren.

China importeert wel redelijk wat (bijvoorbeeld 15 miljard US$ Duitse wagens in 2023).
Ze exporteren wel héél veel meer dan ze importeren, maar een redelijk stukje van die export is gecreëerd door Westerse bedrijven...
Uwen iPhone en Macbook komt allemaal van ginder, de Westerse maak industrie is gewoonweg te duur...

Er moet ook iets zijn dat ze willen en kunnen importeren! Wat ze nodig hebben importeren ze wel hoor..
Ook gewoon door Westerse overheden - grote productieprocessen die veeeeeel energie vragen zijn hier geen optie meer, wetgeving, milieu (dat laatste is positief- maar betere aanpak nodig) .. niettegenstaande België- met zijn havens een prima locatie zou zijn. Maar we moeten ook kritisch blijven - het regime en doel van China is behoorlijk giftig.

Ofwel ga je volledig elektrisch met nieuwe kerncentrales en enorme investeringen in je power grid en neem je zo een enorme voorsprong ofwel volledig fossiel, maar niet noch vlees noch vis.
Vanuit Chinees perspectief is het 100% rechtlijnig.
Dat EV's minder CO2 uitstoten is een mooi neveneffect, maar de nr. 1 prioriteit is om strategisch minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen die ze tekort hebben, bv olie, zodat ze geopolitiek niet onder druk gezet kunnen worden.

Steenkool is gemakkelijker te verkrijgen, dus bouwen ze gewoon steenkoolcentrales bij de vleet bij.
All time recordconsumptie steenkool in 2023 en 2024, de brandstof met zowat de vuilste van het vuilste uitstoot, allemaal op het conto van China.
Kijk naar de acties, niet naar de woorden :)
China interesseert zich geen kloot voor het wereldklimaat.

Maar ik zou honderd keer liever te doen hebben met de gemiddelde Chinees dan met de gemiddelde Rus.
In mijn ervaring is de gemiddelde St-Petersburg of Moskou Rus alleszins 100x Europeser qua gedachtengoed dan de stadschinees.
Misschien de Shanghai-ers, maar dan nog.

Terug
Bovenaan