De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Sorry hoor, maar hem hiervoor een medaille op de borst spelden, is toch wat te kort door de bocht. Hij inspireert regeringsleiders op negatieve wijze om actie te ondernemen en dit is ook enkel en alleen maar mogelijk omdat hij President is van het machtigste land ter wereld. Laat hem President zijn van Argentinie, zoals een andere gek, en we horen er amper iets van.
Dit is niet professioneel, diplomatisch of zelfs maar matuur. Dit is puur machtsmisbruik en chantage, en het is stuitend.

Sorry hoor, maar hem hiervoor een medaille op de borst spelden, is toch wat te kort door de bocht. Hij inspireert regeringsleiders op negatieve wijze om actie te ondernemen en dit is ook enkel en alleen maar mogelijk omdat hij President is van het machtigste land ter wereld. Laat hem President zijn van Argentinie, zoals een andere gek, en we horen er amper iets van.
Dit is niet professioneel, diplomatisch of zelfs maar matuur. Dit is puur machtsmisbruik en chantage, en het is stuitend.
Niemand spelt hem daarvoor een medaille op de borst. Maar een negatieve factor zet zaken in beweging, daar zijn genoeg historische voorbeelden van. Ook de ronduit desastreuze pestepidemie van de veertiende eeuw heeft een en ander in beweging gezet dat de wereld op een positieve manier heeft veranderd of de Mongoolse hordes onder Genghis Khan die miljoenen mensen over de kling hebben gejaagd. Oorlogen hebben ook hun invloed gehad op bijvoorbeeld technologische vooruitgang.

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen wanneer ik het nieuws lees. Zijn haat, agressie en leugens is ongezien.
De wereldorde zoals we ze sinds WOII kennen is in 1 maand volledig omgedraaid door die mafketel.

Wat hoor ik Bernie Sanders graag praten, op die zijn leeftijd nog zo actief, chapeau.

Wat een shitshow, all hail the king. Wat een pussies zijn die Democraten toch, met hun bordjes en roze kledij. Ze hadden godverdomme massaal de zaal moeten verlaten toen Al Green werd buitengezet.

Hij heeft dus effectief een collega NAVO-land bedreigd, “Greenland is ours, one way or another.” Hallucinant, degoutant, waanzinnig, bestaan er nog woorden voor?

Je moet Trump wel nageven, hij kan als geen ander mensen samenbrengen. Oekraïners, Canadezen, Europeanen, ik heb me nog nooit echt Europees gevoeld, tot een maand geleden.

Wat een shitshow, all hail the king. Wat een pussies zijn die Democraten toch, met hun bordjes en roze kledij. Ze hadden godverdomme massaal de zaal moeten verlaten toen Al Green werd buitengezet.

Hij heeft dus effectief een collega NAVO-land bedreigd, “Greenland is ours, one way or another.” Hallucinant, degoutant, waanzinnig, bestaan er nog woorden voor?

Je moet Trump wel nageven, hij kan als geen ander mensen samenbrengen. Oekraïners, Canadezen, Europeanen, ik heb me nog nooit echt Europees gevoeld, tot een maand geleden.
same here, en een beetje leedvermaak is mij niet vreemd als ik dan zie hoe gigantisch hard de Tesla-verkopen worldwide in elkaar aan het stuiken zijn.

EU die de autobouwers 3 jaar extra geeft voor die uitstootrechten is anders ook wel een gigantische middelvinger naar Musk, gaat hem ook vele tientallen miljarden kosten de komende jaren

Anders moeten we nu een nieuw handelsvedrag tussen de EU en China aankondigen, dan ontploft er daar ene van woede in het witte huis :biglaugh:

same here, en een beetje leedvermaak is mij niet vreemd als ik dan zie hoe gigantisch hard de Tesla-verkopen worldwide in elkaar aan het stuiken zijn.

EU die de autobouwers 3 jaar extra geeft voor die uitstootrechten is anders ook wel een gigantische middelvinger naar Musk, gaat hem ook vele tientallen miljarden kosten de komende jaren

Anders moeten we nu een nieuw handelsvedrag tussen de EU en China aankondigen, dan ontploft er daar ene van woede in het witte huis :biglaugh:

Moest China nu es wat meer importeren hé, het zou nog een redelijke handelspartner zijn. Maar ze willen enkel verkopen, niks aankopen.

We moeten natuurlijk op dat vlak ook wel strategisch denken. Binnen 4 jaar zit er misschien een normaal persoon in het Witte Huis, maar Peking zal nog altijd een semi-dictatuur zijn.

Maar het is ook de grootste miserie van dit alles natuurlijk. Dat klimaatprobleem gaat niet weg en alles wat we nu doen, op welke manier dit ook eindigt gaat DAT probleem gewoon nog groter maken.

Maar het is ook de grootste miserie van dit alles natuurlijk. Dat klimaatprobleem gaat niet weg en alles wat we nu doen, op welke manier dit ook eindigt gaat DAT probleem gewoon nog groter maken.
't is uitstel, geen afstel hé, gewoon strategisch 3 jaar uitgesteld... tegen dan zal Musk ongeveer wel zijn valiezen aan het pakken zijn zeker in het witte huis?

Ik vind het gewoon logisch dat als er iemand "America first" ligt te brullen dat wij als EU zijnde ook ne keer onze tanden laten zien en hen terugpakken waar het pijn doet.

't is uitstel, geen afstel hé, gewoon strategisch 3 jaar uitgesteld... tegen dan zal Musk ongeveer wel zijn valiezen aan het pakken zijn zeker in het witte huis?
Probleem is natuurlijk dat chemische, fysische, biologische processen niet werken met " we stellen die meeting gewoon even uit" Dat doet gewoon voort en in deze context is 3 jaar uitstel ook gewoon 3 jaar erger, niet 3 jaar pauze.

Ik vind het gewoon logisch dat als er iemand "America first" ligt te brullen dat wij als EU zijnde ook ne keer onze tanden laten zien en hen terugpakken waar het pijn doet.
Maar dit is dus inderdaad wel correct. Ik vind het logisch dat Europa dat doet en we moeten dat doen. De situatie is gewoon slecht.

Zijn Groenland comments en het daaropvolgend gelach zijn echt misselijkmakend, zeker als je naar dit kijkt (onvermijdelijke hitler referentie jammer genoeg);

Ik voel me ook veel Europeser sinds Trump :)
Je bent zeker niet de enige, als er 1 ding is waar Trump in zal slagen is het wel mensen meer Europees/Canadees enz maken.

Ik ben ook sinds het zelensky oval office gebeuren veel meer bewust van wat ik koop. Ik vermijd zo veel als mogelijk Amerikaanse producten if aandelen.

De mensen van Groenland willen ook effectief afhankelijk worden, maar dan wet met de subsidies die ze nu krijgen van Denemarken.

Nu zo openlijk dreigen is echt wel zoals hier aangehaald hitler achtige toestanden, nu sommige republikeinen hebben ook al laten vallen daar tegen te zijn.

China probeerd ook deals te sluiten met Groenland messchien daarmee dat hij op zen tenen getrapt is, nu soit we zullen wel zien hoe het evolueert zeker.

Maar dat is een probleem dat geen grenzen kent en niet alleen de EU aangaat. VS, China, Rusland, Arabische wereld, ... Daar liggen ziet niet wakker van dat probleem en die hebben zich nog nooit achter een of ander decreet gezet om er iets aan te willen veranderen. Het is goed dat wij als EU een voortrekkersrol daar willen spelen, maar langs de andere kant is dat ook een van de oorzaken waardoor onze eigen Europese economie het de laatste jaren moeilijk heeft.

Maar dat is een probleem dat geen grenzen kent en niet alleen de EU aangaat. VS, China, Rusland, Arabische wereld, ... Daar liggen ziet niet wakker van dat probleem en die hebben zich nog nooit achter een of ander decreet gezet om er iets aan te willen veranderen. Het is goed dat wij als EU een voortrekkersrol daar willen spelen, maar langs de andere kant is dat ook een van de oorzaken waardoor onze eigen Europese economie het de laatste jaren moeilijk heeft.

Ik ben geen expert maar het is volgens mij niet eerlijk om te zeggen dat China niet wakker ligt van het klimaat. Ze willen het gewoon op hun eigen manier behandelen. Maar China doet volgens mij wel heel veel om milieu effecten te verminderen intern, omdat ze echt wel heel zware problemen hebben/hadden met bv overstromingen, luchtvervuilding, etc.

Niemand spelt hem daarvoor een medaille op de borst. Maar een negatieve factor zet zaken in beweging, daar zijn genoeg historische voorbeelden van. Ook de ronduit desastreuze pestepidemie van de veertiende eeuw heeft een en ander in beweging gezet dat de wereld op een positieve manier heeft veranderd of de Mongoolse hordes onder Genghis Khan die miljoenen mensen over de kling hebben gejaagd. Oorlogen hebben ook hun invloed gehad op bijvoorbeeld technologische vooruitgang.
'Dingen in beweging zetten' is ook niet noodzakelijk positief. Het dwingt anderen tot actie, ook al is die actie niet de meest gewenste voor dat land op dat moment. De 800 miljard die Europese landen inzamelen voor defensie, had met samenwerking met de VS misschien ook 400 miljard kunnen zijn, waarna er nog 400 miljard over was om armoede tegen te gaan, ik zeg maar iets.

Het is niet omdat hij regeringsleiders tot actie dwingt, dat dat iets postiefs is of dat je hem dat moét nageven.

Ik las op Reddit dat er al mensen mails gekregen hadden van hun suppliers met de gestegen prijzen. Ik betwijfel of die opnieuw hun prijs gaan laten zakken.

En trouwens, hij gaat zijn tax cuts betalen met die tariffs. Waarmee gaat ie het nu dan doen?

Zaken als invoerrechten worden gewoon doorgerekend, tenzij er goedkopere alternatieven zijn. Als die terug wegvallen gaan de prijzen in principe weer volgen omdat men daar op gaat concurreren. Al dan niet met vertraging natuurlijk.

Er zijn natuurlijk verschillen van productsoort tot productsoort in welke mate prijzen volgen of niet volgen.

'Dingen in beweging zetten' is ook niet noodzakelijk positief. Het dwingt anderen tot actie, ook al is die actie niet de meest gewenste voor dat land op dat moment. De 800 miljard die Europese landen inzamelen voor defensie, had met samenwerking met de VS misschien ook 400 miljard kunnen zijn, waarna er nog 400 miljard over was om armoede tegen te gaan, ik zeg maar iets.

Het is niet omdat hij regeringsleiders tot actie dwingt, dat dat iets postiefs is of dat je hem dat moét nageven.
Ik zeg niet dat het altijd positief is wat eruit komt. Of dat technologische vooruitgang bijvoorbeeld de facto een goede zaak is. Ik zeg alleen maar dat de impact groot kan zijn en dat er winnaar en verliezers uit gaan komen.

Ik beschouw Trump dan ook eerder als een Genghis Khan, Timur Lenk, Atilla of een Yersinia Pestis-bacil: een bepalende factor met een grote impact op de wereld. De fallout van het Trump-effect zal ongetwijfeld negatieve zaken met zich meebrengen, maar het brengt ook kansen. Zoals de Zwarte Dood naast miljoenen doden en ellende ook op lange termijn zorgde voor een sterke economische groei in bepaalde regio's. Lang niet overal.

Achteraf is het "gemakkelijk" om een lijn te trekken tussen een bepaalde gebeurtenis of historische figuur en de uiteindelijke gevolgen, maar dat kunnen wij vanuit ons perspectief amper inbeelden. We ondergaan de geschiedenis.

Terug
Bovenaan