De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Het gaat natuurlijk om de persoon die het onderzoek heeft geleid waaruit bleek dat er Russische inmenging in de verkiezingen was en Trump een Russische asset is. 🤷‍♂️
Trouwens voorzichtig met die onrespectvolle taal of er komt geblaat in de feedback thread. :rolleyes:
Sorry maar als het over Trump gaat mag men gerust met gelijke wapens speken.

Waar zijn al die mensen die hier meenden dat de soep niet zo heet ging gegeten worden? Dit is zelfs bijna een echo chambre. Kunnen die gebruikers ons nog eens verblijden met hun inzichten want op dit ook punt is Trumps presidentschap nog erger dan ik me had kunnen voorstellen.

Waar zijn al die mensen die hier meenden dat de soep niet zo heet ging gegeten worden? Dit is zelfs bijna een echo chambre. Kunnen die gebruikers ons nog eens verblijden met hun inzichten want op dit ook punt is Trumps presidentschap nog erger dan ik me had kunnen voorstellen.
To be fair, ik ben zeker niet pro-Trump maar ik dacht nu ook gewoon dat die befaamde checks & balances het losgeslagen Trumpprojectiel wat in bedwang gingen houden. Maar kennelijk zijn die niet in staat om te vermijden dat hij heel de wereld in de chaos stort om zich intern wat op de borst te (proberen) kloppen en de aandacht af te leiden.

To be fair, ik ben zeker niet pro-Trump maar ik dacht nu ook gewoon dat die befaamde checks & balances het losgeslagen Trumpprojectiel wat in bedwang gingen houden. Maar kennelijk zijn die niet in staat om te vermijden dat hij heel de wereld in de chaos stort om zich intern wat op de borst te (proberen) kloppen en de aandacht af te leiden.
Probleem van die checks and balances zijn dat die checks achteraf komen.

Het zijn geen checks voordat de actie ondernomen is. Dat is nu eenmaal de zwakte van het systeem. Hij kan gewoon een beslissing maken en de maatschappij draagt achteraf te gevolgen van de idiotie van de beslissing.

Maar bon, de maatschappij heeft gekozen voor die idiotie. Dus moet ze dan ook maar de gevolgen ervan dragen.
Net zoals onze maatschappij dat ook doet. Anneleen Van Bossuyt, die net zoals haar voorganger gewoon de regels langs zich neerlegt is uiteindelijk ook niet anders dan wat een Trump doet. Al doet Trump dit op een veel grotere schaal. Maar hij heeft natuurlijk ook een iets belangrijkere functie voor een iets grotere natie :p.

En net zoals Anneleen vindt Trump ook gewoon dat dit nodig is in het belang van...

Het zijn geen checks voordat de actie ondernomen is. Dat is nu eenmaal de zwakte van het systeem. Hij kan gewoon een beslissing maken en de maatschappij draagt achteraf te gevolgen van de idiotie van de beslissing.

Maar bon, de maatschappij heeft gekozen voor die idiotie. Dus moet ze dan ook maar de gevolgen ervan dragen.
Net zoals onze maatschappij dat ook doet. Anneleen Van Bossuyt, die net zoals haar voorganger gewoon de regels langs zich neerlegt is uiteindelijk ook niet anders dan wat een Trump doet. Al doet Trump dit op een veel grotere schaal. Maar hij heeft natuurlijk ook een iets belangrijkere functie voor een iets grotere natie :p.

En net zoals Anneleen vindt Trump ook gewoon dat dit nodig is in het belang van...
Ik heb de naïeve hoop dat er hier (nu nog) meer nuchterheid heerst, en het systeem ook zo'n figuur niet zijn gangen kan laten gaan.

Ik heb de naïeve hoop dat er hier (nu nog) meer nuchterheid heerst, en het systeem ook zo'n figuur niet zijn gangen kan laten gaan.
Belgen zijn ook redelijk passieve mensen, hoor. Ik denk dat ons geluk is dat we heel veel psrtijen hebben en een premier hier niet zoveel macht heeft, maar onder de juiste omstandigheden kan imo overal zo'n persoon opstaan.

Belgen zijn ook redelijk passieve mensen, hoor. Ik denk dat ons geluk is dat we heel veel psrtijen hebben en een premier hier niet zoveel macht heeft, maar onder de juiste omstandigheden kan imo overal zo'n persoon opstaan.
Daar ga ik mee akkoord, enkel denk ik dat die juiste omstandigheden hier nog niet voor morgen zijn.

Laat ons ook hopen dat wat er nu gebeurt dat nog wat uitstelt

Efkes doemdenken, maar het kan rap gaan. Trump zijn beslissingen gaan onze economie ook bepalen. We staan voor een mogelijke energiecrisis die de vorige serieus overschrijdt. Hoe meer volk zwarte sneeuw ziet, hoe gemakkelijker voor zo'n figuren om op te staan.

Nu om eerlijk te zijn: ik zie dat bij ons ook niet direct gebeuren. Maar binnen Europa? Met wat er mogelijks op ons afkomt dankzij Trump zal het er van afhangen hoe Europa ons kan redden/beschermen. Als er overal schaarste is, is de gedachte 'eigen volk eerst' een populaire gedachte en een ideale voedingsbodem voor zo'n figuren. We weten in elk geval al dat zo'n typekes ook hier bij bepaalde figuren populair zijn. Tmoet geen grote groep zijn om zo iemand aan de macht te brengen, enkel een luide en gewetenloze groep.

Efkes doemdenken, maar het kan rap gaan. Trump zijn beslissingen gaan onze economie ook bepalen. We staan voor een mogelijke energiecrisis die de vorige serieus overschrijdt. Hoe meer volk zwarte sneeuw ziet, hoe gemakkelijker voor zo'n figuren om op te staan.
Dit is dus wat ik niet begrijp. Deze crisis is 100% veroorzaakt door extreemrechts in de VS. En dan zijn er mensen die denken dat extreemrechts hier voor oplossingen zal zorgen?

Dit is dus wat ik niet begrijp. Deze crisis is 100% veroorzaakt door extreemrechts in de VS. En dan zijn er mensen die denken dat extreemrechts hier voor oplossingen zal zorgen?
Net zoals in de VS zijn een substantiële hoop mensen hier gewoon niet bijster slim. Doe daar nog de onzin bij die dagelijks door iedereen zijn strot wordt geramd via sociale media en diezelfde groep komt gewoon in een echokamer terecht. Dat is ook de reden waarom Trump voor zijn basis niks verkeerd kan doen.

Dat “niet bijster slim” verhaal is wel gemakkelijk, maar ook een beetje kort door de bocht. Je ziet volgens mij eerder een reactie op een aantal maatschappelijke evoluties. Beetje zoals bender.. 'Yeah, well, I'm gonna go build my own theme park. With blackjack and hookers! In fact forget the park'

De opkomst van de alt-right is bijvoorbeeld ook niet uit het niets gekomen. Relevant met de theroux documentaire trouwens. Jarenlang is heteronormativiteit, mannelijkheid bijna systematisch weggezet als iets problematisch. Toxic masculinity is ons rond de oren geslaan met de piek medio jaren 2010. Voor een grote groep mensen voelt dat gewoon als een aanval op hun manier van leven. Inderdaad heb je in elke groep niet de meest intellectuele mensen en een genuanceerde tegenreactie kan je dan ook niet verwachten. Lijkt me een logisch gevolg van groepen mensen te demoniseren.

Wat betreft de intelligentie van de politieke tegenhanger. E.g. In Europa wordt er vaak gedaan alsof het beleid rond energie en de push naar hernieuwbaar volledig rationeel en onfeilbaar is, terwijl er achteraf nu toch serieuze kanttekeningen bij gemaakt worden (prijzen, bevoorradingszekerheid, afhankelijkheden en vooral niet te vergeten de economische gevolgen) Als Jan met de pet die zijn job verliest uit economische malaise is die ook gewoon vatbaarder voor zulke zaken.
En migratie zit feitelijk in hetzelfde schuitje. Dat is lange tijd vrij vlot doorgeduwd zonder de neveneffecten echt ernstig te bespreken. Als die problemen zich dan lokaal beginnen manifesteren, voelen mensen zich niet gehoord en gaan ze andere stemmen opzoeken.

Allez tis te zeggen ik ben echt niet verbaasd over de huidige politieke en maatschappelijke evoluties.

Laatst bewerkt:

Sorry maar dit is gewoon appelen met peren vergelijken. Ik denk niet dat Anneleen de macht heeft om een oorlog te starten.
Dat Trump gewoon wat tarieven kan opleggen terwijl hij de regels naast zich legt, ok, niet top maar dat is niets dat onoverkomelijke schade kan aanrichten. Beetje zoals Anneleen doet. Dat Trump een full blown oorlog kan starten zonder iets of iemand te raadplegen kan er toch bij mij gewoon niet in. En dat de legertop daar dan nog in meegaat.

Niet akkoord. AVB zal zich neerleggen bij het Eurupees besluit die binnenkort volgt. Het zal daar JA of NEEN zijn, of een gulde middenweg aanpassing van haar beleid binnen wat kan. Want ja, Europa denkt toch ook eens harder na over de bescherming van zijn buitengrenzen, daar hoort inperken van ongebreidelde massa migratie bij. De bussen transmigranten (oa aangevoerd door mensensmokkelaars en -handelaars) komen wleer vlot in hoge getalen toe via N Frankrijk en onze kustgemeenten nabij.

AVB gaan vergelijken met Trump is gewoon er los over. Alsof NVA een ICE zou gebruiken of de rechterlijke macht compleet negeert. AVB baseerde zich zelfs op de nieuwe Euro regeling, maar die moet nu nog duidelijk worden. Als ze er zelf over ging zal ze wel bijsturen.
BDW heeft hier nu ook veel macht, maar verre die van Trump (idd). En zelfs met die macht lag NVA ideologisch nog mijlen ver van een maga cult.

Laatst bewerkt:
Sorry maar dit is gewoon appelen met peren vergelijken. Ik denk niet dat Anneleen de macht heeft om een oorlog te starten.
Dat Trump gewoon wat tarieven kan opleggen terwijl hij de regels naast zich legt, ok, niet top maar dat is niets dat onoverkomelijke schade kan aanrichten. Beetje zoals Anneleen doet. Dat Trump een full blown oorlog kan starten zonder iets of iemand te raadplegen kan er toch bij mij gewoon niet in. En dat de legertop daar dan nog in meegaat.
de actiefilm van vroeger hebben misschien dan toch gelijk: legertop zijn mensen die gebrand zijn op een oorlog, eindelijk actie, ... anders snap ik het ook niet goed.

---------------------------------

even iets anders: er is blijkbaar een studie gedaan naar hoe dat politiek steeds meer persoonlijke aanvallen kent en het minder over politiek gaat:

conclusie:
- while personal attacks occur in both parties, they are delivered 2.7 times more frequently by Republicans than by Democrats. Personal attacks also occur 1.3 times more frequently in the House of Representatives than in the Senate.
- This finding suggests that for a small cohort of elites, a politician’s primary career goal is not the traditional trifecta of re-election, policy influence or institutional power, but media celebrity. As a retired member of Congress noted in a quote used in the paper, “The most recent additions to Congress don’t care about policy; they care about getting attention.”

Nagels met koppen van Koen Schoors.

...
Het vervelende is dat die radicale deregulering en ontvetting uiteindelijk geen enkel effect op het overheidstekort lijken te hebben gehad. Ondanks het onoordeelkundige snijwerk van DOGE en de draconische besparingen in de gezondheidszorg werd het structurele tekort alleen maar groter. Dat is vooral te wijten aan de enorme belastingverminderingen voor vooral rijke Amerikanen, de One Big Beautiful Bill die Trump door het Congres en de Senaat joeg. Ook het groteske plan om het buitenland het gat in de Amerikaanse begroting te laten vullen met een chaotische lawine aan douaneheffingen zette weinig zoden aan de dijk. Het was sowieso al raar om te denken dat deze heffingen door het buitenland betaald zouden worden.
...

...
En nu zitten we met een illegale en uitzichtloze oorlog, een onstabiel Midden-Oosten, wereldwijde economische problemen, zonder enig uitzicht op regimeverandering voor het geplaagde Iraanse volk. Alleen Rusland vaart er echt wel bij. De stijgende olieprijzen en het schorsen van de sancties zijn een levenslijn voor de stagnerende Russische economie. Zo financiert elke bom op Iran er ook een op Oekraïne.
...

...
Pete Hegseth, de zelfverklaarde Amerikaanse minister van Oorlog, suggereerde recent zonder gêne zijn oplossing voor de illegale Amerikaanse oorlog in Iran: de grote nieuwszenders in de VS moeten er patriottischer over rapporteren. Hij was zelfs zo vriendelijk een paar alternatieve headlines te suggereren. De licentiecommissie dreigde er al mee dat zenders toch eens moesten nadenken over de nakende hernieuwing van hun zendlicentie. En zo leidt het breken van sommige regels tot het uiteenvallen van een vrij en op regels gebaseerd systeem en tot de opkomst van een autocratische oligarchie.
...

Dat “niet bijster slim” verhaal is wel gemakkelijk, maar ook een beetje kort door de bocht. Je ziet volgens mij eerder een reactie op een aantal maatschappelijke evoluties. Beetje zoals bender.. 'Yeah, well, I'm gonna go build my own theme park. With blackjack and hookers! In fact forget the park'

De opkomst van de alt-right is bijvoorbeeld ook niet uit het niets gekomen. Relevant met de theroux documentaire trouwens. Jarenlang is heteronormativiteit, mannelijkheid bijna systematisch weggezet als iets problematisch. Toxic masculinity is ons rond de oren geslaan met de piek medio jaren 2010. Voor een grote groep mensen voelt dat gewoon als een aanval op hun manier van leven. Inderdaad heb je in elke groep niet de meest intellectuele mensen en een genuanceerde tegenreactie kan je dan ook niet verwachten. Lijkt me een logisch gevolg van groepen mensen te demoniseren.

Wat betreft de intelligentie van de politieke tegenhanger. E.g. In Europa wordt er vaak gedaan alsof het beleid rond energie en de push naar hernieuwbaar volledig rationeel en onfeilbaar is, terwijl er achteraf nu toch serieuze kanttekeningen bij gemaakt worden (prijzen, bevoorradingszekerheid, afhankelijkheden en vooral niet te vergeten de economische gevolgen) Als Jan met de pet die zijn job verliest uit economische malaise is die ook gewoon vatbaarder voor zulke zaken.
En migratie zit feitelijk in hetzelfde schuitje. Dat is lange tijd vrij vlot doorgeduwd zonder de neveneffecten echt ernstig te bespreken. Als die problemen zich dan lokaal beginnen manifesteren, voelen mensen zich niet gehoord en gaan ze andere stemmen opzoeken.

Allez tis te zeggen ik ben echt niet verbaasd over de huidige politieke en maatschappelijke evoluties.
Oh please. Dit is weer de zoveelste "but axhually 🤓☝️" post van jou en ik heb het er echt mee gehad. Je doet hier alsof dit een soort “natuurlijke reactie” is op maatschappelijke evoluties, maar je schuift wel een paar discutabele dingen als feiten naar voren.

Eye roll 1: “mannelijkheid werd systematisch weggezet als problematisch”. No, no one did. Dit is gewoon pure framing en wat voor eentje. Het concept “toxic masculinity” ging net over specifieke gedragingen (a la agressie, emotionele onderdrukking, etc.), niet over mannelijkheid op zich. Dat daar plots een hele politieke stroming uit groeit die richting complotdenken en autoritarisme gaat, is geen “logisch gevolg”, maar een keuze... en echt wel een giga debiele onlogische keuze.

Eye roll 2: Het idee van "groepen demoniseren" -> "radicalisering" slaagt ook op niets. Er is geen enkel bewijs dat kritiek op "genderrollen" automatisch leidt tot alt right. Wat we wel zien is dat die beweging actief inspeelt op frustraties en die worden lekker makkelijk uitvergroot via media (lees: YouTube, TikTok, influencers). Niet spontaan. Niet plots. Niet logisch. Maar puur georganiseerd.

Eye roll 3: Je sprongetje naar energie en migratie is ook... gek? Ja, beleid is nooit perfect en er zijn trade-offs. Maar dat maakt de reactie daarop nog niet rationeel. Vaak gaat het net om perceptie vs realiteit: mensen voelen zich slechter, ook wanneer cijfers dat niet altijd ondersteunen. Dat is geen vrijgeleide voor de conclusies die je trekt.

Heel je betoog komt een beetje over als "mensen worden aangevallen" en dus is hun radicalisering begrijpelijk en dus is het eingelijk... logisch. Dit is gewoon narratief achtertaf. Beetje gedrag toch proberen normaliseren terwijl je het evengoed had kunnen bekritisieren.

Om toch even jezelf te quoten:
Dat maakt hem wat mij betreft eerder een contrarian(ik kan me daarin wel vinden :oi22:)
Contrarian zijn is geen persoonlijkheid, en zeker geen argument. Ook hier niet. Die contrarian reflex, alles wat mainstream is wantrouwen en dan automatisch de andere kant op leunen, is geen kritisch denken, maar gewoon omgekeerd kuddegedrag.

Terug
Bovenaan