Ondertussen al negen landen die nieuwe kernreactoren bouwen, en er zullen er nog bijkomen. Klimaatdoelstellingen blijven inderdaad uitgevoerd worden. Europa is zowat wereldleider in de ontwikkeling en innovatie van groene technologie. Defensie wordt voornamelijk Europees geïnvesteerd, met uitzondering van een paar capaciteiten die we zelf niet hebben. Grootste investeringen gebeuren in materiaal van Rheinmetall, BAE Systems, Rolls Royce, Thales, Dassault... Ik neem trouwens aan dat je de Gripen bedoelt, niet de Griffin? De keuze voor de F35 is voornamelijk omdat dat de enige capabele 5th gen fighter is met stealth. Net een van die capaciteiten die we Europees niet kunnen matchen.
Nogmaals, is alles hier positief? Uiteraard niet. Oa de verhalen over bepaalde basisindustrie die het alsmaar moeilijker heeft zijn problematisch. Maar al die andere machtsblokken hebben ook bepaalde (grote) problemen.
Die kernreactoren zijn niet nieuw. Dat zijn 15 jaar oude plannen plannen die nu eindelijk misschien bijna in een design fase geraken.
Frankrijk en Finland zijn de enige die echt actief zijn maar die zijn ook nooit gestopt.
De rest is aan het inzetten op SMR's met als enige reden "super-veilig". Dat is de reden waarom het lijkt dat Europa aan het inzetten is op kernenergie. Een puur politiek gegeven gebaseerd op een veilige droom waar ze geen moeite voor moeten doen. Niet 1 ingegeven door de urgente nood aan eigen energie voorzieningen.
Ik ben niet tegen SMR, integendeel. Maar de reden dat overheden het nu willen bouwen is omdat iedereen wordt wijsgemaakt dat er 0 risico is en het een quick-win lijkt. Wacht maar tot ze het gaan bouwen.
Innovatie in groene technologie, dat is zo een klein deeltje om ons goed te voelen. Het idee dat als we net-zero gaan dat de rest van de wereld aan onze voeten ligt.
Europa heeft de green deal gestemd maar dat was het dan ook. Wij zijn niet degene die die technologie verkoopt of uitrolt in de wereld. China is de wereldleider in het uitvoeren van groene technologie en het economisch voordeel zit dus ook daar.
Europa heeft 8 kritische techs genoemd waaraan men wil werken. Halfgeleiders, AI, algemene productie, quantum computing , biotech, energie, ruimte tech, en communicatie. We zitten in zo goed als allemaal achter op de rest van de wereld. Zwaar achter.
Rapport na rapport komt terug boven. Wij investeren niet genoeg in R&D (maar de helft van wat we in de VS investeren), we investeren vooral in mid-tech (auto's bv) en niet high-tech. De manier waarop wij investeren is ook volledig anders dan in bv de VS.
We maken regels die onze bedrijven enkel hinderen terwijl degene buiten Europa volledig los gaan in Europa.
We gaan er niet geraken door vriendelijk te zijn. Europa zijn mentaliteit is verdedigen, je wint enkel door aan te vallen.
Andere continenten zitten ons onze innovaties te verkopen en de VS heeft ons bij de ballen als het over data gaat.
De Gripen was maar 1 voorbeeld van iets dat een uitstekend Europees project kon zijn met economisch toegevoegde waarde voor de gebruiker.
Ondertussen zijn Frankrijk en Duitsland ook de FCAS aan het kelderen.
De F35 is gekozen omdat de uitbesteding op maat van de F35 is geschreven. Moest Amerikaanse kernwapens kunnen dragen -> exit de rest van concurrenten.
Het 5th gen stealth gegeven is zo'n gimmick, dat dat nog altijd leeft. Er bestaat geen absolute waarheid maar naar mijn mening heeft het leger voor 90% werkpaarden nodig. De F15, F16 en F18 waren werkpaarden en hebben de voorbije oorlogen ook bewezen wat echt werkte in oorlog. De F35 is de diva die ons zoveel geld gaat kosten. Ik wordt al slecht als ik er aan denk. Op een bepaald moment gaan we piloten moet buitengooien omdat niemand aan zijn vlieguren gaat komen.
Ik zeg niet dat alles slecht is.
Maar om iets om te keren gaat men een radicaal andere koers moeten varen.
Dat is op dit moment nog altijd niet, we blijven maar met diezelfde krokodillen zitten met dezelfde problemen.
Radicaal is radicaal. Geen compromissen.