De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Uw post is inderdaad vrij triest ja. Geen idee waarom je plots over gigasets begint en de doelpalen verplaatst naar GSM's 100% in Europa gemaakt. Why the fuck zouden wij gsm's voor de volle 100% in Europa moeten maken en die gebruiken, eer we met onze portefeuille mogen spreken om minder Amerikaans te kopen naar aanleiding van hun denigrerende uitspraken?
Misschien omdat de Amerikaanse Apple Iphone volledig in China gemaakt wordt.

Allez tis gemakkelijk om kritiek te geven op de Verenigde Staten, maar intussen staat Europa steeds meer alleen. De relaties met de VS, China en uiteraard Rusland (duh) zijn complex of verslechterd, en ook in Afrika heeft Europa de afgelopen jaren duidelijk invloed verloren en zijn andere grootmachten ingeschoven.
Ik vind het nogal gemakkelijk te doen alsof Europa de laatste tientallen jaren dat allemaal alleen heeft veroorzaakt...in dezelfde discussie waar Europa dan blijkbaar tot niets in staat is.

Het is niet omdat Trump op 11 maand zowat alle jarenlang opgebouwde banden heeft opgeblazen, zijn conservatieve, donkerblauwe vrienden wil bedienen, en gekken zoals Musk napraat, dat veel van die politiek geen gedeelde agenda van de VS en Europa was.

En qua innovatie in tech en andere technologieen die belangrijk worden in de 21e eeuw hinken we ook hopeloos achterop.
Ik denk dat ge als gesprekspartner aan de internationaal politieke tafel ook gewoon veel sterker staat als je wat betere economische en innovatieve adelbrieven kan voorleggen.
Toch blij dat bij de Europese Unie eindelijk het besef is gekomen dat er een switch gemaakt moet worden om onze soevereniteit te vrijwaren van Amerikaanse dominantie. Niet alleen op militair vlak maar ook bv. met de ontwikkeling van open source software en financiële systemen.

Nu zie je onze jeugd die slachtoffer wordt van de cowboypolitiek van Silicon Valley en Europese rechters die quasi uitgesloten worden van de online samenleving door Amerikaanse sancties. Europa is daar niet onschuldig of machteloos in maar het is toch al te vaak defensief reactievoetbal in plaats van zelf een coherent toekomstplan uit te stippelen vind ik.

Toch blij dat bij de Europese Unie eindelijk het besef is gekomen dat er een switch gemaakt moet worden om onze soevereniteit te vrijwaren van Amerikaanse dominantie. Niet alleen op militair vlak maar ook bv. met de ontwikkeling van open source software en financiële systemen.

Nu zie je onze jeugd die slachtoffer wordt van de cowboypolitiek van Silicon Valley en Europese rechters die quasi uitgesloten worden van de online samenleving door Amerikaanse sancties. Europa is daar niet onschuldig of machteloos in maar het is toch al te vaak defensief reactievoetbal in plaats van zelf een coherent toekomstplan uit te stippelen vind ik.
Maar zijn ze wel tot dat besef gekomen? Kijk van mij mogen ze de amerikaanse en chinese techindustrieen beboeten of via strenge europese regels de winstmarges van die bedrijven beknotten maar als je zelf geen europese variant naar voor kan schuiven blijft dat gewoon uw economische en politieke partners pesten uit een tja... soort van protectionistische insteek?

Maar dan anderzijds houdt Europa een redelijk schizofrene houding aan op andere gebieden.
Een voorbeeld hiervan is hoe europa met de verplichting van batterijwagens quasi elke europese autobouwer serieus pijn gedaan heeft en amerikaans en chinese autobouwers wind in de rug gegeven heeft. Als zo een regels geimplementeerd worden is er dan niemand in europa die eens internationaal gaat kijken en ziet dat china op de berg grondstoffen zit en aan marktmanipulatie doet door staatssponsoring toe te laten. Je ziet de problematieken toch van mijlenver aankomen als je ietwat economische kennis hebt?

Hypothetische situatie is hypothetisch maar stel nu dat Nvidia een Europees bedrijf is dat de leider is in chipontwikkeling voor de AI boom. Zet Europa met die adelbrieven nu eens aan de onderhandelingstafel in een conflict zoals oekraine en ik denk dat de dynamieken serieus zullen veranderen. In de 21e eeuw dat het niet enkel de militaire macht is die belangrijk is maar ook hoeveel economische macht je kan uitoefenen door controle te hebben over buitenlandse markten.

Vrijwaren van de amerikaanse dominantie en een eigen soevereniteit behouden is volgens mij niet voldoende. Een Europese dominantie moet er komen in Amerika, china of andere landen.

Laatst bewerkt:
Maar zijn ze wel tot dat besef gekomen? Kijk van mij mogen ze de amerikaanse en chinese techindustrieen beboeten of via strenge europese regels de winstmarges van die bedrijven beknotten maar als je zelf geen europese variant naar voor kan schuiven blijft dat gewoon uw economische en politieke partners pesten uit een tja... soort van protectionistische insteek?

Maar dan anderzijds houdt Europa een redelijk schizofrene houding aan op andere gebieden.
Een voorbeeld hiervan is hoe europa met de verplichting van batterijwagens quasi elke europese autobouwer serieus pijn gedaan heeft en amerikaans en chinese autobouwers wind in de rug gegeven heeft. Als zo een regels geimplementeerd worden is er dan niemand in europa die eens internationaal gaat kijken en ziet dat china op de berg grondstoffen zit en aan marktmanipulatie doet door staatssponsoring toe te laten. Je ziet de problematieken toch van mijlenver aankomen als je ietwat economische kennis hebt?

Hypothetische situatie is hypothetisch maar stel nu dat Nvidia een Europees bedrijf is dat de leider is in chipontwikkeling voor de AI boom. Zet Europa met die adelbrieven nu eens aan de onderhandelingstafel in een conflict zoals oekraine en ik denk dat de dynamieken serieus zullen veranderen. In de 21e eeuw dat het niet enkel de militaire macht is die belangrijk is maar ook hoeveel economische macht je kan uitoefenen door controle te hebben over buitenlandse markten.

Vrijwaren van de amerikaanse dominantie en een eigen soevereniteit behouden is volgens mij niet voldoende. Een Europese dominantie moet er komen in Amerika, china of andere landen.
Toch een zeer duidelijke trend over de afgelopen jaren. Von der Leyen had het in haar 2025 state of the union over Europa's "independence moment".

Militair: https://en.wikipedia.org/wiki/Readiness_2030
Grondstoffen: https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_Raw_Materials_Act
Digitaal: https://en.wikipedia.org/wiki/EU_Sovereign_Tech_Fund

Nu goed, er is een heel lange weg te gaan maar het momentum lijkt er alleszins wel te zijn met de oorlog in Oekraïne en met Trump in het Witte Huis. Of dat zich ook in een langetermijnproject zal vertalen, valt nog af te wachten.

Laatst bewerkt:
We zijn hier hopeloos te laat. Er is maar 1 ding dat gaat uitmaken wie er nog voor 2030 de touwtjes in handen gaat hebben en dat is degene die AGI het eerst bereikt. Of het nu de US zal zijn of China, dat maakt weinig uit. Europa zal t niet zijn. En dan ist de vraag naar wie zijn pijpen je zal dansen.

We zijn hier hopeloos te laat. Er is maar 1 ding dat gaat uitmaken wie er nog voor 2030 de touwtjes in handen gaat hebben en dat is degene die AGI het eerst bereikt. Of het nu de US zal zijn of China, dat maakt weinig uit. Europa zal t niet zijn. En dan ist de vraag naar wie zijn pijpen je zal dansen.
Naar beide hun pijpen.

Waar we Rusland loslaten, worden we meer afhankelijk van de rest.

We kunnen lang nog niet zonder de militaire bescherming van de VS.
Russisch gas wordt vervangen door Amerikaans lng- gas.

China beukt economisch op ons in.
Kaapt onze industriële sectoren.
We worden afhankelijk van hun grondstoffen en afgewerkte producten.
Het gaat snel, enorm snel.
Men slaagt er hier niet in de-industrialisatie te stoppen. Tegelijk zijn we gewoon verslaafd geworden aan made in China.

We verliezen tevens invloed in Afrika.
Europa wordt er buitengestampt.
China tezamen met Rusland nemen onze positie daar in.

Op zoveel vlakken staan we met de rug tegen de muur.

Naar beide hun pijpen.

Waar we Rusland loslaten, worden we meer afhankelijk van de rest.

We kunnen lang nog niet zonder de militaire bescherming van de VS.
Russisch gas wordt vervangen door Amerikaans lng- gas.

China beukt economisch op ons in.
Kaapt onze industriële sectoren.
We worden afhankelijk van hun grondstoffen en afgewerkte producten.
Het gaat snel, enorm snel.
Men slaagt er hier niet in de-industrialisatie te stoppen. Tegelijk zijn we gewoon verslaafd geworden aan made in China.

We verliezen tevens invloed in Afrika.
Europa wordt er buitengestampt.
China tezamen met Rusland nemen onze positie daar in.

Op zoveel vlakken staan we met de rug tegen de muur.

Maar langs de andere kant mogen we blij zijn dat de EU er nog is. Stel je es voor wat onze lidstaten alleen zouden verwezelijken op de wereldmarkt, nu hebben we gelukkig nog een markt van 400 miljoen relatief rijke consumers. China noch US kunnen het zich veroorloven van die links te laten liggen.

Maar langs de andere kant mogen we blij zijn dat de EU er nog is. Stel je es voor wat onze lidstaten alleen zouden verwezelijken op de wereldmarkt, nu hebben we gelukkig nog een markt van 400 miljoen relatief rijke consumers. China noch US kunnen het zich veroorloven van die links te laten liggen.
Een consumptiekolonie die afhankelijk is van de grillen van de rest.

Met de chips is het al duidelijk.
China zegt: "even geen chips meer. "
Hier beginnen ze zielig te smeken. Onze fabrieken stil.
Ref. Het nexperia verhaal. (Nederlands bedrijf, maar het Chinese moederbedrijf bepaalt.)

Wacht maar.
De shift van de farma is ook bezig.
"Oh even geen medicijnen meer."

En zoveel meer.

De toekomst zal er binnen 15 jaar toch geheel anders uitzien. En niet in ons voordeel vrees ik.

En waar China sterk staat, staat Rusland ook sterk uiteindelijk.
De oorlog in Oekraïne verzwakt Europa economisch. Daar profiteert China enorm van. Daar mogen wel wat Russen voor opgeofferd worden. Tot zolang nodig is, zal China middelen doorsluizen naar Rusland. Als China genoeg invloed hier heeft, zal de Putin ook zijn stukjes taart krijgen.

--

Laatst bewerkt:
Een consumptiekolonie die afhankelijk is van de grillen van de rest.

Met de chips is het al duidelijk.
China zegt: "even geen chips meer. "
Hier beginnen ze zielig te smeken. Onze fabrieken stil.
Ref. Het nexperia verhaal. (Nederlands bedrijf, maar het Chinese moederbedrijf bepaalt.)

Wacht maar.
De shift van de farma is ook bezig.
"Oh even geen medicijnen meer."

En zoveel meer.

De toekomst zal er binnen 15 jaar toch geheel anders uitzien. En niet in ons voordeel vrees ik.

En waar China sterk staat, staat Rusland ook sterk uiteindelijk.
De oorlog in Oekraïne verzwakt Europa economisch. Daar profiteert China enorm van. Daar mogen wel wat Russen voor opgeofferd worden. Tot zolang nodig is, zal China middelen doorsluizen naar Rusland. Als China genoeg invloed hier heeft, zal de Putin ook zijn stukjes taart krijgen.

--

Ik zeg niet dat het ideaal is he. Maar zonder de EU was het hier al veel langer boeken toe.

Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd hoe Europa er zou uitzien zonder de hele uitgebreide EU die we vandaag hebben. Voor pakweg de euro en gezamenlijke markt hebben we dat bv al niet nodig in de huidige vorm.

Ik kan mij de laatste jaren niet van de indruk ontdoen dat we meer en meer zijn afgegleden naar middelmatigheid of zelfs minder omdat veel dingen er minder toe doen tegenover de situatie voordien. Hoe vaak hoor je niet als excuus "het moet van de EU" of "mag niet van de EU". Hoe vaak hebben we ons al niet kunnen wegsteken in de euro om ons slecht bestuur te verdoezelen waardoor hervormingen uitbleven.

Heeft de huidige EU ons behoed tegen een sneller verval of dat proces juist geaccelereerd door competitie weg te werken en alles nog doder te kloppen met regeltjes? Als we de Amerikaanse groeicijfers naast de onze leggen kunnen we vaststellen dat hier iets grondig is foutgelopen. Je zou verwachten dat het Europese project voor ongeziene welvaartscreatie ging zorgen maar daar is niets van terecht gekomen. Van de meeste voordelen die we hier nog hebben is de grote vraag of die in de nabije toekomst nog gaan bestaan.

Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd hoe Europa er zou uitzien zonder de hele uitgebreide EU die we vandaag hebben. Voor pakweg de euro en gezamenlijke markt hebben we dat bv al niet nodig in de huidige vorm.

Ik kan mij de laatste jaren niet van de indruk ontdoen dat we meer en meer zijn afgegleden naar middelmatigheid of zelfs minder omdat veel dingen er minder toe doen tegenover de situatie voordien. Hoe vaak hoor je niet als excuus "het moet van de EU" of "mag niet van de EU". Hoe vaak hebben we ons al niet kunnen wegsteken in de euro om ons slecht bestuur te verdoezelen waardoor hervormingen uitbleven.

Heeft de huidige EU ons behoed tegen een sneller verval of dat proces juist geaccelereerd door competitie weg te werken en alles nog doder te kloppen met regeltjes? Als we de Amerikaanse groeicijfers naast de onze leggen kunnen we vaststellen dat hier iets grondig is foutgelopen. Je zou verwachten dat het Europese project voor ongeziene welvaartscreatie ging zorgen maar daar is niets van terecht gekomen. Van de meeste voordelen die we hier nog hebben is de grote vraag of die in de nabije toekomst nog gaan bestaan.
In eerste instantie heeft ze ons gewoon beter gemaakt. Da's ook duidelijk te zien aan wat er met het VK gebeurde na Brexit. Kan de EU beter dan wat het is? Absoluut. Maar iedereen die doet alsof de VS, Rusland en China zoveel beter zijn, kijkt wel met een heel rooskleurige bril naar die machtsblokken.

Voor wat het waard is, de Amerikaanse groeicijfers zijn spectaculair maar als je dat naast hun debt to GDP ratio legt, is het een pak bedenkelijker. Hier worden ook wat interessante punten gemaakt die heel dat verhaal echt wel relativeren.

Neemt uiteraard niet weg dat we op een kruispunt staan, maar het lijkt er wel op dat de Europese tanker stilaan aan het keren is en dat de financiële politiek van 'austerity', voornamelijk gedreven door Duitsland als ik mij goed herinner, voorlopig begraven lijkt te worden.

Ik vind het toch straf als je die tekst leest hoor, dat is gewoon anti-EU propaganda met als doel vooral de interne spanningen binnen de EU aan te wakkeren lijkt het.

De EU heeft zeker zijn problemen, maar ik ben er toch van overtuigd dat we als verdeelde staten nog veel slechter waren afgeweest. Dat door Trump's entourage dan de EU en ons "gebrek aan vrije meningsuiting" als probleem worden benoemd, sorry maar dat kan je toch niet serieus nemen? Of net wel: als vijandige propaganda dus. En zoals bij al de goede propaganda zitten er herkenbare elementen in die kloppen of tenminste veel weerklank krijgen.

Dictaturen worden bejubeld als democratieën en democratieën worden beschimpt als dictaturen.

Het heeft geen basis in de realiteit. Het is de upside down world.

Ik vind het toch straf als je die tekst leest hoor, dat is gewoon anti-EU propaganda met als doel vooral de interne spanningen binnen de EU aan te wakkeren lijkt het.

De EU heeft zeker zijn problemen, maar ik ben er toch van overtuigd dat we als verdeelde staten nog veel slechter waren afgeweest. Dat door Trump's entourage dan de EU en ons "gebrek aan vrije meningsuiting" als probleem worden benoemd, sorry maar dat kan je toch niet serieus nemen? Of net wel: als vijandige propaganda dus. En zoals bij al de goede propaganda zitten er herkenbare elementen in die kloppen of tenminste veel weerklank krijgen.

Past gewoon in het naratief dat de MAGA beweging het grote gelijk in pacht heeft en iedereen die daar iets of wat van afwijkt si de grote duivel en wordt verketterd door zijne heiligheid zelve (zie Marjorie). Zo'n document raakt ook enkel gevalideerd omdat Trump zijn mannetjes overal op strategische posities gezet heeft en die allemaal zijn kont likken om niet geëxcommuniceerd te worden uit de heilige MAGA cult. Het zou me niet verbazen dat diplomatisch achter de schermen dat allemaal nog wel meevalt. Ik vrees wel dat onze enige hoop op het grondig herstellen van relaties is dat in 2028 een democraat (of gematigd republikein) de verkiezingen wint.

Aan de andere kant: de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze geserveerd wordt. Men zegt al 25 jaar dat de EU naar de verdoemenis gaat. We zeggen ook al X jaar dat USA op een nieuwe burgeroorlog afstevent. Er is altijd heel veel drama.

Past gewoon in het naratief dat de MAGA beweging het grote gelijk in pacht heeft en iedereen die daar iets of wat van afwijkt si de grote duivel en wordt verketterd door zijne heiligheid zelve (zie Marjorie). Zo'n document raakt ook enkel gevalideerd omdat Trump zijn mannetjes overal op strategische posities gezet heeft en die allemaal zijn kont likken om niet geëxcommuniceerd te worden uit de heilige MAGA cult. Het zou me niet verbazen dat diplomatisch achter de schermen dat allemaal nog wel meevalt. Ik vrees wel dat onze enige hoop op het grondig herstellen van relaties is dat in 2028 een democraat (of gematigd republikein) de verkiezingen wint.

Aan de andere kant: de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze geserveerd wordt. Men zegt al 25 jaar dat de EU naar de verdoemenis gaat. We zeggen ook al X jaar dat USA op een nieuwe burgeroorlog afstevent. Er is altijd heel veel drama.
Grotendeels akkoord, maar er zijn twee kanttekeningen.

De eerste is dat het achter de schermen helaas waarschijnlijk niet zo meevalt, althans niet op dit moment. Trump is erg, maar de fractie binnen de GOP en MAGA van JD Vance is nog een paar categorieën erger. Dat is de groep die ook achter Project 2025 zit, waar oa. Stephen Miller (vlakaf een ordinaire fascist van het zuiverste soort) toe behoort.. En op dit moment voert die effectief de forcing.

De enige hoop is effectief dat dit zwaar gecorrigeerd wordt bij de verkiezingen, maar dan vooral in 2026. Want tegen 2028 is het mogelijk al te laat als je ziet aan welke snelheid alle checks & balances worden uitgehold. Als dit verhaal nog drie jaar kan ontrafelen, zijn er geen (normale/eerlijke) verkiezingen meer in 2028.

Bottom line is in beide gevallen hetzelfde: Europa kan zich niet permitteren om zich op korte en middellange termijn nog te verankeren aan de VS. En ergens is dat misschien een goede zaak voor het oude continent.

Ooit gaan we Trump nog bedanken dat hij de EU eindelijk wakker schud. Ons continent is al veel te lang in idle mode. Wij denken altijd maar dat we een economische grootmacht zijn en ook echt iets betekenen op wereldtoneel. Niets is minder waar kijk maar naar de loze sancties die geen verschil maken op de Oekraïne-Rusland oorlog of alle betogen en sancties tegen Israël die ook 0 effect hadden.

Het is eigenlijk al erg dat een ander continent en onze nauwste bondgenoot ons duidelijk moet maken hoe de staat van ons continent is. Maar goed, 2025 is toch al een positief jaar geweest waar de EU eindelijk in gang schiet. Nu is het enkel nog te zien of we de schade van de voorbije 30 jaar ongedaan kunnen maken. Ineens een goede test voor de EU in zijn geheel.

Terug
Bovenaan