De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Bewust negeren van de federal judges. Nu hebben ze zwart op wit een grondwettelijke crisis.
Zonder bewijs en met nul due process verkocht worden aan een buitenlandse supermax gevangenis die berucht staat om haar mensonterende omstandigheden; vrij dystopisch allemaal.

Zonder bewijs en met nul due process verkocht worden aan een buitenlandse supermax gevangenis die berucht staat om haar mensonterende omstandigheden; vrij dystopisch allemaal.
De grenzen worden continu beetje bij beetje verlegd. Nog even en Trump hoeft zich openlijk niets meer aan te trekken van wetten of rechtbanken.

Weken geleden is dit proces al in gang gezet, maar toen leek de algemene consensus nog te zijn dat de "checks and balances" Trump wel zouden terugfluiten. Ik vrees er toch echt voor, daar zijn dingen aan het gebeuren die niet meer tegen te houden zijn.

Vannacht tweette hij ook nog dat die preventieve pardons van Biden niet rechtsgeldig zijn want getekend met een autopen en dat er dus wel degelijk vervolgingen zullen komen.

Waar dit soort uitspraken pré-Trump voer zouden zijn voor dagenlange headliners passeert dat nu zomaar. Op de grootste nieuwssites zie ik er nog niet meteen melding van.

De Europese unie werkt zelfs samen met en betaalt regimes die immigratie ontmoedigen door immigranten te onderwerpen aan mishandeling, moord en verkrachting. De EU staat al een eindje een pak verder dan de VS op hoe dystopisch we daarmee omgaan. Alleen moffelen we het bij ons weg en spreken we in Europa graag over verbinding en integratie en hoe moreel superieur we wel niet zijn maar wat we nu in de praktijk doen durft zelfs het VB nog niet uitspreken.

De Europese unie werkt zelfs samen met en betaalt regimes die immigratie ontmoedigen door immigranten te onderwerpen aan mishandeling, moord en verkrachting. De EU staat al een eindje een pak verder dan de VS op hoe dystopisch we daarmee omgaan. Alleen moffelen we het bij ons weg en spreken we in Europa graag over verbinding en integratie en hoe moreel superieur we wel niet zijn maar wat we nu in de praktijk doen durft zelfs het VB nog niet uitspreken.
Sterk staaltje whataboutisme alweer.

Bronnen voor zulke claims mogen ook, kan de discussie alleen maar helpen.

Sterk staaltje whataboutisme alweer.
Da's geen whataboutisme, als de claim gemaakt wordt dat wat we nu zien ongezien is in het westen dan is dat niet waar, aangezien de EU al verder gaat dan dat op veel vlakken. Die posts worden gemaakt met het idee dat dit ongezien is, dat zoiets gebeurd in een westers land, terwijl de EU dergelijke stappen al lang gezet heeft, dat lijkt me wel relevante om eens op te merken.

Vannacht tweette hij ook nog dat die preventieve pardons van Biden niet rechtsgeldig zijn want getekend met een autopen en dat er dus wel degelijk vervolgingen zullen komen.

Waar dit soort uitspraken pré-Trump voer zouden zijn voor dagenlange headliners passeert dat nu zomaar. Op de grootste nieuwssites zie ik er nog niet meteen melding van.
Ik dacht, datgene wat @Renaat hierboven zegt zal wel niet zo bedoelt zijn zeker.
Nu ja....

Nog ander 'interessant' nieuws:

On Saturday, US army Maj Gen Charles Calvin Rogers’s Medal of Honor webpage led to a “404” error message. The URL was also changed, with the word “medal” changed to “deimedal”.

BRON

Da's geen whataboutisme, als de claim gemaakt wordt dat wat we nu zien ongezien is in het westen dan is dat niet waar, aangezien de EU al verder gaat dan dat op veel vlakken. Die posts worden gemaakt met het idee dat dit ongezien is, dat zoiets gebeurd in een westers land, terwijl de EU dergelijke stappen al lang gezet heeft, dat lijkt me wel relevante om eens op te merken.
Ik denk dat jullie helemaal naast de kwestie aan het discussiëren zijn.
Wat ongezien is, is niet naar waar men die immigranten deporteert, wat ongezien is, is de manier waarop Trump dit, volgens hem toch, legaal heeft gemaakt.
Per definitie kan het volgens de Amerikaanse wetten helemaal niet wat ze gedaan hebben.
Echter heeft Trump er een antieke wet bijgehaald uit de 18de eeuw, die zegt dat je non-Amerikanen zonder proces het land kan uitzetten in geval van oorlog.
Een van twee voorwaarden moet voldaan zijn, ofwel moet er officieel oorlog zijn verklaard aan Amerika, ofwel moet er een invasie aan de gang zijn georganiseerd door een "foreign nation or government".

Aan geen van die voorwaarden is voldaan, en dat is de reden waarom die rechter beslist heeftr van zulke deportaties te verbieden.
En waar Trump zijn voeten aan veegt, omdat hij zogezegd die bendeleden gelijkstelt aan actoren aangesteld door de Venezuleense regering.

Dus wat ongezien is dat Trump regelrecht tegen de wetten, inclusief de grondwet ingaat, dan wordt teruggefloten door door het "checks and balances" systeem (zowel state als federale rechters), maar die uitspraken gewoon negeert onder zijn motto, "het is goed voor het land dus kan onmogelijk illegaal zijn".
Nog erger, hij gelijk gaat proberen de macht (die er defacto al niet meer is) van die rechters nog verder in te snoeren.

Laatst bewerkt:
Je zit hier waarschijnlijk ook met het probleem dat de rechtbanken te traag zijn om Trump tegen te houden, m.a.w. wanneer de rechter een uitspraak doet zijn die deportaties al lang gebeurd.

Ik zeg niet dat het ongezien is, ik zeg dat het dystopisch is.

Ter info: de (voormalige) plannen van het VK om asielzoekers naar Rwanda te deporteren vind ik ook dystopisch. Ook de misbruiken waaraan asielzoekers in Libië en Tunesië onderworpen worden, gefinancierd met Europees geld, vind ik alle fatsoen voorbij. Illegale migratie bestrijden met preventieve maatregel is voor mij niet per se verkeerd maar mensenrechten mogen daar niet het slachtoffer van worden.

Voor mensen die hier meer over willen lezen, de groene fractie in de EU heeft hier een tijd geleden een studie over laten opstellen.

Ik zou dit wel niet gebruiken als argument om de acties van de Trump administratie te normaliseren. Voor zover ik weet arresteert de Europese Unie nog altijd geen eigen inwoners zonder enige vorm van bewijs of proces om te deporteren naar een maximum security gevangenis in een derde land dat daarvoor betaald wordt.

Wetenschappers vluchten weg uit Verenigde Staten: “We zijn getuige van een braindrain”

Ook al te horen gekregen van hogerop dat we gerust beurzen mogen aanvragen voor mobiliteit naar België, bijvoorbeeld voor Amerikaanse collega's die we kennen.

Hopelijk zijn we hier in Europa bij de pinken en ontvangen we deze mensen met open armen. En zorgen we ook voor de middelen en de wetgeving. Want de geschiedenis leert me dat we nogal snel zulke zaken na de eerste nood laten doodbloeden.

Hoppa...

VUB wil Amerikaanse academici naar België halen als reactie op beleid Trump

Vleesexport VS naar China in gevaar door verlopen registraties

De export van Amerikaans vlees naar China dreigt stil te vallen. De exportregistraties voor meer dan duizend Amerikaanse vleesfabrieken die door China zijn verleend onder het handelsakkoord van 2020, zijn sinds zondag verlopen, meldt persbureau Reuters op basis van gegevens van de Chinese douane.

De registratiestatus voor varkens-, rundvlees- en pluimveefabrieken van onder meer grote Amerikaanse producenten als Tyson Foods, Smithfield Packaged Meats en Cargill Meat Solutions, is nu gewijzigd van 'actief' naar 'verlopen'. Het verlopen van ongeveer twee derde van het totale aantal exportregistraties zou de toegang van Amerikaanse vleesproducenten tot de Chinese markt kunnen beperken en leiden tot verliezen van ongeveer 5 miljard dollar.

De problemen van de Amerikaanse boeren nemen daarmee verder toe, nadat China eerder deze maand al vergeldingstarieven oplegde op ongeveer 21 miljard dollar aan Amerikaanse landbouwproducten.

China is de grootste koper van vlees ter wereld. Om vlees aan het Aziatische land te verkopen vereist Beijing dat voedselexporteurs zich registreren bij de douane. Volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw heeft China echter niet gereageerd op herhaalde verzoeken om de exportregistratie van vleesfabrieken te verlengen, wat mogelijk in strijd is met de handelsovereenkomst uit 2020.

Dat lijkt mij een actie van China die men express doet. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat men anders dat gewoon laat vervallen.
Druk van China opvoeren op Amerika, en eigenlijk andere landen. Want dit wil ook zeggen dat Amerika dat vlees dan eerder in andere landen gaat proberen kwijt te geraken. Wat een neerwaartse druk zet.

Wat ik frappant vind is dat er, voor zover ik het kan inschatten, zo weinig verontwaardiging, laat staan protest is onder de bevolking terwijl Trump daar gewoon een dictatuur aan het installeren is. Waarom kan die daar zonder enige vorm van weerwerk zoveel macht naar zich toe trekken? Worden ze geïntimideerd of vinden ze het gewoon prima zo?

Wat ik frappant vind is dat er, voor zover ik het kan inschatten, zo weinig verontwaardiging, laat staan protest is onder de bevolking terwijl Trump daar gewoon een dictatuur aan het installeren is. Waarom kan die daar zonder enige vorm van weerwerk zoveel macht naar zich toe trekken? Worden ze geïntimideerd of vinden ze het gewoon prima zo?

Veel Amerikanen weten niet eens wat tariffs zijn laat staan dat ze al het andere begrijpen dat hij aan het doen is, toekomst gericht lijkt me dit niet de juiste strategie voor Amerika maar dat zullen we pas later merken i guess.

Wat ik frappant vind is dat er, voor zover ik het kan inschatten, zo weinig verontwaardiging, laat staan protest is onder de bevolking terwijl Trump daar gewoon een dictatuur aan het installeren is.
Als dit in België zou gebeuren zou er dan echt veel protest zijn? Ik durf dat eveneens in twijfel te trekken. Ja jij mss en ik. Maar de gemiddelde Jan Modaal? Die hoor je dan niet tenzij ...

Dit is nogmaals het bewijs dat mensen niet in opstand komen "zolang hun eigen leven en centjes maar gevrijwaard zijn"
Dat de buurman in de shit zit? ... who cares ..

Pas als men het voldoende in de eigen portemonnee gaat voelen (en als Trump zo verder doet gaat dit vroeg of laat het geval zijn) dan 'zaagt men' of begint men te zagen.

https://www.theguardian.com/comment...illing-how-the-eu-outsourced-migration-policy. Maar je vindt daar echt veel artikels over, het anti immigratie beleid van de EU is vrij extreem geworden.

Je vindt er vrij veel artikels over, maar komt wel aan met eentje van meer dan 5 jaar geleden. Hoe relevant is dat nog? Is het enkel maar erger geworden sindsdien? Zijn er verbeteringen? Lijkt me toch belangrijk om weten.
Gezien de verrechtsing van Europa betwijfel ik of het beter geworden is op dat vlak, maar dat is maar een aanname.

Los daarvan vind ik niet dat beide zaken gelijk zijn of zelfs maar in de buurt van elkaar komen. Het financieren/subsidieren van buitenlandse overheden, NGO's en third parties om immigratie in te dijken en een oog dicht te knijpen*, is iets anders dan de wet te overtreden en uw eigen rechterlijke macht te negeren. Maar dan ga je waarschijnlijk afkomen met voorbeelden dat Belgie jarenlang het EHRM genegeerd heeft m.b.t. gevangenen/gevangenissen, dus je kan voor alles wel een "whataboutism" vinden als je maar diep genoeg graaft. Leidt uiteindelijk wel tot een heel cynisch wereldbeeld toch, niets meer aankaarten, nergens meer op reageren, overal is het shit.

*En als we dat niet doen, doen we aan imperialisme, of neo-kolonialisme, of betutteling, of doen we aan opendeur-beleid en winnen VB, AfD, RN en consoorten binnen 5 jaar overal in Europa de verkiezingen en is er van de EU geen sprake meer.

Terug
Bovenaan