De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Wat ik trouwens echt nog wel waanzinnig vind, is dat hij die groep Venezolanen naar de meest zwaarbeveiligde gevangenis ter wereld in El Salvador heeft gedeporteerd zonder proces.

250 vermoedelijke bendeleden.
Hoe zit dat dan eigenlijk - waar en wanneer krijgen die een proces, en hoe lang worden die dan opgesloten...

Dat je veroordeelde criminelen tegen betaling naar een buitenlandse gevangenis stuurt, tot daar aan toe, maar dit waren dus Venezolanen waarvan men enkel vermoedt dat ze bendeleden zijn - zonder proces met bewijslast etc.

Dat zijn praktijken die je verwacht van een derdewereldland, niet van de VS.
Als je kijkt hoe Trump II zich gedraagt is dat eigenlijk exact wat je van de VS verwacht.

Wat ik trouwens echt nog wel waanzinnig vind, is dat hij die groep Venezolanen naar de meest zwaarbeveiligde gevangenis ter wereld in El Salvador heeft gedeporteerd zonder proces. Je weet wel, die gevangenis die zo extreem is dat ze enkel gereserveerd zou zijn voor de allerzwaarste bendeleden uit El Salvador die veroordeeld zijn voor de meest gruwelijke misdaden. (en de leefomstandigheden daar zijn naar mijn mening ook enkel goed te praten in die context)

250 vermoedelijke bendeleden.
Hoe zit dat dan eigenlijk - waar en wanneer krijgen die een proces, en hoe lang worden die dan opgesloten...

Dat je veroordeelde criminelen tegen betaling naar een buitenlandse gevangenis stuurt, tot daar aan toe, maar dit waren dus Venezolanen waarvan men enkel vermoedt dat ze bendeleden zijn - zonder proces met bewijslast etc.

Dat zijn praktijken die je verwacht van een derdewereldland, niet van de VS.
En zoals je tijdens het intermezzo hier: https://www.beyondgaming.be/threads...omentje-van-de-dag.5697/page-411#post-1504701, kon lezen is de kans dat je dan in El Salvador wel (tijdig) een (eerlijk) proces krijgt niet geweldig.

Weet er iemand wat er met Trump aan de hand is? Nergens een grote krantenkop, importheffing, aankondiging voor één of ander land/zee/kanaal of eiland in te palmen, geen schokkende berichten op X ... volgens mij heeft hij een burn -out van zijn nieuwe job.

Weet er iemand wat er met Trump aan de hand is? Nergens een grote krantenkop, importheffing, aankondiging voor één of ander land/zee/kanaal of eiland in te palmen, geen schokkende berichten op X ... volgens mij heeft hij een burn -out van zijn nieuwe job.
Hij is in een hoekje aan het wenen omdat zijn BFF Poetin hem uitgelachen heeft 🤪

Waarschijnlijk geen signaal op de golf court.

Misschien heeft de media een burnout gekregen van Trump.

Landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn nu ook hun reisadvies naar de V.S. aan het updaten.

Zopas nog werd een Franse wetenschapper (CNRS) de toegang tot het land geweigerd en zijn persoonlijke bezittingen geconfisceerd nadat men op zijn gsm kritische berichten over Trump vond.

A French scientist was denied entry to the US this month after immigration officers at an airport searched his phone and found messages in which he had expressed criticism of the Trump administration, said a French minister.

“I learned with concern that a French researcher who was traveling to a conference near Houston was denied entry to the United States before being expelled,” Philippe Baptiste, France’s minister of higher education and research, said in a statement on Monday to Agence France-Presse published by Le Monde.

“This measure was apparently taken by the American authorities because the researcher’s phone contained exchanges with colleagues and friends in which he expressed a personal opinion on the Trump administration’s research policy,” the minister added.

“Freedom of opinion, free research, and academic freedom are values that we will continue to proudly uphold. I will defend the right of all French researchers to be faithful to them, while respecting the law,” Baptiste said.

Vind ik al straf op zich dat zijn telefoon wordt doorzocht op de luchthaven. De berichten die ik stuur in mijn privé daar hebben ze toch geen zaken mee.

Ross Gerber, een redelijk stevige Tesla investeerder van de eerste dag (nu ongeveer 105 miljoen$, maar dat kan
Vind ik al straf op zich dat zijn telefoon wordt doorzocht op de luchthaven. De berichten die ik stuur in mijn privé daar hebben ze toch geen zaken mee.
Is typisch ginder.

En als je je telefoon niet ontgrendeld mag je gelijk op de eerstvolgende vlucht terug.

Border police mag autonoom beslissen. Als je weigert uw gsm te tonen, kunnen die u zelfs gewoon een paar dagen in detentie houden en dan terugsturen.

Ook tijdens Trump I werd aangeraden om een burner phone te gebruiken of uw sociale media berichten te checken of er geen publieke anti Trump berichten op stonden.
"Heb je sociale media en welke?" was zelfs een vraag op de ESTA.

Onder het mom van het opsporen van terroristische affiliaties. Maar zoals we weten uit de geschiedenis wordt het openbreken van privacy nogal snel een slippery slope bij politici met fascistische kenmerken.

Dit is trouwens een voorbeeld waarom de commentaar van sommigen bij bepaalde nieuwe wetten die de privacy inperken "als je niets te verbergen hebt, dan moet je niet bang zijn", snel hol klinkt als je de geschiedenis wat kent.

Project 2025 over trade en tariffs is een verwarrende tekst. Er zijn twee hoofdstukken over trade, "fair trade" (= pro tariffs) en "free trade" (= anti tariffs) en ze spreken elkaar tegen. Dit staat er in het hoofdstuk free trade over tariffs, p. 802

Tariff Relief. When people try something repeatedly and it still doesn’t work, they should stop doing it—especially when the consequences turn out to be just what conservative economists have long predicted they would be. With tariffs, the proper reform is not only to get rid of the individual tariffs that have backfired, but also to build institutional safeguards against future abuse.

We are five years into the biggest experiment with tariffs since the Great Depression, and the results are in: The new tariffs raise consumer prices for ordinary Americans by about $1,200 per household every year and benefit only a small number of special interests. Steel and aluminum tariffs, enacted on national security grounds, angered allies. Beijing made not a single substantive reform in response to four rounds of tariffs plus an attempted Phase One agreement. The Biden Administration has left the tariffs in place and is expanding them to pursue progressive policy goals.

The first order of business for a new Administration that is focused on American workers and consumers is to repeal all tariffs
enacted under Section 232 of the Trade Expansion Act of 196251 and Sections 201 and 301 of the Trade Act of 1974. The President can do this unilaterally, and Congress can do it through legislation.The second order of business requires Congress to pass legislation repealing Sections 232, 201, and 301. The U.S. Constitution places all taxing authority with Congress and none with the President. Congress used those provisions of law to delegate some of its taxing authority to the President because it was having trouble passing “clean” tariff legislation in the 1960s and 1970s. Unless and until this constitutional question about delegation is addressed, important reforms are available to the next Congress and the next President.

Congress faced a problem of collective action in the 1960s and 1970s. As a whole, Members generally wanted to lower tariffs, but few individual Members were willing to remove tariffs that benefited special interests in their districts. Trade bills were invariably watered down through amendments and logrolling. The thinking was that the President, whose constituency is the entire nation, would be less prone to special-interest pleading than Members of Congress would be, so Congress delegated some of its tariff-making authority to the President in 1962 and 1974 trade legislation.

Delegating tariff-making might have worked in the short run, but in the long run, it was both constitutionally dubious and ripe for abuse. That came to pass in 2018. The Section 232 steel and aluminum tariffs, invoked in 2018 against Canada, Europe, and other allies on national security grounds, raised car prices by an average of $250 per vehicle and gave America the world’s highest steel prices. They also harmed the construction, canned food and beverage, and other metal-using industries. While this may have benefited the steel industry itself, each steel job saved cost an average of $650,000 per year that had been taken from elsewhere in the economy. That is no way to strengthen American manufacturing. The New York Federal Reserve estimated in 2019 that the Section 301 China tariffs cost the average household $831 per year, a figure that has likely increased with inflation. The new tariffs have a clear record of failure—as conservative economists almost unanimously warned would be the case. Job number one for the next Administration is to return to sensible trade policies and eliminate the destructive Trump–Biden tariffs.

Totaal anti-tariff. En toen ik de auteur, Kent Lassman, opzocht vond ik hem terug in een krantenartikel van 5 dagen geleden (https://www.theglobeandmail.com/bus...king-the-tariff-strategy-his-party-wrote-and/):

“The assumption is they have an end game,” he said, referring to the White House. Mr. Lassman has been privy to enough conversations to know that isn’t the case. “I want to caution you from thinking they have a grand strategy.”

"I want to caution you from thinking they have a grand strategy."

Spannend! ...

Landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn nu ook hun reisadvies naar de V.S. aan het updaten.

Zopas nog werd een Franse wetenschapper (CNRS) de toegang tot het land geweigerd en zijn persoonlijke bezittingen geconfisceerd nadat men op zijn gsm kritische berichten over Trump vond.

Deze man op Blue Sky houdt een lijstje bij met gevallen die de media halen, toch waanzinnige verhalen soms.

Deze man op Blue Sky houdt een lijstje bij met gevallen die de media halen, toch waanzinnige verhalen soms.
Wel niet te vergeten dat er natuurlijk ook tienduizenden toeristen zijn die ondertussen de US zonder problemen binnenkomen.

En na een aantal van die verhalen te lezen, vind ik wel dat velen toch in een zeer grijze zone zitten.

- Bv. die Duitse tattoo-artiste had een volledige tattoo-kit mee om te tatoeëren. Dit is strikt gezien wel een aanwijzing dat ze van plan was om betaald werk te doen tijdens haar trip, wat niet mag met een gewone ESTA.
- Die Schmidt Duitser met green card was niet komen opdagen op een rechtbank hoorzitting in 2022 wegens adresverandering. Ging over marihuana-bezit >30g, wat officieel een wettelijke reden kan zijn om iemand met een green card te deporteren.
- Die lange afstand wandelaarster verbleef telkens gratis bij mensen waar ze dan huishoudelijke taken deed om haar onderdak in natura te betalen. Strikt genomen valt dit onder werken natuurlijk...

Dus sommige van die zaken creëren outrage die niet echt op zijn plaats is, waardoor men voorstanders weer munitie geeft.
Dat anderzijds de Trump-administratie elk half vermoeden zal aangrijpen om mensen te deporteren, is duidelijk. Ze willen zo hoog mogelijke cijfers halen om mee uit te pakken.

Laatst bewerkt:

Dat is al jaren daar zo, zeker na 9/11. Bvb als je uw laptop niet kon opstarten om te tonen dat hij effectief werkt was dit soms al een reden om terug te sturen. De miserie die ik had met reizen naar de VS na 9/11…

Maar er zijn nog ergere landen hoor. Israël bvb. Hier al eens gepost in het verleden maar was in duty free zone ah wandelen in Zaventem tot 2 anonieme met dwang vroegen om mij te volgen. Daar dan in een kantoortje 45min ondervraagd. Ook mijn laptop en gsm moeten tonen en ook hebben ze effectief gecheckt bij mijn werk of ik daar werkte.

Business cards gebruikte ik nooit, maar had er altijd bij want dat is een positief ding voor die TSA sukkels. En vragen altijd de domste zaken. Bvb heb je een fotokopie machine bij wanneer je travelt met Carry on only. Maar ze vroegen het omdat ik voor Xerox werkte en dat was plots een negatief ding terug.

Wel niet te vergeten dat er natuurlijk ook tienduizenden toeristen zijn die ondertussen de US zonder problemen binnenkomen.

En na een aantal van die verhalen te lezen, vind ik wel dat velen toch in een zeer grijze zone zitten.

- Bv. die Duitse tattoo-artiste had een volledige tattoo-kit mee om te tatoeëren. Dit is strikt gezien wel een aanwijzing dat ze van plan was om betaald werk te doen tijdens haar trip, wat niet mag met een gewone ESTA.
- Die Schmidt Duitser met green card was niet komen opdagen op een rechtbank hoorzitting in 2022 wegens adresverandering. Ging over marihuana-bezit, wat officieel een wettelijke reden kan zijn om iemand met een green card te deporteren.
- Die lange afstand wandelaarster verbleef telkens gratis bij mensen waar ze dan huishoudelijke taken deed om haar onderdak in natura te betalen. Strikt genomen valt dit onder werken natuurlijk...

Dus sommige van die zaken creëren outrage die niet echt op zijn plaats is, waardoor men voorstanders weer munitie geeft.

Laten we akkoord gaan om te agree'en dat we disagree'en.
Ik vind die behandeling ten eerste heel disproportioneel, zeker die betreffende staatsburgers van uw, afin ex-, goeie vrienden/allies.
Ten tweede vind ik er vaak weinig grijze zone aan en vooral spijkers op laag water zoeken. Beetje helpen in het huishouden als bedankje voor een gratis overnachting, gaan gelijk stellen als illegaal werken. Dat rechtvaardigt geen opsluiting in een cel en een mensonterende behandeling.

Maar bon, ze zal te weinig tanks bezit hebben om haar punt te verdedigen. Might makes right, heb ik van je recente posts begrepen.

Laten we akkoord gaan om te agree'en dat we disagree'en.
Ik vind die behandeling ten eerste heel disproportioneel, zeker die betreffende staatsburgers van uw, afin ex-, goeie vrienden/allies.
Ten tweede vind ik er vaak weinig grijze zone aan en vooral spijkers op laag water zoeken. Beetje helpen in het huishouden als bedankje voor een gratis overnachting, gaan gelijk stellen als illegaal werken. Dat rechtvaardigt geen opsluiting in een cel en een mensonterende behandeling.

Maar bon, ze zal te weinig tanks bezit hebben om haar punt te verdedigen. Might makes right, heb ik van je recente posts begrepen.
We disagree'n niets. Ik zeg dat ze volgens de letter van de wet niet clean zijn. Werken als huishoudhulp in een huis voor geld, om met dat geld daarna uw verblijf te betalen, is volgens de letter van de wet arbeid verrichten. Dat is op zijn minst grijze zone.
Pietluttig en spijkers op laag water zoeken? Volledig akkoord.

Maar dit is de Trump-administratie en ze willen hoge zichtbare cijfers van deporteringen kunnen rapporteren, dus hebben de border control en ICE dergelijke instructies gekregen.

De relativering van Trump-supporters tijdens de campagne "het zijn gewoon de illegalen en dan nog vooral de criminelen die hij zal ambeteren" blijkt, tot niemands verbazing, totaal niet te kloppen.
Het staat vol verhalen in de WSJ/NYT van bv. koppels waarbij de man voor Trump stemde, en de niet-Amerikaanse vrouw nu acuut voor uitzetting moet vrezen terwijl haar kind achterblijft. Waarna de man verbolgen reageert "ja maar dat had ik nu wel niet verwacht".
Je zou schadenfreude kunnen hebben, ware het niet dikwijls schrijnend.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan