De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Kvraag me wel af wat de china/indie biedt. Die gaan toch ook graaien en hebben meer middelen dan europa.
Ik denk dat een Amerikaan meestal wel liever naar Europa komt dan naar China of India, ook al bieden die meer geld.

Wij hebben toch meer een gelijkaardige cultuur, ga je als Amerikaan dan naar een communistisch land zoals China willen?
Dan misschien eerder India, dat meer democratisch is, maar dat is in feite een arm land, die gaan niet meer geld hebben dan Europa.

Ik denk dat mensen, over het algemeen gezien toch, ook liever naar een land op reis gaan dat qua normen en waarden meer bij hun eigen cultuur aanleunt, veel Vlamingen zullen graag naar Spanje op reis gaan, en meer moslims die hier wonen zullen naar Turkije gaan (gemiddeld gezien, want er gaan ook Vlamingen naar Turkije op reis, soms omdat Turkije goedkoper kan zijn).
En dan zeker als het is om permanent naar ergens te verhuizen, dan gaat dat nog meer een rol spelen. Sommige mensen houden ervan om andere culturen te zien, maar reizen en permanent verblijven is nog een groot verschil.

Diegene die zich laten leiden door geld, blijven sowieso al in de VS. Waarom zou je de VS-"dictatuur" ontvluchten om dan naar de China-dictatuur of India-"dictatuur" te trekken?

Ik denk dat er toch nog een groot verschil is tussen een semi-dictatuur zoals Hongarije, Turkije of de VS tegenwoordig en een totalitaire staat zoals China.

China is op vlak van kwantiteit de absolute nr. 1 in het wetenschappelijk onderzoek. Ook kwaliteit is op veel vlakken niet meer zoals 10-20 jaar terug. Maar de cultuur en werkdruk is denk ik niet iets waar een Westerling graag in terecht komt. En misschien het belangrijkste, ik denk dat de dagelijkse werking van elke universiteit of onderzoeksinstituut nu ook wel gewoon in het Mandarijns doorgaat.

Indië is zover ik weet nu niet echt top qua onderzoek. Er zullen wel goede plaatsen zijn, met waarschijnlijk moordende concurrentie, maar ik denk niet dat het merendeel van de labs aan die van de VS of West-Europa kunnen tippen.

Laat ons eerlijk zijn: dit is gewoon een kans waar we als Europa moeten opspringen.

Je vindt er vrij veel artikels over, maar komt wel aan met eentje van meer dan 5 jaar geleden. Hoe relevant is dat nog? Is het enkel maar erger geworden sindsdien? Zijn er verbeteringen? Lijkt me toch belangrijk om weten.
Gezien de verrechtsing van Europa betwijfel ik of het beter geworden is op dat vlak, maar dat is maar een aanname.

Los daarvan vind ik niet dat beide zaken gelijk zijn of zelfs maar in de buurt van elkaar komen. Het financieren/subsidieren van buitenlandse overheden, NGO's en third parties om immigratie in te dijken en een oog dicht te knijpen*, is iets anders dan de wet te overtreden en uw eigen rechterlijke macht te negeren. Maar dan ga je waarschijnlijk afkomen met voorbeelden dat Belgie jarenlang het EHRM genegeerd heeft m.b.t. gevangenen/gevangenissen, dus je kan voor alles wel een "whataboutism" vinden als je maar diep genoeg graaft. Leidt uiteindelijk wel tot een heel cynisch wereldbeeld toch, niets meer aankaarten, nergens meer op reageren, overal is het shit.

*En als we dat niet doen, doen we aan imperialisme, of neo-kolonialisme, of betutteling, of doen we aan opendeur-beleid en winnen VB, AfD, RN en consoorten binnen 5 jaar overal in Europa de verkiezingen en is er van de EU geen sprake meer.
Alleen al het feit dat we dat toch niet weten is toch iets dat vragen doet oproepen. Ik ben er vrij zeker van dat als Trump morgen een plan lanceert om Mexicaanse drugsbendes te financieren om op migranten te jagen dat zelfs in Europa meer deining zal veroorzaken dan als we dat zelf doen, da's iets dat je wel meer ziet, kijk bvb naar tarieven en hoe het iedereen plots duidelijk is hoe slechte die zijn als Trump het doet maar we die zelf ook deden (en nog steeds doen). Heel deze thread, en de media ook, gaat over hoe de VS onder Trump ongezien straffe en afkeuringswaardige dingen doen. Hier is het niet ongezien. Ik heb nog niemand horen zeggen dat Trump het migratiebeleid van de VS misschien wel zo verschrikkelijk zal maken dan dat van de EU.

Het is inderdaad niet hetzelfde als wat de VS nu doet, daar gaat het blijkbaar over of justitie zeggenschap heeft over het buitenlands beleid maar aan de andere kant, is dat ook niet waarop we in de EU steunen? Wat zouden de rechtbanken hier zeggen moesten je groepen financieren om ons migranten te gaan jagen binnen de EU? ik denk dat onze EU overheid ook wel geluk heeft dat onze rechtbanken zich niet inmengen met ons buitenlands beleid. Opnieuw, niet hetzelfde, maar in hoe moreel bedenkelijk het is moet de EU hier wel nog steeds de troon spannen. Ik zou zelfs onder Trump nog steeds liever een migrant zijn die de US binnen wil dan één die de EU binnen wil als ik lees wat er gebeurt.

Je hoeft trouwens niet pre-emptive argumenten in mijn mond proberen te leggen. Ik zeg ook nergens dat er geen kritiek gegeven mag worden maar het is ergens wel straf hoeveel we kritiek we hebben op het migratiebeleid van de VS terwijl wij echt wel extreme dingen die hier eigenlijk niet zo heel veel problemen veroorzaken.

Je hoeft trouwens niet pre-emptive argumenten in mijn mond proberen te leggen. Ik zeg ook nergens dat er geen kritiek gegeven mag worden maar het is ergens wel straf hoeveel we kritiek we hebben op het migratiebeleid van de VS terwijl wij echt wel extreme dingen die hier eigenlijk niet zo heel veel problemen veroorzaken.

Goh, is dat niet wat je probeert te bereiken met commentaar dat het veel erger is in Europa, als er kritiek op Trump gegeven wordt? Dit is uiteindelijk een topic over de daden van Trump. We hebben reeds een topic over migratie in Belgie/EU met duizenden posts, je kan daar evengoed nieuw leven inblazen door de tactieken van de EU aan te kaarten.
Als we klagen over tariff war van Trump tov EU en je geeft dan de kanttekening dat de EU ook tariffs heft op de VS, dan is dat vrij relevant.
Als er aangekaart wordt dat Trump's administratie de rechterlijke macht negeert en zelf migranten/illegalen/whatever zonder proces de vlieger opzet naar problematische locaties, dan is het weinig relevant om op te merken dat de onder de EU gemaakte deals er in Afrika mensenrechten geschonden worden. Wij betalen die landen of organisaties niet om mensenrechten te schenden. We knijpen wel een oogje toe omdat er weinig goede oplossingen zijn. Er zijn sowieso geen humane manieren om migratie in te perken.

Je opmerkingen over rechtbanken die zich moeien met buitenlands beleid snap ik niet goed, gezien de feiten op Amerikaanse bodem gebeurt zijn en betrekking hadden tot mensen die in de VS verbleven. Dat is binnenlands beleid en de rechtbanken spreken zich hier toch ook uit over alle migratie/vluchtelingen-problematiek op Belgische bodem? Kan mij genoeg situaties herinneren waarin gans rechts Vlaanderen steigert en rechtbanken idealistisch en links bestempeld omwille van bepaalde uitspraken.

Trump is president voor 2 maanden, we zullen zien hoe het er over 3 jaar aan toegaat.

Wat ik frappant vind is dat er, voor zover ik het kan inschatten, zo weinig verontwaardiging, laat staan protest is onder de bevolking terwijl Trump daar gewoon een dictatuur aan het installeren is. Waarom kan die daar zonder enige vorm van weerwerk zoveel macht naar zich toe trekken? Worden ze geïntimideerd of vinden ze het gewoon prima zo?
Die halen ook wel het nieuws niet zo makkelijk. En protesteren kan je (net zoals in Rusland) tegenwoordig in serieuze problemen brengen daar.

Hoe ge nu nog enige sympathie voor deze man kan hebben kan ik in de verste verte niet bij.

Helaas is het een teken van onze huidige maatschappij. Ik heb het hier nog al geplaatst, maar mijn grootste ontgoocheling/angst is dat we gewoon meer en meer in een hufter-maatschappij komen, waarbij de grootste kl**tzakken blijkbaar toch een steeds grotere aanhang krijgen, waarbij hun gedrag toegejuicht wordt ipv veroordeeld. Kijk bvb naar Andrew Tate.
En ja, je ziet hoe Trump eigenlijk ook in dat rijtje past, met zijn misogyn gedrag in het verleden, het constant beledigen van zijn tegenstanders, enz... En hij is ook gewoon trots om van zo'n clubje deel uit te maken. Hier nog een nieuw voorbeeld: https://www.hln.be/meer-sport/hij-p...ump-tot-woede-van-ierse-toppolitici~a9121e4b/ .

Helaas is het een teken van onze huidige maatschappij. Ik heb het hier nog al geplaatst, maar mijn grootste ontgoocheling/angst is dat we gewoon meer en meer in een hufter-maatschappij komen, waarbij de grootste kl**tzakken blijkbaar toch een steeds grotere aanhang krijgen, waarbij hun gedrag toegejuicht wordt ipv veroordeeld. Kijk bvb naar Andrew Tate.
En ja, je ziet hoe Trump eigenlijk ook in dat rijtje past, met zijn misogyn gedrag in het verleden, het constant beledigen van zijn tegenstanders, enz... En hij is ook gewoon trots om van zo'n clubje deel uit te maken. Hier nog een nieuw voorbeeld: https://www.hln.be/meer-sport/hij-p...ump-tot-woede-van-ierse-toppolitici~a9121e4b/ .
Op den duur is er nog maar één optie tegen dergelijke hufters die altijd hun gedacht krijgen en wegkomen met alle leugens (als het niet meer lukt via het democratische systeem) en dat is geweld of een burgeroorlog.

Trump begint (eindelijk) toch wat tegenwind te krijgen betreffende zijn notie dat hij "absolute" macht heeft te doen en laten wat hij wil.
Chief justice Roberts (die Trump eigenlijk immuniteit heeft gegeven destijds) geeft nu tegendruk op de vraag van Trump om judge Boasberg die die deportaties onder die 18de eeuwse wet wilt stopzetten, te impeachen...

Impeachment van rechters wordt normaal enkel gebruikt om wangedrag aan te kaarten, niet om de beslissing van een uitspraak aan te vechten. Weeral wat grenzen die verlegd worden.

Impeachment van rechters wordt normaal enkel gebruikt om wangedrag aan te kaarten, niet om de beslissing van een uitspraak aan te vechten. Weeral wat grenzen die verlegd worden.
Blijf grenzen verleggen tot er geen grenzen meer zijn. En doe het snel genoeg zodat de oppositie altijd hopeloos achter de feiten blijft aanlopen. Iets kapot maken gaat veel sneller dan iets herstellen.

Blijf grenzen verleggen tot er geen grenzen meer zijn. En doe het snel genoeg zodat de oppositie altijd hopeloos achter de feiten blijft aanlopen. Iets kapot maken gaat veel sneller dan iets herstellen.
De rechter zelf zal niet geïmpeached worden want je hebt een 2/3de meerderheid nodig in de senaat daarvoor maar er wordt wel een duidelijke boodschap gestuurd naar legislators in het hele land. Zoals men nu ook bij federale ambtenaren en studenten angst aan het zaaien is.

The Fed behoudt de intrestrates en waarschuwt voor hogere inflatie due to tariffs. JPow gaat geen beste vriendjes zijn met Trump.

Wat ik trouwens echt nog wel waanzinnig vind, is dat hij die groep Venezolanen naar de meest zwaarbeveiligde gevangenis ter wereld in El Salvador heeft gedeporteerd zonder proces. Je weet wel, die gevangenis die zo extreem is dat ze enkel gereserveerd zou zijn voor de allerzwaarste bendeleden uit El Salvador die veroordeeld zijn voor de meest gruwelijke misdaden. (en de leefomstandigheden daar zijn naar mijn mening ook enkel goed te praten in die context)

250 vermoedelijke bendeleden.
Hoe zit dat dan eigenlijk - waar en wanneer krijgen die een proces, en hoe lang worden die dan opgesloten...

Dat je veroordeelde criminelen tegen betaling naar een buitenlandse gevangenis stuurt, tot daar aan toe, maar dit waren dus Venezolanen waarvan men enkel vermoedt dat ze bendeleden zijn - zonder proces met bewijslast etc.

Dat zijn praktijken die je verwacht van een derdewereldland, niet van de VS.

Terug
Bovenaan