Je vindt er vrij veel artikels over, maar komt wel aan met eentje van meer dan 5 jaar geleden. Hoe relevant is dat nog? Is het enkel maar erger geworden sindsdien? Zijn er verbeteringen? Lijkt me toch belangrijk om weten.
Gezien de verrechtsing van Europa betwijfel ik of het beter geworden is op dat vlak, maar dat is maar een aanname.
Los daarvan vind ik niet dat beide zaken gelijk zijn of zelfs maar in de buurt van elkaar komen. Het financieren/subsidieren van buitenlandse overheden, NGO's en third parties om immigratie in te dijken en een oog dicht te knijpen*, is iets anders dan de wet te overtreden en uw eigen rechterlijke macht te negeren. Maar dan ga je waarschijnlijk afkomen met voorbeelden dat Belgie jarenlang het EHRM genegeerd heeft m.b.t. gevangenen/gevangenissen, dus je kan voor alles wel een "whataboutism" vinden als je maar diep genoeg graaft. Leidt uiteindelijk wel tot een heel cynisch wereldbeeld toch, niets meer aankaarten, nergens meer op reageren, overal is het shit.
*En als we dat niet doen, doen we aan imperialisme, of neo-kolonialisme, of betutteling, of doen we aan opendeur-beleid en winnen VB, AfD, RN en consoorten binnen 5 jaar overal in Europa de verkiezingen en is er van de EU geen sprake meer.