Curryworst of frikandel?

Wat zeg je en waar woon je?

  • Limburg en curryworst

    Stemmen: 15 3,0%
  • Antwerpen en curryworst

    Stemmen: 116 23,5%
  • Brussel en curryworst

    Stemmen: 3 0,6%
  • Vlaams-Brabant en curryworst

    Stemmen: 59 12,0%
  • Oost-Vlaanderen en curryworst

    Stemmen: 46 9,3%
  • West-Vlaanderen en curryworst

    Stemmen: 3 0,6%
  • Limburg en frikandel

    Stemmen: 45 9,1%
  • Antwerpen en frikandel

    Stemmen: 3 0,6%
  • Brussel en frikandel

    Stemmen: 3 0,6%
  • Vlaams-Brabant en frikandel

    Stemmen: 14 2,8%
  • Oost-Vlaanderen en frikandel

    Stemmen: 80 16,2%
  • West-Vlaanderen en frikandel

    Stemmen: 106 21,5%

  • Totaal aantal stemmers
    493
Dat heet ook in de meeste plekken een mitraillette
Toch vooral in Brabant wegens de invloed van de Franskiljons. In andere delen van het land, en vnl. in pittazaken, heet dat een Franse Hamburger.

Een mitraillette kan echter eender welk stuk vlees zijn:
- mitraillette brochette
- mitraillette frikandel
- mitraillette hamburger

Terwijl een Franse Hamburger altijd een lang broodje is (wat wij een soort piccolo zouden noemen) met een doormidden gesneden hamburger.
 
Sinds wanneer zijn pitazaken een referentie voor correcte terminologie?

PS: in Limburg is het ook vaak Kebap ipv kebab.
 
Toch vooral in Brabant wegens de invloed van de Franskiljons. In andere delen van het land, en vnl. in pittazaken, heet dat een Franse Hamburger.

Een mitraillette kan echter eender welk stuk vlees zijn:
- mitraillette brochette
- mitraillette frikandel
- mitraillette hamburger

Terwijl een Franse Hamburger altijd een lang broodje is (wat wij een soort piccolo zouden noemen) met een doormidden gesneden hamburger.
Ja idd een mitraillette is een stokbrood met frieten tussen en dan is het met gelijk wat voor vlees.

Ik bestel het altijd met veel goesting maar meestal is het maar een droge en zware bedoening met dat stokbrood.
 
Sinds wanneer zijn pitazaken een referentie voor correcte terminologie?

PS: in Limburg is het ook vaak Kebap ipv kebab.

Als het op kebap aankomt dan is Limburg (en dan zeker regio Beringen en Heusden) toch ook wel gewoon dé referentie.

In andere delen van het land worden kebap en pitta enz beschouwt als een vettige hap die vooral smaakt na een nacht feesten en waarvan ge 's anderdaags op de pot zit, maar hier bij ons is kebap gewoon écht goéd. Tenminste ook echt stukjes vlees ipv die slierten die ge op vele plaatsen krijgt.
 
Als het op kebap aankomt dan is Limburg (en dan zeker regio Beringen en Heusden) toch ook wel gewoon dé referentie.

In andere delen van het land worden kebap en pitta enz beschouwt als een vettige hap die vooral smaakt na een nacht feesten en waarvan ge 's anderdaags op de pot zit, maar hier bij ons is kebap gewoon écht goéd. Tenminste ook echt stukjes vlees ipv die slierten die ge op vele plaatsen krijgt.
Ik kan nie meespreken over de andere delen vh land. Maar inderdaad, in limburg is de kebap lekker.
Geef mij maar een kapsalon aub. 😄
 
Bwa ik woon in Limburg en mijn ervaring na kebab te bestellen in oa Genk, Hasselt, Diepenbeek, St-Truiden en nog een paar plekken is dat het toch voornamelijk die slierten is. ( zo een rol is een stuk goedkoper in aankoop voor die mannen dus meer winst per verkochte kebab )

Ja er zijn plekken met ''biefstuk kebab'' ( wat die ''echte stukjes vlees'' zijn ) of zoals bv bij Ali Baba in Genk of Seven in Hasselt waar het ''kalfs kebab'' is ( wat ergens tussen die slieren en biefstuk in zit qua structuur ) maar heel wat plekken hebben die slierten.

Soms zoals bij bv Orient in Diepenbeek heb je wel keuze tussen die slierten of biefstuk, draait 1 rol van elk maar het is zeker niet dat elke kebabzaak in Limburg van die ''echte stukjes vlees'' rollen heeft draaien.
Ik eet die ook het liefste ( kalfs kebab eigenlijk ook wel ) maar je moet toch wel weten waar je moet gaan om biefstuk kebab te krijgen.
 
Ja idd een mitraillette is een stokbrood met frieten tussen en dan is het met gelijk wat voor vlees.

Ik bestel het altijd met veel goesting maar meestal is het maar een droge en zware bedoening met dat stokbrood.
Vooral als ge toekomt me grote honger en een me dubbel vlees vraagt. Halverwege heb je grote spijt, maar de keer er op doe je hetzelfde.
 
Ik vraag me wel altijd af hoe gezond zo’n rol kebapvlees is. In die zin dat deze steeds opgewarmd wordt en na sluiting afkoelt om de dag erna terug op te warmen ...
Nu, in drukke zaken zal dat geen probleem zijn omdat zo een rol snel leeg is, maar in die andere zaken?
 
Als het op kebap aankomt dan is Limburg (en dan zeker regio Beringen en Heusden) toch ook wel gewoon dé referentie.

In andere delen van het land worden kebap en pitta enz beschouwt als een vettige hap die vooral smaakt na een nacht feesten en waarvan ge 's anderdaags op de pot zit, maar hier bij ons is kebap gewoon écht goéd. Tenminste ook echt stukjes vlees ipv die slierten die ge op vele plaatsen krijgt.
Ik moet toegeven dat ze in Limburg(regio Beringen/Heusden/Hasselt) kwalitatiever vlees gebruiken. De prijs is ook duurder in Limburg. Pasa Snacks in Heusden is echt een aanrader.
 
Eeeennnn ... De winnaar is bekend. Frikandel wint met 50.8% van de stemmen. Curryworst verliest met 49.3% van de stemmen. (0.1% verschil door afronding)

Merci allemaal voor te stemmen. Het is duidelijk. Uitgeklaard voor eens en voor altijd. Topic mag toe!
 
Ik vraag me wel altijd af hoe gezond zo’n rol kebapvlees is. In die zin dat deze steeds opgewarmd wordt en na sluiting afkoelt om de dag erna terug op te warmen ...
Nu, in drukke zaken zal dat geen probleem zijn omdat zo een rol snel leeg is, maar in die andere zaken?
Dat valt allemaal wel mee, komt bevroren binnen en is al eens gekookt in het fabriek dus enige wat kebabzaken doen aan zo een vuur is die buitenkant ff bruin bakken keer op keer voor ze afsnijden.
Je kan ook ervan uit gaan dat zo een rol in de meeste zaken op 24u wel op is.

Ik ben in ieder geval op 25 jaar tijd nog nooit ziek geworden van ne kebab, soms eens diaree van gekregen maar dat is wanneer ze het vlees niet laten kleuren aan de buitenkant wanneer het druk is en dan krijgde soms van dat grijs kebabvlees waar puur vet uit drupt.
 
Dat valt allemaal wel mee, komt bevroren binnen en is al eens gekookt in het fabriek dus enige wat kebabzaken doen aan zo een vuur is die buitenkant ff bruin bakken keer op keer voor ze afsnijden.
Je kan ook ervan uit gaan dat zo een rol in de meeste zaken op 24u wel op is.

Ik ben in ieder geval op 25 jaar tijd nog nooit ziek geworden van ne kebab, soms eens diaree van gekregen maar dat is wanneer ze het vlees niet laten kleuren aan de buitenkant wanneer het druk is en dan krijgde soms van dat grijs kebabvlees waar puur vet uit drupt.
24u voor een rol? Peist. In de overpoort misschien, maar in een normale dorps/gemeentepitta doen ze daar minstens een week mee. Of weken.

Dat zijn gelijk duust pitta’s.
 
Eeeennnn ... De winnaar is bekend. Frikandel wint met 50.8% van de stemmen. Curryworst verliest met 49.3% van de stemmen. (0.1% verschil door afronding)

Merci allemaal voor te stemmen. Het is duidelijk. Uitgeklaard voor eens en voor altijd. Topic mag toe!
STOP THE COUNT!
 
24u voor een rol? Peist. In de overpoort misschien, maar in een normale dorps/gemeentepitta doen ze daar minstens een week mee. Of weken.

Dat zijn gelijk duust pitta’s.
we spreken dan ook over kebabs en niet over pita's :unsure:

Uiteraard duurt dat op de ene plek wat langer dan op de andere maar een populaire zaak in Hasselt of Genk en je rol die je Vrijdag hangt om 16u is tegen Zaterdag avond weg zenne.
Nuja als ge u zorgen zou maken over ''hoe lang hangt die rol daar'' dan ga je wss beter nooit naar een kebab of shoarma of pita zaak :smurf:
 
Toch vooral in Brabant wegens de invloed van de Franskiljons. In andere delen van het land, en vnl. in pittazaken, heet dat een Franse Hamburger.

Een mitraillette kan echter eender welk stuk vlees zijn:
- mitraillette brochette
- mitraillette frikandel
- mitraillette hamburger

Terwijl een Franse Hamburger altijd een lang broodje is (wat wij een soort piccolo zouden noemen) met een doormidden gesneden hamburger.
Nog nooit gehoord van Franse Hamburger. Hierbij zou ik eerder denken aan zo'n gortdroge Steak Hachée.
 
Eeeennnn ... De winnaar is bekend. Frikandel wint met 50.8% van de stemmen. Curryworst verliest met 49.3% van de stemmen. (0.1% verschil door afronding)

Merci allemaal voor te stemmen. Het is duidelijk. Uitgeklaard voor eens en voor altijd. Topic mag toe!

Ik eis een hertelling van de stemmen en begrijp op slag veel beter hoe Trump zich moet gevoeld hebben.
 
En voor wie vindt dat de kebab, shoarma of pita nu anders smaakt dan vroeger, dat is omdat de medewerkers in de eetgelegenheden tegenwoordig verplicht zijn hun handen te wassen.
 
Terug
Bovenaan