Crisis in de kinderopvang

Gewoon opvang duurder maken i.f.v. werkelijke gezinsinkomen in de hogere regionen - ziedaar budget verschijnen. Ik weet niet hoe bvb. gezinnen met een werkelijk inkomen van 8k netto/maand er tegenover staan om wat meer te betalen, denk niet dat die wakker liggen van het belastingvoordeel op kinderopvang- of ben ik daar verkeerd in.
Dat is al deels zo, wij betalen niet hetzelfde bedrag als sommige andere ouders die bij dezelfde onthaalmoeder gaan -- Wel onthaalmoeder via gemeente/ocmw en kind&gezin.
 
Gewoon opvang duurder maken i.f.v. werkelijke gezinsinkomen in de hogere regionen - ziedaar budget verschijnen. Ik weet niet hoe bvb. gezinnen met een werkelijk inkomen van 8k netto/maand er tegenover staan om wat meer te betalen, denk niet dat die wakker liggen van het belastingvoordeel op kinderopvang- of ben ik daar verkeerd in.
Gezinnen met een werkelijk inkomen van 8k netto/maand hebben vaak al 1 van de 2 die thuis blijven.
 
Gewoon opvang duurder maken i.f.v. werkelijke gezinsinkomen in de hogere regionen - ziedaar budget verschijnen. Ik weet niet hoe bvb. gezinnen met een werkelijk inkomen van 8k netto/maand er tegenover staan om wat meer te betalen, denk niet dat die wakker liggen van het belastingvoordeel op kinderopvang- of ben ik daar verkeerd in.
Wij betaalden al ongeveer €1.000/maand voor 2 kinderen die full time naar de opvang gingen met een gezamelijk nettoloon van €5.000, meer moest het toch niet zijn :)

Geen idee, onze zoon was er in de overgangsklas er echt nog niet klaar voor. We hadden hem proberen aanleren in de vakanties maar de klik was er niet ( en hij was zo vaak ziek dat er altijd ook wel weer iets tussenkwam). deze zomer, toen hij net drie werd is het wel redelijk gelukt. Hij heeft soms nog wel een ongeval nu in de eerste kleuterklas, maar dat zijn de uitzonderingen. En hij was vorig jaar zeker niet de enige in die situatie.
Er zijn iedere klas wel uitzonderingen maar ik reageerde op de post dat de meerderheid nog niet zindelijk is wat volgens mij eerder uitzonderlijk is.
 
Wij betaalden al ongeveer €1.000/maand voor 2 kinderen die full time naar de opvang gingen met een gezamelijk nettoloon van €5.000, meer moest het toch niet zijn :)
Meer moet dat inderdaad niet zijn, maar op het einde van de rit is dat wel een pak minder dan wat het effectief kost natuurlijk. En het is net daar dat het probleem zit.
 
Gezinnen met een werkelijk inkomen van 8k netto/maand hebben vaak al 1 van de 2 die thuis blijven.
Ik ken de cijfers niet - maar alle beetjes helpen natuurlijk, al moet ik zeggen dat ik niet heel veel 20/30/40 'ers ken waarbij 1 iemand effectief thuis blijft, verminderde werkregimes zeer veel - maar echt thuis.
Wij betaalden al ongeveer €1.000/maand voor 2 kinderen die full time naar de opvang gingen met een gezamelijk nettoloon van €5.000, meer moest het toch niet zijn :)
Vandaar dat ik 8k als referentie heb genomen, dat is 60% meer inkomen.
 
Meer moet dat inderdaad niet zijn, maar op het einde van de rit is dat wel een pak minder dan wat het effectief kost natuurlijk. En het is net daar dat het probleem zit.
Dat is idd het probleem. Wil je kwalitatieve opvang, dan kost dat meer dan die 500/600€ per maand die je betaalt. En als de overheid dan echt geen budget vrijmaakt, krijg je de huidige situatie...
 
Vroeger, toen de meesten op dit forum klein waren, kwam je doorgaans met één kostwinner toe om een deftig huis te kopen, meerdere kinderen groot te brengen en nog wat over te houden. Nu is alles zo duur geworden dat je met twee wel moet gaan werken -en zelfs dan is het nog vaak krabbelen. Dát is de oorzaak van het probleem.
Kunnen we dan ook eens de vergelijking juist maken en ook het niveau van luxe dat de mensen hadden vroeger mee in rekening brengen.
 
Gewoon opvang duurder maken i.f.v. werkelijke gezinsinkomen in de hogere regionen - ziedaar budget verschijnen. Ik weet niet hoe bvb. gezinnen met een werkelijk inkomen van 8k netto/maand er tegenover staan om wat meer te betalen, denk niet dat die wakker liggen van het belastingvoordeel op kinderopvang- of ben ik daar verkeerd in.
hier is de crèche op basis van inkomen dus hangt idd af van gezin tot gezin.
 
Dat is idd het probleem. Wil je kwalitatieve opvang, dan kost dat meer dan die 500/600€ per maand die je betaalt. En als de overheid dan echt geen budget vrijmaakt, krijg je de huidige situatie...
De overheid wil enerzijds iedereen aan het werk en anderzijds zo weinig mogelijk investeren in kinderopvang (of andere vormen van zorg en opvang). Dat kan gewoon niet werken. Dat kan gewoon niet anders dat dan de kwaliteit, en daarmee dus ook de zorg en opvoeding van onze kinderen, ouderen en zwakkeren, in gedrang komt. Je kan de kost nog veel meer laten doorrekenen aan de ouders, maar voor veel gezinnen zal dat dan neerkomen op dat het niet meer loont om te gaan werken. Wat dan weer doelstelling nummer 1 van de overheid (zoveel mogelijk mensen aan de slag) volledig teniet doet.

Wij hebben hier ook al vaak discussies gevoerd thuis om minder te gaan werken, omdat de combinatie eigenlijk te zwaar is. We leunen nu veel op onze eigen ouders, maar die hun gezondheid gaat zienderogen achteruit dus die steun zal helaas niet lang meer duren (en integendeel omdraaien naar een extra zorg). Ik blijf er bij: maatschappelijk gezien is er een zware fout in ons systeem geslopen. We verwachten steeds meer van iedereen, maar de ondersteuning, de village wordt steeds meer uitgehold. Dat is niet vol te houden.
 
hier is de crèche op basis van inkomen dus hangt idd af van gezin tot gezin.

Zou je soms de tarieven eens kunnen aangeven: van .... tot ...

Bijkomend probleem: het werkelijke inkomen wordt vandaag niet als basis genomen, wel het loon. Ook al is het duidelijk dat investeren (en dus meer budget) het probleem niet zal doen verdwijnen - er zullen meer maatregelen nodig zijn (de vraag verminderen verdient minstens evenveel aandacht - maar daar kunnen budgetten ook in helpen).

Het is zo dat het verhogen van tarieven uiteraard tot discussie zal leiden, maar het neemt niet weg dat er ook eens kritisch mag gekeken worden naar de uitgaven gezien de algemene budgettaire toestand van het land VS deze van zijn inwoners, daar gaapt nogal een kloof. Je zou denken dat het zetten van prioriteiten in de begroting eenvoudig is - maar dat is het niet: stel dat we het openbaar vervoer duurder maken, of de subsidies aan bedrijfswagens afschaffen en dat budget in kinderopvang investeren - maar zo eenvoudig is het niet.
 
Trek de waarborg in die de Vlaamse regering aan Ineos gegeven heeft ( en waar de details blijkbaar niet door het parlement gekend mogen zijn) en gebruik dat om in kinderopvang te investeren als we toch al onmiddellijk met een volledig onderbouwde oplossing moeten komen.

ook, het tekort zit hem momenteel niet bij Vlaanderen, de bevoegdheid inzake kindergeld en kinderopvang wel ( en daar hebben we ook al bespaard door zaken niet te indexeren).

Een waarborg is niet hetzelfde als een above EBITDA cashflow, dus dat brengt je niets. Los daarvan, zelf al zou het je iets brengen, dan doet het dat maar één keer terwijl je op zoek bent naar een structurele financiering. Dat is dus zo'n typisch populistisch statement dat geen zoden aan de dijk brengt.

Waar het tekort zit, doet er trouwens niet bijster veel toe; binnen een bedrijf weegt de groep op de BU's en wegen de BU's op de groep. Tenzij je België opzet als een collectie afgeschermde vennootschappen (wat ze niet zijn), ga je niet ver komen met "het tekort zit op een ander niveau"-redeneringen.
 
Zou je soms de tarieven eens kunnen aangeven: van .... tot ...

Bijkomend probleem: het werkelijke inkomen wordt vandaag niet als basis genomen, wel het loon. Ook al is het duidelijk dat investeren (en dus meer budget) het probleem niet zal doen verdwijnen - er zullen meer maatregelen nodig zijn (de vraag verminderen verdient minstens evenveel aandacht - maar daar kunnen budgetten ook in helpen).

Het is zo dat het verhogen van tarieven uiteraard tot discussie zal leiden, maar het neemt niet weg dat er ook eens kritisch mag gekeken worden naar de uitgaven gezien de algemene budgettaire toestand van het land VS deze van zijn inwoners, daar gaapt nogal een kloof. Je zou denken dat het zetten van prioriteiten in de begroting eenvoudig is - maar dat is het niet: stel dat we het openbaar vervoer duurder maken, of de subsidies aan bedrijfswagens afschaffen en dat budget in kinderopvang investeren - maar zo eenvoudig is het niet.

Hoeveel betaal je voor een baby of peuter?

• In 2022 betaal je tussen 5,47 euro en 30,37 euro (in 2023 tussen 6 euro en 33,31 euro). Misschien heb je rechtop een individueel verminderd tarief (kijk op pagina 12).

edit:
er is ook nog https://www.vvsg.be/samenleven-gezin-welzijn/kinderopvang-en-gezinsbeleid/ocmw-tarief-kinderopvang
 
Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat dat specifiek iets van de N-VA was, ik had het gewoon zo in de krant gelezen. Maar als ik uw antwoord zo bekijk (het boek zal ik nog wel eens lezen), dan lijkt dat mijn punt toch te bevestigen? Die culminatie van problemen is dan toch het gevolg van een totaal gebrek aan efficiënte organisatie? De verklaring voor het verlies aan plaatsen ondanks de verhoging heb ik nu wel dankzij u, waarvoor dank.

Ge hoeft er niet op te antwoorden, zal het boek wel eens lezen. Misschien beantwoord dat mijn vragen.
Ik weet niet of de organisaties niet of wel efficiënt georganiseerd worden. Ik weet wel dat de werkdruk op de kinderbegeleiders alleen maar groter wordt, dat er daardoor constant mensen uitvallen, dat die maar beperkt vervangen (kunnen) worden en dat dat dus een vicieuze cirkel is. Komt daarbij dat de 'nieuwelingen' vaak ongemotiveerd komen werken en in kinderverzorging zijn gerold omdat dat onderaan de waterval te vinden is van het BSO. Veel gehoorde zin van pas afgestudeerden die komen solliciteren: "ik speel graag met kindjes". Blijkt dan niet uit ervaring van tijdens een stage of dergelijke, maar met het neefje of nichtje in de familie. Niet met 30 peuters/baby's die tegelijk aan het krijsen zijn omdat ze getroost moet worden, honger hebben etc... Pas op, er zijn effectief mensen die kinderverzorging gaan studeren omdat het hun droom is hoor, maar die groep wordt helaas elk jaar kleiner. Omdat die mensen natuurlijk ook merken wat de werkomstandigheden zijn tijdens het stages die ze lopen tussen hun 16 en 19 jaar. Of omdat ze de verhalen lezen, horen, meemaken.

Wat er financieel ook speelt, en dat is dus onder druk van de overheid: je krijgt subsidies op basis van het aantal plaatsen dat je aanbiedt. Hoe je dat personeelsgewijs invult? Doe maar, zolang je niet boven de 1 op 9 gaat. Maar die subsidies zijn maar net genoeg om 1 op 9 te halen en bieden geen ruimte om je, naast het rushen van baby naar peuter, bezig te houden met kwalitatieve zorg. Het is bijna bandwerk op bepaalde momenten.
 
Vergeet er niet bij te zetten dat dat per dag is. 🙃 (Luiers niet inbegrepen hier, enkel warm eten en fruit)
idem hier. +1.70 EUR/dag voor "afvalverwerking/verzorgingsproducten" (waaronder dus de luiers)


sommige crèches moet je zelf de luiers meegeven (en kom je in principe wel goedkoper uit) maar ik vind het toch een gemak tbh...
 
Gewoon opvang duurder maken i.f.v. werkelijke gezinsinkomen in de hogere regionen - ziedaar budget verschijnen. Ik weet niet hoe bvb. gezinnen met een werkelijk inkomen van 8k netto/maand er tegenover staan om wat meer te betalen, denk niet dat die wakker liggen van het belastingvoordeel op kinderopvang- of ben ik daar verkeerd in.

Dat is vandaag toch al zo? Quasi alle opvang die wij in het verleden gezien hebben, werkten met een variabele dagrate die in de belastingen dan ook nog beperkt in te brengen was. Ik weet niet meer wat de toenmalige rates waren en hoe die vandaag zijn (voor ons is dat gestopt iets meer dan een jaar geleden, de zoektocht is al langer geleden), maar wij zouden toen ergens een 40€ per dag betaald moeten hebben, en we konden slechts grootteorde een 12€ per dag inbrengen.
Wij zitten boven dat inkomen en lagen an sich niet wakker van een belastingsvoordeel, maar dat wil daarom niet zeggen dat we onverdeeld positief staan/stonden tegen de zoveelste vorm van onbeperkt bijdragen en beperkt/niet genieten van het voordeel. Dat is ok tot op bepaald niveau, maar de Belgische variant daarvan slaagt dus nu al door.

Wij zijn uiteindelijk trouwens volledig overgegaan naar een kleinschalige private opvang zonder subsidies, wat uiteindelijk ook betekende dat er minder bijdragen van ons uit konden gebruikt worden om anderen te helpen. Dat was in deze niet doelbewust (kwaliteit van de opvang was dat wel), maar ik denk wel dat je die tweespalt meer en meer gaat zien. Uiteindelijk ga je meer aan lonen moeten uitgeven als je meer volk in de creches wil krijgen (betere verloning + meer mensen); die kost in full doorschuiven naar de hoge(re) inkomens (rechtstreeks of via fiscus), gaat hen enkel doorschuiven naar andere opties die weliswaar duurder zijn maar betere kwaliteit bieden. Uiteindelijk zal iedereen gewoon meer gaan moeten betalen voor hun opvang, en als je kwaliteit wil is daar eigenlijk ook niets mis mee.
 
Qua klakkeloos overnemen van een N-VA-oneliner kan dit wel tellen.
Ik zou zeggen: lees u eerst eens in over de materie en kom dan nog eens terug. Aan te raden prof: Michel Vandenbroeck en zijn boek 'Negen is teveel'.

Kleine tip: als ge eerst de kindnorm optrekt van 6/7 baby's/peuters naar 8/9 per begeleider op meer plaatsen te creëren (en het budget status quo houdt of zelfs afbouwt), lijkt het me logisch dat ge met een minimale budgetverhoging de problemen die zich jaar na jaar opstapelen, niet zomaar wegvaagt. In tegendeel: de culminatie van het probleem manifesteert zich momenteel en dat heeft (nog) niks met die 115 miljoen te maken.

(ik spreek uit ervaring door mijn vrouw die in 2013 begonnen is als verantwoordelijke van een kinderopvang)

Inderdaad, Nederland en Zweden besteden bijvoorbeeld 3 keer zoveel geld per kind aan kinderopvang. Om dan die hardwerkende kinderbegeleiders inefficiënte te verwijten is nogal... wereldvreemd en arrogant.

Als je dan ziet hoeveel miljarden er gesmeten worden naar prestige-projecten als Oosterweel, dan moet je je als politicus toch diep gaan schamen ergens in een hoekje. Dan blijkt het budget van Oosterweel plots met enkele miljarden overschreden te worden. Ach, voetnootje in de krant. Oeps. Wie had dat nu gedacht?

Mochten kinderen 4 banden hebben en een uitlaat, het kinderopvangprobleem zou al lang opgelost zijn in Vlaanderen.
Jammer voor hen dat ze slechts onze kinderen zijn, dat vervelend bijproduct van onze maatschappij waar met een bril van efficiëntie naar gekeken wordt. Want dan moet het plots wél hyperefficiënt zijn voor onze overheid.
 
Inderdaad, Nederland en Zweden besteden bijvoorbeeld 3 keer zoveel geld per kind aan kinderopvang. Om dan die hardwerkende kinderbegeleiders inefficiënte te verwijten is nogal... wereldvreemd en arrogant.

Als je dan ziet hoeveel miljarden er gesmeten worden naar prestige-projecten als Oosterweel, dan moet je je als politicus toch diep gaan schamen ergens in een hoekje. Dan blijkt het budget van Oosterweel plots met enkele miljarden overschreden te worden. Ach, voetnootje in de krant. Oeps. Wie had dat nu gedacht?

Mochten kinderen 4 banden hebben en een uitlaat, het kinderopvangprobleem zou al lang opgelost zijn in Vlaanderen.
Jammer voor hen dat ze slechts onze kinderen zijn, dat vervelend bijproduct van onze maatschappij waar met een bril van efficiëntie naar gekeken wordt. Want dan moet het plots wél hyperefficiënt zijn voor onze overheid.

De stad zelf heeft ook wel een grote invloed op het crèche aanbod. Ik heb in 2 NVA-lead gemeentes gewoond en vond het crèche tekort daar heel goed meevallen (ook heel recent/nu). Terwijl ik van bijvoorbeeld socialistisch Gent heel slechte verhalen hoor (jij woont ook in Gent zeker?).

Bijvoorbeeld in Antwerpen zijn er gigantisch veel stedelijke crèches waar je ook nog relatief oke binnengeraakt zonder voorrangregels op basis van inkomen ofzo. Ook krijg je een extra subsidie als je een crèche niet inkomensgebaseerd kiest.

Dus het allemaal op NVA steken vind ik wat kort door de bocht.

Het grootste probleem kwa crèches zit ook nog is in stad Brussel waar de Vlaamse regering zelfs niks te zeggen heeft.
 
Gewoon opvang duurder maken i.f.v. werkelijke gezinsinkomen in de hogere regionen - ziedaar budget verschijnen. Ik weet niet hoe bvb. gezinnen met een werkelijk inkomen van 8k netto/maand er tegenover staan om wat meer te betalen, denk niet dat die wakker liggen van het belastingvoordeel op kinderopvang- of ben ik daar verkeerd in.

Wij betaalden bij onze dochter +- 30 euro per dag (tot jaar geleden), was al makkelijk 600 euro per maand fulltime. Nu voor de zoon gekozen voor een niet-inkomensgerelateerde créche (is ook qua bereikbaarheid en nabijheid van het werk wat makkelijker). Daar was het tarief 32 € per dag, en dat hebben ze vanaf 1 oktober 23 opgetrokken naar 40 euro per dag. Das 800 euro voor fulltime opvang.

Ons gezamelijk nettoloon ligt op 5600 euro. Meer verdienen goed en wel, maar ik vind 800 euro toch al vrij stevig. En tis niet dat ons gezamelijk inkomen zo absurd hoog is, ik zie hier op BG veel hogere cijfers passeren.

Als je die prijzen fors zou optrekken gaan de hogere lonen ook sneller beslissen om iemand thuis te laten, en dan verliest de overheid ook de inkomsten van dat al hoger dan gemiddeld loon...
 
Terug
Bovenaan