Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Opgezocht en mee eens.
Zelfs mijn naam vind ik al erg. Er zijn veel landen waar je niet eens een id moet hebben en hier moet ik me identificeren op restaurant.

Er zijn idd veel situzties waarin privacy geschonden wordt. Het merendeel van die situaties zijn er voor mij over. De belastingsdienst zou zonder verzoekschrift ook niet zomaar mijn rekeneningen mogen bekijken imho.
Ik denk dat dat de landen zijn die we best niet als referentie nemen eerlijk gezegd.

Het is natuurlijk een ongewone situatie die vroeg of laat ook weer gaat verdwijnen en alle respect voor dat ge uw naam "geheim" wilt houden, maar imo is het ook wat doorslaan in privacy. Daarmee bedoel ik dat die cafébaas uw naam direct gaat vergeten en gewoon letterlijk niks kan doen met uw naam alleen. In een telefoonboek staan meer gegevens.

Denk dat we meer en meer berichten zoals deze gaan krijgen. Dokters, profs, wetenschappers... die tegen het huidig beleid in gaan. En eerlijk gezegd, met omikron, is het een terechte vraag of al dit gedoe nog moet. Met de eerste variant was de kans al heel klein dat je op intensieve terecht kwam als je onder de 50 jaar bent. Omikron is 50 tot 80 procent milder volgens tientallen onderzoeken. Ga je om de 6 maanden boosters zetten bij jonge mensen? 🤨 Denk het niet. Denk dat meer en meer experts nu hun zeg gaan doen en dat we moeten overgaan om omikron te behandelen zoals de gewone griep(ouderen, zwakkeren, en iedereen die dat wenst kan zich dan laten vaccineren). Maar we zullen zien. Ik hoop wel dat men er open en transparant debat over voert. En niet zoals in het verleden, dat er maar 1 zeg is...

Denk dat we meer en meer berichten zoals deze gaan krijgen. Dokters, profs, wetenschappers... die tegen het huidig beleid in gaan. En eerlijk gezegd, met omikron, is het een terechte vraag of al dit gedoe nog moet. Met de eerste variant was de kans al heel klein dat je op intensieve terecht kwam als je onder de 50 jaar bent. Omikron is 50 tot 80 procent milder volgens tientallen onderzoeken. Ga je om de 6 maanden boosters zetten bij jonge mensen? 🤨 Denk het niet. Denk dat meer en meer experts nu hun zeg gaan doen en dat we moeten overgaan om omikron te behandelen zoals de gewone griep(ouderen, zwakkeren, en iedereen die dat wenst kan zich dan laten vaccineren). Maar we zullen zien. Ik hoop wel dat men er open en transparant debat over voert. En niet zoals in het verleden, dat er maar 1 zeg is...
UPDATE: Diederik Gommers heeft inmiddels via Instagram gereageerd op zijn uitspraken die debatcentrum De Balie deelde via Twitter. Via Instagram stelt hij: "Het is totaal niet mijn intentie om minachtend te doen over het virus of te suggereren dat het niks voorstelt." Volgens het OMT-lid zijn zijn uitspraken uit context geplaatst.

Ik denk dat dat de landen zijn die we best niet als referentie nemen eerlijk gezegd.

Het is natuurlijk een ongewone situatie die vroeg of laat ook weer gaat verdwijnen en alle respect voor dat ge uw naam "geheim" wilt houden, maar imo is het ook wat doorslaan in privacy. Daarmee bedoel ik dat die cafébaas uw naam direct gaat vergeten en gewoon letterlijk niks kan doen met uw naam alleen. In een telefoonboek staan meer gegevens.
Hoja tenzij die cafebaas u een lekker ding vind , en u zo kan beginnen stalken op facebook.

Laat ons hopen dat na omicron niet opnieuw een zwaardere variant komt ,

als de symptomen van omicron een verijdelde verkoudheid zijn,kan je wel de vraag stellen of een CST of 1g beleid en nog allemaal wel nodig is . Nu goed , de winter is de drukste periode voor de ziekenhuizen , afwachten nog tot maart . Dan zou het toch een stuk kalmer moeten zijn , dat wordt toch zo voorspeld .

UPDATE: Diederik Gommers heeft inmiddels via Instagram gereageerd op zijn uitspraken die debatcentrum De Balie deelde via Twitter. Via Instagram stelt hij: "Het is totaal niet mijn intentie om minachtend te doen over het virus of te suggereren dat het niks voorstelt." Volgens het OMT-lid zijn zijn uitspraken uit context geplaatst.
Maar ik vat dat ook helemaal niet op dat hij zegt dat virus niets voorstelt. Het is sowieso een vies beestje, maar de kans dat jonge mensen op ic terecht komen is heel klein, met omikron is dit nog veel kleiner. Ik pleit al langer dat men hierin een onderscheid moet maken. Maar idd, voor oudere mensen, zwakkere mensen moet je altijd voorzichtig zijn.

Opgezocht en mee eens.
Zelfs mijn naam vind ik al erg. Er zijn veel landen waar je niet eens een id moet hebben en hier moet ik me identificeren op restaurant.

Er zijn idd veel situzties waarin privacy geschonden wordt. Het merendeel van die situaties zijn er voor mij over. De belastingsdienst zou zonder verzoekschrift ook niet zomaar mijn rekeneningen mogen bekijken imho.

Loopt ge dan ook altijd met een zak over uw hoofd rond? Wantja, anders zien mensen dat gij het zijt die aanwezig is he?
Dat onze privacy niet geschonden mag worden daar ga ik heus wel mee akkoord. Er echter al een probleem mee hebben dat een horeca-uitbater uw naam ziet op uw smartphone (terwijl die honderden namen ziet passeren die dag), durf ik eigenlijk toch eerder "moeilijk doen om moeilijk te kunnen doen" te noemen. Er zijn toch tig situaties in het dagelijks leven waarbij ge uw naam moet opgeven, zowel bij officiële instanties als minder officiële instanties. Maakt ge daar dan telkens een probleem van, of geeft ge overal valse namen op?
En in tegenstelling tot het merendeel van die andere situaties, gebeurt er behalve het vluchtig checken van uw naam, verder niets met uw gegevens (die al beperkt zijn tot enkel uw naam) bij het scannen van uw CST.

Ik denk afgaande op het geur- en smaakverlies dat het bij mij toch de deltavariant zal geweest zijn, gelukkig zijn het maar lichte symptomen dankzij de vaccinatie. Binnen twee weken moet ik gaan voor de boosterprik, dus ik ga er vanuit dat ik vanaf dan superbescherming zal genieten.
Een 2-4 maand wachten met booster zou voor u maximalere bescherming betekenen.
Uw cst zou geldig moeten blijven tot 9 maand na laatste prik, of 6 maand na besmetting (tenzij er 1G beleid komt, maar dan kan je nog altijd op dat moment gaan).
Ik hoop wel dat men er open en transparant debat over voert. En niet zoals in het verleden, dat er maar 1 zeg is...
Je hebt de 5000 discussies van de afgelopen 6 maand tussen politiek, virologen, en bevolking gemist denk ik.
Hoja tenzij die cafebaas u een lekker ding vind , en u zo kan beginnen stalken op facebook.
Een veelvoorkomend en potentieel ernstig scenario waarbij we zeker moeten nadenken over het afschaffen van het CST!

En betalen die lekkere dingen dan ook best niet meer met Visa/Bancontact/Payconic want daar staat de naam ook op hé?

Dat is natuurlijk wel waar het op termijn naartoe gaat, elk virus wil zoveel mogelijk kunnen besmetten en dan helpt heel ziekmakend zijn daar totaal niet bij.

Los daarvan heb ik het altijd belachelijk en egoïstisch gevonden om kinderen te vaccineren. Momenteel zou een verplichte vaccinatie voor volwassenen nog wenselijk zijn, maar doe er nog eens paar varianten bij die stelselmatig nog minder ziekmakend zijn en dan heb je wrs niets meer om u zorgen over te maken tenzij je zo oud bent als Kirk Douglas 10 jaar geleden.

Edit mod: stigmatiserende commentaar weggehaald.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die "mildheid" van Omikron is ook wel relatief... Delta is een pak virulenter dan Alpha, en Alpha was een stuk virulenter dan het originele virus uit Wuhan. In vergelijking met het originele virus is Omikron niet milder geworden. En Omikron is niet voortgekomen uit Delta.

Die "mildheid" van Omikron is ook wel relatief... Delta is een pak virulenter dan Alpha, en Alpha was een stuk virulenter dan het originele virus uit Wuhan. In vergelijking met het originele virus is Omikron niet milder geworden. En Omikron is niet voortgekomen uit Delta.
Men is er zowel in de volksmond als de media opnieuw een vereenvoudiging van aan het maken. Het is een mild virus, alles komt in orde.

Loopt ge dan ook altijd met een zak over uw hoofd rond? Wantja, anders zien mensen dat gij het zijt die aanwezig is he?
Dat onze privacy niet geschonden mag worden daar ga ik heus wel mee akkoord. Er echter al een probleem mee hebben dat een horeca-uitbater uw naam ziet op uw smartphone (terwijl die honderden namen ziet passeren die dag), durf ik eigenlijk toch eerder "moeilijk doen om moeilijk te kunnen doen" te noemen. Er zijn toch tig situaties in het dagelijks leven waarbij ge uw naam moet opgeven, zowel bij officiële instanties als minder officiële instanties. Maakt ge daar dan telkens een probleem van, of geeft ge overal valse namen op?
En in tegenstelling tot het merendeel van die andere situaties, gebeurt er behalve het vluchtig checken van uw naam, verder niets met uw gegevens (die al beperkt zijn tot enkel uw naam) bij het scannen van uw CST.
Kan jij je echt geen situatie voorstellen waarin je anoniem wil blijven?
Ik maak daar idd ook bij veel instanties een issue van en geef vaak een valse naam op. Verder geen social media presence onder mijn eigen naam.

Hetzelfde met het medisch dossier, veer voordelen tot je een tweede opinie wil en die persoon je dossier al gelezen heeft voor je hem/haar effectief spreekt.

Ik ben al te vaak geconfronteerd geweest met de excessen van dataverzameling.

Ik maak daar idd ook bij veel instanties een issue van en geef vaak een valse naam op. Verder geen social media presence onder mijn eigen naam.

Hetzelfde met het medisch dossier, veer voordelen tot je een tweede opinie wil en die persoon je dossier al gelezen heeft voor je hem/haar effectief spreekt.

Ik kan me op zich wel inbeelden dat er situaties zijn waarbij mensen liever wat anoniem blijven, maar vluchtig uw naam tonen aan Kimberley of Kevin die aan de ingang van brasserie Huppeldepup staat, beschouw ik nu niet echt als "opgeven van anonimiteit". Het is niet dat ze daar uw naam gaan projecteren op groot scherm voor de rest van de week, en door luidsprekers aan elke aanwezige laten weten wie ge zijt en hoe uw leven er uit ziet he.

En als gij wel zo paranoia (om het zo te noemen) door het leven wilt gaan, dan is dat toch eerder uw keuze en uw probleem, maar maatschappelijk/moreel gezien vind ik uw naam aan iemand tonen nu eens écht geen schending van de privacy.

Ik heb een kennis in het buitenland die exact hetzelfde vertelde. Bescherming tegen besmetting met omicron is heel beperkt, zelfs na 3 vaccinaties. Zijn woorden waren "omicron doesn't give a shit" :p (aangezien in zijn vriendenkring bijna iedereen gevaccineerd én besmet was)

Iemand anders zei het hier al een tijd geleden, maar het zou helpen als de regering alsook de media duidelijker het onderscheid maakt tussen:
- bescherming tegen besmetting
- bescherming tegen transmissie
- bescherming tegen ernstig ziekteverloop (ziekenhuisopname)

Deze ochtend bv. op de radio (Willy) werd gezegd dat ze in Italië een vaccinatiepaspoort invoeren en breder uitrollen met als motivatie "het stijgend aantal omicron besmettingen". Veel succes daarmee :unsure:

Nogal logisch dat mensen niet meer mee zijn na verloop van tijd, als men te pas en te onpas focusseert op 'besmettingen'.

Dat is toch een keuze? Ge kunt uw FB volledig afschermen. Los van het feit dat ik me afvraag of ge überhaupt wel zoveel om uw privacy geeft als ge FB hebt.

Uiteraard zijn er gevallen dat ge anoniem wilt blijven, maar dat is nog een gigantisch verschil met een cafébaas die uw naam ziet? Er zijn zoveel zaken waardoor de cafébaas uw naam te weten kan komen als hij dat echt zou willen. Ik zou me daar toch niet al te druk over maken.

@RidderBauknecht uw post is plots verdwenen, maar uiteraard is wat ik daar zei anekdotisch.
Al zijn er ook andere bronnen die aangeven dat bescherming tegen omicron besmetting snel zakt na de boosterprik. (wat niet hetzelfde is als zeggen dat de boosterprik geen extra bescherming tegen besmetting geeft, he, want anders zijn we subiet weer vertrokken).

Bv. dat artikel in het nieuwsblad hierboven (ok, ook anekdotisch)
Bv. hier https://www.standaard.be/cnt/dmf20211227_97611044
Meteen na de derde prik worden bij gevaccineerden 50 tot 80 procent minder besmettingen vastgesteld, afhankelijk van het merk dat ze kregen als eerste of derde prik. Na ruim twee maanden zakt de bescherming tegen een symptomatische besmetting tot 30 à 50 procent, blijkt uit Engelse gegevens.

Nogmaals, voor we opnieuw vertrokken zijn: in datzelfde artikel staat ook duidelijk dat de boosterprik wel hard helpt tegen ernstig ziekteverloop, en dat vooral bij ouderen. En dat is het belangrijkste (=exact het punt dat ik wou maken hierboven, dat onderscheid).

Ik heb een kennis in het buitenland die exact hetzelfde vertelde. Bescherming tegen besmetting met omicron is heel beperkt, zelfs na 3 vaccinaties. Zijn woorden waren "omicron doesn't give a shit" :p (aangezien in zijn vriendenkring bijna iedereen gevaccineerd én besmet was)

Iemand anders zei het hier al een tijd geleden, maar het zou helpen als de regering alsook de media duidelijker het onderscheid maakt tussen:
- bescherming tegen besmetting
- bescherming tegen transmissie
- bescherming tegen ernstig ziekteverloop (ziekenhuisopname)

Deze ochtend bv. op de radio (Willy) werd gezegd dat ze in Italië een vaccinatiepaspoort invoeren en breder uitrollen met als motivatie "het stijgend aantal omicron besmettingen". Veel succes daarmee :unsure:

Nogal logisch dat mensen niet meer mee zijn na verloop van tijd, als men te pas en te onpas focusseert op 'besmettingen'.
Maar dat zegt toch niets ?

Als je 75% resistent bent tegen de ziekte. Dan wil dat toch niet zeggen dat er geen enkele case zou bestaan waarin 22/31 personen niet besmet zouden kunnen raken.

Statistisch is die kans er nl perfect. Ze is gewoon klein (en te mottig om ze statistisch te gaan berekenen). Maar des te groter uw sameplsize des te kleiner gaat die impact van die uitzonderingen zijn.

Daarnaast is die 75% ook al bewezen dat die niet oneindig duurt. Na verloop van tijd zakt die. Ikzelf heb mijn booster in oktober gehad. Het is binnenkort januari. Het kan dan ook perfect zijn dat ik nu nog maar 55% beschermd ben tegen omicron.

Maar dat wil dan nog niet zeggen dat omicron er geen shit om geeft. Die geeft er namelijk nog altijd 55% (of whatever percentage het effectief is) om. En zelfs in uw eigenste voorbeeld geeft die er nog 9/31ste om (wat nog altijd 29% is).

Leg je er echter de cijfers na van geen vaccin noch een booster gehad te hebben dan geeft ommicron er nog minder om om het feit dat jij een wakkere persoon bent. Hell zelfs al heb jij wegens het feit dat je een wakkere persoon bent u expres laten infecteren met Delta dan geeft ommicron daar ook geen flying fuck om.

Dus neen het is bijlange niet logisch dat mensen na verloop van tijd niet mee zijn. Het is te begrijpen. Want mensen worden nu eenmaal onverschillig voor negatieve zaken zolang dit hun eigen levenssfeer niet raakt. Omdat dat een copingsmechanisme is.

Maar dat wil dan nog niet zeggen dat je daarom maar gewoon uw armen in de lucht moet gooien en het opgeven. Dat levert namelijk helemaal niks op... En vaccins zijn nu eenmaal de goedkoopste en gemakkelijkste preventieve hulp.

En ik neem elke extra bescherming die ik kan krijgen, ook al is het een onbelangrijk virus waar ik maar een verkoudheid van kan krijgen maar die voor mijn gekoesterde familieleden een doodsteek kunnen zijn.

Het is milder in die zin dat het minder makkelijk indringt in de longen. Anderzijds kan het makkelijker de antistoffen overbruggen dus in die zin is het besmettelijker en zijn er meer doorbraakinfecties.

In navolging van eerder discussies. Vandaag op tijd.be...

In de statistieken wordt het onderscheid belangrijker tussen wie door covid in het ziekenhuis komt en wie na een opname om een andere reden positief test. Net omdat corona ondanks massale verspreiding veel milde ziekte zal geven en dus de data kan vertekenen.

In navolging van eerder discussies. Vandaag op tijd.be...

In de statistieken wordt het onderscheid belangrijker tussen wie door covid in het ziekenhuis komt en wie na een opname om een andere reden positief test. Net omdat corona ondanks massale verspreiding veel milde ziekte zal geven en dus de data kan vertekenen.
Ik hoop dat er dan ook naar de totale ziekenhuisbezetting wordt gekeken en niet alleen naar het aantal covid-besmette personen in het ziekenhuis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan