Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Awel, ik ben 3 keer gevaccineerd en absoluut geen
antivaxxer. Ik zie mezelf als de verliezer omdat mijn data overal ingekeken worden EN er nog steeds maatregelen zijn.

Een vaccinatieverplichting kan ik me ook in vinden als en slechts als er dan duidelijke consequenties zijn voor niet gevaccineerden die zo erg zijn dat ze gaan kiezen voor vaccinatie. (Niet mogen werken, geen werkloosheidsteun, geen pensioen etc etc).

Ik kan me nog meer vinden in het weigeren van gratis medische hulp aan niet gevaccineerden. Niet gevaccineerden die sterven omdat ze niet geholpen worden zal veel sneller mensen overtuigen om zich te laten vaccineren.
Ik snap je wel hoor. Vandaar ook dat ik zei dat mijn uitleg niet noodzakelijk tegen jou specifiek gericht was. Ik wilde maar gewoon inpikken op iets wat je aanhaalde. Voorts akkoord dat gevaccineerden nu (toch zeker deels) verliezer zijn, maar dat komt dan ook weer deels door die niet-gevaccineerden die er mee voor zorgen dat er weer opnieuw maatregelen moeten zijn.

Wat veel mensen vergeten in dat debat rond het 'opruien' van niet-gevaccineerden is dat er ondertussen ook wel een groeiende groep mensen is die wel gevaccineerd zijn die zich meer en meer beginnen ergeren aan het feit dat ze nu inderdaad deels 'verliezen' en dat dat (deels) is omwille van een kleine groep keikoppen. Maar goed, aan die groeiende polarisatie kan denk ik weinig gedaan worden. Ja, de media kan zich wat intomen met hun sensationele zever altijd, en rotzakken als Dries van Langenhove zouden kunnen stoppen met olie op het vuur te gooien, en mensen als Lachaert zouden zo hoog van de (ivoren) toren niet kunnen blazen, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren.

Ik denk dat veel te maken heeft met een groeiend gevoel van onmacht en een soort woede tegenover dit klote virus dat maar niet weg gaat, bij alle soorten mensen. Je ziet dat aan de protesten in Brussel, je ziet dat aan het discours hier soms, je ziet dat bij gevaccineerden en niet-gevaccineerden, ... Zolang dit virus de samenleving in zijn macht blijft houden gaan die frustraties groeien, bij alle lagen van de bevolking, denk ik. Vandaar dus dat ik persoonlijk niet zo hard (meer) maal om het 'triggeren' van een kleine groep koppige ongevaccineerden.

Ik snap je wel hoor. Vandaar ook dat ik zei dat mijn uitleg niet noodzakelijk tegen jou specifiek gericht was. Ik wilde maar gewoon inpikken op iets wat je aanhaalde. Voorts akkoord dat gevaccineerden nu (toch zeker deels) verliezer zijn, maar dat komt dan ook weer deels door die niet-gevaccineerden die er mee voor zorgen dat er weer opnieuw maatregelen moeten zijn.

Wat veel mensen vergeten in dat debat rond het 'opruien' van niet-gevaccineerden is dat er ondertussen ook wel een groeiende groep mensen is die wel gevaccineerd zijn die zich meer en meer beginnen ergeren aan het feit dat ze nu inderdaad deels 'verliezen' en dat dat (deels) is omwille van een kleine groep keikoppen. Maar goed, aan die groeiende polarisatie kan denk ik weinig gedaan worden. Ja, de media kan zich wat intomen met hun sensationele zever altijd, en rotzakken als Dries van Langenhove zouden kunnen stoppen met olie op het vuur te gooien, en mensen als Lachaert zouden zo hoog van de (ivoren) toren niet kunnen blazen, maar we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren.

Ik denk dat veel te maken heeft met een groeiend gevoel van onmacht en een soort woede tegenover dit klote virus dat maar niet weg gaat, bij alle soorten mensen. Je ziet dat aan de protesten in Brussel, je ziet dat aan het discours hier soms, je ziet dat bij gevaccineerden en niet-gevaccineerden, ... Zolang dit virus de samenleving in zijn macht blijft houden gaan die frustraties groeien, bij alle lagen van de bevolking, denk ik. Vandaar dus dat ik persoonlijk niet zo hard (meer) maal om het 'triggeren' van een kleine groep koppige ongevaccineerden.
Daar kan ik mij in vinden.
Er is ook onmacht omdat je niet aan
de regels houden beloond wordt. Een vaccinatieverplichting als die er zou komen zal in de praktijk niet zoveel doen.

Mijn grootste bekommernis is dat er elke keer nieuwe regels gemaakt worden en dan weer mensen betaald worden van belastingsgeld om die regels te handhaven. Complexere regels leiden tot enorme excessen in controle. Ons land is daar kampioen in en dat kunnen we op lange termijn niet volhouden. Het holt ook onze vrijheden uit.
Die post van Lachaert naar die onderzoeker is een mooi teken van hoe die grens makkelijk overschreden kan worden.

Van Ranst die op de radio doodleuk zegt dat de uitspraak van de RvS hun werk bemoeilijken want nu moeten ze hun advies onderbouwen 😂
Een maand geleden had ik hier een erg levendige discussie met the_fox en Loser toen ik achter cijfers vroeg die de aanbevelingen ondersteunden.
En nu vraagt de RvSt er achter 😱

Een maand geleden had ik hier een erg levendige discussie met the_fox en Loser toen ik achter cijfers vroeg die de aanbevelingen ondersteunden.
En nu vraagt de RvSt er achter 😱
Nenee, RvS vraagt achter de reden voor de sluiting van de cultuursector. Wat niet door het GEMS aanbevolen was. Ze vragen niet achter de cijfers waarop GEMS zich baseert.

Het arrest:

PS: tag mij in't vervolg als je een antwoord wilt, dan is de kans dat ik er over lees kleiner.

En wat met de onderzoeken die wijzen dat er een verhoogde kans is op myocarditis bij jonge gezonde mensen? Hoger dan bij een infectie.

Ouderen en risicogroepen dienen maximaal beschermd te worden en daar bieden de vaccins een uitstekende oplossing voor.

Maar stop met iedereen in dezelfde hoek te duwen en mensen tegen elkaar op te zetten.

Jonge, gezonde mensen (niet gevaccineerd) beperken niet de vrijheid van anderen.
Doe niet alsof je niet weet dat myocarditis niet het enige potentieel nadeel van een besmetting is. Brain fog, longschade, bloedklonters, nierfalen, smaak en geurverlies, gehoorschade en oorsuizen, ...

En ja, dat doen ze dus wel. Gevaccineerden hebben minder kans om besmet te worden.

Nenee, RvS vraagt achter de reden voor de sluiting van de cultuursector. Wat niet door het GEMS aanbevolen was. Ze vragen niet achter de cijfers waarop GEMS zich baseert.

Het arrest:

PS: tag mij in't vervolg als je een antwoord wilt, dan is de kans dat ik er over lees kleiner.
Awel, omdat de sluiting disproportioneel is tov de ander genomen maatregelen en Waaruit ik concludeer dat ze int vervolg moeten verduidelijken dat in die sectoren waar ze maatregelen opleggen, besmettingen vaker voorkomen en dus ingegrepen moet worden. Maw: Geef concrete cijfers die de sluiting of ingreep justifieert.

Waar ik me hier wel soms aan stoor is dat sommigen als argument gebruiken "ja maar luister dan naar de experten".

In dat artikel (nogmaals gelinkt hieronder) stellen experten (Zeger Debyser, Ignaas Devisch, Patrick Loobuyck, Jan De Lepeleire, Marc Van Ranst) grote vragen bij het CST en mogelijks 1G beleid.

Laten we daar dan aub ook naar luisteren, en niet alleen selectief wanneer het goed uitkomt.

Waar ik me hier wel soms aan stoor is dat sommigen als argument gebruiken "ja maar luister dan naar de experten".

In dat artikel (nogmaals gelinkt hieronder) stellen experten (Zeger Debyser, Ignaas Devisch, Patrick Loobuyck, Jan De Lepeleire, Marc Van Ranst) grote vragen bij het CST en mogelijks 1G beleid.

Laten we daar dan aub ook naar luisteren, en niet alleen selectief wanneer het goed uitkomt.

Wel grappig, dat de mensen die al een jaar de expertise van Van Ranst in vraag stellen hem wel als expert gaan willen gebruiken wanneer hun uitleg wel in hun kraam past.

Ik ben er helemaal mee eens dat het CST geen besmettingen gaat voorkomen. Maar je moet de zwakkeren nu eenmaal beschermen, en mensen die niet gevaccineerd zijn hebben een veel hogere kans om in de kliniek te belanden. Je kan dat CST dus zien als iets wat wat ziekenhuisopnames kan voorkomen. Voor mijn part pas verplicht vanaf een bepaalde leeftijd (40 jaar). En daarboven of CST of vaccinatieverplichting, die bestaat ook voor andere ziektes.

In ieder geval gaan alle wappies toch nog altijd zeer beperkt worden in hun doen en laten, want er gaan heel wat van onze buurlanden wel overstag gaan, in Duitsland en Frankrijk gaan ze alvast niet meer welkom zijn.

Wel grappig, dat de mensen die al een jaar de expertise van Van Ranst in vraag stellen hem wel als expert gaan willen gebruiken wanneer hun uitleg wel in hun kraam past.

Ik ben er helemaal mee eens dat het CST geen besmettingen gaat voorkomen. Maar je moet de zwakkeren nu eenmaal beschermen, en mensen die niet gevaccineerd zijn hebben een veel hogere kans om in de kliniek te belanden. Je kan dat CST dus zien als iets wat wat ziekenhuisopnames kan voorkomen. Voor mijn part pas verplicht vanaf een bepaalde leeftijd (40 jaar). En daarboven of CST of vaccinatieverplichting, die bestaat ook voor andere ziektes.

In ieder geval gaan alle wappies toch nog altijd zeer beperkt worden in hun doen en laten, want er gaan heel wat van onze buurlanden wel overstag gaan, in Duitsland en Frankrijk gaan ze alvast niet meer welkom zijn.
En een CST blijft toch wel voor een stuk besmettingen voorkomen? Het blijft transmissie beperken, jammer genoeg niet in die mate dat we zouden willen. En het blijft er voor zorgen dat ongevaccineerden, die een grotere kans hebben om serieuzere complicaties op te lopen, minder in contact komen met grote groepen mensen en dus minder kans oplopen om besmet te geraken.

Ik snap ook wel wat JorisBlack bedoelt qua individueel niveau en maatschappelijk niveau. Maar, zoals jij hierboven ook aangaf, de impact op maatschappij niveau blijft toch gewoon enorm?

Edit: Laat me wel stellen, ik vind vooral het debat er rond ook heel belangrijk. En ik snap zeker de bekomernissen en ik hoop dat we snel in een fase zitten waarbij het vooral voor individuele nadelen zorgt om het niet te doen, zonder al te grote impact op de rest van de maatschappij. In een dergelijke situatie moeten we inderdaad zo snel mogelijk van het CST af. :)

Laatst bewerkt:
Had de regering gewoon van in het begin naar Janus geluisterd, dan wisten ze dat die extra maatregelen niet nodig waren en dan moesten ze er nu niet op terugkomen :biglaugh:

De enige motivatie voor een CST is om de vaccinatiegraad nog verder omhoog te krijgen. Momenteel doet dat CST dat niet meer he...
Als je een vaccinatiegraad hebt van 90+% in Vlaanderen dan begrijp ik een cst verplichting niet.
?
Booster vergeten? En toekomstige boosters indien die nodig blijken bij afnemende immuniteit? (afhankelijk van het feit of die nodig zijn om een overrompeling van onze ziekenhuizen te vermijden indien we geen maatregelen hebben)

In bepaalde landen kom je geen supermarkt binnen als uw laatste coronavaccin dateert van meer dan 6-7 maand geleden. Europa is overeen gekomen om de maximumtermijn op 9 maand te zetten.
Reken maar dat dit enorm helpt bij de boosterbereidheid.
Ik ben het helemaal met u eens dat het niet kan dat die kleine groep ongevaccineerden onze zorg zo hard overbelast, ten nadele van gevaccineerden. Waar het het oneens over zijn, is dat een CST (of in de volgende stap een 1G beleid) dat probleem zou oplossen.
Dus als ik het goed begrijp, is uw kernpunt dat je betwist dat het CST mensen motiveert om zich te vaccineren?

Hoe verklaar je dan de enorme sprong die Frankrijk maakte in vaccinatie van achterblijver naar voorloper, exact na de aankondiging van Macron van de invoering van een CST?
De logische vraag is dan: wat is het alternatief? Eerlijk gezegd weet ik het ook niet. In het artikel staat dat Pedro Facon en co aan het bestuderen zijn hoe we het best de vaccinatiegraad nog omhoog krijgen.
Facon gaat het oplossen. De man die een burnout kreeg op het moment dat hij de vaccinatiecampagne moest organiseren, en als die op punt stond dan kwam hij terug om .... ja om wat te doen eigenlijk.

?
Booster vergeten? En toekomstige boosters indien die nodig blijken bij afnemende immuniteit? (afhankelijk van het feit of die nodig zijn om een overrompeling van onze ziekenhuizen te vermijden indien we geen maatregelen hebben)

In bepaalde landen kom je geen supermarkt binnen als uw laatste coronavaccin dateert van meer dan 6-7 maand geleden. Europa is overeen gekomen om de maximumtermijn op 9 maand te zetten.

Dus als ik het goed begrijp, is uw kernpunt dat je betwist dat het CST mensen motiveert om zich te vaccineren?

Hoe verklaar je dan de enorme sprong die Frankrijk maakte in vaccinatie van achterblijver naar voorloper, exact na de aankondiging van Macron van de invoering van een CST?

Facon gaat het oplossen. De man die een burnout kreeg op het moment dat hij de vaccinatiecampagne moest organiseren, en als die op punt stond dan kwam hij terug om .... ja om wat te doen eigenlijk.
Janus, dit is frankrijk niet. Moest ik Fransman zijn zou in me zeer tijdelijk meer kunnen vinden in hun pas sanitaire.
In Belgie blijven enkel de hardliners nog over, was je even vergeten dat dat mijn hele punt was?

Als we die cst nog een jaar gaan hebben op relevant te zijn voor boosters dan kan je het moeilijk een tijdelijke maatregel noemen.

Als we die cst nog een jaar gaan hebben op relevant te zijn voor boosters dan kan je het moeilijk een tijdelijke maatregel noemen.
Het 'tijdelijk' zijn van de maatregelen is geen absoluut tijdsbegrip, dat is relatief ten opzichte van de noodzaak om als maatschappij normaal te kunnen functioneren zonder maatregelen en dat tegelijk onze ziekenhuiscapaciteit niet overschreden wordt.

Vanaf dat mogelijk is zonder extra vaccinatie, is het gedaan met al dat CST-gedoe en worden we terug 'normaal' als maatschappij.
Politici rollen over elkaar om dat goede nieuws te mogen aankondigen.

?

Ik zeg maar wat in dat artikel ook staat he... (en dat ligt idd in lijn met mijn eigen mening)
- Men spreekt o.a. over de verminderde bescherming van de boosterprik na enkele weken, en daardoor een vals veiligheidsgevoel.
- "Reken maar dat dit enorm helpt bij de boosterbereidheid" --> Tja, dat is jouw mening, tenzij je dat kan staven met iets.
- "Dus als ik het goed begrijp, is uw kernpunt dat je betwist dat het CST mensen motiveert om zich te vaccineren?" --> Als het gaat over de harde kern die nu nog altijd niet gevaccineerd is: ja. En het is o.a. MVR die zich zorgen maakt om de mogelijks negatieve impact van een 1G beleid.

Maar ik ken jouw standpunt ondertussen wel :)
Van Facon weet ik ook niet wat die eigenlijk aan het doen is :unsure: maar zo staat het in het artikel

- Men spreekt o.a. over de verminderde bescherming van de boosterprik na enkele weken, en daardoor een vals veiligheidsgevoel.
De maatschappij in zijn geheel is toch nog altijd veel veiliger, daar is niets vals aan? Ook al gaat de bescherming (tegen infectie!!) van bv. 75% naar 65% 3 weken later?
Die tegen hospitalisatie is dan nog veel hoger.

- "Reken maar dat dit enorm helpt bij de boosterbereidheid" --> Tja, dat is jouw mening, tenzij je dat kan staven met iets
Ik heb hier nog slechts 10 keer het voorbeeld van Frankrijk gegeven, waar letterlijk de DAG na de speech van Macron over de invoering van het CST de vaccinaties naar de stratosfeer stegen.

En je moet geen psycholoog zijn om zelfs op dit forum te zien dat er een signficant percentage van de bevolking is die zich enkel maar liet vaccineren om niet belemmerd te worden in hun vrijheid om te reizen, en later om op café te gaan.
- "Dus als ik het goed begrijp, is uw kernpunt dat je betwist dat het CST mensen motiveert om zich te vaccineren?" --> Als het gaat over de harde kern die nu nog altijd niet gevaccineerd is: ja. En het is o.a. MVR die zich zorgen maakt om de mogelijks negatieve impact van een 1G beleid.
MVR kent geen kloten van vaccinatiepsychologie (of hoe je het ook moet noemen).

Qua virologie wil ik nog wat luisteren, over al de rest weet hij geen knijt. (hoe slecht moet uw situationeel inschattingsvermogen wel niet zijn om in een chatgroep van Jurgen Konings te gaan stoken als een kleine kleuter?).

De maatschappij in zijn geheel is toch nog altijd veel veiliger, daar is niets vals aan? Ook al gaat de bescherming (tegen infectie!!) van bv. 75% naar 65% 3 weken later?
Die tegen hospitalisatie is dan nog veel hoger.

Ik heb hier nog slechts 10 keer het voorbeeld van Frankrijk gegeven, waar letterlijk de DAG na de speech van Macron over de invoering van het CST de vaccinaties naar de stratosfeer stegen.

En je moet geen psycholoog zijn om zelfs op dit forum te zien dat er een signficant percentage van de bevolking is die zich enkel maar liet vaccineren om niet belemmerd te worden in hun vrijheid om te reizen, en later om op café te gaan.

MVR kent geen kloten van vaccinatiepsychologie (of hoe je het ook moet noemen).

Qua virologie wil ik nog wat luisteren, over al de rest weet hij geen knijt. (hoe slecht moet uw situationeel inschattingsvermogen wel niet zijn om in een chatgroep van Jurgen Konings te gaan stoken als een kleine kleuter?).

Invoering CST in Frankrijk vergelijken met boosterbereidheid in België, dat argument gaat niet op zoals @kingjulie al zei.

En nu negeer je de andere experten in dat artikel (naast MVR).

Maar met dat soort argumenten gaan we toch in cirkels discussiëren vrees ik.

In China gebruiken ze middeleeuwse technieken, zo kan het dus ook :eek:
Hebben wij die schandpalen van een paar honderd jaar nog liggen in een schuur ergens?
(echt, wtf is dat voor een land)

giphy.gif
nog nooit geen communistische regimes gezien?
Is in vietnam ook. Kom je op het nieuws met naam en toenaam en hoe slecht je wel bezig bent.

Awel, ik ben 3 keer gevaccineerd en absoluut geen
antivaxxer. Ik zie mezelf als de verliezer omdat mijn data overal ingekeken worden EN er nog steeds maatregelen zijn.

Een vaccinatieverplichting kan ik me ook in vinden als en slechts als er dan duidelijke consequenties zijn voor niet gevaccineerden die zo erg zijn dat ze gaan kiezen voor vaccinatie. (Niet mogen werken, geen werkloosheidsteun, geen pensioen etc etc).

Ik kan me nog meer vinden in het weigeren van gratis medische hulp aan niet gevaccineerden. Niet gevaccineerden die sterven omdat ze niet geholpen worden zal veel sneller mensen overtuigen om zich te laten vaccineren.

Welke data wordt overal ingekeken en door wie? Het scannen van het CST geeft enkel uw naam en een groen vinkje, het is niet dat ze uw hele medische geschiedenis kunnen (laat staan willen) lezen he.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan