Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijf leuk om de essentie van bijna 2 jaar pandemie gereduceerd te zien worden tot anderhalve minuut. Ook al komt het uit de mond van calimero De Wever.

De pandemie is wat wij en de media er van maken, maar in geen enkel opzicht te vergelijken met killerpandemieën uit het verleden die wél en masse gezonde, jonge mensen het graf in stuurde.
6v5c6jH.png

Bron: ✨Sciensano✨

Schiet op met die boosters en geef de antivaxers een stamp onder hun kl*te. Als er dan nog sterven met of door corona, let it go.
Peace out en alvast een maatregel-vrij 2022 toegewenst. 🤙

Laatst bewerkt:
Blijf leuk om de essentie van bijna 2 jaar pandemie gereduceerd te zien worden tot anderhalve minuut. Ook al komt het uit de mond van calimero De Wever.

De pandemie is wat wij en de media er van maken, maar in geen enkel opzicht te vergelijken met killerpandemieën uit het verleden die wél en masse gezonde, jonge mensen het graf in stuurde.
6v5c6jH.png

Bron: ✨Sciensano✨

Schiet op met die boosters en geef de antivaxers een stamp onder hun kl*te. Als er dan nog sterven met of door corona, let it go.
Peace out en alvast een maatregel-vrij 2022 toegewenst. 🤙

Het probleem dat ik ondertussen met die soundbites van BDW heb is dat ik met de tijd geleerd heb dat wat uit zijn mond komt syntactisch altijd juist is maar semantisch subversief. BDW is een meester in het planten van een idee op een dergelijke manier dat het groeit in de richting die hij wil.

Neem nu het voorbeeld dat hij aanhaalt over de reactie van het Witte Huis op de Spaanse Griep. Hij brengt dat op een manier die je doet concluderen dat wij als maatschappij ondertussen gigantische softies zijn geworden, want kijk eens hoe men honderd jaar geleden er met geen woord over repte? Natuurlijk zweeg het Witte Huis. We schrijven 1918 en de Verenigde Staten is verwikkeld in (het einde van) de grootste oorlog die de wereld op dat moment ooit heeft gezien. Alles draait om het winnen van die strijd en het moraal mag op zo'n moment geen knauw krijgen. Men weet op dat moment wat er zich aan het roeren is in het Austro-Hongaarse Kijzerrijk en hoe destabiliserende interne krachten (menselijk of anders) het verlies van de oorlog kunnen betekenen. Dus wat doet men? Men zwijgt.

Je kan gewoon geen parallelen trekken tussen België vandaag, en een land in totale oorlog honderd jaar geleden.

Het probleem dat ik ondertussen met die soundbites van BDW heb is dat ik met de tijd geleerd heb dat wat uit zijn mond komt syntactisch altijd juist is maar semantisch subversief. BDW is een meester in het planten van een idee op een dergelijke manier dat het groeit in de richting die hij wil.

Neem nu het voorbeeld dat hij aanhaalt over de reactie van het Witte Huis op de Spaanse Griep. Hij brengt dat op een manier die je doet concluderen dat wij als maatschappij ondertussen gigantische softies zijn geworden, want kijk eens hoe men honderd jaar geleden er met geen woord over repte? Natuurlijk zweeg het Witte Huis. We schrijven 1918 en de Verenigde Staten is verwikkeld in (het einde van) de grootste oorlog die de wereld op dat moment ooit heeft gezien. Alles draait om het winnen van die strijd en het moraal mag op zo'n moment geen knauw krijgen. Men weet op dat moment wat er zich aan het roeren is in het Austro-Hongaarse Kijzerrijk en hoe destabiliserende interne krachten (menselijk of anders) het verlies van de oorlog kunnen betekenen. Dus wat doet men? Men zwijgt.

Je kan gewoon geen parallelen trekken tussen België vandaag, en een land in totale oorlog honderd jaar geleden.
Om nog maar te zwijgen dat het helemaal niet gaat om het beperken van doden maar de zorg in stand houden waardoor de mensen met andere problemen een plek kunnen blijven hebben en ergo ook niet sterven door het gebrek aan plaats. Dat is gewoon een stroman om weer te focussen op die doden of onder/oversterfte. Daar zit het probleem dan ook niet, het probleem zit bij de druk op de zorg.

Bowlingbanen mogen blijkbaar niet open, welke redenering zit daar achter? Die maatregelen raken kant noch wal. Binnensporten zijn toch toegestaan? Wat met karting bijvoorbeeld? Of darts? Bowlingbanen maken toch dikwijls deel uit van een sportcomplex.

Nee, tuurlijk niet. De oorlog overschaduwde alles en het moraal primeerde, maar feit was wel dat mensen toen sowieso veel meer "gewoon" waren.
De dood was een veel minder abstract iets dan wat het tegenwoordig is. Idk of dat jouw definitie van een "softie" zijn is.
Daarbij komt dan nog eens dat de Spaanse griep veel dodelijker voor vooral jongere, gezondere mensen was, terwijl de maatregelen eigenlijk minimaal waren en die pandemie even snel vergeten was dan dat ze is gekomen.

Nog nooit is er zoveel inspanning geweest voor een virus met zo'n lage procentuele mortaliteit dat dan nog vnl. enkelen ouderen doodt.
Natuurlijk een post-factum analyse, maar ik denk dat de gemiddelde mens uit de vroege 20e-eeuw héél grote ogen zou trekken als hij/zij moest zien wat voor draconische maatregelen en schade wij ons opleggen voor dit - in vergelijking - virusje.

Maarja, we doen het natuurlijk allemaal om het zorgsysteem niet te laten imploderen, ook al is de gemiddelde coronadode een 85-jarige met vanzelfsprekend een boek aan aandoeningen.
Ik hoop vooral dat de vaccinaties doen wat ze beloven (tegen omicron en de andere varianten to come), en dat deze tragikomische film na 2 jaar eindelijk mag beginnen aftitelen.

"Imploderen" wordt toch ook wat overdreven.

Het vaccinatie centrum hier was vorige keer een volledige sporthal. 20 kotjes. Nu zijn er 4 kotjes en is het letterlijk in de cafeteria van de sporthal te doen. Loopt hier ook precies maar een man of 5 Rond om alles in goede banen te leiden + 4 spuiters.

Ik heb juist de cijfers eens gecheckt terwijl ik mijn 15min zit te wachten na boostershot. We gaan sneller vooruit dan vorige vaccinatie golven.

Dus zwaar overgedimensioneerde zorg vorige keer, dan liepen er 20-30 alles te regelen en bij wijze van spreken 10 wachtpunten. Nu is het binnenkomen en spuitkot in. Ze hebben het precies zichzelf wat aangedaan vorige keer.

In de ziekenhuizen mogelijk gelijkaardig. We zitten ondertussen aan <2000 covid patiënten, waarvan waarschijnlijk een groot deel "met" en niet "door" covid. Die overbelasting lijkt wel mee te vallen momenteel

Nee, tuurlijk niet. De oorlog overschaduwde alles en het moraal primeerde, maar feit was wel dat mensen toen sowieso veel meer "gewoon" waren.
De dood was een veel minder abstract iets dan wat het tegenwoordig is. Idk of dat jouw definitie van een "softie" zijn is.
Daarbij komt dan nog eens dat de Spaanse griep veel dodelijker voor vooral jongere, gezondere mensen was, terwijl de maatregelen eigenlijk minimaal waren en die pandemie even snel vergeten was dan dat ze is gekomen.

Nog nooit is er zoveel inspanning geweest voor een virus met zo'n lage procentuele mortaliteit dat dan nog vnl. enkelen ouderen doodt.
Natuurlijk een post-factum analyse, maar ik denk dat de gemiddelde mens uit de vroege 20e-eeuw héél grote ogen zou trekken als hij/zij moest zien wat voor draconische maatregelen en schade wij ons opleggen voor dit - in vergelijking - virusje.

Maarja, we doen het natuurlijk allemaal om het zorgsysteem niet te laten imploderen, ook al is de gemiddelde coronadode een 85-jarige met vanzelfsprekend een boek aan aandoeningen.
Ik hoop vooral dat de vaccinaties doen wat ze beloven (tegen omicron en de andere varianten to come), en dat deze tragikomische film na 2 jaar eindelijk mag beginnen aftitelen.
Obligatoir: ik zeg niet dat we altijd in een kramp moeten schieten bij de minste stijging van de cijfers, en ik ben helemaal geen fan van nodeloze verstrengingen en avondklokken en al van dat, maar:

Ik vind dat echt een compleet scheve vergelijking. Dat de dood nu iets veel abstracter is en veel 'ongewoner' (iedereen gaat nog steeds dood natuurlijk) is, is toch net goed? No shit dat de dood honderd jaar geleden een veel 'gewoner deel van het leven was,' toen stond de medische wetenschap nog helemaal niet zo ver en moest je er niet raar van op kijken dat iemand de pijp uit ging na een infectie die nu te behandelen valt met drie dagen pilletjes nemen bij wijze van spreken. Ik weet dat BDW heel graag pronkt met zijn historische kennis maar ik begrijp hoegenaamd niet waarom een pandemie die honderd jaar geleden plaatsvond (een eeuwigheid in medische termen, en niemand die toen leefde, leeft nu nog) en de respons daarop moet vergeleken worden met nu.

1. Het is nu enorm veel gemakkelijker om maatregelen in te voeren. Je doet een persconferentie en het hele land heeft dat enkele uren later gezien. Dat ging toen natuurlijk niet, dus het is nogal logisch dat er toen relatief weinig maatregelen waren. Ook al omdat:
  2. De medische wetenschap toen nog echt in zijn kinderschoenen stond in vergelijking met de mogelijkheden die we vandaag op dat vlak hebben.
  3. De controle op het naleven van de maatregelen gaat veel gemakkelijker in deze periode, met georganiseerde politiediensten die gemakkelijk onderling kunnen communiceren en vele technologische hulpmiddelen om alles in goede banen te leiden.
  4. Dit is gewoon een compleet andere set mensen. Wie maalt er om hoeveel de mensen toen 'gewoon waren'? Niemand die dat toen bewust heeft meegemaakt loopt nu nog op de aarde rond. De maatschappij, en de mensen die er in leven, is veranderd.
'Tijdens een pandemie een eeuw geleden in oorlogstijd reageerde men anders,' wow zeg. Geniaal, Bart. Honderd jaar geleden wasten dokters hun handen nog niet voor ze 'operaties' uitvoerden en ramde men scherpe objecten in de hersenen van 'mentaal zieken' om die beter te maken. Shit, wat een belachelijke vergelijking.

Wat doet die 'ook al' daar bij? We doen het inderdaad (deels) om het zorgsysteem niet te laten imploderen. Waarom dat typische 'laat de ouderen sterven' riedeltje (want daar komt het wel op neer he, laten we eerlijk zijn) daar achter moet begrijp ik niet goed want dat staat eigenlijk bijna los van elkaar.

Het is een feit dat er zorg wordt/werd uitgesteld die idealiter niet werd uitgesteld, dus dat heeft niks te maken met oudere mensen die de pijp uit gaan, ook al vind ik dat nog steeds een ongelofelijk zelfzuchtige houding, dat we die zwakkeren met hun 'boek aan aandoeningen' maar moeten laten sterven, maar die discussie is hier al ontelbaar keren gevoerd.

Dat hoop ik ook.

Hoe dan ook: ik vind dat Bart de Wever vaak zinnige dingen zegt (ook al ben ik het helemaal niet eens met zijn manier van politiek voeren en het merendeel van zijn standpunten) maar in dat filmpje maakt hij zich gewoon onsterfelijk belachelijk. Als je echt 'verbijsterd was' toen je las dat de overheid in tijden van oorlog waarbij er nog geen massacommunicatie mogelijk was en de medische wetenschap nog in zijn kinderschoenen stond niet zo snel schakelde, communiceerde, en reageerde op een pandemie als de overheid nu dan ben je nogal een kut historicus, Bart de Wever. Maar hij weet dat goed genoeg, zo slim is hij nu ook wel. Het is niet de eerste keer dat hij in dit COVID verhaal met 'interessante' soundbites afkomt om zich wat in de kijker te spelen.

Misschien moet hij zich bezig houden met zijn kornuiten uit te sturen als cannon fodder omdat hij zelf de politieke blowback van een sluiting van het Sportpaleis niet wilde incasseren in plaats van met compleet misplaatste historische vergelijkingen over de brug te komen.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat echt een compleet scheve vergelijking. Dat de dood nu iets veel abstracter is en veel 'ongewoner' (iedereen gaat nog steeds dood natuurlijk) is, is toch net goed? No shit dat de dood honderd jaar geleden een veel 'gewoner deel van het leven was,' toen stond de medische wetenschap nog helemaal niet zo ver en moest je er niet raar van op kijken dat iemand de pijp uit ging na een infectie die nu te behandelen valt met drie dagen pilletjes nemen bij wijze van spreken. Ik weet dat BDW heel graag pronkt met zijn historische kennis maar ik begrijp hoegenaamd niet waarom een pandemie die honderd jaar geleden plaatsvond (een eeuwigheid in medische termen, en niemand die toen leefde, leeft nu nog) en de respons daarop moet vergeleken worden met nu.

Ik heb om het overzichtelijk te houden je post even ingekort. Maar ik zou toch ook wel durven stellen dat mensen (en al zeker in onze Westerse democratieën) veel meer schrik hebben van de dood dan de bevolking van honderd jaar geleden. Honderd jaar geleden vertrokken jonge gasten naar het front in de wetenschap dat de kans groot was dat ze tussen zes planken, verminkt, of helemaal niet terug kwamen. Mensen waren gewoon geharder.

(vrt liveblog)

Open VLD pleit voor invoering van een vaccinatiepas​

De Vlaamse liberalen van Open VLD lijken een bocht te nemen in de richting van verplichte vaccinatie. Partijvoorzitter Egbert Lachaert zegt in "De Morgen" dat de 1G-regel in de toekomst onvermijdelijk wordt. Bronnen bij Open VLD bevestigen dat de kwestie vorige week is besproken op een uitgebreid partijbureau.
Een echte vaccinatieplicht zien de Vlaamse liberalen niet zitten omdat dit volgens hen niet afdwingbaar is. Maar ze stappen nu wel af van hun vroeger standpunt, tegen de zogenoemde pasjesmaatschappij. Daarom moet het Covid Safe Ticket volgens Open VLD worden omgevormd tot een vaccinatiepas. In de praktijk betekent dat dat je volledig gevaccineerd moet zijn om aan het maatschappelijk leven te kunnen deelnemen.
Binnen de federale meerderheid lijken de geesten steeds verder te rijpen in de richting van een vorm van vaccinatieplicht: direct of indirect via een vaccinatiepas. Eerder al hebben de voorzitters van Vooruit, PS en CD&V zich uitgesproken voor vaccinatieplicht. Groen en Ecolo zijn iets terughoudender en willen dat er eerst een debat in het parlement komt, de MR is tegen omdat het volgens haar in de praktijk niet afdwingbaar is.
Hoe dan ook heeft het vorige Overlegcomité het coronacommissariaat de opdracht gegeven om uit te zoeken op welke manier een zo hoog mogelijke de vaccinatiegraad kan worden bereikt. Kamervoorzitter Eliane Tillieux (PS) heeft al aangekondigd dat de Kamer na het eindejaarsreces een breed debat over de kwestie zal voeren.

Voila, de volgende stap is een kwestie van tijd.
En dan het volgende vraagstuk: wat is "volledig gevaccineerd". En hoe geduldig wachten we de wetenschappelijke consensus af om dat te bepalen.

En ondertussen zit Lachaert (of zijn woordvoerder) op Twitter een ugent wetenschapper die en kritische vraag stelt af te dreigen.

Wat een kluchtje is die man en dito partij.

Ik heb om het overzichtelijk te houden je post even ingekort. Maar ik zou toch ook wel durven stellen dat mensen (en al zeker in onze Westerse democratieën) veel meer schrik hebben van de dood dan de bevolking van honderd jaar geleden. Honderd jaar geleden vertrokken jonge gasten naar het front in de wetenschap dat de kans groot was dat ze tussen zes planken, verminkt, of helemaal niet terug kwamen. Mensen waren gewoon geharder.
En dan? Ik snap echt oprecht niet wat dat te maken heeft met COVID of de reactie op COVID. Dat heet gewoon een verhoogde levensstandaard hoor. Daar moeten we toch blij mee zijn in plaats van te gaan vergelijken met mensen die leefden in tijden van wereldoorlogen waar de wetenschap lichtjaren achter stond op waar we nu staan. Of moeten we omdat men vroeger 'harder' was dan nu maar gewoon COVID laten razen? Of wat is de bedoeling eigenlijk van die statement?

Nog veel langer geleden kakten we op de straten en was er geen toiletpapier, moeten we dan maar toiletten afschaffen? Of teruggaan naar de tijd dat ruzies opgelost werden door middel van een duel waarbij je kon sterven? Ja, dat is een belachelijke vergelijking uiteraard, maar ik snap echt gewoon met de beste wil van de wereld niet waarom men hier de reactie van mensen een eeuw geleden plaatst alsof dat ook maar enigszins relevant is. 'Oh wow, kijk hoe hard de mensen toen waren in tijden waarin ze niet eens een andere keuze hadden omdat men niet beter wist,' wow zeg. Geef mij dan toch maar de moderne medische wetenschap. Ik blijf graag leven als ik een bacteriële infectie krijg, dankjewel. Als dat van mij dan een softie maakt dan is het maar zo.

En nogmaals (ik zet het er maar altijd bij zodanig dat ik niet weggezet word als maatregelenfetisjist of iemand met een 'angstpsychose'): het gaat me hier niet om de maatregelen, of zelfs vaccinaties en weet ik veel. De politiek maakt inderdaad fouten, de media ook, en fuck avondklokken en weet ik veel, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om de compleet, maar dan ook compleet scheve vergelijking met een eeuw geleden.

En ondertussen zit Lachaert (of zijn woordvoerder) op Twitter een ugent wetenschapper die en kritische vraag stelt af te dreigen.

Wat een kluchtje is die man en dito partij.

Best wel linken of screenshots anders hebben we weinig om op te reageren.

Ik word hier zo moe en moedeloos van!

Nog nooit is er op dit forum (en elders) zoveel inspanning geweest om het WAAROM uit te leggen i.v.m. het voorkomen van besmettingen en de genomen maatregelen.
Maar trol gerust en tegendraads het nieuwe jaar in, je bent heus niet de enige.

Het is niet omdat mensen meer in contact kwamen met de dood, wegens geen alternatief, dat dit onze eigen situatie negatief laat lijken. In tegendeel zou ik denken.

Ik zou ook niet overschatten hoe geïnformeerd de 18-jarigen toen waren die naar het front werden gestuurd als kanonnenvlees. Zeker tijdens de eerste wereldoorlog dacht men initieel dat het allemaal niet lang ging duren en wel zou meevallen.

Wat doet die 'ook al' daar bij? We doen het inderdaad (deels) om het zorgsysteem niet te laten imploderen. Waarom dat typische 'laat de ouderen sterven' riedeltje (want daar komt het wel op neer he, laten we eerlijk zijn) daar achter moet begrijp ik niet goed want dat staat eigenlijk bijna los van elkaar.

Het is een feit dat er zorg wordt/werd uitgesteld die idealiter niet werd uitgesteld, dus dat heeft niks te maken met oudere mensen die de pijp uit gaan, ook al vind ik dat nog steeds een ongelofelijk zelfzuchtige houding, dat we die zwakkeren met hun 'boek aan aandoeningen' maar moeten laten sterven, maar die discussie is hier al ontelbaar keren gevoerd.

Een platitude à la "laat de ouderen maar sterven" is natuurlijk van de pot gerukt, en ik denk dat er maar heel weinigen dat van de start af aan al zeiden. De situatie is daarentegen veel genuanceerder.

We leven nu eenmaal in een wereld die alsmaar ouder wordt (door idd de enorme verbeteringen in de health sciences de voorbije +/- eeuw), en natuurlijk is iedereen blij dat hij/zij kan leven tot 80 ipv op z'n 50 al de pijp uit te zijn.
Alleen dat neemt niet weg dat - ondanks al het farmacologisch en medisch getover - hoe ouder men wordt, hoe meer aandoeningen en dus zwakker men wordt. En wanneer er geen medische preventie-/'hulpmiddelen' zijn (zoals in de eerste fases van corona), keer je terug naar die 'natuurlijke' orde van vroeger dat ouderen vallen als bosjes bij iets waar "gezonde" mensen niet ziek van worden, laat staan aan sterven. Iets wat je nog altijd ziet bij bv. hittegolven of de gewone griep (als je het vaccin niet gaat halen). Maar waar er nooit enige vragen bij gesteld zijn.

Na bijna twee jaar maatregelen die voor iedereen golden, kan je u toch wel serieuze vragen beginnen stellen of er hier eigenlijk ooit een echte einde aan gaat komen. Vaccins helpen zeer goed, maar we lopen altijd achter de feiten omdat er steeds nieuwe varianten bijkomen terwijl onze vaccins ontwikkeld zijn voor de oude stam(men). De situatie omtrent omicron nu is bijna alsof we terug in maart 2020 zitten.
En mensen die denken dat corona überhaupt ooit gaat verdwijnen: jokes on you. 🤡

Je kan de mensen spuiten blijven geven, maar de kans is groot dat corona van tijd tot tijd voor problemen gaat blijven zorgen (links en rechts lees je dat ze 'schatten' tot ten minste 2025), met waarschijnlijk ook maatregelen. Dat er na zoveel tijd en zoveel spuiten er geen animo meer is om alles op alles te zetten om "de cijfertjes laag te houden", dat kan ik meer dan helemaal begrijpen. En ik denk dat we zelfs niet zo lang meer moeten wachten als je ziet hoe het protest en de ongehoorzaamheid - bijna exponentieel (🙃) - blijft groeien.

Laatst bewerkt:
Die Egbert Lachaert zou hier op het forum ook perfect op zijn plaats zijn.
Terechte vragen stellen over een vaccinatiepas en boostershots, en je bent onmiddellijk iemand die 'vaccinatie in twijfel trekt'.

:unsure:

Om terug te komen op dat van gisteren: vertrouwen op de wetenschap, absoluut. Maar we zijn het er hopelijk toch ook over eens dat dit allemaal eigenlijk veel te snel gaat voor de wetenschap? En het is niet de wetenschap (bv. het GEMS) dat de beslissingen neemt, dat werd vorige week wel duidelijk. Is dat trouwens op aanraden van het GEMS dat men nu begint over een vaccinatiepas (1G beleid)?
Je kan dat gewoon echt niet loskoppelen van de politiek en zeggen "ja maar je moet de wetenschap volgen"...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan