Polarisatie vind ik zo'n zwaar woord.
(...)
Ik ben het een beetje moe dat we dat soort mensen blijven pamperen. Het mag wel eens gedaan zijn. Iedereen wilt weer naar de situatie van voor de pandemie gaan en dan zullen we toch iets ervoor moeten doen. Die koppigheid, arrogantie of dommigheid gaat in ieder geval niet helpen.
Dat is dus polarisatie, he. Ik heb me zelf al 3x laten vaccineren, maar als ik straks een 4e zou weigeren, dan hoor ik plots ook bij "dat soort mensen"?
Discussiëren gaat verder dan gewoon je mening geven. Het is vooral slim omgaan met de mening van de andere.
Hier op het forum zijn het inderdaad vaak diezelfde posters. Dat is een organisch gegeven omdat er hier op een deftig niveau wordt gepraat in sommige onderwerpen. En er zijn nu eenmaal meer mensen voor vaccinatie dan ertegen. En nu ook dus eenmaal meer mensen voor de controle ervan.
En je hebt jouw mening gegeven, maar dan wil ik jou eens iets anders vragen zonder dat ik je woorden in de mond leg.
Vaccinatie is de wetenschappelijk onderbouwde oplossing voor het virus. De oplossing die we dus moeten doen. Op welke manier denk jij dat we voor een hoge vaccinatiegraad gaan zorgen? Wat zou jij dan doen en wat is jouw visie? Hoe, anders dan het CST, zou jij het aanpakken?
Als je toch een CST wilt behouden, dat ten eerste al eens afschaffen voor alles behalve reizen bijvoorbeeld.
Vaccinatie is trouwens niet "de oplossing", het is maar een "deel van de oplossing". Een belangrijk deel, dat wel, maar na de afgelopen maanden is het toch duidelijk geworden dat we met alleen vaccineren er nog altijd niet komen. Zo wordt het bv. nog altijd bang afwachten op de omikron golf en mogelijk opnieuw een lockdown. Niet omdat we niet gevaccineerd zijn (88% van de 18+ is dubbel gevaccineerd in België, zelfs 93% in Vlaanderen), maar omdat het virus muteert en dat ook zal blijven doen.
We hebben in Vlaanderen een heel hoge vaccinatiegraad behaald zonder een CST te eisen voor bv. restaurantbezoeken. Waarom? Omdat het duidelijk werkte: correcte berichtgeving, aantonen hoeveel lager de kans is om in het ziekenhuis terecht te komen etc.
Dus het alternatief voor een CST is gewoon om vaccinatie opnieuw sterk aan te bevelen, zeker voor ouderen en mensen met onderliggende aandoeningen. Benadruk met duidelijke en transparante cijfers het belang van een boostershot.
Wat ik ook gerust zou aanvaarden is dat de verzekering niet tussenkomt bij ziekenhuisopname o.w.v. corona bij iemand die (uit eigen keuze) niet gevaccineerd is. Maar dan moet je natuurlijk ook al gaan definiëren wat "niet gevaccineerd" tegenwoordig betekent.
Ik vind het over het algemeen trouwens ongelofelijk hoe snel we gegaan zijn van "een coronapas kan er toch nooit komen bij ons" naar "we kunnen niet meer zonder het CST".
edit: en als omikron een veel milder ziektebeeld geeft (zeker bij jongere mensen als ik), dan wil ik bv. concrete cijfers zien over in welke mate
transmissie van omikron verhinderd wordt door vaccinatie. Want dan is de primaire motivatie bij mij toch: ik laat me vaccineren als ik anderen echt kan beschermen daardoor. Niet om mezelf te beschermen. De laatste 2 keer dat ik me ziek heb gevoeld de voorbije jaren, was na mijn 2e vaccinatie, en na mijn 3e. Niet omdat ik ziek was.
Het komt er dus op neer dat ik gemotiveerd kan worden door concrete cijfers. Niet door het dreigement dat ik niet meer op restaurant/reis/... mag.