Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar enfin, voor de 100ste keer. Was er een aanwijzing volgens jou? Welke dan? Link please? Ik lees het tegendeel.

Jij beweert een maand geleden dat er zich geen dominante variant aan het ontwikkelen was. Jij beweert dat op vandaag jouw post nog altijd klopt.

Ik vertel u dat je fout zat.

Jij ontkent...

Hi omikron!

Jij beweert een maand geleden dat er zich geen dominante variant aan het ontwikkelen was. Jij beweert dat op vandaag jouw post nog altijd klopt.

Ik vertel u dat je fout zat.

Jij ontkent...

Hi omikron!
Nee, dat zei ik absoluut niet. Ik zei dat er op dat moment geen aanwijzingen waren dat er zich een dominante variant aan het ontwikkelen was.
Me zoveel quoten en dan niet eens lezen wat je quote :unsure:

Was dit dan hetgene wat jullie verwacht hadden ondanks de hoge vaccinatiegraad ?
Nee, ik had het liever anders gezien. Het is nu eenmaal wat het is, daar kan ik niets aan veranderen. Ik kan enkel een klein beetje bijdragen door de wetenschap te volgen in voortschrijdende inzichten en mij nogmaals laten vaccineren.

Niemand kon van dag 1 precies vertellen hoe deze pandemie ging evolueren. Maar dat is wetenschap: observeren, analyseren en aanpassen.

Akeliger dan een virus dat de zorg platlegt? :unsure:
Weet je al of een ontstekingsreactie deel is van immuunrespons? :unsure:
Makker, ik probeer beschaafd te discussiëren.

Ik zei
Trouwens, "inflammatory response" is niet hetzelfde als "immuunrespons" he.

niet hetzelfde

Jij zei
Verandert niets aan mijn punt hoor. En is meegenomen in alle aanbevelingen wereldwijd. Die afweging wordt continue gemaakt.

Sorry what now? Een onstekingsreactie is geen (onderdeel van een) immuunrespons? :unsure:

Dus je probeert door mijn woorden te verdraaien mij ongelijk te geven, en net daardoor geef je mij eigenlijk gelijk :unsure:

edit: in dat artikel ging het trouwens over een infectie (=inflammatory response) van het hart, na vaccinatie, inderdaad als gevolg/onderdeel van de immuunrespons. Maakt dan toch niet uit hoe je het wilt noemen, dat is niet het soort reactie dat je wilt na vaccinatie.

Laatst bewerkt:
was geen kritiek naar u toe , maar het is me al vaker opgevallen dat zowel in de VS ,EU als in België ook vaak de meer rurale gebieden als donkerrood worden beschouwd . Wat op zich niet logisch is , aangezien er veel minder volk woont , zou je net verwachten dat dat de veiligste gebieden zijn . Is dat dan een fout in de statistieke berekeningen ? Hier werd ook eens een dorp in België gezien als het meest getroffene , dat was dan ook een boerengat ergens .
In België is er geen enkele correlatie tussen de bevolkingsdichtheid van een gebied en het aantal positieve mensen (allez, behalve in Brussel, maar dat bedoel je wss niet en daar ligt dat aan inkomensniveau's). Wat niet wil zeggen dat de ruraliteit geen effect kan hebben:

enkele redenen:
- zoals je zegt denken mensen dat dit veilige gebieden zijn. Waardoor ze hun gedrag minder goed aanpassen
- rurale gebieden, daar kennen mensen elkaar beter. Dus komen ze standaard met meer mensen goed in contact*
- * wil niet zeggen dat er in een stad geen contact is, integendeel. Maar daar gaat het meer over contact tussen mensen die elkaar niet kennen. Wat iets gemakkelijker te vermijden is. Is er echter een besmetting, dan zal dit zich hier vlugger verspreiden
- rurale gebieden zijn vaak ook eerder gebieden met conservatievere ideeën. En daar is wél een causaliteit lijkt me, o.a. omwille van de politiek die de overheid voert. Zie maar naar de USA, zie maar naar Europa. Ja, er zijn uitzonderingen (zoals Zweden), maar er lijkt me wel een trend.
- rurale gebieden hebben minder welvaart meestal. Daar zal de nood om te werken vaak hoger zijn, terwijl er meer mogelijkheden zijn in de stad, vooral dan in de rand van de stad (centrum stad is dan vaak sterk getroffen wegens "suburbs".

En natuurlijk: bij kleine aantallen speelt toeval een grote rol. Herstappe heeft nu 16,7% besmettingen. Is er eentje erbij, dan zitten ze aan 18%. Zo kan het vlug gaan. De meest getroffen gemeenten zijn dan ook kleinere gemeenten in België. Gewoon omdat er veel kleine gemeenten zijn en toevalligheden of 1 grote haard daar vlug de cijfers omhoog doen. Bij de 20 gemeenten met het minst aantal besmettingen (relatief) zijn dan bvb 12 gemeenten uit Arro Leuven (waarbij Leuven zelf ook). Dat komt dan wss weeral door het inkomen en de mogelijkheden tot thuiswerk. Dat de minstgetroffen gemeente Koksijde is, kan dan weer met vaccinatie én met het veel aantal niet-inwoners die wel daar gedomicilieerd zijn).

Makker, ik probeer beschaafd te discussiëren.

Ik zei

niet hetzelfde

Jij zei

Dus je probeert door mijn woorden te verdraaien mij ongelijk te geven, en net daardoor geef je mij eigenlijk gelijk :unsure:
Ola, rustig aan. Ontstekingsreactie is gewoon een deel van een immuunrespons dus als je me ergens op probeert te pakken is het een te vlot gebruik van een pars pro toto/totum pro parte. Gezien de context van de post (over kortetermijneffecten onder invloed van een immuunrespons versus lange termijneffecten door ... wie zal het zeggen) perfect verdedigbaar. Geen nood om op je paard te kruipen hoor, jouw eerste "terechtwijzing" duidt niet echt op beschaafd discussiëren imo en is waarom ik iets bruter reageerde.

Reactie op je edit:
edit: in dat artikel ging het trouwens over een infectie (=inflammatory response) van het hart, na vaccinatie, inderdaad als gevolg/onderdeel van de immuunrespons. Maakt dan toch niet uit hoe je het wilt noemen, dat is niet het soort reactie dat je wilt na vaccinatie.
Het ging in de posts over
  • lange termijneffecten van vaccinatie
  • "onbekende" mechanisme van die ontstekingen.
Als je het helemaal juist wilt zeggen een inflammatory response een ontstekingsreactie; een infectie is louter het binnendringen (en vermenigvuldigen) van een ziekteverwekker.

Laatst bewerkt:
*for the record , ik zeg niet dat vaccineren niet helpt , maar ik durf wel zeggen dat moest ik me niet laten vaccineren , dat ik het ook wel zou overleven , daar geloof ik toch wel in .
Nu je kan altijd het lotje van de pech winnen hé. Dan ga je dood. Er zal altijd wel iemand zijn van exact uwe leeftijd, kerngezond en met eenzelfde achtergrond die gewoon doodgaat van Covid. Uitzonderingen maken de regel hé ..

Maar dat is een echt argument? Als die "anderen" echt wakker liggen van hun bescherming zullen ze zichzelf wel hebben laten vaccineren tegen Covid, dus je brengt voornamelijk ongevaccineerden in gevaar. Van dat laatste lig ik niet wakker, dat zijn mensen die zelf kiezen om dat risico te lopen.
Voornamelijk. Maar ook nog altijd veel gevaccineerden. Maar kans lijkt me klein dat je ook van die mensen wakker zou liggen.

Vers van de pers

People catching Omicron are 50% to 70% less likely to need hospital care compared with previous variants, a major analysis says.

en
It also shows the vaccine's ability to stop you catching Omicron starts to wane 10 weeks after a booster dose.
Protection against severe disease is likely to be far more robust.
However, the report says this protection drops by between 15% and 25% after 10 weeks. This is still better than having no booster dose and the protection against severe disease or death is likely to be even greater.

Bij de 20 gemeenten met het minst aantal besmettingen (relatief) zijn dan bvb 12 gemeenten uit Arro Leuven (waarbij Leuven zelf ook). Dat komt dan wss weeral door het inkomen en de mogelijkheden tot thuiswerk. Dat de minstgetroffen gemeente Koksijde is, kan dan weer met vaccinatie én met het veel aantal niet-inwoners die wel daar gedomicilieerd zijn).
Zou dat deels ook niet te maken hebben met het feit dat sciensano voor aantal besmettingen per gemeente kijkt naar domicilie-adres en Leuven (en de omliggende arrondissementen) veel kotstudenten heeft die nog thuis gedomiciliëerd zijn?

Maar dat is een echt argument? Als die "anderen" echt wakker liggen van hun bescherming zullen ze zichzelf wel hebben laten vaccineren tegen Covid, dus je brengt voornamelijk ongevaccineerden in gevaar. Van dat laatste lig ik niet wakker, dat zijn mensen die zelf kiezen om dat risico te lopen.
Ja, dat is een argument. Als gevaccineerde kan je nog altijd COVID krijgen en kan je ook nog altijd zwaar ziek worden (de kans is wel veel lager uiteraard, vandaar dat men zo veel mogelijk wil vaccineren) dus als er dan een hele hoop ongevaccineerden rondloopt die dus ten eerste al gemakkelijker COVID kunnen krijgen (en het gemakkelijker kunnen doorgeven als gevolg) EN die dan ook zelf nog eens mogelijk zwaar ziek worden dan stijgt de druk op het hele systeem alweer. Hoe minder gevaccineerden, hoe meer dat virus kan circuleren, dat is gewoon logica.

Ik ga hier echt niet weer opnieuw uitleggen waarom een vaccinatie nuttig is voor de omgeving en voor jezelf, dat is hier al tientallen (zoniet honderden) keren gepost. Wil je niet meer geboosterd worden (omdat je geen zin hebt, omdat anderen je niet kunnen schelen, omdat de ouderen dood mogen, omdat je plots schrik hebt gekregen, weet ik veel) prima dan. Maar kom dan niet af met gelul als 'het is niet nuttig' en weet ik veel.

En nog snel: ik wil hier niet gaan beweren dat we met z'n allen IV Pfizer en Moderna moeten laten schieten om de twee dagen, maar kom zeg. Zo een vaccinatie duurt tien minuten en geeft voor de overgrote meerderheid van de mensen juist niks van bijwerkingen (behalve een stijve arm). Ik zie echt het probleem hoegenaamd niet in, zeker niet als je eerder al voor het vaccin bent gegaan en het dus geen kwestie is van angst of wantrouwen.

Zou dat deels ook niet te maken hebben dat voor aantal besmettingen per gemeente men kijkt naar domicilie-adres en Leuven (en de omliggende arrondissementen) veel kotstudenten heeft die nog thuis gedomiciliëerd zijn?
Nee, dan zou het net omgekeerd zijn en zou Leuven hoog scoren. Ik bekeek aantal besmettingen door aantal inwoners en als dus inwoners laag is door veel domicilies buiten Leuven , zou besmettingsratio hoog zijn. (besmettingen worden btw ook geregistreerd op domicilieadres)

Er is nu al genoeg op je vragen geantwoord. Tenzij je nog iets nieuws toe te voegen hebt, mag het hierbij stoppen.
Nee, dat zei ik absoluut niet. Ik zei dat er op dat moment geen aanwijzingen waren dat er zich een dominante variant aan het ontwikkelen was.
Me zoveel quoten en dan niet eens lezen wat je quote :unsure:

Wel zoals reeds gezegd, iemand die op een forum in november komt vertellen dat er "geen aanwijzingen" zijn , doet zich voor als een expert imo.

Waar had je dan in november die info vandaan dat er geen aanwijzingen waren?

Wel zoals reeds gezegd, iemand die op een forum in november komt vertellen dat er "geen aanwijzingen" zijn , doet zich voor als een expert imo.

Waar had je dan in november die info vandaan dat er geen aanwijzingen waren?
Je kan geen negatie bewijzen, het is aan jou om aanwijzingen te tonen als jij volhoudt dat die er toen waren.
Ik linkt al twee artikels van experts die even verrast waren door omikron.
Ik heb toen ook al artikels gelinkt over simulaties van mogelijke mutaties en van gekende mutatiepatronen in andere virussen.

Vers van de pers

Ik vind dat matig positief. Er staat duidelijk bij dat het tot nu toe vooral jongeren zijn die besmet zijn. En 50-70% minder hospitalisaties wordt teniet gedaan door de grotere besmettelijkheid.
De booster helpt maar 10 weken. Dat is dus echt wel geen goed nieuws.

Het beste nieuws van de dag volgens mij is dat het aantal mensen aan een ventilator ook vandaag wederom amper stijgt ivm vorige week in de Londense ICU.
Aantal gehospitaliseerde patiënten (dus niet in ICU) blijft wel zeer sterk stijgen (48% per week, dat zou dus wel eens een probleem kunnen zijn).

Laatst bewerkt:
Omdat ik overtuigd ben dat ik het coronavirus aankan zonder vaccinatie . En als dat niet zo is , dan is dat mijn eigen schuld imo .
Maar los daarvan blijft het toch vreemd, niet? Ik ben overtuigd dat ik niet eraan zou sterven, noch in het ziekenhuis zou belanden. Uiteraard niet gebaseerd op feiten, want niemand kan dat zeggen. Maar los daarvan heb je ook kans om redelijk lang last te hebben van geur- en/of smaakverlies, vermoeidheid, last van de longen, etc. En waarom zou je dat willen riskeren in ruil voor 20 minuten om een spuitje te laten zetten? Daar ben ik eerlijk gezegd benieuwd naar.

Nu je kan altijd het lotje van de pech winnen hé. Dan ga je dood. Er zal altijd wel iemand zijn van exact uwe leeftijd, kerngezond en met eenzelfde achtergrond die gewoon doodgaat van Covid. Uitzonderingen maken de regel hé ..
Dat is uiteraard zo . Beter geen risico nemen . Maar ik blijf er bij dat dat ieders persoonlijke keuze moet zijn , zonder voorwaarden .

Maar los daarvan blijft het toch vreemd, niet? Ik ben overtuigd dat ik niet eraan zou sterven, noch in het ziekenhuis zou belanden. Uiteraard niet gebaseerd op feiten, want niemand kan dat zeggen. Maar los daarvan heb je ook kans om redelijk lang last te hebben van geur- en/of smaakverlies, vermoeidheid, last van de longen, etc. En waarom zou je dat willen riskeren in ruil voor 20 minuten om een spuitje te laten zetten? Daar ben ik eerlijk gezegd benieuwd naar.
Tja das ieders keuze he . Ik ben wel degelijk gevaccineerd , een collega is antivax , die is bereid dat risico te nemen , ze heeft ook al corona gehad , heeft dezelfde symptomen gehad als de meerderheid vd mensen . Wou zelf al terug werken na een paar dagen . Er is altijd een kans dat je zwaardere symptomen hebt , maar das ieders individuele keuze imo om dat risico te nemen . En ook met vaccinatie zijn die kansen er nog .

Dat is uiteraard zo . Beter geen risico nemen . Maar ik blijf er bij dat dat ieders persoonlijke keuze moet zijn , zonder voorwaarden .
Tja das ieders keuze he . Ik ben wel degelijk gevaccineerd , een collega is antivax , die is bereid dat risico te nemen , ze heeft ook al corona gehad , heeft dezelfde symptomen gehad als de meerderheid vd mensen . Wou zelf al terug werken na een paar dagen . Er is altijd een kans dat je zwaardere symptomen hebt , maar das ieders individuele keuze imo om dat risico te nemen . En ook met vaccinatie zijn die kansen er nog .
Tot op zekere hoogte mee akkoord, behalve dat je* andere mensen kan besmetten* (die eventueel wel breakthrough besmettingen hebben), en dat er, als je ziek wordt, voor jou (of de mensen die je besmet hebt) ziekenhuiscapaciteit moet voorzien worden. Eentje is geentje, maar het gaat hier om zodanig grote getallen dat de gevolgen niet meer enkel voor jou persoonlijk zijn. En op dat punt moet de maatschappij ingrijpen en nudgen (CST) of verplichten.
Komt nog bij dat de moeite die gevraagd wordt (vaccin laten zetten) zo klein is, en de (maatschappelijke) baten zo groot, dat het een no-brainer is in mijn ogen.

* Je, algemeen bedoeld, niet jij persoonlijk
* Ja, je kan besmettelijk zijn als je gevaccineerd maar dat is intussen ook al zo uitgebreid besproken dat ik er niet op inga.

Uiteraard, maar zou vooral de reden willen weten, want ik begrijp het gewoon niet. Er moet toch een reden zijn lijkt me?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan