En inderdaad veel dingen die vorig jaar gezegd werden & weggelachen zijn uiteindelijk de waarheid geworden.
Zeg eens welke dingen?
Naar mijn weten is er sinds een jaar geen enkele verrassing meer geweest.
Zoals aangehaald de coronapas die hier niet zou komen,
Uiteraard zou de coronapas hier komen, dit hebben hier meerdere mensen (oa. mezelf heel duidelijk) toen gezegd. Want het was een logische beslissing, werd goedgekeurd door de lidstaten (er was geen reden om dit te doen als het niet om te gebruiken was), en gemakkelijk in te voeren.
Dat sommige anderen zeiden dat dit niet zo zou zijn of zeiden "dat je dat niet kan weten", wil niet zeggen dat er een consensus over was.
Zoals zoveel meningsverschillen hier: veel voor- en tegenstanders.
de scholen die geen bron van besmetting kunnen zijn
Idem. Dat was vroeger ook al duidelijk uit cijfers uit de US en Israel waaruit bleek dat 8+ jarigen even besmettelijk waren als volwassenen.
Dat mensen in België en zelfs de 'experten' in de media toen bij hoog en laag bleven beweren dat dit niet het geval was, vond ik even vreemd.
Maar dat waren opnieuw standaard pro- en contra- argumentaties.
, de luchthavens die niet zomaar kunnen toe gaan
Idem, dat was zo klaar als een klontje.
Dit werd allemaal gewoonweg weggelachen of gereport, warnings uitgegeven door gebrek aan bewijs.
Ik ben toen alleszins niet gewarnd geweest daarover, misschien zal het de manier waarop geweest zijn. Daar heb ik ook wel eens last van
En dat is het probleem, net als uw posts zoals ge hebt aangehaald paar pagina's terug, uw buikgevoel dat bleek te kloppen (zover ik heb meegelezen) maar niet wordt geapprecieerd.
Stop eens met 'buikgevoel', dat was een grapje hé
Dat boenk erop zitten qua deltapiek was het resultaat van al maanden aan een stuk van talloze landen en regio's granulaire cijfers te zitten bekijken, vergelijken met de Belgische toestand qua vaccinatie, bevolkingsstructuur, gedrag, de realtime huidige coronacijfers, en synthese van artikels en experts, om tot die conclusie te komen.
Ik doe er hier dan een samenvatting van in 3 lijnen, en dat wordt dan door de BG usuals afgedaan als 'buikgevoel'.
Het was trouwens heel duidelijk in het rapport van de GEMS van 3 december dat ze het zelf ook wisten dat de piek gepasseerd was.
In dat van 26 november spreken ze over "de enorm stijgende dagelijkse cijfers en de epidemiologische situatie die dreigt uit de hand te lopen".
En plots is er in dat van 3 december geen enkele sprake meer van, maar openen ze het rapport met "de 14-daagse incidentie is heel hoog", wetende dat dit een pure lagging indicator is. Waarna ze toch nog strengere maatregelen voorstellen, samen met de niet-uitgevoerde maatregelen van de rapporten ervoor.
Dat is dus geen neutraal rapport hé. Dat is puur de politiek sturen.
En dat de politiek daar dan op de duur rekening mee houdt, en minder op dat advies begint af te gaan, vind ik niet onbegrijpelijk.