Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Goeie vraag eigenlijk.
Burgerlijke ongehoorzaamheid lijkt me een eerste stap.
Cultuur die uiteindelijk toch bijvoorbeeld de boel opengooit.
De protesten in Brussel die blijven toenemen?
Geen flauw idee eigenlijk.
Ik zie grootschalige burgerlijke gehoorzaamheid niet gebeuren, maar als dat wél het geval is moeten we vooral zien wat politie en leger eraan gaan doen. Blijven ze het onderdrukkingsapparaat van de staat of komen zij ook in opstand?

Nogmaals: ik betwijfel dat de onvrede en woede gaat omslaan in opstand.

Als de Omicron-variant effectief milder is waardoor we systematisch de meest gunstige keuze kunnen maken bij de onzekere parameters komen we naar waarschijnlijkheid uit aan de onderkant van het onzekerheidsinterval. Mocht de mildheid zich niet realiseren en krijgen we een even ziekmakende variant als delta ondanks haar hoge besmettelijkheid komen we aan de bovenkant uit van de onzekerheidsgrenzen.

Dus zelfs áls (hoogst onwaarschijnlijk) het even ziekmakend blijkt te zijn (dus ook ventilators nodig etc) én we stoppen zowat met boosteren dan komen we uit op max 2000 bedden. Wir schaffen das.
Nogmaals, extrapolatie van gegevens uit Zuid-Afrika. Waar het nu zomer is.
In de UK zeggen ze dat ze het op basis van alle beschikbare data nog niet met zekerheid kunnen zeggen. Dan is er dus reden om voorzichtigheidsprincipe te hanteren, voor alle duidelijkheid, dat was voor mij de bestaande maatregels aanhouden, niet nog extra maatregels voorzien.

Ik zie grootschalige burgerlijke gehoorzaamheid niet gebeuren, maar als dat wél het geval is moeten we vooral zien wat politie en leger eraan gaan doen. Blijven ze het onderdrukkingsapparaat van de staat of komen zij ook in opstand?

Nogmaals: ik betwijfel dat de onvrede en woede gaat omslaan in opstand.
Ik denk dat politie eerder zullen niets doen in dat geval. Ik denk dat dat nu op veel plaatsen al het geval is.

Het leger zal enkel voor extreme gevallen zijn, lijkt mij, zoals bij zware rellen of aanslagen.

Ik denk dat politie eerder zullen niets doen in dat geval. Ik denk dat dat nu op veel plaatsen al het geval is.

Het leger zal enkel voor extreme gevallen zijn, lijkt mij, zoals bij zware rellen of aanslagen.
Grootschalige burgerlijke ongehoorzaamheid mét steun/gedoging van de politie lijkt me toch een extreem geval te zijn.

Ik vermoed dat wanneer midden volgende week de resultaten uit het VK aangeven dat er niet echt een probleem is, en onze hospitalisatiecijfers verder dalen, er snel zal geschakeld worden richting enkele versoepelingen, vooral dan cultuursector

Waarom is het effect op overdracht dan zo voor discussie vatbaar? Vaak wordt aangehaald "ondanks vaccinatie kan je toch nog besmet worden" alsof dat vaccinatie volledig teniet doet. Uit alle studies (verbeter me als ik fout ben) blijkt toch dat de huidige vaccins minder beschermen, maar weldegelijk nog helpen. Die "minder" wordt soms kort door de bocht gelijkgesteld aan géén bescherming en dus overbodig/nutteloos. Het hoeft toch niet 100% te zijn om nut te hebben? Er is sowieso niet één iets dat alles oplost dus dan moeten we verschillende zaken combineren die elk een deel bijdragen.
Exact. Maar dat komt dus niet meer binnen bij de mensen.

De teneur bij een groot deel bij de bevolking is nu: We zijn (bijna) allemaal 2 of 3 keer geprikt en nóg gaan de cijfers omhoog en nóg kan ik ziek worden en in isolatie moeten en nóg word ik beperkt in mijn doen en laten en ... Neem daar nog eens artikels bij waarmee mensen rond de oren geslagen worden genre 'Heeft vaccin zin tegen Omikron?', 'Hoe beschermd zijn we nog tegen Omikron met boosterprik?', ...

Als binnen 1-2 maanden blijkt dat Omikron hier, mede dankzij massale vaccinatie, niet zo hard heeft toegeslagen in de ziekenhuizen, dan kan die teneur wel omgedraaid worden met goede communicatie. Als we eind januari, ondanks de boostercampagne, toch nog strengere maatregelen moeten noemen, dan ...

Aangezien het de afgelopen pagina's ook nog een paar keer gepasseerd is :

"Het zijn voornamelijk 65+ ers die er aan sterven, hoe leg je dat uit aan een -50'er dat die maatregelen moet aanvaarden."

Hierop zou ik nogmaals willen herhalen dat het niet hoofdzakelijk de sterftes zijn die het probleem zijn, maar de druk op de zorg. De druk op de zorg zorgt er voor dat er vele anderen, ook -50'ers serieus in de problemen kunnen komen zodra dat ze iets van intensievere/dringende zorg nodig hebben. Wat zouden we er van vinden als we, onder het mom van "eigen verantwoordelijkheid" (zoals soms ook naar anti-vaxers gecommuniceerd wordt door sommigne), deze 15 jongeren alle zorg ontzegd had : https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211127_95303111

Daarnaast zijn er genoeg personen, hier op het forum alsook in mijn directe omgeving die zorg zien uitgesteld worden. Kanker die plots uitgezaaid is, mensen die ergens beduidend last van hebben er veel langer mee blijven zitten, mensen die in onzekerheid zitten omdat bepaalde scans/kijkonderzoeken/... niet uitgevoerd kunnen worden, ...

Dat allen is toch ook, lijkt me, reden genoeg om ook voor jezelf de zeer kleine, qua moeite, verantwoordelijkheid te nemen om boostershot x te aanvaarden.

(En laat me er ook nog eens aan toevoegen, neen, ik ben niet akkoord met de huidige gang van zaken en de extra maatregelen die nu ingevoerd worden.)

Ik vermoed dat wanneer midden volgende week de resultaten uit het VK aangeven dat er niet echt een probleem is, en onze hospitalisatiecijfers verder dalen, er snel zal geschakeld worden richting enkele versoepelingen, vooral dan cultuursector
Dan is omicron officieel de eerste variant die goed nieuws in plaats van slecht nieuws brengt.

In mijn sneeuwbal het begin van het einde van deze pandemie :woohoo:

Maar waarom legt men dan godverdomme alles plat.

Uit onzekerheid.
Nu ja, in NL is het op dat vlak nog erger. Stel dat het al bij al meevalt met omikron, dan zijn ze daar in volle lockdown gegaan zonder dat het nodig was.
Blijft een risico analyse in beide richtingen.

Waarom is het effect op overdracht dan zo voor discussie vatbaar? Vaak wordt aangehaald "ondanks vaccinatie kan je toch nog besmet worden" alsof dat vaccinatie volledig teniet doet. Uit alle studies (verbeter me als ik fout ben) blijkt toch dat de huidige vaccins minder beschermen, maar weldegelijk nog helpen. Die "minder" wordt soms kort door de bocht gelijkgesteld aan géén bescherming en dus overbodig/nutteloos. Het hoeft toch niet 100% te zijn om nut te hebben? Er is sowieso niet één iets dat alles oplost dus dan moeten we verschillende zaken combineren die elk een deel bijdragen.

Ik trek dat zeker niet in twijfel he.
Ik doelde op het feit dat we met een extreem hoge vaccinatiegraad de herfst ingingen, en dan in november records hebben gebroken qua aantal besmettingen. En mogelijk die records nog gaan breken met omicron, terwijl de vaccinatiegraad nog hoger ligt dan de vorige keer, incl. boostershots etc.

Ok, die records waren misschien nog hoger geweest zonder vaccins, maar dat is niet het punt. Dat is zwart-wit denken (typisch in onze maatschappij de laatste jaren, trouwens). Alles (iedereen gevaccineerd) of niks (geen vaccins).
Ik was eerder aan het nadenken op de lange termijn, als je om de zoveel maanden de hele bevolking (jong en oud) wilt gaan vaccineren.

Is het niet duidelijk de voorbije maanden dat we m.b.v. vaccinaties de virusoverdracht in ieder geval niet voldoende tegenhouden om grote besmettingsgolven te vermijden? Het nut van de vaccins ligt in de eerste plaats toch op het vermijden van een ernstig ziekteverloop, vooral bij ouderen en mensen met onderliggende problemen?

Als mensen niet tevreden zijn moeten ze echt een keer leren ballen aan hun lijf kweken en op straat komen, want dit is een ja-knikkende samenleving verder. Alleen zo dwing je verandering af. Als het systeem niet meer werkt, dan werp je het omver.

Ik snap het nut niet van elke sector die ontevreden is. Men zou eens iets groots moeten organiseren, dan zal er misschien geluisterd worden. En verder is de enige generatie waar men nog rekening mee houdt, de 65-plussers. Maar sorry dat ik het zeg, maar als iedereen akkoord gaat om collectief zes maanden het werk stil te leggen, dan is die generatie de eerste die getroffen wordt. Stakingen van enkele dagen halen niets uit. Je hebt een staking van maanden nodig.

Verder wordt de horeca helemaal niet getroffen, maar wel dezelfde sectoren opnieuw. Als je eerlijk bent, leg je ofwel alles plat, ofwel niets. Want dit slaat nergens op. Verder mag men stoppen om omikron te overdramatiseren, en vooral de media is daar zeer schuldig aan.

Of ballen aan hun lijf kweken om hun kritisch, MAAR nuchter en gezond verstand (proberen) te gebruiken en zelf wat afstand en maatregelen nemen zonder dat de politiek hen hier telkens op moet wijzen of strenge maatregelen moet nemen.

Zoals @iamhollywood een paar dagen terug zo mooi zei: Het individualisme en economische moet koste wat kost op de 1e plaats blijven komen.

Uit onzekerheid.
Nu ja, in NL is het op dat vlak nog erger. Stel dat het al bij al meevalt met omikron, dan zijn ze daar in volle lockdown gegaan zonder dat het nodig was.
Blijft een risico analyse in beide richtingen.
Niet vergeten, en ik heb dat al meerdere keren aangegeven, dat indien je ingrijpt, je beter snel ingrijpt. Het heeft geen zin om in te grijpen zoals men hier doet (veel te laat). Dan moet je ook gewoon veel te hard ingrijpen. Indien men dit jaar midden november aanpassingen had gedaan, zouden die veel minder drastisch kunnen geweest zijn.
En in NL had men volgens mij niet zoveel keuze, omicron of niet, de klinieken lagen daar zowat vol.

Grootschalige burgerlijke ongehoorzaamheid mét steun/gedoging van de politie lijkt me toch een extreem geval te zijn.
Niet grootschalig, maar je hoort toch van bepaalde horecazaken dat ze hun voeten vegen aan de maatregelen (dat zijn maar verhalen van hier op het forum, dus dat geldt natuurlijk niet overal). Ik vraag mij dan af in hoeverre politie dat controleert en er zich iets van aantrekt. In bepaalde gebieden is men veel strenger of lakser dan op andere plaatsen.

Niet grootschalig, maar je hoort toch van bepaalde horecazaken dat ze hun voeten vegen aan de maatregelen (dat zijn maar verhalen van hier op het forum, dus dat geldt natuurlijk niet overal). Ik vraag mij dan af in hoeverre politie dat controleert en er zich iets van aantrekt. In bepaalde gebieden is men veel strenger of lakser dan op andere plaatsen.
dat is geen burgerlijke ongehoorzaamheid, dat is platvloers individualisme, dat zijn dezelfde uitbaters die waarschijnlijk de witte kassa zo lang mogelijk uitstellen.

Ik trek dat zeker niet in twijfel he.
Ik doelde op het feit dat we met een extreem hoge vaccinatiegraad de herfst ingingen, en dan in november records hebben gebroken qua aantal besmettingen. En mogelijk die records nog gaan breken met omicron, terwijl de vaccinatiegraad nog hoger ligt dan de vorige keer, incl. boostershots etc.

Ok, die records waren misschien nog hoger geweest zonder vaccins, maar dat is niet het punt. Dat is zwart-wit denken (typisch in onze maatschappij de laatste jaren, trouwens). Alles (iedereen gevaccineerd) of niks (geen vaccins).
Ik was eerder aan het nadenken op de lange termijn, als je om de zoveel maanden de hele bevolking (jong en oud) wilt gaan vaccineren.

Is het niet duidelijk de voorbije maanden dat we m.b.v. vaccinaties de virusoverdracht in ieder geval niet voldoende tegenhouden om grote besmettingsgolven te vermijden? Het nut van de vaccins ligt in de eerste plaats toch op het vermijden van een ernstig ziekteverloop, vooral bij ouderen en mensen met onderliggende problemen?
Maar nu bekijk je het toch net zelf zwart/wit? Vaccinatie heeft de grote golven niet vermeden, dus... het resultaat is zwart en de verlaagde kans op besmetting wordt eigenlijk bijna geschrapt uit de lijst van voordelen. Dat is net die 100% werking waar je toch ergens naar op zoek lijkt te zijn maar die er natuurlijk niet is. Voor het ziekteverloop geldt eigenlijk net hetzelfde: ondanks vaccinatie worden sommige mensen toch nog ernstig ziek. Maar toch staat dat punt blijkbaar niet ter discussie, daar ben je het duidelijk mee eens dat het z'n nut heeft. Hoe komt dat? Gewoon omdat het percentage op besmetting voorkomen lager ligt dan dat van ernstige ziekte vermijden?

Niet grootschalig, maar je hoort toch van bepaalde horecazaken dat ze hun voeten vegen aan de maatregelen (dat zijn maar verhalen van hier op het forum, dus dat geldt natuurlijk niet overal). Ik vraag mij dan af in hoeverre politie dat controleert en er zich iets van aantrekt.
Politie heeft dan ook een beperkt aantal mensen ter beschikking en hier en daar wat horecazaken die de kantjes ervan aflopen had je ook in pre-coronatijden. Dat is geen burgerlijke gehoorzaamheid, maar typische Belgische foefelare. Het is wat anders als bioscopen eigenhandig de deuren terug openzwaaien en scholen de mondmaskerplicht van +6-jarigen massaal naast zich neer zouden leggen.

Maar nu bekijk je het toch net zelf zwart/wit? Vaccinatie heeft de grote golven niet vermeden, dus... het resultaat is zwart en de verlaagde kans op besmetting wordt eigenlijk bijna geschrapt uit de lijst van voordelen. Dat is net die 100% werking waar je toch ergens naar op zoek lijkt te zijn maar die er natuurlijk niet is. Voor het ziekteverloop geldt eigenlijk net hetzelfde: ondanks vaccinatie worden sommige mensen toch nog ernstig ziek. Maar toch staat dat punt blijkbaar niet ter discussie, daar ben je het duidelijk mee eens dat het z'n nut heeft. Hoe komt dat? Gewoon omdat het percentage op besmetting voorkomen lager ligt dan dat van ernstige ziekte vermijden?
(even terzijde: oprecht bedankt om beschaafd te discussiëren)

Ik bekijk het eerder grijs, in de zin van dat vaccinatie de virusoverdracht wel een beetje vermindert, maar blijkbaar niet bijster veel. Op basis van wat we de voorbije maanden hebben gezien. Niet genoeg om grote besmettingsgolven tegen te houden.

"Gewoon omdat het percentage op besmetting voorkomen lager ligt dan dat van ernstige ziekte vermijden?"
Wel ja, dat sowieso.

Nogmaals, dit alles vanuit de zelfreflectie over of ik wel of niet een 4e prik zou willen.
Waar we het nu over hebben, komt dus neer op "hoeveel mensen bescherm ik als ik elk half jaar gevaccineerd wordt".
Die vraag is op zich al lastig genoeg, en daar komen dan nog allerlei andere bedenkingen bij, o.a. over dat CST.

Misschien nog eens een opfrissing van de maatregelen in maart - april 2020 aangezien sommige mensen een selectief geheugen hebben. Dat plaatst de huidige maatregelen in een ander perspectief:
  • Alle winkels behalve voedingszaken, dierenvoedingswinkels, apothekers gesloten
  • Horeca gesloten
  • Onderwijs volledig geschorst
  • Alle evenementen afgelast (sportief en cultureel)
  • Alle niet-essentiële verplaatsingen verboden, enkel om te wandelen, joggen, fietsen, werken of aankopen te doen in een essentiële winkel
  • Grenzen dicht
  • Telewerk verplicht
  • Geen bijeenkomsten / samenscholingen (ook niet op een bankje in een park zitten)
Als de vaccins niet zouden werken was dit opnieuw een heel realistisch scenario aangezien we nu met veel besmettelijkere varianten zitten.

Verder snap ik de conclusie niet die door sommige mensen gemaakt wordt: De politiek maakt er een rommeltje van, dus we gaan ons vaccin niet meer halen.
politiek != wetenschap

Als blijkt dat we de komende jaren om de 6 maanden een prikje moeten laten zetten om dit virus klein te krijgen, so what? Voor de griep laten heel veel mensen zich al jaarlijks vaccineren, en dat is een virus van een heel ander kaliber.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan