Ik begrijp toch ook echt niet wat er nu te winnen valt bij die kinderachtige 'ongehoorzaamheid' die sommigen hier keer op keer komen verkondigen wanneer het weer eens niet naar hun zin is. Het is inderdaad zo dat, als iedereen massaal stopt met zich te laten vaccineren, de kans (ja ja, je bent nooit 100% zeker) op verdere averij en dus maatregelen veel en veel groter wordt.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het beleid blind verdedig; dat doet hier echt niemand, denk ik, behoudens misschien enkele occasionele posters, maar zo vind je er ook aan 'de andere kant van het spectrum'. Vandaar ook dat ik van die opruiende posts die praten over een 'taboe sfeertje' echt, op zijn zachtst gezegd, enorm spijtig vind.
Er hangt hier helemaal geen 'sfeertje' vind ik. Er zijn over het hele spectrum (laat ik het maar zo noemen want ik word echt gek van dat indelen in 'kampen' bij zaken als deze) leden aanwezig hier, dus waarom er dan toch af en toe moet gedaan worden alsof de discussie hier in een bepaalde richting wordt gestuurd snap ik niet. Misschien komt dat zo over omdat de mensen die meer 'pro maatregelen/vaccinatie' zijn doorgaans (dus niet altijd!) meer onderbouwing bij hun posts geven, maar dat is een andere discussie.
Los van dat: ik vond dit een flutcomité met vooral, naar mijn gevoel (en ook denkende aan de adviezen van de GEMS) symboolmaatregelen. De voorbije twee maanden is de politiek er grondig aan het naast slaan vind ik, en dat is spijtig want ik vond dat deze regering wel goed gestart was op het vlak van Corona.
Maar ik snap echt met de beste wil van de wereld het argument 'we zijn nog nergens geraakt met die vaccins dus ik stop ermee' niet. Zonder vaccins zaten we nu in een dikke lockdown, en waren de cijfers nog veel bedroevender geweest. Als je thuis met 40 graden koorts in de zetel ligt af te zien met hoofdpijn en een Dafalgan kan die koorts verlagen tot een iets aangenamere 38 graden en de pijn verlichten, ga je die dan ook niet nemen omdat het de koorts en hoofdpijn niet volledig wegneemt? Vaccins werken wel degelijk. Daar dan mee stoppen uit een soort van kinderachtige koppigheid omdat het beleid (dat inderdaad suckt op dit moment, daar niet van) niet met je zin is, dat werkt echt enkel contraproductief.
Edit: niemand verstandig beweert trouwens dat het 100% zeker is dat die boosters niet meer nodig gaan zijn. Voor hetzelfde geld is dit de laatste, maar het kan ook van niet. Indien niet, who cares? Is het echt zo een gigantische ramp om af en toe eens een prik te laten zetten als we zo de grootste pandemie in decennia in bedwang kunnen houden? En jawel, die vaccins doen echt wel veel goeds. Ze zijn misschien op dit moment niet de grote oplossing zoals aanvankelijk gehoopt, maar zeggen dat ze nutteloos zijn, dat is echt gewoon de wetenschap ontkennen.