Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Discriminatie is absoluut geen sprake van aangezien iedereen gratis vaccins krijgt.

In die heel beperkte groep die er medisch gezien geen mag krijgen (nog geen 100 man in gans België dacht ik) krijgen gratis tests

Ik moet wel toegeven dat ik niet had gedacht dat het zover zou gaan. Ik zei in het begin ook dat het zover niet zou komen. Nu, het interesseert me totaal niet. Iedereen heeft dezelfde keuzes (op die paar medische redenen na) en moet de gevolgen maar dragen van die keuzes. Ik zal mijn QR wel laten zien en genieten van een etentje of een frisse pint. Dat mensen dan niet binnen kunnen door hun keuzes laat me redelijk koud.

Hoewel ik dat begrijp, is het niet wat ik bedoel.
Ik maak me zorgen om de "wij vs zij" retoriek enerzijds, en de vlotte manier waarop de regels rond de coronapas telkens worden veranderd anderzijds.

Zo is het nu bv wachten op de 'update' waarbij je een boosterprik moet gekregen hebben om een geldige coronapas te hebben.
Ander vb is dus de Fransen, bij wie de 'update' plots zou betekenen dat een test niet meer valabel is voor een geldige coronapas.

De originele nuances van de EU m.b.t. dat certificaat, die nodig waren omdat men het anders niet zou aanvaarden, zijn langzaam aan volledig verdwenen. Bv. dat het tijdelijk ging zijn, dat een test ook voldoende zou zijn, dat men gevaccineerde reizigers niet mocht dwingen tot extra testen of quarantaines, enz. Dat noemt men een hellend vlak.

En ja, niemand wist/weet hoe de pandemie evolueert, dus je moet dingen aanpassen, maar er wordt bijlange niet voorzichtig genoeg omgesprongen met die coronapas. Ik ben nog ergens opgelucht dat er bijgevolg anderen actie ondernemen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/12/privacy-coronapas-dagvaarding-de-zevende-dag/

De post hieronder is een voorloper voor de volgende persconferentie van 22 december -->

Hier gaan er toch ook stemmen op om Nederland te volgen (HLN ... swoit ...)
"Ook wij zullen wellicht moeten verstrengen”

MAAR als ze in België dezelfde beslissingen nemen als in Nederland dan is het hier eigenlijk nog véél erger. Want wanneer is het eerstvolgende overlegcomité in België? Juist ja. Pas op woensdag, twee fucking dagen voor het kerstfeest hier (op vrijdag 24 december).

Maar voor mij (en vele andere mensen) is dat dan gewoon te laat en tegen dan nog onmogelijk om snel om te schakelen. De verse kalkoen die ik ga klaarmaken, is tegen dan hier al aan het ontdooien en de taart/cake die ik besteld heb bij de bakker kan tegen dan niet meer geannuleerd worden (en deze was niet echt goedkoop). Dan ga ik véél dessert mogen fretten en de kalkoen terug invriezen. En de dure wijn mag dan een paar jaar in de koelkast want ik drink solo géén wijn.

Dus hopelijk zegeviert het boerenverstand hier bij de politiekers. En die kans acht ik wél erg groot. Omdat ... er ironisch genoeg te véél partijen in de regering zitten en men is zich al stilaan aan het voorbereiden op de verkiezingen. Dus er zal altijd wel iemand njet zeggen tegen een strenge lockdown voor Kerst / Nieuwjaar ..

Steven Van Gucht vind ik dan ook véél realistischer. Die zei daarstraks dat het onrealistisch is / niet logisch is, om voor elke variant elke keer opnieuw ne zware lockdown in te voeren ..

Nu dit zijn wel geen argumenten om niet te verstrengen hé :)

Maar ik denk niet dat we strenger zullen gaan enkel huidige verlengen.
Waarom Nederland in een kramp schiet weet ik ook niet.
Enigste wat ik kan bedenken is de lage graad van boostershots : 1.487.000 wat neerkomt op 8.6/100.000
België zit aan 26.2/100.000

En al die traiteurs die eten voorzien hebben voor kerstavond, die zullen blij zijn als ze plots een lockdown afkondigen woensdag. Dan is't toch oorlog.
Ik verwacht weer zware rellen in Nederland vanavond.

Nu dit zijn wel geen argumenten om niet te verstrengen hé :)
Mee akkoord maar zoals Sneeuwstorm zegt: Als je nu nog wil verstrengen voor kerst, dan moet je vandaag nog snel snel een extra overleg inplannen en morgenochtend de beslissing nemen. Woensdag plots beslissen nog (héél hard) te verstrengen is echt not done.

En ondertussen durft men de jonge kinderen (motor van de omnikron variant) niet verplicht in te enten.

Begrijpe wie kan.

Vaccins zijn toch veilig? En helpen ook om zelf minder besmettelijk te zijn.

Hoewel ik dat begrijp, is het niet wat ik bedoel.
Ik maak me zorgen om de "wij vs zij" retoriek enerzijds, en de vlotte manier waarop de regels rond de coronapas telkens worden veranderd anderzijds.

Zo is het nu bv wachten op de 'update' waarbij je een boosterprik moet gekregen hebben om een geldige coronapas te hebben.
Ander vb is dus de Fransen, bij wie de 'update' plots zou betekenen dat een test niet meer valabel is voor een geldige coronapas.

De originele nuances van de EU m.b.t. dat certificaat, die nodig waren omdat men het anders niet zou aanvaarden, zijn langzaam aan volledig verdwenen. Bv. dat het tijdelijk ging zijn, dat een test ook voldoende zou zijn, dat men gevaccineerde reizigers niet mocht dwingen tot extra testen of quarantaines, enz. Dat noemt men een hellend vlak.

En ja, niemand wist/weet hoe de pandemie evolueert, dus je moet dingen aanpassen, maar er wordt bijlange niet voorzichtig genoeg omgesprongen met die coronapas. Ik ben nog ergens opgelucht dat er bijgevolg anderen actie ondernemen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/12/privacy-coronapas-dagvaarding-de-zevende-dag/
"De originele nuances" waren toch ook vooral in een context dat nog niet iedereen de kans gehad had om gevaccineerd te worden. Dat was het grootste probleem toen dit ingevoerd is. Dat men mensen moeilijk kan gaan uitsluiten op basis van iets wat niet in hun handen ligt. Op dit moment ligt dit wel volledig in de mensen hun eigen handen. Iedereen heeft ruim de kans gehad om gevaccineerd te worden. En het is een feit dat niet-gevaccineerden "een gevaar" zijn voor de maatschappij/druk op de gezondheidszorg in de huidige situatie.

Mensen mogen gerust keuzes maken. Maar zullen ook de gevolgen van hun keuzes moeten dragen.

En ondertussen durft men de jonge kinderen (motor van de omnikron variant) niet verplicht in te enten.

Begrijpe wie kan.

Vaccins zijn toch veilig? En helpen ook om zelf minder besmettelijk te zijn.
Wat valt er niet aan te begrijpen? Ben jij verplicht ingeënt dan? Is er eender iemand anders verplicht ingeënt? Neen. Niemand. (In België.) En dan zou je het voor kinderen wel gaan verplichten? Dat is pas onethisch.

Wat valt er niet aan te begrijpen? Ben jij verplicht ingeënt dan? Is er eender iemand anders verplicht ingeënt? Neen. Niemand. (In België.) En dan zou je het voor kinderen wel gaan verplichten? Dat is pas onethisch.

Dan stel ik voor om voor hen ook restricties op te leggen indien niet ingeënt.
CST, etc, ook evt boetes voor ouders die hun kinderen niet laten inenten (piste moet bekeken worden).
Keuze is er dan steeds.

Of voor iedereen te verplichten. Vaccin is toch veilig! 1 team van 11 miljoen Belgen!
Geen begrip voor antivaxxers.

Dan stel ik voor om voor hen ook restricties op te leggen indien niet ingeënt.
CST, etc, ook evt boetes voor ouders die hun kinderen niet laten inenten (piste moet bekeken worden).
Keuze is er dan steeds.

Of voor iedereen te verplichten. Vaccin is toch veilig! 1 team van 11 miljoen Belgen!
Waarom moet je het weer zo in het belachelijke trekken? Is dit weeral een "Ik wil alle maatregelen die mij niet treffen"-verhaal?

Waarom zou je ouders boetes moeten geven voor iets dat niet verplicht is? Kreeg jij een boete als je je niet liet vaccineren? Waarom altijd met twee maten en twee gewichten werken? In jouw geval, vooral voor maatregelen die jouw persoonlijk raken en maatregelen die je niet persoonlijk raken. Wat consequenter zijn zou je sieren.

Waarom moet je het weer zo in het belachelijke trekken? Is dit weeral een "Ik wil alle maatregelen die mij niet treffen"-verhaal?

Waarom zou je ouders boetes moeten geven voor iets dat niet verplicht is? Kreeg jij een boete als je je niet liet vaccineren? Waarom altijd met twee maten en twee gewichten werken? In jouw geval, vooral voor maatregelen die jouw persoonlijk raken en maatregelen die je niet persoonlijk raken. Wat consequenter zijn zou je sieren.

Waarom zou me dit niet persoonlijk raken?
Dit raakt me wel persoonlijk. Vaccinatie is de enige weg uit dit verhaal. De vaccins zijn er, ze zijn veilig.

Ik merk twijfel bij jou over het vaccin en dat is jammer.
Waarom verzet je je anders tegen verplichte inenting? Dit is niet oké.

1 team, we moeten er samen uit.

Waarom zou me dit niet persoonlijk raken?
Ben jij een 5-11 jarig kind?
Dit raakt me wel persoonlijk. Vaccinatie is de enige weg uit dit verhaal. De vaccins zijn er, ze zijn veilig.

Ik merk twijfel bij jou over het vaccin en dat is jammer.
Waarom verzet je je anders tegen verplichte inenting? Dit is niet oké.

1 team, we moeten er samen uit.
Op welke manier zou er twijfel zijn? Ik vind het discriminatie dat we plots voor kinderen dit gaan verplichten en voor anderen niet. Dat is mijn boodschap.

Ik snap ook die fuzz van die kleine kinders niet. Die ukkies van mij hebben geen sociale contacten. Die gaan van hier naar de bomma en terug. En 3 dagen in de week naar de creche. That's it qua sociale contacten.

Moest wie al die klein ukkies wil vaccineren dezelfde aantal contacten hebben, dan was er geen probleem.

CST voor kinderen, gaan ze veel last van hebben.... geen resto, cafe of cinema... plakken waar ze veel komen...

CST voor kinderen, gaan ze veel last van hebben.... geen resto, cafe of cinema... plakken waar ze veel komen...
Het zou zelfs beter zijn, want een cafè is geen plaats voor een kind eigenlijk. Dat is omdat de "papa" vaak geen blijf weet met zijn kind en dan maar meepakt zodat hij kan zuipen. Dan vervelen die kinderen zich. Moet je ze tevreden stellen met een zak chips of halen ze wat kattenkwaad uit. Al is dat eigenlijk meer iets van "het verleden", kinderen meenemen op café achter de toog. Echt marginaal. Vroeger zaten ze dan nog te roken in die cafès, dan zie je van die getatoeeerde bikers... alsof het allemaal freddy de vadders, johnny's en alcoholisten zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan