Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Je moet een negatieve iq hebben om dat te geloven. Ze willen oorlog met Iran en ik verwacht dat ze nog zo'n zaken zullen verzinnen in de nabije toekomst.
De vraag is of de VS daarmee akkoord is en ik zie die dat eigenlijk wel nog understeunen. Mss ook de UK er nog bij.

Van het “Evil” verbond is Iran het gemakkelijkste aan te pakken.

Neen. Het artikel uit The Lancet maakt een conservatieve schatting van het aantal onrechtstreekse doden op dit moment, waarbij ze in totaal (met de rechtstreekse slachtoffers) op bijna 200.000 komen. Niets toekomstig. Nu. Conservatief geschat, dus het kunnen er ook al een stuk meer dan 200.000 zijn.

Mijn indruk is niet dat ze het hebben over huidige slachtoffers, zie onderlijnde passages.

Armed conflicts have indirect health implications beyond the direct harm from violence. Even if the conflict ends immediately, there will continue to be many indirect deaths in the coming months and years from causes such as reproductive, communicable, and non-communicable diseases. [...]

In recent conflicts, such indirect deaths range from three to 15 times the number of direct deaths. Applying a conservative estimate of four indirect deaths per one direct death to the 37 396 deaths reported, it is not implausible to estimate that up to 186 000 or even more deaths could be attributable to the current conflict in Gaza. [...] A report from Feb 7, 2024, at the time when the direct death toll was 28 000, estimated that without a ceasefire there would be between 58 260 deaths (without an epidemic or escalation) and 85 750 deaths (if both occurred)
by Aug 6, 2024.

'Attributable to the current conflict in Gaza' is wel verwarrend, maar in de context van de rest van het artikel lijkt het mij wel degelijk te verwijzen naar mogelijke toekomstige slachtoffers.

Zelfs als het zou gaan over "mogelijke toekomstige doden"... Dat maakt het er toch niet beter op?

Dat is een beetje een loaded question. Ik heb nergens beweerd dat dat beter is.

Mijn indruk is niet dat ze het hebben over huidige slachtoffers, zie onderlijnde passages.

Armed conflicts have indirect health implications beyond the direct harm from violence. Even if the conflict ends immediately, there will continue to be many indirect deaths in the coming months and years from causes such as reproductive, communicable, and non-communicable dis. [...]

In recent conflicts, such indirect deaths range from three to 15 times the number of direct deaths. Applying a conservative estimate of four indirect deaths per one direct death to the 37 396 deaths reported, it is not implausible to estimate that up to 186 000 or even more deaths could be attributable to the current conflict in Gaza. [...] A report from Feb 7, 2024, at the time when the direct death toll was 28 000, estimated that without a ceasefire there would be between 58 260 deaths (without an epidemic or escalation) and 85 750 deaths (if both occurred)
by Aug 6, 2024.

'Attributable to the current conflict in Gaza' is wel verwarrend, maar in de context van de rest van het artikel lijkt het mij wel degelijk te verwijzen naar mogelijke toekomstige slachtoffers.
Het gaat niet alleen over toekomstige indirecte slachtoffers, het conflict is al bijna een jaar bezig, er zijn al heel veel indirecte slachtoffers gevallen: "There will continue to be many indirect deaths". Het klopt inderdaad dat niet al de 186000 doden die zij schatten vandaag al gevallen zijn, daar was ik te snel in. Maar doen alsof ze nog allemaal moeten vallen is helemaal geen correcte lezing. In elk geval blijft het punt wel staan dat Netanyahu rechtstreeks medeverantwoordelijk is voor al die doden. Zowel zij die al vermoord zijn door Israëlische soldaten en gestorven zijn door ontbering als de verwachtte doden door het voortdurende geweld en de indirecte gevolgen daarvan.

Laat het ook nog eens goed binnendringen dat het artikel uitlegt dat in recente conflicten het aantal indirecte slachtoffers 3 tot 15 (!) maal hoger ligt dan het aantal rechtsreekse doden, en dat zij om op niemands tenen te trappen hun berekening in Gaza slechts maal 4 doen. Terwijl we weten dat de situatie in Gaza uitzonderlijk is, doordat er nauwelijks mogelijkheden zijn om het gebied te ontvluchten en dat ook het aantal rechtstreekse slachtoffers per capita andere recente conflicten ver overschrijdt: 250 per dag, eerste opvolger Syrië zat "maar" aan 96,5.

Het stukje dat over augustus 2024 gaat over het geschatte aantal doden door rechtstreeks oorlogsgeweld (en 2de cijfer indien escalatie en epidemie, maar niet met alle indirecte doden).

Het gaat niet alleen over toekomstige indirecte slachtoffers, het conflict is al bijna een jaar bezig, er zijn al heel veel indirecte slachtoffers gevallen: "There will continue to be many indirect deaths". Het klopt inderdaad dat niet al de 186000 doden die zij schatten vandaag al gevallen zijn, daar was ik te snel in. Maar doen alsof ze nog allemaal moeten vallen is helemaal geen correcte lezing. In elk geval blijft het punt wel staan dat Netanyahu rechtstreeks medeverantwoordelijk is voor al die doden. Zowel zij die al vermoord zijn door Israëlische soldaten en gestorven zijn door ontbering als de verwachtte doden door het voortdurende geweld en de indirecte gevolgen daarvan.

Laat het ook nog eens goed binnendringen dat het artikel uitlegt dat in recente conflicten het aantal indirecte slachtoffers 3 tot 15 (!) maal hoger ligt dan het aantal rechtsreekse doden, en dat zij om op niemands tenen te trappen hun berekening in Gaza slechts maal 4 doen. Terwijl we weten dat de situatie in Gaza uitzonderlijk is, doordat er nauwelijks mogelijkheden zijn om het gebied te ontvluchten en dat ook het aantal rechtstreekse slachtoffers per capita andere recente conflicten ver overschrijdt: 250 per dag, eerste opvolger Syrië zat "maar" aan 96,5.

Het stukje dat over augustus 2024 gaat over het geschatte aantal doden door rechtstreeks oorlogsgeweld (en 2de cijfer indien escalatie en epidemie, maar niet met alle indirecte doden).
Da's enkel als je je tijdsperiode heel strategisch kiest. Het aantal doden per dag is een 130 tal, geen 250, en hoe langer Israël het laat aanslepen hoe meer dat getal zal dalen. Dat het conflict in een latere fase een pak minder intensief geworden wordt vermindert echter niet noodzakelijk het aantal indirecte slachtoffers die zullen vallen, het omgekeerde vind ik zelfs aannemelijker. Dat er meer indirecte doden zouden zijn door een korter en hevig conflict dan door een langer en rustiger lijkt me alleszins niet zomaar aanneembaar. Het is op veel vlakken een uitzonderlijk conflict maar dat kan net zowel ook tot uitschieter naar beneden qua indirecte slachtoffers leiden (ik kan me bvb ook voorstellen dat na de oorlog de gezondheidszorg en infrastructuur over zo'n klein gebied veel rapper hersteld kan worden dan bij sommige van die andere conflicten).

Laatst bewerkt:
LIVE. Zeker 11 kinderen en jongeren dood na raketaanval op voetbalveld - Israël bereidt vergelding voor: "We staan voor een totale oorlog”

De andere kant mag hier ook wel eens gepost worden zeker?
Zal nu ook in die richting gaan escaleren..

Enkele bemerkingen:

- dit afschuwelijk en verwerpelijk
- het hoort niet in deze topic, want het heeft niets met Hamas te maken
- de slachtoffers zijn Druzen/Arabieren. Zij leven in illegaal bezet gebied door Israël (internationaal erkend als Syrië) en zijn grotendeels tegen Israël/beschouwen zichzelf als Syriërs
- Het zou heel raar zijn dat Hezbollah hen opzettelijk aanvalt. Er wordt beweert dat het veroorzaakt is door een gefaalde interceptie van de Iron Dome. Geen idee of dit klopt. Misschien gaan we het nooit weten.
- dit is spijtig genoeg dagelijkse realiteit in Gaza
- hopelijk escaleert het niet, maar ik vrees ervoor

Hezbollah beweert er niets mee te maken te hebben. Misschien is dit wel de vrijgeleide die Netanyahu en zijn havikken nodig hadden om de oorlog uit te breiden door Hezbollah aan te vallen. Dat is een hardere noot dan Hamas en komt ook niet zo goed uit voor de VS.

Wat terroristische organisaties betreft acht ik Hezbollah toch ook hoger in dan dit. Ik zou ook denken dat dit niet hun beoogde doelwit was.

BuZa vraagt alle Belgen Libanon te verlaten, Yoav Kisch (Israëlische minister van Onderwijs) verwacht dat het kabinet met "volle kracht" reageert op de aanval op de Golanhoogte en Erdogan dreigt Israël binnen te vallen als reactie op de voortdurende aanvallen in Gaza.

Niemand heeft baat hij een escalatie, behalve misschien Netanyahu die daardoor langer aan zet kan bijven.

Straffe taal van erdogan.

Hln is HLN natuurlijk maar het begint daar goed te branden in het M-O
Erdogan dreigt ermee Israël binnen te vallen

De Turkse president Erdogan heeft er zondag tijdens een partijbijeenkomst mee gedreigd dat zijn land Israël zou kunnen binnenvallen. Dat schrijven zowel Turkse als Israëlische media.
Erdogan, die een felle criticus is van Israëls offensief in Gaza, begon die oorlog te bespreken tijdens een toespraak waarin hij de defensie-industrie van zijn land prees.
"We moeten heel sterk zijn zodat Israël deze belachelijke dingen niet met Palestina kan doen. Net zoals we Karabach binnenvielen, net zoals we Libië binnenvielen, zouden we hetzelfde met hen kunnen doen," zei Erdogan tijdens een bijeenkomst van zijn regerende AK-partij in zijn geboorteplaats Rize.
"Er is geen reden waarom we dit niet zouden kunnen doen ... We moeten sterk zijn zodat we deze stappen kunnen nemen," voegde Erdogan toe in de televisietoespraak.
Vertegenwoordigers van de AK-partij reageerden niet op telefoontjes waarin om meer details over Erdogans opmerkingen werd gevraagd. Israël reageerde nog niet.

Ik heb het gevoel dat Israël op het punt te staat om wild uit te halen in de regio en de weinige medestanders die het in de regio heeft te verliezen.

Straffe taal van erdogan.

Hln is HLN natuurlijk maar het begint daar goed te branden in het M-O
Suicide van Erdogan als je het mij vraagt. Als het enkel Israël was, zou Turkije er al lang gelijk een bulldozer over geweest zijn, maar Israël wordt onvoorwaardelijk gesteund door de VS en sommige Europese landen die heel graag uit zijn op een stukje van Turkije, dus als ze Israël aanvallen weten ze dat ze het ook moeten opnemen tegen die westerse landen, zowel op militair als economisch vlak. Dat zal fataal uitlopen. Vandaar dat hij zegt dat ze sterker moeten zijn. Ik begrijp daaruit “sterk genoeg zodat die andere landen zich daar militair niet mee willen moeien.”

Terug
Bovenaan