Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Erdogan is al langer straffe praat aan het verkopen om zijn eigen populariteit in Turkije te boosten. Die gaat zich heus niet verbranden aan een militaire ingreep tegen Israël.

Ik zie het jammer genoeg wel sterk escaleren in de regio. Voor Netanyahu is dat de enige manier om aan zet te blijven want buiten dood en verderf zaaien is er geen enkel plan.

Denk ook niet dat Erdogan zo gek is om effectief Israël aan te vallen. Op papier is Turkije veel sterker dan Israël maar de VS (en verschillende NAVO landen) gaan dat ook nooit toelaten.

Erdogan is al langer straffe praat aan het verkopen om zijn eigen populariteit in Turkije te boosten. Die gaat zich heus niet verbranden aan een militaire ingreep tegen Israël.

Ik zie het jammer genoeg wel sterk escaleren in de regio. Voor Netanyahu is dat de enige manier om aan zet te blijven want buiten dood en verderf zaaien is er geen enkel plan.
Inderdaad. Laten we niet vergeten dat Israël kernwapens heeft.

Vandaag hebben Israëlis een concentratiekamp waar Palestijnen worden vastgehouden bestormd. Uit protest omdat een aantal IDF soldaten werden vastgenomen na een massa verkrachting van een Palestijn, die naar het ziekenhuis moest worden gevoerd om geopereerd te worden.

Een zieke samenleving.

Vandaag hebben Israëlis een concentratiekamp waar Palestijnen worden vastgehouden bestormd. Uit protest omdat een aantal IDF soldaten werden vastgenomen na een massa verkrachting van een Palestijn, die naar het ziekenhuis moest worden gevoerd om geopereerd te worden.

Een zieke samenleving.

Dat is in Sde Teiman? Daar heb ik al ziekelijke zaken over gelezen in de NYT en CNN. Gevangenen die kloegen over metalen staven die in hun anus werden geramd. Honden die 's nachts werden losgelaten op gevangenen. Elektrische stoelen, noem maar op.

En die interactie in het Israëlische parlement is toch echt ongelofelijk. Het gaat niet eens om iemand van de extreem-rechtse fractie maar van de partij van Netanyahu zelf die het blijkbaar OK vindt dat gevangenen anaal gepenetreerd worden. Ziek.

Dat is in Sde Teiman? Daar heb ik al ziekelijke zaken over gelezen in de NYT en CNN. Gevangenen die kloegen over metalen staven die in hun anus werden geramd. Honden die 's nachts werden losgelaten op gevangenen. Elektrische stoelen, noem maar op.

En die interactie in het Israëlische parlement is toch echt ongelofelijk. Het gaat niet eens om iemand van de extreem-rechtse fractie maar van de partij van Netanyahu zelf die het blijkbaar OK vindt dat gevangenen anaal gepenetreerd worden. Ziek.

Ja inderdaad.

Laatst bewerkt:

Een zieke samenleving.

Amai, ik las de eerste paragraaf als nobele Israëliërs die de Palestijnen kwamen bevrijden nadat ze hoorden over hun wrede behandeling. Met mijn fucking naiëf geloof in de goedheid van de mensen. Het komt daar echt niet meer goed in Israël, te veel mensen inclusief machthebbers waarbij de haat zo diepgeworteld zit. De ontmenselijking van de Palestijnen is compleet. De zogezegde morele superioriteit van Israël die sommigen hier blijven aanroepen klinkt holler dan ooit.

En in Gaza ga je ook niemand meer vinden zonder haat en wraakgevoelens ten opzichte van Israël. Wat een ongelofelijke shitshow. De cyclus blijft duren, alleen gaat het nu angstaanjagend veel verder.

Dit protest is fucked up, maar serieus, een zieke samenleving zou haar eigen soldaten nooit in hechtenis nemen. Zo kun je altijd focussen op het negatieve.

Dit protest is fucked up, maar serieus, een zieke samenleving zou haar eigen soldaten nooit in hechtenis nemen. Zo kun je altijd focussen op het negatieve.

Je ziet hoe gewoon die samenleving het is dat IDF soldaten in hechtenis worden genomen dat ze ,zelfs na een massale verkrachting door diezelfde, in opstand komen. Ze vinden dus dat dat gewoon moet kunnen. Het IDF en de kolonisten genieten van straffeloosheid als het over mishandelen en zelfs doden van Palestijnen gaat. Uit een rapport van Human's right watch:

Those Israeli soldiers who wrongfully kill or injure Palestinian civilians in the occupied West Bank and Gaza Strip have enjoyed effective impunity for decades.23 Israeli public officials, human rights groups, journalists, and others have deplored this impunity at least since the formation of the Karp Commission in 1982
Impunity in IDF West Bank killings has “become commonplace,” UN rights office says

Denk maar aan de Palestijns-Amerikaanse journaliste Shireen Abu Akleh die koelbloedig in het hoofd werd geschoten door een Israëlische sluipschutter. Dat was iets dat het wereldnieuws haalde en desondanks werd er toch niemand voor gestraft.

In Gaza werd er op straat gevierd toen gijzelaars, gewond en vernederd, in de straten werden geparadeerd. Mensen die een massamoord plegen worden gehuldigd. 80% van de burgers stond volgens een peiling achter de aanval van 7 oktober. Het idee alleen al dat men in Gaza een Palestijnse soldaat zou opsluiten wegens misdaden begaan tegen een Israëli is gewoon absurd. Mocht iemand dat beweren zou je denken dat er een foute grap wordt verteld.

De Israëlische samenleving ziek noemen is allemaal goed en wel, maar dan is de samenleving in Gaza tot in haar kern rot. En dan moet je dat ook eens eerlijk onder ogen zien in plaats van het te negeren of te excuseren.

In Gaza werd er op straat gevierd toen gijzelaars, gewond en vernederd, in de straten werden geparadeerd. Mensen die een massamoord plegen worden gehuldigd. 80% van de burgers stond volgens een peiling achter de aanval van 7 oktober. Het idee alleen al dat men in Gaza een Palestijnse soldaat zou opsluiten wegens misdaden begaan tegen een Israëli is gewoon absurd. Mocht iemand dat beweren zou je denken dat er een foute grap wordt verteld.
Wat had je dan verwacht dat ze zouden zeggen of doen? "Oh, arme Israëliërs?"

Wij, als Westerlingen, vinden het terecht walgelijk. Wij "weten" zogenaamd beter omdat wij niet al decennia in zulke omstandigheden hoeven te leven. Ik begrijp ook niet wat je anders als reactie had verwacht van een volk dat al jaren op verschillende manieren wordt geterroriseerd door Israël.

Het lijkt wel alsof er eerst Israëliërs moeten sterven voordat het leven van een Gazaan als belangrijk wordt beschouwd.
De Israëlische samenleving ziek noemen is allemaal goed en wel, maar dan is de samenleving in Gaza tot in haar kern rot. En dan moet je dat ook eens eerlijk onder ogen zien in plaats van het te negeren of te excuseren.
Je oogst wat je zaait, denk ik dan.

Of, misschien moet je even de bedenking maken dat Israël niet in een vacuum leeft met buren die hen niet de keel over willen snijden. Je weet wel, zoals wij, als Westerlingen.

Je oogst wat je zaait, denk ik dan.

Wederom excuses.

Weet je wat die clowns geloven die die gevangenis bestormen? Dat Gaza momenteel oogst wat het zaaide.

Of, misschien moet je even de bedenking maken dat Israël niet in een vacuum leeft met buren die hen niet de keel over willen snijden. Je weet wel, zoals wij, als Westerlingen.
Buren? Je bedoelt gevangenen, niet?
Wederom excuses.
Waarom excuses? Leg uit. Al decennia de realiteit.
Weet je wat die clowns geloven die die gevangenis bestormen? Dat Gaza momenteel oogst wat het zaaide.
De enige clowns zijn de mensen die Israël permanent verdedigen.

Ik negeer niets, ik maak geen excuses. Geen woorden in mijn mond leggen.

De context uitleggen, nuance aanbrengen en (proberen) dingen te begrijpen of begrip tonen is niet hetzelfde als negeren, excuseren laat staan goedkeuren. De context voor de Palestijnen is helemaal anders dan die van de Israëliërs, wat niet wil zeggen dat ik niet kan snappen waar die hun emoties en reacties vandaan komen. Maar dat wil niet zeggen dat hun maatschappij niet ziek is, en dat er geen ander antwoord mogelijk is. De Israëliërs hebben veel meer mogelijkheden om een einde te maken aan de spiraal van haat dan de Palestijnen. Wat niet wil zeggen dat het niet van beide kanten moet komen.

Ik negeer niets, ik maak geen excuses. Geen woorden in mijn mond leggen.
Dat weet ik. Mijn reply was niet echt naar jou gericht.
De context uitleggen, nuance aanbrengen en (proberen) dingen te begrijpen of begrip tonen is niet hetzelfde als negeren, excuseren laat staan goedkeuren. De context voor de Palestijnen is helemaal anders dan die van de Israëliërs, wat niet wil zeggen dat ik niet kan snappen waar die hun emoties en reacties vandaan komen. Maar dat wil niet zeggen dat hun maatschappij niet ziek is, en dat er geen ander antwoord mogelijk is. De Israëliërs hebben veel meer mogelijkheden om een einde te maken aan de spiraal van haat dan de Palestijnen. Wat niet wil zeggen dat het niet van beide kanten moet komen.
Ga ik ook mee akkoord. Ik denk wel dat men er te vlot van uit gaat dat Israel's buren op een gelijkaardige manier redeneren als wij.

Je citeert mij, gebruikt mijn woorden en gebruikt vervolgens de "je"-aanspreking. Natuurlijk was dat naar mij gericht.
Ik citeerde iedereen die Israel een zieke samenleving noemde en drie mensen gingen jou daarin vooraf. Ik heb je niet gequote he.

Maar je hebt gelijk, ik probeerde mijn woorden terug te nemen. Ik werd vooral getriggerd door mensen die zaken excuseren van de andere kant en ik vond dat niet geheel van toepassing op jou. 🤷‍♂️

Ik citeerde iedereen die Israel een zieke samenleving noemde en drie mensen gingen jou daarin vooraf. Ik heb je niet gequote he.

Maar je hebt gelijk, ik probeerde mijn woorden terug te nemen. Ik werd vooral getriggerd door mensen die zaken excuseren van de andere kant en ik vond dat niet geheel van toepassing op jou. 🤷‍♂️
Neen, ik excuseer NIETS.

Ik zeg dat ik dat kan snappen waarom ze zo reageren gezien de CONTEXT en geschiedenis van Israel-Palestina.

Terug
Bovenaan