Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Trump en consoorten worden hier stinkend rijk van. Laatst nog in vijf minuten tijd miljoenen aan handel in olie die nergens op sloeg gegeven de publieke gekende situatie. Tot Trump weer een tweet lanceert.
Ik had nooit gedacht om ooit ne VS president mee te maken die zijn machtpositie misbruikt om zichzelf en vriendjes zo 'openlijk' te verrijken.
Elke politieker doet dit wel op een zeker niveau. Maar zo open en bloot? Dat is echt ongezien.

Iran had gezegd dat ze Amerikaanse bedrijven ging viseren: ze hebben 2 data centra van Amazon in de regio geraakt en die zijn volledig uit voor onbepaalde duur https://www.tomshardware.com/tech-i...-declares-hard-down-status-for-multiple-zones
Ik begin hoe langer hoe meer te zien dat de media in Amerika "Russia" stijl worden.
Die datacenters zijn al meer dan een maand geleden getroffen (1 maart).
Ik had er toen ergens iets van gelezen op een of andere obscure website, maar was nergens anders te corroboreren, dus toen als "fake" opzij gezet.

Nu, bijna 5 weken later wordt het plots wel bevestigd!

Vermoedelijk, moesten er effectief bijkomende vliegtuigen neergehaald zijn, zal dit in de US onder tafel gaan tot het echt niet meer te ontkennen zou zijn...

Laatst bewerkt:
En die vloog op dat moment waarschijnlijk heel laag. Veel tijd is er dan niet om te ontsnappen met parachute, via de zijdeuren achteraan of de laadklep.
Die hebben geen parachute.
Je gaat nooit een zijdeur openkrijgen in dergelijke vliegtuigen tijdens een vlucht door de interne druk.
Vlieguigen waaruit men springt hebben aparte drukgeregelde ruimtes voor dat soort operaties. De rest van het vliegtuig niet.

Stevig prijskaartje voor die redding dan...
Als ze Boots on the ground overwegen dan was dit de eerste echte test hé.
En dit ging maar nét goed echter tegen een enorm hoge prijs.

Ik blijf dus bij mijn standpunt: Boots on the ground is a very very bad idea.

Dat wel maar blijkbaar gaat Amerika wel heel ver om mensen te redden die behind enemy lines gecrasht zijn. Niet specifiek in dit conflict maar blijkbaar is dat wel modus operandi bij de US forces. No matter what is the cost.
https://www.esd.whs.mil/Portals/54/Documents/FOID/Reading Room/Personnel_Related/19-F-1401_Doc_Final.pdf
Zeker, maar wil wel zeggen dat moesten ze "boots on the ground" gaan, het prijskaartje zwaar gaat omhoog gaan.
Ze mogen misschien lucht superioriteit hebben, on the ground gaat het een slachtpartij worden dan.
In Vietnam hadden ze ook massieve luchtsuperioriteit, heeft hen geen meter vooruitgeholpen!

Zeker, maar wil wel zeggen dat moesten ze "boots on the ground" gaan, het prijskaartje zwaar gaat omhoog gaan.
Ze mogen misschien lucht superioriteit hebben, on the ground gaat het een slachtpartij worden dan.
In Vietnam hadden ze ook massieve luchtsuperioriteit, heeft hen geen meter vooruitgeholpen!
In Vietnam verloren de Amerikanen duizenden toestellen, van F-4's en Thunderchiefs tot B-52's. Enorm veel materiaal.

Ik begin hoe langer hoe meer te zien dat de media in Amerika "Russia" stijl worden.
Die datacenters zijn al meer dan een maand geleden getroffen (1 maart).
Ik had er toen ergens iets van gelezen op een of andere obscure website, maar was nergens anders te corroboreren, dus toen als "fake" opzij gezet.

Nu, bijna 5 weken later wordt het plots wel bevestigd!

Vermoedelijk, moesten er effectief bijkomende vliegtuigen neergehaald zijn, zal dit in de US onder tafel gaan tot het echt niet meer te ontkennen zou zijn...
Als je op google zoekt vind je een hoop bronnen die dat feit vorige maand gerapporteerd hebben. Amazon heeft toen zelf een persbericht erover de wereld ingestuurd en zelfs Fox heeft het gerapporteerd.

QZOWvo4_d.webp

Aldus de poëtische woorden van de president van de Verenigde Staten…

QZOWvo4_d.webp

Aldus de president van de Verenigde Staten…

Dat is het probleem van Trump. Die bekijkt alles als een transactie. Hij blijft er vanuit gaan dat deals waarin hij wint en iemand anders verliest, deals zijn die zonder problemen gemaakt worden zolang je maar de goede snaren aanraakt.
De realiteit is dat een deal de grootste kans op passeren heeft wanneer beide kanten winnen. Het moment dat 1 kant er niet bij wint is het moment dat een deal moeilijk is. En dat je druk moet zetten.

Druk die hij nu denkt dat hij aan het zetten is.

De realiteit is, desondanks zijn interesse voor autocratie, dat er partijen zijn die niet geven om winnen of verliezen. Die enkel geven om iemand anders niet te doen winnen of niet zoveel te doen winnen. Ongeacht hoeveel pijn je hen oplegt. Iran in zijn huidige mindset valt daar volledig onder.

En daar kan hij niet mee om. Hij kan daar men zijn hoofd gewoonweg niet rondom.
En in dit geval het moment dat Trump die elektriciteitscentrales raakt en de bruggen. Dan vliegen er elektriciteitsinstallaties EN ontziltingsinstallaties in de fik in de regio ernaast.

Waarna Trump zijn deal nog verder van tafel is... en hij ofwel uiteindelijk zijn TACO gaat moeten doen ofwel boots on the ground gaat moeten sturen.

Ik heb de neiging om te denken dat de enige reden waarom hij geen TACO doet is omdat zijn ego dat niet gaat aankunnen... Hij maakt dezelfde fout die zijn groot voorbeeld Poetin maakt en gemaakt heeft.

Ik vind het enorm spijtig voor de Iraniërs. Maar ik vind het wel enorme karma om te zien dat de persoon die tegen Oekraïne : "you don't have the cards... we have the cards" postuleerde nu zelf de kaarten niet heeft...
Al blijf ik het ook enorm spijtig vinden voor Oekraïne... aangezien hun struggle enkel moeilijker geworden is en door deze omstandigheden de dissonante stemmen binnen Europa de druk ook gaan opvoeren om Poetin tegemoet te komen of de steun verder te ondergraven.

Trump denkt dat hij Iran kan afdreigen zoals hij deed met de tarieven bij verscheidene landen maar Iran hapt niet toe. Hij heeft het trucje nu al meerdere keren geprobeerd en het heeft geen effect. De troepen lijken nog niet allemaal gearriveerd dus een bommencampagne lijkt waarschijnlijker maar dat zal Iran niet bewegen tot toegevingen.

Dat wel maar blijkbaar gaat Amerika wel heel ver om mensen te redden die behind enemy lines gecrasht zijn. Niet specifiek in dit conflict maar blijkbaar is dat wel modus operandi bij de US forces. No matter what is the cost.
https://www.esd.whs.mil/Portals/54/Documents/FOID/Reading Room/Personnel_Related/19-F-1401_Doc_Final.pdf
Waarschijnlijk de grootste kwaliteit van de VS, geen enkel ander land kan dit soort reddingsoperaties op vijandelijk gebied uitvoeren zonder ook maar een militair te verliezen. Zorgt er trouwens ook voor dat hun militairen veel meer vertrouwen hebben in het hele apparaat, je weet dat als er iets gebeurt hemel en aarde bewogen wordt om je terug te halen.

Dat gezegd zijnde hebben ze immens veel geluk gehad met dat folietje van die vastgelopen C-130's. Als die vervangtoestellen er een paar uur langer over gedaan hadden, waren het mogelijk een hoop bodybags geweest.

Dat gezegd zijnde hebben ze immens veel geluk gehad met dat folietje van die vastgelopen C-130's. Als die vervangtoestellen er een paar uur langer over gedaan hadden, waren het mogelijk een hoop bodybags geweest.
Ik denk dat we de capaciteiten van Iran toch wel wat aan het overdrijven zijn eerlijk gezegd. Toen in 2024 een helikopter crashte met de Iraanse president duurde het uren vooraleer men die gecrashte helikopter had gevonden ondanks meerdere drones, 40 SAR teams van de rode halve maan, soldaten van de IRGC, militaire hulp van de Russische en Turkse luchtmacht en satelliet beelden van de EU. En dat was in een situatie waarin men exact wist waar de crash had plaatsgevonden en met mensen die gevonden wilden worden.

Terug
Bovenaan