Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Vandaag op flightradar ook een F16 gezien die een noodsituatie squawk 7700 doorseinde. Anders seinen die hun positie niet door natuurlijk... Is in Saudi Arabië neergekomen. Ben ik ook wel benieuwd naar of die een technisch defect had of die misschien ook neergeschoten is geweest.

Die idioot is er in geslaagd dat ze bij ons al beginnen spreken van stilstanden tot 2 maand wegens niet aanleveren van grondstoffen... Nog nooit meegemaakt in mijn carrière.
Die man nijpt de Europese chemie eigenhandig dood

Dat zijn al 2 F-15's, een A-10, een Black Hawk heli en een radar vliegtuig...
Moet wel gezegd worden dat gezien het aantal sorties dat gevlogen wordt dit echt niet abnormaal is. Nulverlies bestaat gewoon niet. De ratio verloren toestellen vs aantal sorties was tijdens de Golfoorlog bijvoorbeeld wel iets lager maar ook weer niet veel, en Iran is over het algemeen wel beter bewapend dan Irak was.

En die heli is gewoon beschadigd, is gewoon nog op eigen kracht teruggevlogen als ik het goed voorheb.

Dat zijn al 2 F-15's, een A-10, een Black Hawk heli en een radar vliegtuig...
Het gaat snel:

Volgens nieuwszender 'NBC News' is er nog een tweede Amerikaanse helikopter geraakt die betrokken was bij de zoek- en reddingsoperatie rond een neergehaalde F-15 in Iran. Alle militairen zijn ongedeerd gebleven, volgens een Amerikaanse functionaris.

Het gaat snel:

Volgens nieuwszender 'NBC News' is er nog een tweede Amerikaanse helikopter geraakt die betrokken was bij de zoek- en reddingsoperatie rond een neergehaalde F-15 in Iran. Alle militairen zijn ongedeerd gebleven, volgens een Amerikaanse functionaris.
Er is wel een immens verschil tussen neergehaald worden en geraakt worden. Buiten die F-15E en A-10C zijn er voorlopig geen vliegtuigen neergehaald door vijandelijk vuur tijdens sorties. De E-3 werd vernield op het tarmac, en zowel de F/A-18, F-35 als beide helikopters zijn geraakt maar gewoon teruggekeerd voor zover we weten.

Tijdens Desert Storm zijn er 75 vliegtuigen vernietigd waarvan 33 door vijandelijkheden. Als je de feiten dus gewoon bekijkt dan zijn de verliezen voorlopig stukken lager dan tijdens Desert Storm en liggen deze in lijn met de verliezen van de 2003 invasie van Irak zeker gezien de schaal die we voorlopig hebben gezien. Ik heb wel de indruk dat het tempo enorm hoog ligt, sinds het begin van het conflict staat de teller op meer dan 10.000 sorties (potentieel 13.000 volgens sommige schattingen).

Als je nog verder terugkijkt naar het verleden zijn deze verliezen nog minimaler tegenover Vietnam waar de VS duizenden vliegtuigen verloor. Je zou kunnen stellen dat de VS quasi onaantastbaar is geworden. Iran kan je dan ook bezwaarlijk een gelijke tegenstander noemen en de conventionele verliezen van Iran zijn nog altijd immens tegenover dat van de VS. Waar Iran dan wel weer in "wint" - en dat is relatief - zijn de aanvallen met raketten en drones in de regio. De stocks aan peperdure THAAD's en Patriot-raketten zijn er in een schrikwekkend tempo door gevlogen. Dan stel ik me de vraag hoe een conflict om Taiwan zich zou ontplooien. Hoeveel stocks aan goedkope drones zou China hebben aangelegd?

Maar dat gezegd zijnde: straf dat Iran er in slaagt om na vier weken ongelofelijk slaag te krijgen om meerdere vliegtuigen op een dag neer te halen. Het land is dan ook immens groot en heeft wel wat geografische voordelen, dus helemaal straffeloos rondvliegen in het Iraanse luchtruim zat er wellicht niet in. En nogmaals: niemand verwacht dat Iran de VS op een conventionele manier te baas kan. Het toont zich wel nog altijd zeer weerbaar en tenzij Trump grondtroepen gaat inzetten of buitenproportioneel gaat doorduwen gaat het daar niet meteen mee ophouden.

De enige regime change die Trump en Netanyahu hebben verwezenlijkt is dat de IRGC voortaan de touwtjes in handen heeft en dat de geestelijkheid vermoedelijk een stapje terug neemt. Dat is niet wat ze voor ogen hadden.

De VS heeft daarnet toegegeven dat ze een vliegtuig kwijt zijn en dat ze de piloten zoeken. Ik hoop voor de piloten dat het goed afloopt. Al maakt dat voor Trump weinig uit. Hij noemde gevluchte/gewonde(?) militairen een tijd geleden 'losers'.
Hopen we dat het voor de mensen die daar rondvliegen om civiele infrastructuur en kinderen te bombarderen goed afloopt? Dat is op het niveau van medelijden hebben voor de russen.

Dat zijn geen goede mensen eh, ik ga niet zeggen dat ze verdienen te sterven, niemand doet dat. Maar dat zijn geen onschuldige slachtoffers, dat zijn daders die tegen de muur lopen

Hopen we dat het voor de mensen die daar rondvliegen om civiele infrastructuur en kinderen te bombarderen goed afloopt? Dat is op het niveau van medelijden hebben voor de russen.

Dat zijn geen goede mensen eh, ik ga niet zeggen dat ze verdienen te sterven, niemand doet dat. Maar dat zijn geen onschuldige slachtoffers, dat zijn daders die tegen de muur lopen
Van mijn part mogen er meerdere dure Amerikaanse bommenwerpers neergehaald worden en vliegdekschepen zinken door Iran om de afgang voor Trump groter te maken, maar uiteindelijk zijn die militairen an sich geen slechte mensen. Een oorlog is nooit "proper". Het probleem ligt veelal op politiek niveau. Ik denk dat niemand op dit forum gaat betwisten dat de VS in 1941 gelijk had om tegen Japan ten strijde te trekken, dat was een politieke beslissing met een hoog draagvlak onder de bevolking en had een rechtvaardige reden. Dat kan niet worden gezegd van deze oorlog tegen Iran met een zware globale economische fallout en regionale destabilisering tot gevolg.

In de regio gaan de gevolgen voor de Golfstaten niet mals worden, als de toeristen, expats en investeringen daar wegblijven.

Van mijn part mogen er meerdere dure Amerikaanse bommenwerpers neergehaald worden en vliegdekschepen zinken door Iran om de afgang voor Trump groter te maken, maar uiteindelijk zijn die militairen an sich geen slechte mensen. Een oorlog is nooit "proper". Het probleem ligt veelal op politiek niveau. Ik denk dat niemand op dit forum gaat betwisten dat de VS in 1941 gelijk had om tegen Japan ten strijde te trekken, dat was een politieke beslissing met een hoog draagvlak onder de bevolking en had een rechtvaardige reden. Dat kan niet worden gezegd van deze oorlog tegen Iran met een zware globale economische fallout en regionale destabilisering tot gevolg.

In de regio gaan de gevolgen voor de Golfstaten niet mals worden, als de toeristen, expats en investeringen daar wegblijven.
"meh" zeg ik daarop. Het is gemakkelijk te doen alsof de handjes proper zijn. Maar politici mogen doen wat ze willen als er daar niet elk jaar duizenden zijn die vrijwilliger zijn om mensen aan de andere kant van de wereld te gaan te gaan opblazen dan kunnen die politici op hun kop gaan staan. Gezien de geschiedenis van de laatste 25+ jaar denk ik dat er geen enkel excuus is voor een amerikaanse soldaat.

En uiteindelijk heeft zeker daar elke soldaat de verantwoordelijkheid om slechte orders te negeren, en ze doen allemaal vrolijk mee.

Los van het feit dat het overgrote deel van de bombardementen wel gewoon op militaire doelwitten is, kan de persoon in dat vliegtuig niet weten of zijn doel al dan niet legitiem is. Het is niet dat op die zijn dashboard een boodschap komt met 'girl school - locked in' ofzo. Die hun targeting data is gewoon een hoop coördinaten.

Los van het feit dat het overgrote deel van de bombardementen wel gewoon op militaire doelwitten is, kan de persoon in dat vliegtuig niet weten of zijn doel al dan niet legitiem is. Het is niet dat op die zijn dashboard een boodschap komt met 'girl school - locked in' ofzo. Die hun targeting data is gewoon een hoop coördinaten.
Die doen uiteindelijk "gewoon" hun job.

Die doen uiteindelijk "gewoon" hun job.
Klopt, en als dat een overduidelijk illegale order is mogen ze het wettelijk gezien gewoon weigeren. Alleen is dat hier echt niet het geval. Een gigantisch verschil met bijvoorbeeld het opblazen van die bootjes aan de Zuid-Amerikaanse kust. Daar wordt ge als militair niet vrijgesteld omdat uw doelwit heel duidelijk is.

Het is heel dubbel, deze oorlog.
Heel wat mensen zijn voorstander van een ander regime in Iran.
Het is vandaag heel spijtig dat de VS in zijn huidige vorm en Israël zich gemoeid hebben op een brutale wijze.
Ik zou niet liever hebben dan dat de Iraanse bevolking betere tijden kan beleven, maar aan de andere kant geeft het trollen door Iran en de moeilijkheden dat de VS en Israël ondervinden me wel een soort "LOL" gevoel. Ik gun de VS (weeral, in zijn huidige vorm en door hun manier van doen) geen overwinning.
De piloten geven me ook een dubbel gevoel: "Sorry jongens, dat zijn de risico's van het vak." Maar toch wens ik dat ze overleven, er hangt nog ergens een bondgenoot-gevoel.

Omdat je toch zo graag vergelijkt met de Russen: Ik hoop dat ze in de VS weigeraars niet neerknallen of in de frontlinie zetten.
De Russen bombarderen al jaren bewust civiele doelen. Ik HOOP dat het getroffen ziekenhuis in Iran een vergissing was. Dat ze nu ook bruggen bombarderen en dreigen met elektriciteitscentrales te vernietigen doet me steeds meer twijfelen.
Ook de uitspraken om ze terug naar het stenen tijdperk te bombarderen voorspellen gitzwarte weken of maanden als dit werkelijkheid wordt.

- De bombardementen op militaire doelen snap ik in tijden van oorlog.
- Bombarderen van civiele infrastructuur waarbij de bevolking bewust geviseerd wordt is compleet not done. Dat zou elke militair moeten weigeren.
Wat de piloten in die F15 uitgevreten hebben weten we niet.

Ik vrees dat Trump geen andere keuze meer heeft dan Iran totaal en volledig de verdoemenis in te bombarderen.
Er begint terug wat trafiek op gang te komen in de straat van hormuz, een Frans containerschip, een Japanse LNG tanker, twee Turkse schepen...
Resultaat van rechtstreekse onderhandelingen tussen Iran en die respektievelijke landen (en mogelijks de nodige "tol").

Wanneer Iran er in zou slagen van olie/LNG deals in Yuan en Euro's te doen, dan gaat het systeem van de petrodollar onder druk komen, en dat zou wel eens héél erg nefast voor de USA kunnen zijn.
En er zijn veel landen (waaronder wij) die onder enorme druk staan om de flow van die energie terug op gang te krijgen...

Amerika heeft nu een soort van existentiële crisis voor zichzelf gecreerd!

Ik vrees dat Trump geen andere keuze meer heeft dan Iran totaal en volledig de verdoemenis in te bombarderen.
Er begint terug wat trafiek op gang te komen in de straat van hormuz, een Frans containerschip, een Japanse LNG tanker, twee Turkse schepen...
Resultaat van rechtstreekse onderhandelingen tussen Iran en die respektievelijke landen (en mogelijks de nodige "tol").

Wanneer Iran er in zou slagen van olie/LNG deals in Yuan en Euro's te doen, dan gaat het systeem van de petrodollar onder druk komen, en dat zou wel eens héél erg nefast voor de USA kunnen zijn.
En er zijn veel landen (waaronder wij) die onder enorme druk staan om de flow van die energie terug op gang te krijgen...

Amerika heeft nu een soort van existentiële crisis voor zichzelf gecreerd!
We kunnen gewoon gaan samenwerken met Iran en de VS sanctioneren. Niet?

Terug
Bovenaan