Misterblort
Well-known member
Laf Europa is weeral extreem laf.. schaamtelijk eigenlijk..
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Door de satellieten wisten ze dat er meerdere vrachtwagens waren die vermoedelijk uranium aan het laden waren.Dan zal Israël toch gaan moeten zoeken naar waar die 400 kg verrijkt uranium heen is.
Laf Europa is weeral extreem laf.. schaamtelijk eigenlijk..
Geloof dat toch eens allemaal niet...Ze stellen niets voor in een directe confrontatie met de VS (of Proxy Israël).
Wij daarentegen zijn een vogel voor de kat.
Die basissen op Cyprus zijn ook wel een apart geval. Die zijn officieel Brits grondgebied, terwijl pakweg de Amerikaanse basissen in Irak onder de soevereiniteit van Irak vallen.Artikel 5 is uitsluitend van toepassing op de gebieden ten noorden van de Kreeftskeerkring.
De Britse militaire basissen op Cyprus (Akrotiri en Dhekelia) vallen daar ook onder, de rest van (het verdeelde) Cyprus als niet NAVO-lid dan weer niet.
Zich distantiëren van Israël en de VS..Wat wil je dat "Europa" doet dan? Of ja, de EU dan, tenzij je de aparte landen bedoelt.
Want wat mij betreft houden we ons zo ver mogelijk van dit conflict af.
Op politiek of ethisch vlak is dat nog te doen, voor de rest vergeet het.Zich distantiëren van Israël en de VS..
Je hebt gelijk, maar de beslissing om die bommen te droppen was een paar weken terug al genomen.Of misschien probeert de EU rekening te houden met alle aspecten en gevolgen van dergelijke acties. En inderdaad, soms komen reacties te traag omdat je met zoveel partijen overeen moet komen. Maar ik heb nog 100% keer liever dat ze op zo'n manier handelen dan zoals onze vriend aan de andere kant van de Atlantische oceaan die beslist, om 24 uur iets anders te zeggen en 72 uur later geblinddoekt met een pijl naar een dartsbord gooit om te kijken wat z'n uiteindelijke beslissing gaat worden.
Als het order al enkele weken geleden gegeven is = voordat Israël Iran aanviel, waarom in godsnaam heeft Israël Iran eerst aangevallen? Men heeft zo Iran de tijd gegeven om uranium weg te halen uit die basis. Nu moet men toegeven dat men niet weet waar het naartoe is. Dat is toch een miskleun van jewelste.Wel een zotte operatie. Als je de vrt kan geloven: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...mmer-amerikaanse-aanval-iran-dit-is-er-gebeu/
- het order om te bombarderen is al enkele weken geleden door Trump gegeven dus dat was geen spontane inval
- de vliegtuigen zijn rechtstreeks van het Amerikaanse vasteland naar Iran gevlogen, een vlucht van 18 uur, en zijn op dit moment nog aan het terugkeren. Die bombers die van/naar Guam en Diego Garcia zijn gevlogen waren een afleiding
- in totaal hebben 125 vliegtuigen mee gedaan en was er gedurende de hele operatie geen enkele reactie van Iran, die hadden niks door
Crazy vind ik het
De vraag is wel of die omschakeling nog steeds zo makkelijk gaat als toen we begonnen zijn met GDP als indicator te gebruiken voor militaire slagkracht. Vroeger bestond GDP voor een groot deel uit staalfabrieken, en staal kan je zowel voor de civiele industrie als voor een oorlogseconomie gebruiken. Vroeger kon je met minimale aanpassingen van een auto fabriek naar een tankfabriek of vliegtuigfabriek gaan. Nu is dat niet zo eenvoudig meer, niet voor productiebedrijven maar al helemaal niet voor diensten. Kijk bvb naar een extreem voorbeeld als Luxemburg: die hebben een hoog GDP maar hoe lang zou het duren om dat GDP om te zetten naar effectief geproduceerde tanks? Ik kan me voorstellen dat dat tegenwoordig jaren duurt en da's tijd die je in een oorlog niet hebt.Geloof dat toch eens allemaal niet...
Als de EU gedwongen wordt (en ik bedoel écht gedwongen) van om te schakelen naar een full blown oorlogseconomie dan hebben er weinig landen de slagkracht om daarmee te concurreren. Het GDP van de EU is 8,5x keer het GDP van Rusland. Wat geeft Rusland uit aan defensie (of beter gezegd aggresie)? 8% van zijn GDP? Gemini zegt zelfs maar 6,3%...
En het is ook niet dat ze hier effe snel een paar bommen op onze kop kunnen droppen voor we daar de kans toe krijgen. Frankrijk & de UK samen hebben voldoende kernwapens liggen om de wereld 5 keer naar het stenen tijdperk te blazen. Wie gaat daar aan beginnen?
Daarmee wil ik niet zeggen dat er nooit iets gaat gebeuren in Oost-Europa en andere recentere aanhechtingen, ik kan mij voorstellen dat de Russen met veel plezier af en toe de stabiliteit zullen blijven testen. Maar de pre-2000 leden en zeker de stichtende landen? I think we're good...
Geloof dat toch eens allemaal niet...
Als de EU gedwongen wordt (en ik bedoel écht gedwongen) van om te schakelen naar een full blown oorlogseconomie dan hebben er weinig landen de slagkracht om daarmee te concurreren. Het GDP van de EU is 8,5x keer het GDP van Rusland. Wat geeft Rusland uit aan defensie (of beter gezegd aggresie)? 8% van zijn GDP? Gemini zegt zelfs maar 6,3%...
En het is ook niet dat ze hier effe snel een paar bommen op onze kop kunnen droppen voor we daar de kans toe krijgen. Frankrijk & de UK samen hebben voldoende kernwapens liggen om de wereld 5 keer naar het stenen tijdperk te blazen. Wie gaat daar aan beginnen?
Daarmee wil ik niet zeggen dat er nooit iets gaat gebeuren in Oost-Europa en andere recentere aanhechtingen, ik kan mij voorstellen dat de Russen met veel plezier af en toe de stabiliteit zullen blijven testen. Maar de pre-2000 leden en zeker de stichtende landen? I think we're good...
Ik ben zeer blij dat de west-EU leiders zo geen 'ruggengraat' hebben. Durf je dat echt ruggengraat noemen?Ik heb die focus op GDP cijfers nooit begrepen. Putin is een alleenheerser die volgens schattingen dagelijks honderden tot een duizendtal soldaten slachtoffert in de loopgraven van de Donbas. Draait daar geen twee keer voor rond in zijn bed 's nachts.
Ik geloof er geen snars van dat Westeuropese leiders, noch de West-Europese bevolking, de ruggengraat hebben om op die manier te handelen in een directe conventionele oorlog.
Iedereen heeft een mooi plan en dan krijgen ze de eerste klap in het gezicht.
Da's ook wel wat survivor bias natuurlijk, alle volken die nu nog bestaan hebben dat gedaan maar er zijn er ook heel wat tenonder gegaan. Rusland is er eigenlijk zelfs een beetje een voorbeeld van, een land dat zich niet snel genoeg aanpast, van de tweede grootste macht ter wereld naar een land dat moeite heeft om een militaire dwerg te verslaan, of daar misschien zelfs gewoon niet in zal slagen.De EU is soft ja. Omdat na 2 wereldoorlogen gecentraliseerd op ons continent we beseft hebben dat het misschien beter anders kan. Gevolg = ongeziene welvaartsgroei. En ja we zijn geen oorlog meer gewoon wat ons problemen zal geven als we ooit terug in een oorlog terechtkomen.
Maar we zullen ons wel aanpassen hoor. Elk volk doorheen de geschiedenis deed dat toch, waarom zou dat bij ons anders zijn? Dat dat pijn zal doen en tijd zal kosten, ja bon maar het is niet dat Rusland zo maar even morgen een invasie kan lanceren en overmorgen in Brussel de Russische vlag kan hijsen.
Tot Donald de eerste Amerikaanse bodybags te verwerken krijgt.Allez, het hek is van de dam in Qatar. We gaan vrees ik nog wel even door met reactie op reactie op reactie op...
Ik ben geen geschiedkundige maar ik ga er wel vanuit dat elk volk vecht voor zijn bestaan wanneer het aangevallen wordt, toch tenminste zolang er een redelijke hoop is op overwinning. Als een volk zo snel overrompeld wordt dat het de kans niet krijgt om weerstand te bieden, tja dan gaat het inderdaad ten onder. Maar we gaan toch niet beweren dat dit voor de EU een realistisch scenario is? Rusland heeft nog steeds slechts een fractie van Oekraïne in handen na jaren oorlog met +1 miljoen verliezen aan hun kantDa's ook wel wat survivor bias natuurlijk, alle volken die nu nog bestaan hebben dat gedaan maar er zijn er ook heel wat tenonder gegaan.