Conflict Iran Israël

Ik vind het wel triest dat Rutte en Macron nu blijkbaar alletwee gezegd hebben dat er "niets onwettigs" was aan de aanval op Iran.
Sinds wanneer zijn vermoedens een afdoende reden om iets te doen? Geen bewijs, enkel vermoedens.. Morgen China die Taiwan aanvalt "want ja, we vermoedden dat ze zich aan het voorbereiden waren om kernwapens te maken binnen 10 jaar"

Slippery slope toch zoiets

De basis in Qatar zou al een tijdje geleden ontruimd zijn geweest. Het zou mij niet verwonderen als Iran de VS op voorhand geïnformeerd heeft en dit maar een show is om geen gezichtsverlies te lijden. Maar dat zullen we binnenkort wel ondervinden.

De basis in Qatar zou al een tijdje geleden ontruimd zijn geweest. Het zou mij niet verwonderen als Iran de VS op voorhand geïnformeerd heeft en dit maar een show is om geen gezichtsverlies te lijden. Maar dat zullen we binnenkort wel ondervinden.

Ik ga daar ook van uit. En dan op Iraanse tv vergelding 10K Amerikanen dood.

Zal weer uitdraaien op een nothingburger...
En het geeft de Amerikanen eventueel een excuus om opnieuw toe te slaan en te pushen voor regimewissel, moest Trump dat willen.

Het enige waar Iran heel misschien mee kan uitpakken is een reeks aanslagen in het Westen. Maar gaan ze dat durven (en kunnen ze het uberhaupt)?

All in all, weinig om ons zorgen over te maken.
Iedereen heeft intussen begrepen dat Iran niets voorstelt op militair vlak.
Wordt ook weerspiegeld op de financiele markten: beurzen zijn stabiel en de olieprijs zakt zelfs.

Zal weer uitdraaien op een nothingburger...
En het geeft de Amerikanen eventueel een excuus om opnieuw toe te slaan en te pushen voor regimewissel, moest Trump dat willen.

Het enige waar Iran heel misschien mee kan uitpakken is een reeks aanslagen in het Westen. Maar gaan ze dat durven (en kunnen ze het uberhaupt)?

All in all, weinig om ons zorgen over te maken.
Iedereen heeft intussen begrepen dat Iran niets voorstelt op militair vlak.
Wordt ook weerspiegeld op de financiele markten: beurzen zijn stabiel en de olieprijs zakt zelfs.
Wat heeft Iran daarmee te winnen? Iran sponsort terreur voor regionale geopolitieke doeleinden, heel anders dan bv. Al-Qaeda of IS.

Qatar wil terugslaan, aldus de liveblog van VRT NWS. Alles is ook onderschept.

Is de Vijfde Vloot in Bahrein trouwens geen sappiger doelwit?

GuJQB-VXAAAH0-t.png

Bron: NYT

Schijnaanval om gezichtsverlies te vermijden dus.

Iran heeft nu gewoon zichzelf hard in de voet geschoten lijkt me, tga ni lang duren eer daar echt troepen op de grond gaan binnenvallen

Wat heeft Iran daarmee te winnen? Iran sponsort terreur voor regionale geopolitieke doeleinden, heel anders dan bv. Al-Qaeda of IS.
Akkoord hoor. Past niet helemaal in hun modus operandi en hebben ze niets mee te winnen.
Maar als de Ayatolla's echt hun einde voelen aankomen en een statement willen maken (wat ze duidelijk niet kunnen via de traditionele militaire weg), is dat een optie.

Hoe dan ook is er weinig voor het Westen om zich echte zorgen over te maken.
Decennialang werd een oorlog met Iran door de media en de meeste Westerse politiekers afgeschilderd als een enorm gevaar.
Wat een grap.
Een afgang van jewelste voor de Iraanse fanatiekelingen .

Iran heeft nu gewoon zichzelf hard in de voet geschoten lijkt me, tga ni lang duren eer daar echt troepen op de grond gaan binnenvallen
Wie gaat die troepen leveren? Israël heeft een sterk, maar relatief klein leger. Iran is 75 keer groter dan Israël. Netanyahu kan Trump misschien overtuigen om troepen te leveren, maar dat lijkt me ook waanzinnig.

En vooral:

Wat nadien?

Irak, Libië en Afghanistan zijn niet bepaald politieke successen geworden. Militair wel, maar dat is slechts de openingsfase. Gaan ze daar een nieuwe Shah installeren? Strak plan. Eenderwelke constitutionele herinrichting moet door de invallers worden gefaciliteerd en zal terecht worden bekeken als een marionettenregime.

Iran zal zo dom wel niet zijn. Dit is gewoon om de interne pr te voeren en het regime geen gezichtsverlies te laten lijden. Dat hebben ze eerder al gedaan in Israël ook. En die operaties krijgen dan zo’n epische naam om de grootsheid van het regime te onderlijnen (nu was het ‘blessings of victory’).

Hoe dan ook is er weinig voor het Westen om zich echte zorgen over te maken.
Decennialang werd een oorlog met Iran door de media en de meeste Westerse politiekers afgeschilderd als een enorm gevaar.
Wat een grap.
Een afgang van jewelste voor de Iraanse fanatiekelingen .
De Iraanse top heeft ook een paar domme beslissingen genomen in de laatste 3 jaar. Sinds hun eigen volksopstand bloederig te onderdrukken is het toch non stop een negatieve spiraal geweest.

Ze zijn nooit zwakker geweest dan in 2025 (sinds de jaren '70) en Israël heeft gedacht: Nu of nooit.

Ik ben zeer blij dat de west-EU leiders zo geen 'ruggengraat' hebben. Durf je dat echt ruggengraat noemen?
Dan heb ik echt wel wat meer respect voor onze leiders die wel moeite zouden hebben met zulke beslissingen en die dus met alle macht zouden zoeken naar alternatieven. Zoals, weet je wel, misschien eens overwegen om te stoppen met die nutteloze oorlog die je zelf gestart bent omdat je geil wordt van het idee de oude USSR staat terug leven in te blazen? Maar oh neen, dan leid hij gezichtsverlies, dat kan hij niet aan.
Een Winston Churchill en Charles de Gaulle, die hadden ruggengraat. Putin? Neen, die heeft gewoon een compleet gebrek aan empathie voor de bevolking. Nogal gemakkelijk om elke dag duizenden soldaten naar hun graf te bevelen als je geen rotte cent geeft voor hun leven. Die man is eerder psychisch gestoord dan dat hij een ruggengraat heeft.

De EU is soft ja. Omdat na 2 wereldoorlogen gecentraliseerd op ons continent we beseft hebben dat het misschien beter anders kan. Gevolg = ongeziene welvaartsgroei. En ja we zijn geen oorlog meer gewoon wat ons problemen zal geven als we ooit terug in een oorlog terechtkomen.
Maar we zullen ons wel aanpassen hoor. Elk volk doorheen de geschiedenis deed dat toch, waarom zou dat bij ons anders zijn? Dat dat pijn zal doen en tijd zal kosten, ja bon maar het is niet dat Rusland zo maar even morgen een invasie kan lanceren en overmorgen in Brussel de Russische vlag kan hijsen.

Geen idee wat dat te maken heeft met de discussie.

Het gaat over het talking-point rond GDP en defensie uitgaven. Ik stel dat we ons helemaal miskijken op dat percentage van het GDP.

In een conventionele oorlog staan we tegenover een tegenstander in Rusland die zich niets moet aantrekken van democratisch proces of politieke verantwoording tegenover de bevolking. Rusland gooit gewoon straatarme nozems uit Siberië in de vleesmixer aan het front en haalt zo elke dag meters binnen. Het lijkt er niet op dat Putin van plan is af te stappen van die tactiek.

Dát is iets wat je niet vertaald krijgt in cijfer als percentages van GDP aan defensie uitgaven. Maar in een open oorlog met Rusland op de Europese vlakte zal dat een enorme factor zijn die hen uiteindelijk een overwinning kan opleveren.

De Iraanse top heeft ook een paar domme beslissingen genomen in de laatste 3 jaar. Sinds hun eigen volksopstand bloederig te onderdrukken is het toch non stop een negatieve spiraal geweest.
Als Trump I er niet zou zijn geweest, waren de relaties tussen Washington en Teheran misschien een pak beter geweest. Maar Trump blies het Iran-akkoord op en legde zware sancties op aan het land, iets wat het regime eigenlijk alleen maar versterkt omdat vooral de bevolking armer wordt.

Het zal diplomatisch zijn maar of je Qatar moest inlichten weet ik niet.
Dat zijn speelgoed legers. Die hebben niet 1 luchtafweer gekocht maar alle types van alle verschillende landen. Na alle types gekocht te hebben hebben ze waarschijnlijk nog een miljard dollar verbrand omdat ze niet wisten wat er mee te doen...

En zowel Qatar als de VS waren ingelicht. Dit is dus niet meer dan een symbolische vergelding maar toch met zo weinig mogelijk schade om verdere escalatie te vermijden.

Terug
Bovenaan