Conflict Iran Israël

Iran zal zo dom wel niet zijn. Dit is gewoon om de interne pr te voeren en het regime geen gezichtsverlies te laten lijden. Dat hebben ze eerder al gedaan in Israël ook. En die operaties krijgen dan zo’n epische naam om de grootsheid van het regime te onderlijnen (nu was het ‘blessings of victory’).

Het is eigenlijk echt absurd, he.
"We moeten en zullen reageren op deze laffe aanval van de Amerikanen!"
Om dan efkes een belleke te doen: "Zeg, die die en die basis daar gaan we een handvol raketten naartoe sturen. Evacueer aub en zet uw afweer zeker klaar he".

Ze kunnen misschien nog wel eventjes raketten afvuren op Israël, maar voor de rest moet Iran dit gewoon ondergaan.
Zolang dat regime er blijft, zullen ze echter blijven broeden op de ultieme wraak op de zionisten.

Ik "moet" er donderdag nacht landen op doorreis naar Sri Lanka. Weet het nu eventjes niet meer vrees ik.
Ze zullen uw vlucht wel omleidingen zeker? Vlieg je ook met Qatar Airways? Ik heb nog 3 weken tot ik via Doha terug naar België vlieg. Er zal wel een oplossing komen hoop ik 😅

Het is eigenlijk echt absurd, he.
"We moeten en zullen reageren op deze laffe aanval van de Amerikanen!"
Om dan efkes een belleke te doen: "Zeg, die die en die basis daar gaan we een handvol raketten naartoe sturen. Evacueer aub en zet uw afweer zeker klaar he".

Ze kunnen misschien nog wel eventjes raketten afvuren op Israël, maar voor de rest moet Iran dit gewoon ondergaan.
Zolang dat regime er blijft, zullen ze echter blijven broeden op de ultieme wraak op de zionisten.
Ze kunnen maandenlang nog wel wat rakettenafvuren op Israël, dat dan telkens het alarm moet laten gaan, de economie wordt stilgelegd en misschien geraakt er nog wel eens een raket door. Veel meer dan dat wordt het niet. Mogelijk zal Israël de focus leggen op het omleggen van Khamenei en zijn netwerk in een poging het regime te destabiliseren.

Ze kunnen maandenlang nog wel wat rakettenafvuren op Israël, dat dan telkens het alarm moet laten gaan, de economie wordt stilgelegd en misschien geraakt er nog wel eens een raket door. Veel meer dan dat wordt het niet. Mogelijk zal Israël de focus leggen op het omleggen van Khamenei en zijn netwerk in een poging het regime te destabiliseren.

En in de tussentijd iets vies doen met dat verrijkt uranium?

Geen idee wat dat te maken heeft met de discussie.

Het gaat over het talking-point rond GDP en defensie uitgaven. Ik stel dat we ons helemaal miskijken op dat percentage van het GDP.

In een conventionele oorlog staan we tegenover een tegenstander in Rusland die zich niets moet aantrekken van democratisch proces of politieke verantwoording tegenover de bevolking. Rusland gooit gewoon straatarme nozems uit Siberië in de vleesmixer aan het front en haalt zo elke dag meters binnen. Het lijkt er niet op dat Putin van plan is af te stappen van die tactiek.

Dát is iets wat je niet vertaald krijgt in cijfer als percentages van GDP aan defensie uitgaven. Maar in een open oorlog met Rusland op de Europese vlakte zal dat een enorme factor zijn die hen uiteindelijk een overwinning kan opleveren.
@beryl heeft wel een punt dat het moeilijker is om het huidige, vooral West-EU, GDP om te zetten in militaire industrie maar uiteindelijk geeft de EU nu al rond de 300 miljard per jaar uit aan defensie. Rusland zit aan 6.3% van zijn GDP op 125 miljard. We geven dus al 2.5x zoveel uit aan defensie... we hoeven dus niet eens op te schalen, en Rusland wordt toch nog steeds gezien als 3de grootmacht na US en China...

En voetvolk wordt hoe langer hoe minder belangrijk. Technologie is waar het verschil wordt gemaakt.
Je moet eens kijken hoe de Russen het doen in Oekranië met hun nummeriek overwicht...
en dat is tegen Oekraniers die DIY drones gebruiken met wat explosieven onder geplakt wegens gebrek aan andere middelen.

@beryl heeft wel een punt dat het moeilijker is om het huidige, vooral West-EU, GDP om te zetten in militaire industrie maar uiteindelijk geeft de EU nu al rond de 300 miljard per jaar uit aan defensie. Rusland zit aan 6.3% van zijn GDP op 125 miljard. We geven dus al 2.5x zoveel uit aan defensie... we hoeven dus niet eens op te schalen, en Rusland wordt toch nog steeds gezien als 3de grootmacht na US en China...

En voetvolk wordt hoe langer hoe minder belangrijk. Technologie is waar het verschil wordt gemaakt.
Je moet eens kijken hoe de Russen het doen in Oekranië met hun nummeriek overwicht...
en dat is tegen Oekraniers die DIY drones gebruiken met wat explosieven onder geplakt wegens gebrek aan andere middelen.

Verkeerde analyse als je het mij vraagt. Oekraïne zit door haar voorraad hoogtechnologisch materiaal en verricht wonderen met drones. En op het einde van de dag rukt rusland elke dag opnieuw verder op. Wanneer de paar F35's die we hebben uit de lucht geschoten zijn en we door de antitankwapens zitten. Wie gaat in de loopgraven tegen de russen gaan vechten? Je maakt mij gewoon niet wijs dat je er in Europa zal slagen een gelijkaardige mankracht op de been te brengen als wat Rusland laat zien in Oekraïne. Onze maatschappij is daar niet compatibel mee.

Verkeerde analyse als je het mij vraagt. Oekraïne zit door haar voorraad hoogtechnologisch materiaal en verricht wonderen met drones. En op het einde van de dag rukt rusland elke dag opnieuw verder op. Wanneer de paar F35's die we hebben uit de lucht geschoten zijn en we door de antitankwapens zitten. Wie gaat in de loopgraven tegen de russen gaan vechten? Je maakt mij gewoon niet wijs dat je er in Europa zal slagen een gelijkaardige mankracht op de been te brengen als wat Rusland laat zien in Oekraïne. Onze maatschappij is daar niet compatibel mee.
De Polen zullen andermaal, net zoals hun voorouders onder Jan Sobieski III, Europa redden van de barbaren uit het oosten?

En ook hier weer Trump met de pretneus:

Trump bedankt Iran voor de waarschuwing en roept op om mee te werken aan de terugkeer van harmonie in de regio​

De Amerikaanse president Donald Trump heeft de Iraanse aanval op de militaire basis van de VS in Qatar omschreven als een heel zwakke aanval die effectief bestreden is.
Op sociaalnetwerksite Truth Social schrijft Trump dat er 14 raketten zijn afgevuurd, waarvan er 13 uit de lucht gehaald zijn. "Een raket is niet neergehaald omdat die geen doel zou raken", klinkt het.
"Ik wil Iran bedanken voor de waarschuwing voor de aanval, waardoor er geen levens verloren zijn gegaan en niemand gewond is geraakt."
Trump roept Iran op om nu mee te werken aan de terugkeer van vrede en harmonie in de regio. "Ik zal Israël aanmoedigen om hetzelfde te doen", besluit Trump.

Ik bombardeer uw land met 7 B2's die per stuk 2,4 miljard dollar kosten maar merci dat ge bij den tegenaanval effkes hebt gebeld met de Qatarezen om te checken of het oké was. Gaan we nu een klapke doen en vrede sluiten? Zal den Bibi ook ne keer bellen hé. Allez komaan, zand erover mateke.

Laatst bewerkt:
Trump snapt het concept "gezichtsverlies vermijden" niet helemaal door op Truth social te verkondigen dat Iran op voorhand tegen de VS had gezegd dat ze moesten evacueren. Dat is gewoon verder vernederen zonder reden en al zeker niet deescaleren. Hij heeft het vermijden van gezichtsverlies van Iran nu weggenomen terwijl zo'n beperkte en op voorhand ingelichte raketaanval een perfect einde kon zijn die voor beide partijen het kon afronden.

Dom van hem om dat Iran niet te geven, nu gaan ze misschien nog iets anders moeten doen. En dan misschien zonder op voorhand in te lichten, als dat blijkbaar toch maar gebruikt wordt om hen nog verder te vernederen. Lage IQ move van Trump.

Een andere maatschappij en tijdsgeest natuurlijk, maar honderd jaar geleden hebben de geallieerden het uiteindelijk ook gehaald van de oorlogsmachine van dictatoriaal Duitsland. Weliswaar met de hulp van dictatoriaal Rusland, maar goed.

De EU heeft een (gecombineerd) geavanceerder leger, is veel rijker en is qua bevolking bijna 4x zo groot als Rusland. Ja, Rusland heeft het "voordeel" van zonder al te veel problemen kanonnenvlees in te zetten, en weinig scrupules te hebben in oorlogen. En wij hebben het grote nadeel van verdeeld te zijn. Zowel binnen de EU als intern in bijna elke lidstaat. Da's een groot gevaar.

Maar het is echt wel veel te sceptisch om te doen alsof de EU, laat staan de NAVO, niet in staat zou zijn om een gelijkaardige mankracht op de been te brengen dan Rusland of Oekraïne. Voor zover dat ook moet, omdat wij dan niet zoals de Oekraïeners met een hand gebonden moeten vechten.

Trump snapt het concept "gezichtsverlies vermijden" niet helemaal door op Truth social te verkondigen dat Iran op voorhand tegen de VS had gezegd dat ze moesten evacueren. Dat is gewoon verder vernederen zonder reden en al zeker niet deescaleren. Hij heeft het vermijden van gezichtsverlies van Iran nu weggenomen terwijl zo'n beperkte en op voorhand ingelichte raketaanval een perfect einde kon zijn die voor beide partijen het kon afronden.

Dom van hem om dat Iran niet te geven, nu gaan ze misschien nog iets anders moeten doen. En dan misschien zonder op voorhand in te lichten, als dat blijkbaar toch maar gebruikt wordt om hen nog verder te vernederen. Lage IQ move van Trump.

Dit 100%

Zwijg er gewoon over en iedereen is tevreden.

Als Iran geen andere moves meer doet is deze slappe poging misschien wel een signaal van hun kant dat ze in de touwen liggen. Niet als regime, maar wel als slagvaardig leger. Als Netanyahu dan nog eens wordt overtuigd door Trump om op te houden, kan er misschien toch gepraat worden. Maar ik denk dat ik dan de strijdvaardigheid van Iran onderschat. Mensen zijn daar best wel pissed op Israël en zeker niet alleen de conservatieve regimeaanhangers.

Wat gaat Iran doen misschien?
Juist ja...

Deze zwakke tegenreactie van Iran wijst niet alleen op hun complete militaire onmacht (papieren tijgertje...) maar ook op een wens om de de-escaleren in een poging het regime te redden. Zo lijkt het toch.
Aan beide kanten wijst alles momenteel richting een versneld einde van het conflict.

Toch zou ik het heel bizar vinden dat Israel plots beslist om het Iraans regime te laten aanblijven. Wat winnen ze hiermee?
Het is niet alsof de Ayatollah's en de IRGC plots pro-Westers zullen worden. En dus zitten we/ze in dat scenario binnen x jaar weer bij het startpunt.

Dat maakt hem toch allemaal geen bal uit. Zolang hij maar kan pronken dat de VS zo machtig is dat men hen waarschuwt wanneer ze aanvallen, omdat ze zeker geen tegenreactie van de VS willen. Dat hij daarmee Iran tegen de borst stoot en het conflict dreigt te escaleren maakt hem niet uit. Al is de kans dat Iran effectief escaleert klein, want hij heeft in deze wel gelijk.

Juist ja...

Deze zwakke tegenreactie van Iran wijst niet alleen op hun complete militaire onmacht (papieren tijgertje...) maar ook op een wens om de de-escaleren in een poging het regime te redden. Zo lijkt het toch.
Aan beide kanten wijst alles momenteel richting een versneld einde van het conflict.

Toch zou ik het heel bizar vinden dat Israel plots beslist om het Iraans regime te laten aanblijven. Wat winnen ze hiermee?
Het is niet alsof de Ayatollah's en de IRGC plots pro-Westers zullen worden. En dus zitten we/ze in dat scenario binnen x jaar weer bij het startpunt.
Wat gaat Israël kunnen doen om het regime te veranderen? Die zijn daar toe toch niet in staat? Die bombardementen zijn goed genoeg om de dreiging - militair en nucleair - in te dijken, maar niet om het regime zelf aan het wankelen te brengen.

Misschien geef ik Trump teveel krediet maar het staat al in alle kranten dat Iran op tijd gewaarschuwd heeft. Kan het dan geen zeer voorzichtig uitgestoken hand zijn van hem om ze te bedanken? Alleen die ‘very weak’ helpt natuurlijk niet.

Dat maakt hem toch allemaal geen bal uit. Zolang hij maar kan pronken dat de VS zo machtig is dat men hen waarschuwt wanneer ze aanvallen, omdat ze zeker geen tegenreactie van de VS willen. Dat hij daarmee Iran tegen de borst stoot en het conflict dreigt te escaleren maakt hem niet uit. Al is de kans dat Iran effectief escaleert klein, want hij heeft in deze wel gelijk.
Trump ligt toch juist maar wakker van zoveel mogelijk te shinen inderdaad. Eigenlijk een influencer tot in het kwadraat: alles voor de likes.
Dat dit macro-politiek mogelijk suboptimaal is kan hem ongetwijfeld aan zijn oranje reet roesten.

Kijk naar zijn 3 hofnarren: geen regime wissel, dat is niet de bedoeling! Een halve dag later den Trump zelf: misschien toch eens nadenken voor een ander regime: MIGA! :rofl:

Juist ja...

Uhu. En dit is een belangrijke aanwijzing dat Trump weer machtsmisbruik heeft gepleegd: als er geen hoogdringende dreiging is, mag hij niet in zijn eentje beslissen om te bombarderen, maar moet het via Congress gaan ook.

Terug
Bovenaan